Olle Bernhard
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Olle Bernhard
Hei!
Jeg leter etter en familie i Sverige. Jeg vet husfader heter Olle Bernhard Andreasson . moderen heter Abela Johannisdotter. De fikk en datter - Amanda - 25.08.1862 i Kville-Wheberg og en sønn - Nestor - 24.08.1866 i Svenneby-Skogby. Er takknemlig om noen kan hjelpe meg å finne hvor Olle Bernhard og Abela var født, gift og død. Nestor utvandret til Norge i førsten av 1885.
Solbjørg
Jeg leter etter en familie i Sverige. Jeg vet husfader heter Olle Bernhard Andreasson . moderen heter Abela Johannisdotter. De fikk en datter - Amanda - 25.08.1862 i Kville-Wheberg og en sønn - Nestor - 24.08.1866 i Svenneby-Skogby. Er takknemlig om noen kan hjelpe meg å finne hvor Olle Bernhard og Abela var født, gift og død. Nestor utvandret til Norge i førsten av 1885.
Solbjørg
Re: Olle Bernhard
Hei!
Jeg mener å ha hørt at Olle Bernhard skal være født ca.1830 i kville.
Solbjørg
Jeg mener å ha hørt at Olle Bernhard skal være født ca.1830 i kville.
Solbjørg
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Alle disse tre barna har samme foreldre.
Kirkebøkene for Kville er vel brent, meener å huske at de er borte fram til 1860.
5. AMANDA OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 AUG 1862 Kville, Goteborg Och Bohus, Sweden
6. NESTOR OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 24 AUG 1866 Sveneby, Goteborg Och Bohus, Sweden
7. FRANS OSKAR OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 18 APR 1870 Mo, Goteborg Och Bohus, Sweden
http://www.slaktdata.org er et fint sted å lete i dataregistre for særlig Gøreborg/Bohuslän, men alt MÅ sjekkes, kan være knottefeil
Kirkebøkene for Kville er vel brent, meener å huske at de er borte fram til 1860.
5. AMANDA OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 AUG 1862 Kville, Goteborg Och Bohus, Sweden
6. NESTOR OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 24 AUG 1866 Sveneby, Goteborg Och Bohus, Sweden
7. FRANS OSKAR OLSSON - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 18 APR 1870 Mo, Goteborg Och Bohus, Sweden
http://www.slaktdata.org er et fint sted å lete i dataregistre for særlig Gøreborg/Bohuslän, men alt MÅ sjekkes, kan være knottefeil
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hei
Takk så mye for tipsene.
Solbjørg
Takk så mye for tipsene.
Solbjørg
Hei
Da vil det med andre ord si at jeg ikke noe sted kan finne Olle bernhard eller Abela som født eller gift?
Solbjørg
Da vil det med andre ord si at jeg ikke noe sted kan finne Olle bernhard eller Abela som født eller gift?
Solbjørg
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Solbjørg
Her er Abela og sønnen Frans Oskar i Sveriges befolkning 1890. Olle Bernhard er død før det.
Post 2670694
Johannesdotter, Abela
f. 1829 i Kville (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Änka, mor i familjen
Qvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890:
Mo (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Qville G. o. B. l.
Post 2670695
Frans Oskar
f. 1870 i Svenneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
s.
Ogift man, barn i familjen
Födelseort i källan: Svenneby G. o. B. l.
De har nok ikke vært tilstede ved tellingene siden 1881-1890, kan de også ha flyttet til Norge?
Har på siden Laila refererer til funnet en Olle Bernhard Andreasson død i Mo forsamling 1/1-1871 40 år gammel.
Prøv å legge ut en etterlysning på denne siden http://www.genealogi.se under anbytarforum.
Hvis noen har tilgang til Genline har de kirkebøker for Kville med husforhør, fødte, vielse og død fra 1860 til 1903 http://www.genline.se/databasen/walk3.php?r=&x=14_923
Er dette "din" Nestor i 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1069#ovre
Mvh
Marit
Her er Abela og sønnen Frans Oskar i Sveriges befolkning 1890. Olle Bernhard er død før det.
Post 2670694
Johannesdotter, Abela
f. 1829 i Kville (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Änka, mor i familjen
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Qville G. o. B. l.
Post 2670695
Frans Oskar
f. 1870 i Svenneby (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
s.
Ogift man, barn i familjen
Födelseort i källan: Svenneby G. o. B. l.
De har nok ikke vært tilstede ved tellingene siden 1881-1890, kan de også ha flyttet til Norge?
Har på siden Laila refererer til funnet en Olle Bernhard Andreasson død i Mo forsamling 1/1-1871 40 år gammel.
Prøv å legge ut en etterlysning på denne siden http://www.genealogi.se under anbytarforum.
Hvis noen har tilgang til Genline har de kirkebøker for Kville med husforhør, fødte, vielse og død fra 1860 til 1903 http://www.genline.se/databasen/walk3.php?r=&x=14_923
Er dette "din" Nestor i 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1069#ovre
Mvh
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Kan dette være Amanda i Kristiania i 1900 som tjenestepige
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 22856#ovre
Mvh
Marit
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 22856#ovre
Mvh
Marit
Hei Marit!!
Ja det er min Nestor Olsson og mest sannsynlig er det hans søster Amanda Olsson også.
Det stemmer jo med Olle Bernhard's død også siden han var født på førsten av 1830-tallet. Jeg vet ikke om moren og den yngste sønnen flyttet til norge. Jeg begynte så sent med slektforskningen at jeg har ingen gamle å spørre så jeg må bare lete meg fram selv så godt jeg kan. Mange takk for din hjelp.
Solbjørg
Ja det er min Nestor Olsson og mest sannsynlig er det hans søster Amanda Olsson også.
Det stemmer jo med Olle Bernhard's død også siden han var født på førsten av 1830-tallet. Jeg vet ikke om moren og den yngste sønnen flyttet til norge. Jeg begynte så sent med slektforskningen at jeg har ingen gamle å spørre så jeg må bare lete meg fram selv så godt jeg kan. Mange takk for din hjelp.
Solbjørg
- Kontakt:
Etter det jeg kan se, ble ikke Olle Bernhard og Abela gift i Kville etter 1860. Amanda, datteren, ble født innenfor ekteskap. I dåpsboken for Kville står det kun dåpsdatoen (gjengitt ovenfor), ikke f.dato. Morens alder er 33 år, og de bor på Hveberg i Kville.
Kilde: Kirkebok, Kville C:1, 1860-1873, side 34 nr. 140.
Husforhørene går ikke gårdsvis etter det jeg kan se (i hvertfall er ikke gårdsnavnene nevnt). Disse er heller ikke tradisjonelle husforhørslister slik jeg er vant med å lese.
Kilde: Kirkebok, Kville C:1, 1860-1873, side 34 nr. 140.
Husforhørene går ikke gårdsvis etter det jeg kan se (i hvertfall er ikke gårdsnavnene nevnt). Disse er heller ikke tradisjonelle husforhørslister slik jeg er vant med å lese.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Her er Amandas dåp (du må være innlogget for å se vedlegget
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og her er husforhør fra Mo:
og - her er det enda en sønn, Julius, født i Kville i 1856, så da var det nok en stund før det at de giftet seg. Faktisk er du heldig, for det er en dato der som indikerer at de giftet seg 29.12.1854.
De utydelige skriveriene på høyresiden forteller at Olle, Abela, og barna flyttet fra Naverstad til Mo i 1858.
Kanskje Hans Andersson er bror av Olle Bernhard?
og - her er det enda en sønn, Julius, født i Kville i 1856, så da var det nok en stund før det at de giftet seg. Faktisk er du heldig, for det er en dato der som indikerer at de giftet seg 29.12.1854.
De utydelige skriveriene på høyresiden forteller at Olle, Abela, og barna flyttet fra Naverstad til Mo i 1858.
Kanskje Hans Andersson er bror av Olle Bernhard?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
De utydelige skriveriene var selvsagt at de flyttet til Thorød FRA Naslerød (også i Mo) - og er ført der på side 58!
se vedlegg (kildeinfo står øverst
se vedlegg (kildeinfo står øverst
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei!
Tusen takk for viktig informasjon og hjelp.
Solbjørg
Tusen takk for viktig informasjon og hjelp.
Solbjørg
Hei
Da har jeg kommet i mål med Olle Bernhard også. Mange takk for all hjelp og tips jeg har fått. Er inponert over så mye hjelp det går an å få i Slektsforum.
Solbjørg
Da har jeg kommet i mål med Olle Bernhard også. Mange takk for all hjelp og tips jeg har fått. Er inponert over så mye hjelp det går an å få i Slektsforum.
Solbjørg
-
- Sted: Sverige
- Kontakt:
Laila,
När det gäller Kville så försvann det mesta år 1904, då det brann på Prästgården.
Så från 1860 och fram till 1903 så är det SCB:s avskrifter som gäller. Det är förmodligen därför som du inte känner igen kyrkböckerna i Kville.
http://www.arkivguiden.net/ba/ba04/ba04011.htm
Hälsningar
När det gäller Kville så försvann det mesta år 1904, då det brann på Prästgården.
Så från 1860 och fram till 1903 så är det SCB:s avskrifter som gäller. Det är förmodligen därför som du inte känner igen kyrkböckerna i Kville.
http://www.arkivguiden.net/ba/ba04/ba04011.htm
Hälsningar
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Skulle gjerne hatt navnene på Olle Bernhard's foreldre og søsken samt Abela Johannisdotter's foreldre og søsken. Gjerne lenger tilbake også. Er dette mulig? Vet at kirkebøkene brant men er det andre steder det går an å lete?? Olle Bernhard er født 25.11.1829 og Abela er født 19.03.1829. Begge født i Quille i Sverige.
Solbjørg
Solbjørg
Olsdotter, Amanda
Piga (ogift kvinna)
f. 25/8 1862 i Kville, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
Utvandrad 10/4 1885
från Torp, Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
till Fredrikstad, Östfold fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 143
Emibas emigrationsakt: Mo O 1885 005
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Fredriksstad
Destinationsland: Norge
Piga (ogift kvinna)
f. 25/8 1862 i Kville, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
Utvandrad 10/4 1885
från Torp, Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
till Fredrikstad, Östfold fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 143
Emibas emigrationsakt: Mo O 1885 005
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Fredriksstad
Destinationsland: Norge