Kirkebok, St. Johannes Stavanger, Rogaland 1919...
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, St. Johannes Stavanger, Rogaland 1919...
Heisann.
Noen som har lyst til å hjelpe meg med å tyde navnet på moren til Klaus Kristian Gilje:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Post 156.
På faren står det :Brannkonstabel Konrad Kristian Gilje (hans navn var ihvertfall dette - klarer ikke helt å tyde mellomnavnet). Hans kone tolker jeg til Amanda Olava Berland???
Noen som klarer å tyde dette? Har prøvd å søke i tellingene etter henne men finner henne ikke...noen bedre? har søkt i flere kirkebøker i Stavanger fra 1891 for å finne hennes dåp.
Tyding av faddere kan også hjelpe! De bodde i Nærbøgaten i Stavanger.
Håper på hjelp!
Noen som har lyst til å hjelpe meg med å tyde navnet på moren til Klaus Kristian Gilje:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Post 156.
På faren står det :Brannkonstabel Konrad Kristian Gilje (hans navn var ihvertfall dette - klarer ikke helt å tyde mellomnavnet). Hans kone tolker jeg til Amanda Olava Berland???
Noen som klarer å tyde dette? Har prøvd å søke i tellingene etter henne men finner henne ikke...noen bedre? har søkt i flere kirkebøker i Stavanger fra 1891 for å finne hennes dåp.
Tyding av faddere kan også hjelpe! De bodde i Nærbøgaten i Stavanger.
Håper på hjelp!
Re: Stavanger 1919...
Jeg er enig med deg når det gjelder moren (Berland er jo et kjent stedsnavn i distriktet).
Fadderne er Helene Boge, Knud Gilje, Klaus og Anna Berland. Videre står det hjemmedøpt av foreldrene
vh
leif erik otterå
Fadderne er Helene Boge, Knud Gilje, Klaus og Anna Berland. Videre står det hjemmedøpt av foreldrene
vh
leif erik otterå
takk for tilbakemelding.
Kjpt at jeg ikke finner noen av disse i folketellingene..
Kjpt at jeg ikke finner noen av disse i folketellingene..

Konrad med søsken og familie finner du her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1925#ovre
leif erik
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1925#ovre
leif erik
Takk for innspill. Jeg fant Gilje siden - har noen generasjoner bak av den, men ikke "Berland" siden. Noen ideer for hvor jeg kan lete?
Hei David
Her skal du se
Jeg fant ei Amanda Olava som er født på Berland.
Tror kanskje at det kan være den som du er på jakt etter: f. 19.juni 1891
Foreldre: Klaus Klausen og Lise Olena Olsdatter. Da er det nok denne familien her ved FT 1900
Lykke til videre

Her skal du se

Tror kanskje at det kan være den som du er på jakt etter: f. 19.juni 1891
Foreldre: Klaus Klausen og Lise Olena Olsdatter. Da er det nok denne familien her ved FT 1900
Lykke til videre

mvh Anne-Lise Skillinghaug
Wow! Du imponerer hver gang jeg står fast!! Takk!!
Jeg tror du har funnet den rette familien her ja. Jeg ser på navnene i FT fra 1900 og familien Klausen at dette er mange av disse navnene som står her som er blitt gitt til etterkommere, Klaus - Konrad - Karl.
Takk igjen!
ps. klarte ikke helt å tolke skriften i krikeboken - foreldre og faddere - forslag?
Jeg tror du har funnet den rette familien her ja. Jeg ser på navnene i FT fra 1900 og familien Klausen at dette er mange av disse navnene som står her som er blitt gitt til etterkommere, Klaus - Konrad - Karl.
Takk igjen!
ps. klarte ikke helt å tolke skriften i krikeboken - foreldre og faddere - forslag?

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Faren til Klaus er - Konrad Berner Gilje.
Åh? Så rart. Synes også jeg leste noe som begynte på B...har aldri hørt tale om det navnet. Moren hans igjen heter Berta men det skulle ikke være en naturlig oppkalling. Berner er jo et ganske vanlig etternavn i distriktet.
Takk for innspill!
Takk for innspill!
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Berner er blitt brukt som fornavn, særlig på sør-vestlandet, og er muligens brukt som et fornavn nummer 2 her? Om det er slektsnavnet Berner som blir brukt som mellomnavn er det bare nærmere undersøkelser som kan avdekke.