Finnes graven til Erika som døde i Hammerfest i 1907?
Moderator: MOD_Finnmark
Finnes graven til Erika som døde i Hammerfest i 1907?
Kirkebok Hammerfest bysoknet 1906-1916, død 1907 side 164, nr 27
Gift Erika Marie Mentsen, Bødkers hustru.
Finnes gravstedet hennes tro?
Gift Erika Marie Mentsen, Bødkers hustru.
Finnes gravstedet hennes tro?
Hilsen Unni-May
Re: Finnes graven til Erika som døde i Hammerfest i 1907?
Hei
Nå er ikke Hammerfest Kirkegård ennå registrert for utlegg under Gravminner i norge, kan heller ikke se at der foregår noen registrering for denne kirkegården.
Jeg vil anbefale deg å ta en tlf til kirkekontoret i Hammerfest, de har kartotek over hvilke graver som ennå eksisterer og hvilke som har vært der men ikke ble gjenreist etter krigen.
Hele Hammerfest ble jo utslettet, foruten om kapellet under krigen og min erfaring ved vandring på kirkegården er at der er svært få gamle graver igjen.
Prøv å ringe:
Kirken, Den norske
Kirkeg. 21, 9600 Hammerfest
78422680
Mvh
Pia
Nå er ikke Hammerfest Kirkegård ennå registrert for utlegg under Gravminner i norge, kan heller ikke se at der foregår noen registrering for denne kirkegården.
Jeg vil anbefale deg å ta en tlf til kirkekontoret i Hammerfest, de har kartotek over hvilke graver som ennå eksisterer og hvilke som har vært der men ikke ble gjenreist etter krigen.
Hele Hammerfest ble jo utslettet, foruten om kapellet under krigen og min erfaring ved vandring på kirkegården er at der er svært få gamle graver igjen.
Prøv å ringe:
Kirken, Den norske
Kirkeg. 21, 9600 Hammerfest
78422680
Mvh
Pia
Takk skal du ha. Jeg mistenkte at det ikke var mange av de gamle gravstedene som fremdeles er intakt. Og siden jeg ikke kunne se at noen drev med registrering så tenkte kanskje det var noen her som har sine familiebesøk på gravlunden som visste mere. Takk for oppgitt tlfnr. Jeg ringer dit i morgen.
Hilsen Unni-May
Da er det vel ikke gravplass å finne etter hennes ektefelle Syver Mentsen frå Norderhus i Lesja heller?
Til Unni-May: Han var fetter til min mormor Anne Olsdatter Bjøknelykkjen, også ho frå Lesja. Kanskje du er etterkommer etter Erika Marie og Syver?
Mvh Tore
Til Unni-May: Han var fetter til min mormor Anne Olsdatter Bjøknelykkjen, også ho frå Lesja. Kanskje du er etterkommer etter Erika Marie og Syver?
Mvh Tore
Hei Tore
Jeg hadde så mange spørsmål så derfor lot jeg være å ringe og sendte heller et brev.
Vi er nok ikke i slekt, men inngift i hverandres. Jeg tar gjerne imot noen data om Syver Mentsen og hans aner og gården Nordhus og gjerne om livet der. Ja for det er vel et gårdsnavn?
Du kan gjerne sende på e-post til: upederse(alfakrøll)chello(dott)no eller privat melding.
Erikas søster Elen Louise Erichsdatter er min tipp-oldemor.
Hun giftet seg i Hammerfest 20.jan 1850 med smed Peder Pedersen fra Odal
Disse gravla 4 barn i Hammerfest før de dro til Vardø hvor han var smed ved Vardøhus Festning
En av deres døtre Emma Pauline giftet seg i Vardø med Iver Jakobsen Salmakerstuen fra Kvam.
så da kommer jo våre slekter fra samme trakter.
Jeg sier fra når jeg får svar fra Hammerfest.
Jeg hadde så mange spørsmål så derfor lot jeg være å ringe og sendte heller et brev.
Vi er nok ikke i slekt, men inngift i hverandres. Jeg tar gjerne imot noen data om Syver Mentsen og hans aner og gården Nordhus og gjerne om livet der. Ja for det er vel et gårdsnavn?
Du kan gjerne sende på e-post til: upederse(alfakrøll)chello(dott)no eller privat melding.
Erikas søster Elen Louise Erichsdatter er min tipp-oldemor.
Hun giftet seg i Hammerfest 20.jan 1850 med smed Peder Pedersen fra Odal
Disse gravla 4 barn i Hammerfest før de dro til Vardø hvor han var smed ved Vardøhus Festning
En av deres døtre Emma Pauline giftet seg i Vardø med Iver Jakobsen Salmakerstuen fra Kvam.

Jeg sier fra når jeg får svar fra Hammerfest.
Hilsen Unni-May
- Gunnhild Synnøve Engstad
- Sted: LAKSELV
Hei.
Kirkegården i Rypefjord er registrert og lagt ut på DIS-Norges gravminneregister.
Det er planlagt registrering av kirkegårdene i Hammerfest og Fjordadalen til sommeren i DIS-Finnmarks regi. Vi må vente til sneen er borte sånn etter st.hans engang. Det bør jo være ryddet og beplatet før vi foreviger gravminnene og gir våre avdøde en plass i internettverden. Selve avfotograferingen hadde vi tenkt som medlemsaktivitet i 2. halvdel av juli en vakker sommerdag.
Hvis du av kirkevergen får vite hvor på kirkegården gravminnet ligger, kan du ta kontakt så kan jeg forsøke avfotografere til deg.
Med vennlig hilsen
Gunnhild S. Engstad
Kirkegården i Rypefjord er registrert og lagt ut på DIS-Norges gravminneregister.
Det er planlagt registrering av kirkegårdene i Hammerfest og Fjordadalen til sommeren i DIS-Finnmarks regi. Vi må vente til sneen er borte sånn etter st.hans engang. Det bør jo være ryddet og beplatet før vi foreviger gravminnene og gir våre avdøde en plass i internettverden. Selve avfotograferingen hadde vi tenkt som medlemsaktivitet i 2. halvdel av juli en vakker sommerdag.
Hvis du av kirkevergen får vite hvor på kirkegården gravminnet ligger, kan du ta kontakt så kan jeg forsøke avfotografere til deg.
Med vennlig hilsen
Gunnhild S. Engstad

Jeg venter tålmodig på svar fra Kirkevergen og skal la deg få beskjed når jeg hører noe. Ellers gleder jeg meg til å se bildene dere skal ta for å ære de som er borte.
Ha en fin dag fra et i dag solfyllt Oslo.
Hilsen Unni-May
Mener jeg svarte deg på din forespørsel tidligere, men kan ikke se svaret her. Mener at gravstedet til Mentsen-familien fortsatt er intakt - i alle fall for noen år siden. Når det blir mer vår, skal jeg ta meg en tur til kirkegården for å se om jeg kan finne graven til "din" Erika der. Hilsen Ole-Johan Valle
Tusen takk for dette.
Tenk at flere fra Hammerfest hjelper til.
Det er sikkert flere her som ville syntes det var godt om gravsted fantes. Regner med at Tore J. Øverby også leser dette for han er jo slekt til Syver.
Jeg har ikke hørt noe fra gravferdsetaten i H.fst. Jeg har spørsmål om flere graver der, men det kan vi jo komme tilbake til lenger utpå våren.
Vil også fortelle at jeg har sendt forespørsler til flere gravferdsetater rundt om i landet. Til nå er det kun Oslo som har tatt bryderiet med å svare, men det har vel sin årsak. Godt at det i allefall finnes slektsforskere som tar seg tid til å hjelpe. Med de store avstandene er det ikke så lett å reise rundt selv for å lete,
Ha en fin helg.

Tenk at flere fra Hammerfest hjelper til.

Jeg har ikke hørt noe fra gravferdsetaten i H.fst. Jeg har spørsmål om flere graver der, men det kan vi jo komme tilbake til lenger utpå våren.
Vil også fortelle at jeg har sendt forespørsler til flere gravferdsetater rundt om i landet. Til nå er det kun Oslo som har tatt bryderiet med å svare, men det har vel sin årsak. Godt at det i allefall finnes slektsforskere som tar seg tid til å hjelpe. Med de store avstandene er det ikke så lett å reise rundt selv for å lete,
Ha en fin helg.
Hilsen Unni-May
Til Unni May: Joda, jeg følger med på debatten! Skal sende deg en mail, men har ikke kommet så langt enno-. Je vet vel ikke mer om Mentsgarden enn det som står i bygdeboka. Jeg er lite kjendt på Lesja-, har vært der 2 ganger. Var med på bryllupsfeiring der for 53 år siden, og var på et besøk på same garden ca. år 1990.
I flg. Bygdeboka: Far til Syver, Ments Olssen frå Systugu Norderhus giftet seg i 1823 med Åse Jakobsdatter og overtok en del av farsgarden i de tider. Det vart Mentsgarden-Øvre Systugu. De fekk 7 barn, som alle flyttet ut, 6 av dem reiste ”nordover”. Garden vart fråflyttet ca. 1865. Alle husa er borte.
Det kommer en e-post!
Til Ole-Johan: Dette blir nok utenom temaet, men--: Kan helse frå slekta di i Tylldalen. Traff Borgar og Jensine på Tynset forleden dag-.
Mvh Tore.
I flg. Bygdeboka: Far til Syver, Ments Olssen frå Systugu Norderhus giftet seg i 1823 med Åse Jakobsdatter og overtok en del av farsgarden i de tider. Det vart Mentsgarden-Øvre Systugu. De fekk 7 barn, som alle flyttet ut, 6 av dem reiste ”nordover”. Garden vart fråflyttet ca. 1865. Alle husa er borte.
Det kommer en e-post!
Til Ole-Johan: Dette blir nok utenom temaet, men--: Kan helse frå slekta di i Tylldalen. Traff Borgar og Jensine på Tynset forleden dag-.
Mvh Tore.
Hei.
I dag har jeg vært en tur til den gamle kirkgården i Hammerfest, og der fant jeg gravstedet til familien Menen (Mentzen. Gravstedet inneholder 6 graver hvorav 5 merket med ganske store jernkors:
Erika Marie Mensen
f. 10/7-1831 - d. 17/11-1907.
Bødkermester Sivert Mensen
f. 12/11-1832 - d. 28/12-1910.
De ande gravene er for følgende:
Erik Olaus Mensen,
Georgine Amanda Mensen,
Anna Chrisltine Mensen,
Mentz Mentzen (merket med gravsten) - døde 1942.
Går ut ifra at gravstedet tidligere hadde stakittgjerde, men stakittgjerdene på kirkegården ble for det meste fjernet av myndighetene i 1950-årene. Tror ikke gravstedet lengere blir beplantet, men korsene ser ganske nylakket ut. Et av korsene er brukket, men teksten står igjen.
Håper du får nytte av disse opplysningee.
Hilsen
Ole-Johan Valle
Hei Ole-Johan
Tusen, tusen takk.
Tenk så glad jeg ble når jeg leste hva du har funnet ut. Det blir sikkert også Tore J. Øverby som er slekt til Syver.
Det kan jo da også kanskje tenkes at graven til Erikas mor som bodde hos dem også kan finnes. Nå døde hun riktig nok i 21.10 1883, Gravlagt og jordfestet Hammerfest 29.10 1883. Hun het Kristine Olsdatter og ble født i Overhalla N.Trøndelag i 1797.
Skulle du av en eller annen grunn ta deg en tur igjen så kunne du kanskje merke deg navnet om du skulle komme til å se navnet hennes .
Igjen, tusen takk fra et i dag kjølig og regnfylt Oslo.

Tenk så glad jeg ble når jeg leste hva du har funnet ut. Det blir sikkert også Tore J. Øverby som er slekt til Syver.
Det kan jo da også kanskje tenkes at graven til Erikas mor som bodde hos dem også kan finnes. Nå døde hun riktig nok i 21.10 1883, Gravlagt og jordfestet Hammerfest 29.10 1883. Hun het Kristine Olsdatter og ble født i Overhalla N.Trøndelag i 1797.
Skulle du av en eller annen grunn ta deg en tur igjen så kunne du kanskje merke deg navnet om du skulle komme til å se navnet hennes .
Igjen, tusen takk fra et i dag kjølig og regnfylt Oslo.
Hilsen Unni-May
Først en HJERTELIG TAKK til Ole-Johan også frå meg, Tore!,
Så til personene bak namna på gravene:
Erik Olaus og Anna Christine er barn av Sivert og Erika:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 029&lnr=00
Erik Olaus er enkemann i 1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 210&lnr=01
Georgie Amanda var vel Erik Olaus`s ektefelle. Ho finn me her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 108&lnr=00
Det er rimeligvis deres sønn, Mentz Mentzen som er pleiesøn hos Petter Oluf Soelberg i Hammerfest. Det blir jo handelsbestyrerens sønnesønn.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 152&lnr=02
Er det noen som kan bekrefte eller avsanne riktigheten av det foran beskrevne?
På forhånd takk! Mvh Tore Øverby
Så til personene bak namna på gravene:
Erik Olaus og Anna Christine er barn av Sivert og Erika:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 029&lnr=00
Erik Olaus er enkemann i 1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 210&lnr=01
Georgie Amanda var vel Erik Olaus`s ektefelle. Ho finn me her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 108&lnr=00
Det er rimeligvis deres sønn, Mentz Mentzen som er pleiesøn hos Petter Oluf Soelberg i Hammerfest. Det blir jo handelsbestyrerens sønnesønn.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 152&lnr=02
Er det noen som kan bekrefte eller avsanne riktigheten av det foran beskrevne?
På forhånd takk! Mvh Tore Øverby
Det er rett det du antar bortsett fra at jeg ikke er sikker på om det er den den Erik Olaus f.1868 som er gravlagt med foreldrene.
Sivert og Erika fikk en sønn to år før som også het Erik Olaus. Han ble født f.19.feb 1866 Hammerfest, dpt 27.mai 1866 Hammerfest.
Her er vielsen til Erik Olaus og Georgine Solberg:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Her er Ments Sivert Mentsens konfirmasjon i 1910 som bekrefter at det er vår Ments
som står nederst på siden her:
Sivert og Erika fikk en sønn to år før som også het Erik Olaus. Han ble født f.19.feb 1866 Hammerfest, dpt 27.mai 1866 Hammerfest.
Her er vielsen til Erik Olaus og Georgine Solberg:
Her er Ments Sivert Mentsens konfirmasjon i 1910 som bekrefter at det er vår Ments
som står nederst på siden her:
Hilsen Unni-May
Jeg ser i dag at lenkene jeg la inn ikke fungerer. Noen vil kanskje så snild å lære meg hvordan jeg skal gjøre det korrekt.
I allefall Tore så er det disse under her jeg har forsøkt å legge inn.
Først er giftemålet til Erik Olaus
Kirkebok for bysoknet i Hammerfest 1889-1897.Gift år 1893 folio 188, nr 23.
og konfirmasjonene til Ments Sivert Mentsen er:
Kirkebok for Hammerfest bysoknet 1910, folio 96, nr 13
I allefall Tore så er det disse under her jeg har forsøkt å legge inn.
Først er giftemålet til Erik Olaus
Kirkebok for bysoknet i Hammerfest 1889-1897.Gift år 1893 folio 188, nr 23.
og konfirmasjonene til Ments Sivert Mentsen er:
Kirkebok for Hammerfest bysoknet 1910, folio 96, nr 13
Hilsen Unni-May
Hei Unni-May
Ser at du lurte på hvordan man lager lenker
Her har Laila laget en fin oppskrift på det: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lykke til
Hilsen Anne-Lise
Ser at du lurte på hvordan man lager lenker

Her har Laila laget en fin oppskrift på det: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lykke til

Hilsen Anne-Lise

Hilsen Unni-May
Takk til Unni-May for tilleggsopplysninger!.
Barna Mathias Andreas, Sigrid og Anna Cristine fann jeg i folketellingene, men Ole Johan finner jeg ingen spor etter.
Men hvor vart det av opplysningen om disse barna, er de slettet frå temasida? (Temaet skrevet: 04 Mai 2007 23:29:00)
Mvh Tore.
Barna Mathias Andreas, Sigrid og Anna Cristine fann jeg i folketellingene, men Ole Johan finner jeg ingen spor etter.
Men hvor vart det av opplysningen om disse barna, er de slettet frå temasida? (Temaet skrevet: 04 Mai 2007 23:29:00)
Mvh Tore.
Hm- -. Nå kan jeg i farten ikke huske at jeg har lagt inn lenker til disse, men jeg skal finne de jeg har lenker til og legge de ut. Skal forsøke å gjøre det i løpet av helgen.
God Pinse
God Pinse
Hilsen Unni-May
Hei Tore
Jeg er litt usikker om hvilke opplysninger du mener.
Dette er i allefall hva jeg har om Ole Johan Mentsen
f.17.okt.1870 Hfst. dpt 26.mars 1871 Hfst., død 22.10 1875 Hfst. Gravlagt 29.10 1875,
5 år. Dødsårsak: Hjernebetændelse
Faddere: Faderen (min merk: Sivert Mentsen), Madame Simons. Handelsbetjent Jakob Brunstad, Elisabeth Johnsd.
Hjemmedåp af J.Smitt, Merknad: Forældrene viede 12,jan 1862
Jeg er litt usikker om hvilke opplysninger du mener.
Dette er i allefall hva jeg har om Ole Johan Mentsen
f.17.okt.1870 Hfst. dpt 26.mars 1871 Hfst., død 22.10 1875 Hfst. Gravlagt 29.10 1875,
5 år. Dødsårsak: Hjernebetændelse
Faddere: Faderen (min merk: Sivert Mentsen), Madame Simons. Handelsbetjent Jakob Brunstad, Elisabeth Johnsd.
Hjemmedåp af J.Smitt, Merknad: Forældrene viede 12,jan 1862
Hilsen Unni-May
Tema ”Finnes graven—”
Ang. mitt spørsmål i forrige innlegg:
I e-mail frå slektsforum sendt 5. mai 2007 00.29 er det sitert frå ditt svar følgende:
Det er rett det du antar bortsett fra at jeg ikke er sikker på om det er den den Erik Olaus f.1868 som er gravlagt med foreldrene.
Sivert og Erika fikk en sønn to år før som også het Erik Olaus. Han ble født f.19.feb 1866 Hammerfest, dpt 27.mai 1866 Hammerfest, Faddere var Bødker Johan Tiller og Kone, Bødker Nils. og Kone. Malene Knuds. Smedesvend Berger Jæger og Pige Elisabeth Johnsd.
Har du de andre barna til Sivert og Erika? Mathias Andreas, Ole Johan og Sigrid.
Det 3.avsnittet her (Har du de andre barna osv.) finner jeg ikke att på temasida og antok at det må ha blitt fjernet frå temaet. Men skjønner bare ikke hvorfor-. Eller er det bare jeg som ”er ute på jordet”?
Det er altså ingen lenker eller andre opplysninger som har blitt borte for meg! Beklager at jeg har formulert meg uklart!
Takk også for mer data på sønnen Ole Johan!
God Pinse! Mvh Tore.
Ang. mitt spørsmål i forrige innlegg:
I e-mail frå slektsforum sendt 5. mai 2007 00.29 er det sitert frå ditt svar følgende:
Sivert og Erika fikk en sønn to år før som også het Erik Olaus. Han ble født f.19.feb 1866 Hammerfest, dpt 27.mai 1866 Hammerfest, Faddere var Bødker Johan Tiller og Kone, Bødker Nils. og Kone. Malene Knuds. Smedesvend Berger Jæger og Pige Elisabeth Johnsd.
Har du de andre barna til Sivert og Erika? Mathias Andreas, Ole Johan og Sigrid.
Det 3.avsnittet her (Har du de andre barna osv.) finner jeg ikke att på temasida og antok at det må ha blitt fjernet frå temaet. Men skjønner bare ikke hvorfor-. Eller er det bare jeg som ”er ute på jordet”?
Det er altså ingen lenker eller andre opplysninger som har blitt borte for meg! Beklager at jeg har formulert meg uklart!
Takk også for mer data på sønnen Ole Johan!
God Pinse! Mvh Tore.
Gravminneregistreringen for Hammerfest kirkegård er nå lagt ut på nettet.
Her finnes nå også bilde av jernkorset Ole Johan Valle nevner:
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... 69&mode=pe
Her finnes nå også bilde av jernkorset Ole Johan Valle nevner:
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... 69&mode=pe

Hilsen Unni-May