Importere personer til et prosjekt fra et annet i TMG

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Importere personer til et prosjekt fra et annet i TMG

Legg inn av dn20990 » 24. juni 2007 kl. 12.53

Jeg har TMG versjon 6.12, men finner ikke ut av hvordan import av data fungerer. Prosjektene har filnavn *.pjc, men denne finnes ikke i importveiviseren. Hva gjør jeg feil?

Det jeg ønsker er å velge ut noen personer i et prosjekt, og la disse bli utgangspunkt for å bygge et nytt prosjekt. Jeg tenker at å ha alle samlet i samme prosjekt kan bli for mye, men kanskje jeg i stedet skal operere med to forskjellige datasett i samme prosjekt? Hvis prosjektene etterhvert blir store og omfatter flere tusen personer, vil ikke dette påvirke funksjonaliteten i negativ retning?

Hva sier dere som har litt erfaring med dette?

mvh
leif erik otterå

Bjørn Flor
Sted: TRONDHEIM

Re: Importere personer til et prosjekt fra et annet i TMG

Legg inn av Bjørn Flor » 25. juni 2007 kl. 9.37

Jeg har erfart at etter hvert som slektsbasen øker, så finner jeg stadig flere felles aner. Hvis jeg skulle holdt oversikt over hvor nye opplysninger eller personer passer inn i forskjellige filer, ville det gi meg mye ekstraarbeid, og sansynligvis ville jeg lett ha oversett noen. Dessuten hender det ofte at jeg først i ettertid oppdager at to personer med forskjellig navn (Oppigard og Nerigard), faktisk er den samme. Lå de i hver sin base, ville jeg kanskje aldri sett det. Jeg skiller forskjellige slekter i min base med å gi personene forskjellig grunnfarge, alt etter hvor de hører hjemme.

Hvis jeg hadde delt alt og så funnet ut at kontakten mellom to prosjekter ble for tett, slik at jeg fant det fornuftig å slå dem sammen, vil det bli et stort arbeid med å fjerne dubletter. Og med delte datasett, vil jeg ikke kunne svare dem som spør: Hvordan er slektsforbindelsen mellom meg og den du sier jeg er i slekt med.

Jeg har hørt at det går en grense for funksjonaliteten ved ca 30 000 personer, men tror det er meget maskinavhengig. Selv har jeg passert 77 000, og registrerer normalt ikke at det går senere enn jeg har behov for (Kanskje er jeg litt treg selv?)

Hvis jeg vil bruke deler av prosjektet mitt, enten for å eksportere det til andre, eller for å lage utskrift, kan jeg gjøre det på flere måter.

En måte er under rapporten Liste over personer. Der kan jeg under Innstillinger/Sekundær utskrift, krysse av for Lag nytt prosjekt eller Lag nytt datasett. Det første valget gir tilnærmet det du spør om, med den forskjell at du ikke deler settet ditt, du lager kun en ekstern kopi av de personene du har definert (etterkommere etter NN, feks).

mvh
Bjørn F

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 25. juni 2007 kl. 14.37

Takk for gode tips :D

Da beholder jeg alt i samme prosjekt.
Men å benytte flere datasett, er det også problematisk med tanke på senere sammenslåing? Hvis så er tilfelle forstår jeg ikke helt hensikten med denne muligheten i TMG.
Jeg er også nybegynner i å bruke flagg, farger m.m., men det er vel bare å prøve seg fram :?

vh
leif erik otterå

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 25. juni 2007 kl. 16.43

Bjørn Flor skrev:
Hvis jeg hadde delt alt og så funnet ut at kontakten mellom to prosjekter ble for tett, slik at jeg fant det fornuftig å slå dem sammen, vil det bli et stort arbeid med å fjerne dubletter.

mvh
Bjørn F

Men, har ikke TMG mulighet for å automatisk flette personer (dubletter) med full kontroll? :shock:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Bjørn Flor
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Bjørn Flor » 26. juni 2007 kl. 8.59

Å flette dubletter i TMG er ikke noe problem - hvis du ser bort fra hvor tidkrevende det blir å ta for deg det som kan ha blitt ei lang rekke med doble etterkommere og søskenflokker. Det kan ta lang tid. Det er ikke bare personene som skal slås sammen, det kan være mange hendinger og kildehenvisninger på en person, som da blir doble, og som det også skal ryddes opp i.

Når du har to datasett samlet i samme prosjekt, kan du sammenlikne innholdet før du slår sammen. Du kan vurdere om du vil slå sammen alt, om du vil fjerne noen i det ene settet og så slå sammen, eller om du kun vil flytte over noen. Deretter står du fritt til å fjerne de øvrige, enten ved å kassere dem, eksportere dem til et annet prosjekt (feks andre interesserte) eller la dem ligge som en skjult datamengde som kan tas fram senere for ny sammenlikning eller vurdering. (Dette gjør du under Fil/Datasettordner)

Jeg forsøker å holde orden på mine slektninger ved å farvelegge dem etter hva slags funksjon de har i sammenhengen. Til det har jeg opprettet flagg hvor jeg skiller mellom Aner, Biologiske slektninger, Etterkommere og Inngifte. Så bruker jeg forskjellige skriftfarger til hver funksjon (feks Gul, Sort, Blå, Hvit). Dette gjør at jeg raskt ser hvem jeg har å gjøre med, enten når jeg åpner for personen, eller i Utvidet søkeliste (Velges under Innstillinger).

Ved å gi fargevalgene et navn, kan jeg raskt hoppe over til et annet fargevalg, feks hvor det er satt spesiell farge på de personene jeg har bestemt meg for at jeg må gå nærmere etter i sømmene - eller hva annet jeg vil bruke fargevalg til der og da.

mvh
Bjørn F

mvh
Bjørn F

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 5. juli 2007 kl. 21.27

Leif Erik Otterå skrev:Jeg har TMG versjon 6.12, men finner ikke ut av hvordan import av data fungerer. Prosjektene har filnavn *.pjc, men denne finnes ikke i importveiviseren. Hva gjør jeg feil?

Det jeg ønsker er å velge ut noen personer i et prosjekt, og la disse bli utgangspunkt for å bygge et nytt prosjekt. Jeg tenker at å ha alle samlet i samme prosjekt kan bli for mye, men kanskje jeg i stedet skal operere med to forskjellige datasett i samme prosjekt? Hvis prosjektene etterhvert blir store og omfatter flere tusen personer, vil ikke dette påvirke funksjonaliteten i negativ retning?

mvh
leif erik otterå

Nye prosjekt eller datasett produseres med rapporten Liste over personer og sekundær utskrift (til prosjekt eller datasett).
Det er ikke noe problem å ha 10-20-30000+ personer i et prosjekt.

Hvis det er sjanse for at personene kan vise seg å være i slekt vil det være praktisk å ha dem i samme prosjekt og samme datasett i prosjektet.

Ved import fra feks GEDCOMfil vil alltid personene legge seg i et nytt datasett automatisk, og beslutningen om å slå datasett sammen kan tas i ro og mak seinere.

Både prosjekt og datasett i prosjektene kan deles opp eller slås sammen etter behov, feks lage et nytt prosjekt av etterkommerne etter oldemor Ane.

Mer info om TMG her: http://www.tha.no

Torleif Haugødegård

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 5. juli 2007 kl. 21.34

Leif Erik Otterå skrev:Jeg har TMG versjon 6.12, men finner ikke ut av hvordan import av data fungerer. Prosjektene har filnavn *.pjc, men denne finnes ikke i importveiviseren. Hva gjør jeg feil?

mvh
leif erik otterå

To prosjekt (= fysisk uavhengige databaser i TMG) slås sammen via eget valg på Filmenyen.

Nye prosjekt eller datasett produseres med rapporten Liste over personer og sekundær utskrift (til prosjekt eller datasett). Det er forøvrig ikke noe problem å ha 10-20-30000+ personer i ett prosjekt.

Hvis det er sjanse for at personene kan vise seg å være i slekt vil det være praktisk å ha dem i samme prosjekt og samme datasett i prosjektet. Men sammenslåing kan gjøres seinere om du starter med flere prosjekt først.

Ved import fra feks GEDCOMfil vil alltid personene legge seg i et nytt datasett automatisk, og beslutningen om å slå datasett sammen kan tas i ro og mak seinere.

Både prosjekt og datasett i prosjektene kan deles opp eller slås sammen etter behov, feks lage et nytt prosjekt av etterkommerne etter oldemor Ane.

Mer info om TMG her: http://www.tha.no

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 5. juli 2007 kl. 22.05

Dette var jammen en godt gjemt funksjon i program-menyene! Hvem kunne vite at Liste over personer og sekundær utskrift har denne betydningen?
Jeg er vant til å bruke en rekke ulike dataprogrammer, men TMG er ikke blant de ledende når det gjelder bruker-grensesnitt.
Ser at programmet er bra når jeg omsider finner fram til de rette menyene og innstillingene, men jeg vil tro at mange gir opp før de kommer så langt. Kanskje forbedring av brukergrensesnittet er noe TMG bør jobbe videre med? :?

vh
leif erik otterå

Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Legg inn av Rune Aalberg » 1. august 2007 kl. 15.31

Hei!
Dette må jeg nok bifalle selv om jeg har stor tro på TMG uten at jeg har begynt å benytte det skikkelig ennå. Min mor benytter BK, og jeg orker ikke konvertere hennes data hver gang, derfor benyttes BK ennå, men skal gå over til TMG for min sønns slekt på morssiden.

Dessuten er faktisk BK sin anevifte bedre enn TMG sin etter en kjapp test (samme data gir veldig krympede navn i TMG, men noe kan skyldes at BK fjerner evt. lange mellomnavn). På den annen side har jeg ikke lest bruksanvisningen nøye, da. ;-).

BK er nå forresten lite Windows brukervennlig, f.eks. med tanke på å ta backup. Man kan ikke lete seg fram til riktig katalog via filmeny, men må skrive manuelt inn adressen til backupkatalogen. Jeg benytter datoer som katalog som en ekstra sikkerhet i tilfelle jeg gjør feil, og har da en god (?) backup fra en tidligere dato. men husk å rydde i gamle backup'er da. ;-)

Ha en god august!

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. august 2007 kl. 16.45

BK er nå forresten lite Windows brukervennlig, f.eks. med tanke på å ta backup. Man kan ikke lete seg fram til riktig katalog via filmeny, men må skrive manuelt inn adressen til backupkatalogen. Jeg benytter datoer som katalog som en ekstra sikkerhet i tilfelle jeg gjør feil, og har da en god (?) backup fra en tidligere dato. men husk å rydde i gamle backup'er da.

Nå er det nå slik at har man satt opp BK riktig så slipper en å lete seg frem til kataloger.

Har du også gjordt dette får du tilbud om backup når du ønsker det. :lol:

Noen ting henger igjen ved at du enkelte plasser må skrive C: i stedet for å klikke på C men dette er en engangsøvelse som de fleste oppegående mennesker klarer. Siden går resten av seg selv. :o

Men ellers er det mange ting som du sikkert ikke har oppdaget.

Glansbilder og farger på innpakningen gjør ikke et program. :D

Ellers vil jeg jo si at man bør oppdatere for å ha glede av et program og ikke lever i fortiden med faciliteter som gjør det lettere for brukerne. 8)

Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Legg inn av Rune Aalberg » 4. august 2007 kl. 22.42

Hei, igjen! :)

Jeg er klar over måten å sette opp backup på, og overdriver nok når jeg ønsker backup av backupen. Med så mye data sårbart for feil ønsker jeg likevel å ha datobaserte back-up'er. Selv om jeg får en automatisk kopi på en ekstern harddisk også. :shock: Vil ikke oppleve å ikke finne igjen data. :oops:

Så tilbake til slekta til min oppdragsgiver. Mye fin trening for en ferskEN som meg. :lol:

God helg!

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 5. august 2007 kl. 0.15

Støtter deg ang. det å ikke finne igjen data. Opplevde det for vel et år siden. Da blir man svært deprimert. Etter et par dager fant jeg ut at jeg heldigvis hadde levert et DIStreff-bilag, slik at det var bevart en GEDCOM-fil bare litt over en uke gammel :!: Derfor fortsetter jeg med innsending til DIS-Norge, til gleder for andre også :D
Sist redigert av Per-Olav Broback Rasch den 5. august 2007 kl. 0.39, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. august 2007 kl. 0.34

Hvor ligger denne sikkerheten. :o
Det du sender fra deg til DIS koordinator er to feler; . kmp og .kmq

Gedcom-fila har evt. fadder hvis bidraget går via fadder og fadder har ikke noen plikt å lagre eller sende videre GEDCOMfilene til noen instans.

I tillegg er det avhengig av hvor omfattende Gedcomfilen er laget, dvs om den inneholder alle detaljer.

I tillegg inneholder den vanligvis ikke "det du har definert som privat" eller data fra forskerboka, hvis du har den.

Så komklusjonen er; sørg for dine egne sikkerhetskopier. 8)

Du kan ikke gjenskap databasen etter .kmg eller .kmq filene

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 5. august 2007 kl. 0.43

Jeg sendte en GEDCOM-fil via e-post til en fadder. Fadderen returnerte GEDCOM-filen. Om det bare var flaks at fadderen hadde filen vet jeg ikke...
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. august 2007 kl. 0.47

Da var du heldig.

Jeg for min del beholder ikke GEDCOMfilene etter at databasen er oppdatert.

I tillegg er det avhengig om du kjører full GEDCOM komplett med alt.
Det er jo ikke nødvendig for distreff og er bare fyll.

Du var heldig :D

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 6. august 2007 kl. 9.57

Nå er jeg sikkert klar for å dukke ned igjen ganske kjapt her, men hvilke filtyper er .kmp og .kmq? Jeg sender bare GEDCOM-filer til DIStreff-fadderen jeg.

...men nå har vel tråden om import av GEDCOM til TMG sporet litt av? ;)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 6. august 2007 kl. 10.24

.kmp og .kmq er filer som genereres i DISTREFF for de som er med på denne tjenesten; en tjeneste som for øvrig anbefales.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»