Hei.
Jeg lurer litt på hva som er "vanlig" å gjøre når man finner slektninger og så samtidig får vite om deres svigerforeldre. Grunnen er jo at noen ganger har man "bruk" for dem fordi man oppdager at de har flere barn gift inn i slekta, og andre ganger fordi man rett og slett finner ut at den inngifte personen er en slektning.
Utfordringen blir jo at det blir ENORMT mange personer da. Samtidig som det kan være morsomt å vise til f.eks 3 tippoldfars svigerforeldre.
Ønsker innspill på hva dere andre gjør, gjerne med både fordeler og ulemper.
Kirsti
Svigerforeldre - hva gjør vi med dem?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: BALLSTAD
Re: Svigerforeldre - hva gjør vi med dem?
Jeg legger alltid inn svigerforeldre (så langt det lar seg gjøre), og det har ved flere anledninger ført til at jeg har oppdaget slektskap jeg tidligere ikke var klar over.
Det blir endel navn etterhvert, men det er jo en del av denne hobbyen
Det blir endel navn etterhvert, men det er jo en del av denne hobbyen

mvh Torill Aasegg, Byneset
-
Hei.
Ja, det er nettopp det at de kan komme til nytte i form av at man oppdager slektsskap som gjør at det kanskje kan være lurt.
Arbeidsmengden er jo kanskje ikke så relevant, dette ER jo en hobby med mye arbeid.
Noen har jeg tatt med, fordi jeg vet jeg kommer bort i dem senere, andre ikke, men å huske dem er jo umulig.
Mvh Kirsti
Ja, det er nettopp det at de kan komme til nytte i form av at man oppdager slektsskap som gjør at det kanskje kan være lurt.
Arbeidsmengden er jo kanskje ikke så relevant, dette ER jo en hobby med mye arbeid.
Noen har jeg tatt med, fordi jeg vet jeg kommer bort i dem senere, andre ikke, men å huske dem er jo umulig.
Mvh Kirsti
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg legger inn alt jeg finner, det er bedre med en opplysning m/kilde for mye. Plutselig får du en aha-opplevelse.
Noen ganger legger jeg til og med inn personer som jeg ikke vet er i familie, hvis de har samme bopel, fødested el. , så får jeg heller slette den siden. Husk bare alltid kilder og referanser til hvor du har funnet opplysningene.
Jeg som så mange andre har brukt timesvis på å gå gjennom gamle opplysninger på nytt fordi jeg ikke har notert HVOR jeg fant opplysningene i første omgang. Har fremdeles mye som ikke er "bekildet" i min database.
Det at basen blir stor er jo i dag uinteressant, siden harddisker koster mindre enn en bygdebok (det sier mer om hvor dyre bygdebøkene er, ikke hvor billige harddiskene er, kanskjer) Bare husk å ta sikkerhetskopier ofte ofte ofte, og få dem ut av huset.
Lykke til!
Noen ganger legger jeg til og med inn personer som jeg ikke vet er i familie, hvis de har samme bopel, fødested el. , så får jeg heller slette den siden. Husk bare alltid kilder og referanser til hvor du har funnet opplysningene.
Jeg som så mange andre har brukt timesvis på å gå gjennom gamle opplysninger på nytt fordi jeg ikke har notert HVOR jeg fant opplysningene i første omgang. Har fremdeles mye som ikke er "bekildet" i min database.
Det at basen blir stor er jo i dag uinteressant, siden harddisker koster mindre enn en bygdebok (det sier mer om hvor dyre bygdebøkene er, ikke hvor billige harddiskene er, kanskjer) Bare husk å ta sikkerhetskopier ofte ofte ofte, og få dem ut av huset.
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Jeg legger inn rubbel og bit, også som Laila personer som ikke er i slekt, også all oppøysninger jeg har om de, og bor i samme hus. Dette har hjulpet meg mange ganger, da de mange ganger også har vært faddere, forlovere osv. senere.
Alltid mye jobb med hobby, men det er jo morsomt da.
Alltid mye jobb med hobby, men det er jo morsomt da.

Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
Hei.
Takker for interssante innspill, tror konklusjonen for min del må bli at det jeg hadde lyst til å gjøre, men ikke visste om det var "normalt", må jeg nå gjøre, nemlig legge inn maaaange svigerforeldre.
Tviler likevel på at jeg vil bestrebe meg på å finne dem, kanskje i spesielle saker.
Kirsti
Takker for interssante innspill, tror konklusjonen for min del må bli at det jeg hadde lyst til å gjøre, men ikke visste om det var "normalt", må jeg nå gjøre, nemlig legge inn maaaange svigerforeldre.
Tviler likevel på at jeg vil bestrebe meg på å finne dem, kanskje i spesielle saker.
Kirsti