Karl Johan Norum og Susanna Kurthi
Moderator: MOD_Finnmark
Karl Johan Norum og Susanna Kurthi
Finnes noen der ute som kjenner til etterkommere etter dette paret som bodde i Vardø tidlig på 1900 tallet. I følge kirkebøkene hadde de 4 barn, Charlotte, Dagfrid, Lilly og Arnulf, sistnevnte født 1912. Noen som kan hjelpe?
Re: Karl Johan Norum og Susanna Kurthi
Vardø er et lite sted, kanskje i slekt med Olaf Norum (1919-1987) som bodde i Vardø og var gift med Margit og fikk flere barn?
Hei, takk for responsen. Jeg er positiv sikker på at Karl Johan Norum ikke har noen slektstilhørighet med Margit og Oluf Norum, forutsatt at han du sikter til er identisk med Olaf Bjarne Norum f, 23.03.1920. Denne guttens foreldre het Borghild og Oluf Jentoft Norum.
På den tiden Karl Johan og Susanna i hht kirkebøkene bodde i Vardø, bodde også det forannevnte ekteparet, men de var/er ikke i slekt. Men hvor ble dette paret med sine 4 barn av? De kan ha flyttet, utvandret eller forblitt i Sør Norge ett eller annet sted som følge av evakueringen. Tar imot alle tips om hvor man skal lete. Er det noen som vet om det finnes nedtegnelser over hvor befolkningen fra ulike steder i Finnmark ble evakuert til?
På den tiden Karl Johan og Susanna i hht kirkebøkene bodde i Vardø, bodde også det forannevnte ekteparet, men de var/er ikke i slekt. Men hvor ble dette paret med sine 4 barn av? De kan ha flyttet, utvandret eller forblitt i Sør Norge ett eller annet sted som følge av evakueringen. Tar imot alle tips om hvor man skal lete. Er det noen som vet om det finnes nedtegnelser over hvor befolkningen fra ulike steder i Finnmark ble evakuert til?
På DIS-Norges 'Gravminner i Norge' finnes følgende under Horten, Borre kommune:
Karl Norum, født 9/4-1875, død 1953
Susanne Norum, født 12/2-1884, død 25/8-1964
Arnulf Norum, født 5/9-1912, død 4/6-1990
Jeg er forsåvidt enig med deg at det ikke er noe nært slektskap mellom Oluf Jentoft Norum og Karl Johan Norum, men pussig nok så finnes også Olufs sønn Nils begravet i Horten:
Nils Norum født 15/6-1921, død 15/9-1998
Mvh Odd Villy
Karl Norum, født 9/4-1875, død 1953
Susanne Norum, født 12/2-1884, død 25/8-1964
Arnulf Norum, født 5/9-1912, død 4/6-1990
Jeg er forsåvidt enig med deg at det ikke er noe nært slektskap mellom Oluf Jentoft Norum og Karl Johan Norum, men pussig nok så finnes også Olufs sønn Nils begravet i Horten:
Nils Norum født 15/6-1921, død 15/9-1998
Mvh Odd Villy
Det har jo etterhvert gått opp for meg at det faktisk fantes to Karl Johan Norum i Vardø på begynnelsen av 1900-tallet, nemlig:
1. Karl Johan Norum gift med Marie Gustava Isaksen (Hotanen)
Dette paret har iallfall en datter, Lilly Gunvor, døpt i Vardø i 1905.
Karl Johan er født i Hammerfest i 1877 med foreldre Leonhard Lorentsen og Mathilde Salomonsen
Se lenke: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=105601
2. Karl Johan Norum gift med Susanne Elenore Pettersen og med de fire barna som allerede er nevnt.
Denne Karl Johan er født i Alta i 1875 med foreldre Laurits Norum og Andrea Sørensdatter.
Se lenke: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=117973
Laurits Norum skal være født i Alta i 1851 ifølge FT-1875: Lenke
Kan imidlertid ikke finne han i 1865-tellingen.
Odd Villy
1. Karl Johan Norum gift med Marie Gustava Isaksen (Hotanen)
Dette paret har iallfall en datter, Lilly Gunvor, døpt i Vardø i 1905.
Karl Johan er født i Hammerfest i 1877 med foreldre Leonhard Lorentsen og Mathilde Salomonsen
Se lenke: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=105601
2. Karl Johan Norum gift med Susanne Elenore Pettersen og med de fire barna som allerede er nevnt.
Denne Karl Johan er født i Alta i 1875 med foreldre Laurits Norum og Andrea Sørensdatter.
Se lenke: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=117973
Laurits Norum skal være født i Alta i 1851 ifølge FT-1875: Lenke
Kan imidlertid ikke finne han i 1865-tellingen.
Odd Villy
Hei Odd Willy Ovesen
Bingo og tusen tusen takk, dette var rette par og sønn, det stemmer perfekt med data fra kirkebøkene. Karl Johan Norums mor Andrea Sørensdatter bodde i Tana ved århundreskiftet, etter det har jeg ikke funnet hvor hun døde, men det må ha vært lenge før krigen. Trolig kom familien Norum til Horten i fbm evakueringen. Nå har jeg et utgangspunkt for å lete etter 3. og 4. generasjonens slektsledd.
Har lett så lenge, tusen takk igjen, dette ble en spennende dag.
Masse hilsener og takk fra Sonja Bjørkly
Bingo og tusen tusen takk, dette var rette par og sønn, det stemmer perfekt med data fra kirkebøkene. Karl Johan Norums mor Andrea Sørensdatter bodde i Tana ved århundreskiftet, etter det har jeg ikke funnet hvor hun døde, men det må ha vært lenge før krigen. Trolig kom familien Norum til Horten i fbm evakueringen. Nå har jeg et utgangspunkt for å lete etter 3. og 4. generasjonens slektsledd.
Har lett så lenge, tusen takk igjen, dette ble en spennende dag.
Masse hilsener og takk fra Sonja Bjørkly