Iffert (Jffert)
Moderator: MOD_Slekter
Iffert (Jffert)
Sr Otto Iffert var direktør for Grimelund kobbergruver i Sunnfjord på 1700-tallet (se http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 21391.html) og var eier av Kapteinsgården på Skei i Førde fra 1764-67.
Jeg lurer på om han kan være far til eller slektning av min formoder Anne Cathrine Ottesdatter Iffert, som var gift 3 ganger på Kongsberg og så vidt jeg kan se av skiftene for Kongsberg fikk barn i alle ekteskap. Jeg har ikke funnet mange spor etter familien Iffert, og kjenner ikke hverken fødsel eller død for Anne Cathrine.
Det blir spennende å høre om noen vet noe mer!
Jeg lurer på om han kan være far til eller slektning av min formoder Anne Cathrine Ottesdatter Iffert, som var gift 3 ganger på Kongsberg og så vidt jeg kan se av skiftene for Kongsberg fikk barn i alle ekteskap. Jeg har ikke funnet mange spor etter familien Iffert, og kjenner ikke hverken fødsel eller død for Anne Cathrine.
Det blir spennende å høre om noen vet noe mer!
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Iffert (Jffert)
Hei.
Du kan finne litt informasjon i Norsk Slektshistorisk Tidskrift bind 31, side 472-473 og i bind 33, side 419. Jeg har ikke disse selv, men du kan få lånt dem på bibliotekene.
Se her.
Hilsen Remi
Du kan finne litt informasjon i Norsk Slektshistorisk Tidskrift bind 31, side 472-473 og i bind 33, side 419. Jeg har ikke disse selv, men du kan få lånt dem på bibliotekene.
Se her.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Hej,
Jeg er stødt på navnet Iffert i forbindelse med min egen slægt.
Se tema 16090 på Digitalarkivet, der må være en forbindelse.
Venlig hilsen,
Berit Pagh.
Jeg er stødt på navnet Iffert i forbindelse med min egen slægt.
Se tema 16090 på Digitalarkivet, der må være en forbindelse.
Venlig hilsen,
Berit Pagh.
Skannede kirkebøger, KK A5 1751-1789, side 125:
I Korskirken i Bergen d. 23 Juli 1770 døbtes: Anna Catharina Elisabeth.
Hun var datter af Cordt Schriver og Karen Kahrs.
En af fadderne var: Bergdirecteur Otto Iffert.
Cordt Schriver var søn af Albert Schriver og Elsebe Dahm, søster til Anna Catharina Dahm, som blev gift med Otto Iffert på Kongsberg.
Mon ikke denne fadder, bergdirektør Iffert, er ham du nævner i første indlæg?
Hilsen,
Berit Pagh.
I Korskirken i Bergen d. 23 Juli 1770 døbtes: Anna Catharina Elisabeth.
Hun var datter af Cordt Schriver og Karen Kahrs.
En af fadderne var: Bergdirecteur Otto Iffert.
Cordt Schriver var søn af Albert Schriver og Elsebe Dahm, søster til Anna Catharina Dahm, som blev gift med Otto Iffert på Kongsberg.
Mon ikke denne fadder, bergdirektør Iffert, er ham du nævner i første indlæg?
Hilsen,
Berit Pagh.
Hei Berit,
Veldig morsomt med en annen som har hørt om navnet Iffert! Her fikk jeg på et sølvfat fra deg navnet til Otto Ifferts kone, en "M" fra statsarkivet som kan tyde på et patronym ("Otto M. Iffert"). Dette var god inspirasjon til å oppsøke NST og få lest det som står der.
Tusen takk ... også for din kreative måte å gjøre meg oppmerksom på innlegget ditt. Her er min adr: agnetesch at gmail.com
Hilsen Agnete
Veldig morsomt med en annen som har hørt om navnet Iffert! Her fikk jeg på et sølvfat fra deg navnet til Otto Ifferts kone, en "M" fra statsarkivet som kan tyde på et patronym ("Otto M. Iffert"). Dette var god inspirasjon til å oppsøke NST og få lest det som står der.
Tusen takk ... også for din kreative måte å gjøre meg oppmerksom på innlegget ditt. Her er min adr: agnetesch at gmail.com
Hilsen Agnete

Hm. Jeg ser nå litt nærmere på årstallene. Her tyder mye på at det må ha vært i hvert fall to stk. bergdirektør Otto Iffert: Han som var fadder i 1770 og bergverksdirktør i Grimelid gruver fra 1764 kan da vel ikke være den samme som Otto M Iffert som gifter seg med Anne Cathrine Dahm født 1677! Jeg skal se om jeg kan finne ut noe mer... Agnete
Ivert, Otto Mordian, bestalling. av 3 dec. 1714 som hytteskriver ved Kongsberg sølvverk konf. 20 jan. 1733.
Hentet fra: http://www.genealogi.no/kilder/Rentekammeret/i-l.htm
Hentet fra: http://www.genealogi.no/kilder/Rentekammeret/i-l.htm
Hej,
Jeg går også ud fra, at det er 2 stk. Otto Iffert. : )
Sandsynligvis far og søn, men - det kan jo også være onkel og nevø.
M står nok for Mordian.
I personoversigten for NST er der omtalt en Otto Mordian Iffert.
Hilsen,
Berit Pagh.
Jeg går også ud fra, at det er 2 stk. Otto Iffert. : )
Sandsynligvis far og søn, men - det kan jo også være onkel og nevø.
M står nok for Mordian.
I personoversigten for NST er der omtalt en Otto Mordian Iffert.
Hilsen,
Berit Pagh.
Nå har jeg undersøkt de aktuelle heftene av Norsk Slektshistorisk tidsskrift. Her er det mye informasjon om Otto Mordian Iffert (angivelig fra Tyskland og død 1739). Han var hytteskriver ved sølvverket på Kongsberg fra 1715 og fra 1736 direktør for det Jarlsbergske Sølvhaltige Blyverk på Konnerud i Skoger. Fra hans skifte (påbegynt 26.6.1739 og avsluttet 5.3.1751) oppgis det det 6 barn. Innlegget (et spørsmål v. Tore Stenberg Falch) lister opp 6 barn, vel fra skiftet, og den yngste er Otto Iffert (i Københvan i 1739, i 1751 på Bragernes, senere på Kongsberg).
Denne siste kan være Otto Iffert "den yngre", nevnt i innleggene over.
Falch nevner også "min" Anne Cathrine Iffert og hennes tre ekteskap. Hun er ikke nevnt i skiftet etter Otto Mordian Iffert i 1739, og er vel derfor neppe hans datter. Falch foreslår at hun kan være en søster. Hun er nok for gammel til å være datter av Otto Iffert "d.y."
Hilsen Agnete
Denne siste kan være Otto Iffert "den yngre", nevnt i innleggene over.
Falch nevner også "min" Anne Cathrine Iffert og hennes tre ekteskap. Hun er ikke nevnt i skiftet etter Otto Mordian Iffert i 1739, og er vel derfor neppe hans datter. Falch foreslår at hun kan være en søster. Hun er nok for gammel til å være datter av Otto Iffert "d.y."
Hilsen Agnete
Det ligger også et innlegg i Digitalarkivets debattforum om Iffert. Der har det kommet noen flere opplysninger. http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... gg=8#anker
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Jeg vil bare tilføye at både Otto Mordian Iffert d.e. og Otto Mordian Iffert d.y. var ledere av "Det Jarlsbergske Sølvhaltige Blye- og Kobber-Verk". I Erland Thoresens beretning om dette verket som ble utgitt post mortem av presten Gerhard Faye i 1799 heter det om dette:
«... Men denne Forandring med Verket gjorde ingen Forandring for Iffert; thi ovennævnte Herre (i.e. Grev Wedel Jarlsberg) fandt ham alt for duelig til at han skulde afskedige ham fra sit hidtil havde Directørskab, hvorfra han dog nogle Aar efter blev entlediget, da han ved Døden i Juli Maaned 1739 ble henkaldet til en anden Bestemmelse. Ved denne Ifferts Død blev Sønnen Otto Iffert indtil videre ansat som Directør, og under Titel af Vice-Directør forestd han Verkets Drift indtil i Juni Maaned 1745, ...»
«... Men denne Forandring med Verket gjorde ingen Forandring for Iffert; thi ovennævnte Herre (i.e. Grev Wedel Jarlsberg) fandt ham alt for duelig til at han skulde afskedige ham fra sit hidtil havde Directørskab, hvorfra han dog nogle Aar efter blev entlediget, da han ved Døden i Juli Maaned 1739 ble henkaldet til en anden Bestemmelse. Ved denne Ifferts Død blev Sønnen Otto Iffert indtil videre ansat som Directør, og under Titel af Vice-Directør forestd han Verkets Drift indtil i Juni Maaned 1745, ...»