Johannes Michelsen Amb
Moderator: MOD_Hedmark
Johannes Michelsen Amb
Hei!
Hvor kom Johannes Michelsen f. 1720 fra? Han kom til Amb vestre, men jeg finner
ikke ut hvor han kom fra, og hvem var han gift med?
Vet at han hadde 3 barn:
Michel (Mikkel) f. 1747 (Min 4xtippoldefar)g.m. Rangdie Olsdatter Wea (1758-1832)
Carl f. 1749
Ingeborg f.1761 g.m. Anders Andersen Kindlihagen
Mvh
Gustav Amb
Hvor kom Johannes Michelsen f. 1720 fra? Han kom til Amb vestre, men jeg finner
ikke ut hvor han kom fra, og hvem var han gift med?
Vet at han hadde 3 barn:
Michel (Mikkel) f. 1747 (Min 4xtippoldefar)g.m. Rangdie Olsdatter Wea (1758-1832)
Carl f. 1749
Ingeborg f.1761 g.m. Anders Andersen Kindlihagen
Mvh
Gustav Amb
Re: Johannes Michelsen Amb
Hei Gustav.
Fant ut at jeg skulle se litt på denne etterlysningen din, men jeg finner ingen av de tre nevnte barn døpt i Ringsaker
Legger inn FT1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3608#ovre
Har du førsøkt å finne dødsfallet til Johannes Michelsen f.ca 1720? Regner med at du har fødselsårene fra Folketelling?
Denne Rangdie Olsdatter Wea f.1758 er ikke med i oversikten jeg har om Vea familien, men det kan være hun er uteglemt og det kan være "Plass til henne" i den ellers så store ungeflokken.
Har du funnet henne begravet så du ser om hun er enke eller ei?
Forstår at du er ute etter Johannes Michelsen, men det er vel også viktig å finne dåpen til barna - da finner du jo også morens navn
Har du flere opplysninger enn de du allerede har gitt?
Fant ut at jeg skulle se litt på denne etterlysningen din, men jeg finner ingen av de tre nevnte barn døpt i Ringsaker

Legger inn FT1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3608#ovre
Har du førsøkt å finne dødsfallet til Johannes Michelsen f.ca 1720? Regner med at du har fødselsårene fra Folketelling?
Denne Rangdie Olsdatter Wea f.1758 er ikke med i oversikten jeg har om Vea familien, men det kan være hun er uteglemt og det kan være "Plass til henne" i den ellers så store ungeflokken.
Har du funnet henne begravet så du ser om hun er enke eller ei?
Forstår at du er ute etter Johannes Michelsen, men det er vel også viktig å finne dåpen til barna - da finner du jo også morens navn

Har du flere opplysninger enn de du allerede har gitt?
Lillian Kristiansen
Hei Lillian
Takk for svar. Har ikke funnet dødsfallet til Johannes Michelsen Amb. Det er en kamerat av meg som har funnet disse opplysningene og han kommer ikke videre på denne personen.
Skal prøve å finne dåpen til barna, men det går så j....... tregt på skannede kirkebøker
Foreldrene til Ragndi Olsdatter Wea er Ole Bottolfsen Wea f. 1724 og
Sidsel Torstensdatter Ambli f. 1719 d. 1798
Mvh
Gustav Amb
Takk for svar. Har ikke funnet dødsfallet til Johannes Michelsen Amb. Det er en kamerat av meg som har funnet disse opplysningene og han kommer ikke videre på denne personen.
Skal prøve å finne dåpen til barna, men det går så j....... tregt på skannede kirkebøker

Foreldrene til Ragndi Olsdatter Wea er Ole Bottolfsen Wea f. 1724 og
Sidsel Torstensdatter Ambli f. 1719 d. 1798
Mvh
Gustav Amb
Jeg tror Johannes på Amb har fått feil farsnavn. Dette er mine opplysninger om Johannes på Amb som jeg tror er den samme som du søker:
Johannes Eriksen Amb f.1721 på Amb av foreldre Erik Siversen Amb og Ingeborg Evensdatter
g. i Ringsaker krk. 27/2 1744 m.
Golov (Gudlaug) Eriksdatter Amb, foreldre: Erik Larsen Amb, f. 1654 begr. 13/7 1740 g.1709m.
Malena Larsdatter f. 1679 begr. 18/3 1742
Barn av Johannes og Golov:
1. Erik f.1746 d.1747
2. Erik f. 1747
3. Malena f. 1750 d. 1751
4. Michel f. 1753
5. Carl f. 1754
6. Lars f. 1758
7. Ingeborg f. 1761
8. Ole f. 1767
Johannes er føderådsmann på Amb i 1801, 80 år gammel. Her har han fått farsnavnet Michelsen noe jeg tror er feil. Ved vielsen i 1744 og ved Ingeborgs fødsel i 1761 heter han Eriksen.
Dersom du skulle være av en annen oppfatning skriv gjerne et svar. Jeg kan selvfølgelig også ha tatt feil.
Lykke til videre!
Johannes Eriksen Amb f.1721 på Amb av foreldre Erik Siversen Amb og Ingeborg Evensdatter
g. i Ringsaker krk. 27/2 1744 m.
Golov (Gudlaug) Eriksdatter Amb, foreldre: Erik Larsen Amb, f. 1654 begr. 13/7 1740 g.1709m.
Malena Larsdatter f. 1679 begr. 18/3 1742
Barn av Johannes og Golov:
1. Erik f.1746 d.1747
2. Erik f. 1747
3. Malena f. 1750 d. 1751
4. Michel f. 1753
5. Carl f. 1754
6. Lars f. 1758
7. Ingeborg f. 1761
8. Ole f. 1767
Johannes er føderådsmann på Amb i 1801, 80 år gammel. Her har han fått farsnavnet Michelsen noe jeg tror er feil. Ved vielsen i 1744 og ved Ingeborgs fødsel i 1761 heter han Eriksen.
Dersom du skulle være av en annen oppfatning skriv gjerne et svar. Jeg kan selvfølgelig også ha tatt feil.
Lykke til videre!
Tusen takk for svar!
Dette her virker logisk! Tror du har rett.......
Jeg har opplysninger om den familien du nevnte,
så her tror jeg at vi er på rett vei!
Mvh
Gustav

Dette her virker logisk! Tror du har rett.......
Jeg har opplysninger om den familien du nevnte,
så her tror jeg at vi er på rett vei!
Mvh
Gustav
Hei Gustav.
Tror du alle disse barna er født i Ringsaker
I såfall kan jeg godt gå igjennom kirkebøkene mine for deg - om du ikke vil gjøre det sjøl
Kan hende Dag Bjørnar også kan svare på første spørsmål
Tror du alle disse barna er født i Ringsaker

I såfall kan jeg godt gå igjennom kirkebøkene mine for deg - om du ikke vil gjøre det sjøl

Kan hende Dag Bjørnar også kan svare på første spørsmål

Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Jeg vet ikke om alle disse barna er født i Ringsaker....
Hvis du har anledning til å sjekke dette for meg så vil
jeg gjerne at du gjør det!
Det går fortsatt veeeldig tregt å se på skannede kirkebøker
på nettet....
Mvh
Gustav
Jeg vet ikke om alle disse barna er født i Ringsaker....

Hvis du har anledning til å sjekke dette for meg så vil
jeg gjerne at du gjør det!

Det går fortsatt veeeldig tregt å se på skannede kirkebøker
på nettet....

Mvh
Gustav
Hei Gustav.
Ja, det går fortsatt noe tregt, men det varierer nok litt ang. tidspunkt på døgnet man "Prøver" seg
Dessuten er dette lenge før de kirkebøkene som er lagt ut. Det er Ok skrift i de jeg har på Microkort så det går "Hurtig" allikevel det
Det mangler visst enda en server der inne på DA - håper denne kommer snart
Jeg skal sjekke for deg,men lurer fælt på om "VI" kanskje skulle gått gangen fra det som du selv er sikker på. Eller hva tror du sjøl
Dette er sikkert på din fars side - regner jeg med - jeg kunne tenkt meg å gått gangen fra han og utover om du gir meg tillatelse til det
Nå vet vi jo at Folketellinger inneholder en God Dose feiltydinger osv. - så om det er bare der det er feil så er jo sikkert dette Dag Bjørnar Mork har oppgitt riktig.
Jeg tviler ikke på hans opplysninger altså, men har vært borti noe av dette før og de også brukte Amb, men hadde vel kun arbeidet der en periode...
Jeg har funnet vielsen og et barns dåp og der stemmer det han har oppgitt ihvertfall.
Skal ta en tørn på dette senere i kveld - er fortsatt i Sørum
Dette er det riktige for deg vel
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4445#ovre
Gustav født 1897 er din farfar - ikke sant?
Ja, det går fortsatt noe tregt, men det varierer nok litt ang. tidspunkt på døgnet man "Prøver" seg

Dessuten er dette lenge før de kirkebøkene som er lagt ut. Det er Ok skrift i de jeg har på Microkort så det går "Hurtig" allikevel det

Det mangler visst enda en server der inne på DA - håper denne kommer snart

Jeg skal sjekke for deg,men lurer fælt på om "VI" kanskje skulle gått gangen fra det som du selv er sikker på. Eller hva tror du sjøl

Dette er sikkert på din fars side - regner jeg med - jeg kunne tenkt meg å gått gangen fra han og utover om du gir meg tillatelse til det

Nå vet vi jo at Folketellinger inneholder en God Dose feiltydinger osv. - så om det er bare der det er feil så er jo sikkert dette Dag Bjørnar Mork har oppgitt riktig.
Jeg tviler ikke på hans opplysninger altså, men har vært borti noe av dette før og de også brukte Amb, men hadde vel kun arbeidet der en periode...
Jeg har funnet vielsen og et barns dåp og der stemmer det han har oppgitt ihvertfall.
Skal ta en tørn på dette senere i kveld - er fortsatt i Sørum

Dette er det riktige for deg vel

Gustav født 1897 er din farfar - ikke sant?
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Ja, det er riktig at Gustav Lauritz Amb er min farfar (f. på Helgøya 19/9-1897)
Hans foreldre er Halvor Herbrandsen Amb f. 1/4-1868 på Amb vestre, Ringsaker,
og Thea Louise Sund f. 4/5-1870 på Sund, Helgøya.
Halvors foreldre:
Herbrand Halvorsen Sunde f. 1841 i Nore, Numedal
og Syverinde Mikkelsdatter Amb f. 27/3-1845 på Amb vestre, Ringsaker.
Syverindes foreldre:
Mikkel Johannessen Amb f. 21/11-1820 på Amb vestre, Ringsaker,
og Kjersti Johnsdatter Dompidal f. 2/6-1818 i Dompidal, Ringsaker.
Mikkels foreldre:
Johannes Michelsen Amb f. 1786 på Amb vestre, Ringsaker,
og Siri Olsdatter Dehli f. 1787, Dehli, Ringsaker.
Så langt er jeg sikker på det er riktig.
Som foreldre til Johannes har jeg:
Michel Johannessen Amb f. 1747
og Ragndie Olsdatter Wea f. 1758
Det er foreldrene til denne Michel jeg etterlyser.....
Mvh
Gustav
Ja, det er riktig at Gustav Lauritz Amb er min farfar (f. på Helgøya 19/9-1897)
Hans foreldre er Halvor Herbrandsen Amb f. 1/4-1868 på Amb vestre, Ringsaker,
og Thea Louise Sund f. 4/5-1870 på Sund, Helgøya.
Halvors foreldre:
Herbrand Halvorsen Sunde f. 1841 i Nore, Numedal
og Syverinde Mikkelsdatter Amb f. 27/3-1845 på Amb vestre, Ringsaker.
Syverindes foreldre:
Mikkel Johannessen Amb f. 21/11-1820 på Amb vestre, Ringsaker,
og Kjersti Johnsdatter Dompidal f. 2/6-1818 i Dompidal, Ringsaker.
Mikkels foreldre:
Johannes Michelsen Amb f. 1786 på Amb vestre, Ringsaker,
og Siri Olsdatter Dehli f. 1787, Dehli, Ringsaker.
Så langt er jeg sikker på det er riktig.
Som foreldre til Johannes har jeg:
Michel Johannessen Amb f. 1747
og Ragndie Olsdatter Wea f. 1758
Det er foreldrene til denne Michel jeg etterlyser.....
Mvh
Gustav
Hei Gustav.
Da er det greit - jeg går på dåpen til Mikkel Johannessen Amb f.1820 jeg - skal se om jeg finner grunnen for dette "Eriksen" - OK?
Tar det nå etterpå
Da er det greit - jeg går på dåpen til Mikkel Johannessen Amb f.1820 jeg - skal se om jeg finner grunnen for dette "Eriksen" - OK?
Tar det nå etterpå

Lillian Kristiansen
Hei Dag Bjørnar!
Har grublet litt over opplysningene fra deg.
Jeg har noen opplysninger om Amb østre.
På Amb østre var det en familie:
Erich Erichsen Amb f. 1654 begr. 13/7-1740
g.m. Malene Larsdatter f. 1679 begr. 18/3-1742.
Barn:
1. Lars f. 1712 neste bruker av Amb østre
g.1737 m. Pernille Larsdatter Hersoug
2. Carl f. 1715 begr. 19/2-1740
3. Kari g.m. Joen Nilsen Herseth
4. Aase f. 1720 g.m. Erich Christophesen Heramb
5. Johannes f. 1721 g.m. Golov Erichsdatter
6. Kiersti f. 1724 g.m. Joen Erichsen Sveum
Du skriver at Johannes Eriksen Amb er sønn av
Erik Siversen Amb og Ingeborg Evensdatter, og
Golov (Gudlaug) Erriksdatter er datter av
Erik Larsen Amb og Malena Larsdatter............
Etter det jeg har av opplysninger om Ambs gårdene
stemmer det ikke helt det du har..........
Hvor har du dine opplysninger fra?
Mvh
Gustav Amb
Har grublet litt over opplysningene fra deg.
Jeg har noen opplysninger om Amb østre.
På Amb østre var det en familie:
Erich Erichsen Amb f. 1654 begr. 13/7-1740
g.m. Malene Larsdatter f. 1679 begr. 18/3-1742.
Barn:
1. Lars f. 1712 neste bruker av Amb østre
g.1737 m. Pernille Larsdatter Hersoug
2. Carl f. 1715 begr. 19/2-1740
3. Kari g.m. Joen Nilsen Herseth
4. Aase f. 1720 g.m. Erich Christophesen Heramb
5. Johannes f. 1721 g.m. Golov Erichsdatter
6. Kiersti f. 1724 g.m. Joen Erichsen Sveum
Du skriver at Johannes Eriksen Amb er sønn av
Erik Siversen Amb og Ingeborg Evensdatter, og
Golov (Gudlaug) Erriksdatter er datter av
Erik Larsen Amb og Malena Larsdatter............
Etter det jeg har av opplysninger om Ambs gårdene
stemmer det ikke helt det du har..........
Hvor har du dine opplysninger fra?
Mvh
Gustav Amb
Jeg er ikke alltid like flink til å notere hvor jeg har alle opplysningene fra, men jeg vet jeg har brukt kirkeboken for Ringsaker en del. Om disse opplysningene er derfra er jeg ikke sikker på. Det er mulig jeg har byttet om foreldrene til Johannes og Gulov, de hadde begge fedre som het Erik og de var begge fra Amb.
Jeg lurer på om du har dine opplysninger fra FamilySearch? Disse er ikke alltid å stole på og må sjekkes med basiskilden.
Dette må vi sjekke ut
Jeg lurer på om du har dine opplysninger fra FamilySearch? Disse er ikke alltid å stole på og må sjekkes med basiskilden.
Dette må vi sjekke ut

Hei!
Jeg har mine opplysninger fra en slektning av meg, samt
at jeg har sjekket på Family Search.
Han driver forøvrig og samler gårds og slektshistorie
for hovedsognet i Ringsaker........ og har utrolig mye
stoff!
Mvh
Gustav
Jeg har mine opplysninger fra en slektning av meg, samt
at jeg har sjekket på Family Search.
Han driver forøvrig og samler gårds og slektshistorie
for hovedsognet i Ringsaker........ og har utrolig mye
stoff!
Mvh
Gustav
Nå har jeg sjekket opplysningene jeg har gitt deg med originalkildene. Det er fint at du stilte noen kritiske spørsmål for her er det ikke enkelt å holde tunga rett i munnen med alle som heter Erik på Amb.
Jeg er helt sikker på at Johannes Michelsen på Amb i FT for 1801 er feil. Det skal være Johannes Eriksen.
Du har helt rett i at Johannes Eriksen er sønn av Erik Eriksen og Malene Larsdatter.
Alle opplysningene du har om disse har jeg sjekket og de er riktige. Kildene er her først og fremst skiftene på Amb i 1740 (etter Erik Eriksen) og 1742 (etter Malene Larsdatter).
Johannes Eriksen ble gift med Gullov Eriksdatter den 27/2 1744. På dette stedet er kirkeboka for Ringsaker utydelig, men jeg er ganske sikker på at min tolkning og flere andres er riktig.
Da skulle vel Johannes være i" boks".
Hvem Gullov Eriksdatter var datter av er noe mer usikkert. Det er holdt skifte på Amb i 1738 etter Erik Siversen. Han er da gift med Sidsel Jonsdatter. Ingen av barna heter Gullov.
Etter mine notater skal Gullov være datter av Erik Siversen og Ingeborg Evensdatter. Hun skal også være født i 1723. Årstallet er sansynlig, og at hennes mor het Ingeborg er også sansynlig. Dette har jeg i alle fall ikke fra kirkeboka da denne begynner først i 1734. Fra skiftene kan jeg heller ikke ha det, så langt jeg kan forstå.
Her må det undersøkes mer.
Det er spennende at noen, (din kammerat), driver med gårds- og slektshistorie for Ringsaker.
Her er det mye upløyd mark.
Hører gjerne fra deg dersom det kommer fram noe nytt fra Amb.
Mvh. Dag Bjørnar.
Jeg er helt sikker på at Johannes Michelsen på Amb i FT for 1801 er feil. Det skal være Johannes Eriksen.
Du har helt rett i at Johannes Eriksen er sønn av Erik Eriksen og Malene Larsdatter.
Alle opplysningene du har om disse har jeg sjekket og de er riktige. Kildene er her først og fremst skiftene på Amb i 1740 (etter Erik Eriksen) og 1742 (etter Malene Larsdatter).
Johannes Eriksen ble gift med Gullov Eriksdatter den 27/2 1744. På dette stedet er kirkeboka for Ringsaker utydelig, men jeg er ganske sikker på at min tolkning og flere andres er riktig.
Da skulle vel Johannes være i" boks".
Hvem Gullov Eriksdatter var datter av er noe mer usikkert. Det er holdt skifte på Amb i 1738 etter Erik Siversen. Han er da gift med Sidsel Jonsdatter. Ingen av barna heter Gullov.
Etter mine notater skal Gullov være datter av Erik Siversen og Ingeborg Evensdatter. Hun skal også være født i 1723. Årstallet er sansynlig, og at hennes mor het Ingeborg er også sansynlig. Dette har jeg i alle fall ikke fra kirkeboka da denne begynner først i 1734. Fra skiftene kan jeg heller ikke ha det, så langt jeg kan forstå.
Her må det undersøkes mer.
Det er spennende at noen, (din kammerat), driver med gårds- og slektshistorie for Ringsaker.
Her er det mye upløyd mark.
Hører gjerne fra deg dersom det kommer fram noe nytt fra Amb.
Mvh. Dag Bjørnar.
Må bare legge til at navnet Johannes Erichsen og Golov Erichsdatter og barna som Dag Bjørnar oppgir er rett. Men det er et barn til, Malene dpt.8/7-1764.
Jeg jobber med å skrive i bladet til Hedmark Slektshistorielag om bruker/eierrekka på Amb gardene + husmannsplasser.
Jeg jobber med å skrive i bladet til Hedmark Slektshistorielag om bruker/eierrekka på Amb gardene + husmannsplasser.
Vet ikke hvilken kilde Dag Bjørnar har på foreldre til Johannes og Gollov men det er feil.
Johanners Erichsen er f.1721 på Amb men foreldrene heter Erich Erichsen og Malene Larsdatter. Erich Larsen og Malene Larsdatter hadde ingen datter ved navn Gollov så hun er ukjent. Hun er f. ca.1722 etter oppgitt alder ved død.
Johennes Ericsen enkemann død på Amb 21/3-1803 , 80 år.
Johanners Erichsen er f.1721 på Amb men foreldrene heter Erich Erichsen og Malene Larsdatter. Erich Larsen og Malene Larsdatter hadde ingen datter ved navn Gollov så hun er ukjent. Hun er f. ca.1722 etter oppgitt alder ved død.
Johennes Ericsen enkemann død på Amb 21/3-1803 , 80 år.
-
- Sted: GJØVIK
Vet ikke om det har noe å si ,men fant Gulov Eriksdatter Amb som fadder for Erik Mikkelsen ,født på Aas i Ringsaker 1752 ,foreldre Mikkel Eriksen og Dorthe Pedersdatter. Mikkel Eriksen Sveum og Dorthe Eriksdatter Sæther ble gift i Ringsaker 1743. Kunne Gulov være en søster til Mikkel??
Jeg er selv i slekt med en Christoffer Eriksen og det kan se ut som han er bror til Lars Eriksen Sveum ,Jon Eriksen Sveum ,Gulbrand Eriksen Ulven og Mikkel Eriksen Sveum ,men kan ikke si for sikkert
mvh Erik
Jeg er selv i slekt med en Christoffer Eriksen og det kan se ut som han er bror til Lars Eriksen Sveum ,Jon Eriksen Sveum ,Gulbrand Eriksen Ulven og Mikkel Eriksen Sveum ,men kan ikke si for sikkert
mvh Erik