Kristian Olsen Syverstad (1858-1936)
Moderator: MOD_Akershus
Kristian Olsen Syverstad (1858-1936)
Min bedre halvdel vil gjerne finne ut om ryktet at morslekten er tatere. Det er kanskje ikke så lett å finne ut, men ved å søke tilbake til forfedre kan man iallefall finne ut mer om dem.
Utgangspunktet er antakelig hennes oldefar Ole Kristian Olsen Syverstad (12.9.1858-7.1.1936) født på Liebraathen i Høland.
Konfirmert i Eidskog 1.10. 1876. Faren var dagarbeider Ole Hansen Liebraaten og moren var Inger Marie Pedersdatter. Lengre tilbake vet vi ikke.
Både moren og bestefaren har og hadde ravnsvart hår. Hun sier at utseendet på Syverstad-slekten er såpass spes. at det må være derfra den evt. kommer. Taterne var jo temperamentsfulle, det kjennertegner også Syverstad.
Utgangspunktet er antakelig hennes oldefar Ole Kristian Olsen Syverstad (12.9.1858-7.1.1936) født på Liebraathen i Høland.
Konfirmert i Eidskog 1.10. 1876. Faren var dagarbeider Ole Hansen Liebraaten og moren var Inger Marie Pedersdatter. Lengre tilbake vet vi ikke.
Både moren og bestefaren har og hadde ravnsvart hår. Hun sier at utseendet på Syverstad-slekten er såpass spes. at det må være derfra den evt. kommer. Taterne var jo temperamentsfulle, det kjennertegner også Syverstad.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Kristian Olsen Syverstad (1858-1936)
Hei
Vielsen til Ole Hansen og Inger Marie Pedersdatter i Høland 25/11-1857. Her er navnene på deres fedre også.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Marit
Vielsen til Ole Hansen og Inger Marie Pedersdatter i Høland 25/11-1857. Her er navnene på deres fedre også.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Marit
Hei Svein.
Fra Palmar Huse i Sørumsand har jeg fått "Oppgaven" å legge inn noe til deg da han ikke får linkene til å ligge.
Det kommer uavhengig av hva Marit Nyhus har lagt inn
Jeg hadde allerede plukket det frem og lagt det på Word - dokument
Innflyttet til Høland nr.56 og 57: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-354
Sønn Ole Kristian født - nr.165: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Vielse nr.34 - nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-244
Fra Palmar Huse i Sørumsand har jeg fått "Oppgaven" å legge inn noe til deg da han ikke får linkene til å ligge.
Det kommer uavhengig av hva Marit Nyhus har lagt inn

Innflyttet til Høland nr.56 og 57: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-354
Sønn Ole Kristian født - nr.165: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Vielse nr.34 - nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-244
Lillian Kristiansen
Det var interessant. Var ikke så lett å tyde, men ser jo det meste. Såvidt jeg ser står det ikke hvem som er far til Ole Hansen Syverstad, men at far til Inger Marie er Peder Erlandsen. Det er vel ikke mulig å se gjennom dette om de er tatere. Utfra dette, hvis jeg forstår det rett, er Ole fra Ullensaker og Inger Marie fra Vinger (Konsvinger)
Ole Hansen er vel da født i 1829, hun i 1828. Dette må jo da bli min kones tipp oldeforeldre.
Ole Hansen er vel da født i 1829, hun i 1828. Dette må jo da bli min kones tipp oldeforeldre.
-
- Sted: SANDEFJORD
Hei Svein. For å begynne med opphavet så langt jeg har registrert. Skomaker Erland Jacobsson f. ca 1730 i Sverige, døde i Almenninga, Vestmarka i Eidskog i mai 1800, Erland var gift med Ingeborg Kristoffesdotter f. ca 1741 i Sverige, døde i oktober 1806, begravet i Vinger. Oppholdsted ikke oppgitt. 2 barn er kjent, Peder og Anne. Peder var f. på Harstad i Eidskog og døpt 11. des. 1785, døde i Høland 14. april 1868. giftet seg 28. juni 1829 i Eidskog med Mari Olsd. f. 1786 i Uglevika Bolskog, Eidskog. Døde i Tamburenga, Eidskog 17. nov. 1855. 6. barn, Inger Maria var nr. 4, født 4. juni 1808, Tamburenga. døpt 13. juli 1828. Giftet seg i Høland 25. sept 1857 med Ole Hansen f. 1829 Syverstad i Ullensaker. sønnen Ole Kristian f. 12. sept 1858 Libråten, Rakkestad i Høland, til Syverstad i Ullensaker. Gift to ganger 7 barn i hvert ekteskap. Kontakter du meg på fisollie()online.no så har jeg mere. Opplysninger om finske aner. Vennlig hilsen, Finn Sollien
Hei Svein.
Du må forstørre opp til 100 eller 150 % - er klar over at det er vanskelig å lese mange ganger, men bruker man litt tid så går det som regel ganske greit.
Faren til Ole Hansen står i kolonen først - Hans Gulbrandsen - Inger Maries far står i neste kollone - Peder Erlandsen.
Nå har Finn Sollien tilbudt deg flere opplysninger om du sender ham en mail så får du se hva du får ut av det. Han er den som kan mest om folka rundt Kongsvinger (Synes jeg da)
Trenger du hjelp til tyding så får du si fra
Skal se om jeg finner dåpen til Ole Hansen i Ullensaker - har noen kirkebøker selv også.
Du må forstørre opp til 100 eller 150 % - er klar over at det er vanskelig å lese mange ganger, men bruker man litt tid så går det som regel ganske greit.
Faren til Ole Hansen står i kolonen først - Hans Gulbrandsen - Inger Maries far står i neste kollone - Peder Erlandsen.
Nå har Finn Sollien tilbudt deg flere opplysninger om du sender ham en mail så får du se hva du får ut av det. Han er den som kan mest om folka rundt Kongsvinger (Synes jeg da)
Trenger du hjelp til tyding så får du si fra

Skal se om jeg finner dåpen til Ole Hansen i Ullensaker - har noen kirkebøker selv også.
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Vielse nr.34 i Klokkerboken er tydeligere å lese: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Vielse nr.34 i Klokkerboken er tydeligere å lese: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Nr.22 her er Ole Hansen Syverstad konfirmert i Ullensaker: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35
Foreldre: Hans Gulbrandsen Syverstad og hustru Mari/Marie Olsdatter.
Dåpsprotokoll for Ullensaker i det tidsrom Ole Hansen Syverstad er født er ikke Skannet enda på DA
Nr.22 her er Ole Hansen Syverstad konfirmert i Ullensaker: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35
Foreldre: Hans Gulbrandsen Syverstad og hustru Mari/Marie Olsdatter.
Dåpsprotokoll for Ullensaker i det tidsrom Ole Hansen Syverstad er født er ikke Skannet enda på DA

Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Ole Kristian var gift 2 ganger her i Sørum. Jeg har alle kirkebøkene om du trenger noe. Finn var rask etter at jeg kontaktet han.
Lykke til videre.
Palmar
Ole Kristian var gift 2 ganger her i Sørum. Jeg har alle kirkebøkene om du trenger noe. Finn var rask etter at jeg kontaktet han.
Lykke til videre.
Palmar
Ja, det hadde vært topp. Vi har jo ikke oversikten over etterkommerne til de 14 barna.
En annen ting, er jeg rett sted (Aurskog-Høland) når det gjelder å finne ut hvor Ole Hansen Syverstad kom fra? Finn sendte en fantastisk oversikt over slekta til Oles kone, langt tilbake.
En annen ting, er jeg rett sted (Aurskog-Høland) når det gjelder å finne ut hvor Ole Hansen Syverstad kom fra? Finn sendte en fantastisk oversikt over slekta til Oles kone, langt tilbake.
Om du er på rett sted kan diskuteres, men til nå så er det ok. Du må kanskje flytte over til Ullensaker etter hvert, men så var det med sperrefrister og f.data da!!
Hilda var født i Sørum 8.6.1862 og døpt 15.6.1862 Dåpen finner du i Sørum Klokkerbok
1846-1863 side 98 nr.32.Jeg tar med at DER!! så heter faren Auen Olsen. Du finner også der flere opplysninger så da får du et bilde av det hele.
Hilda døde i Ullensaker 25.7.1907 og ble begravd 28.7.1907. dødsårsak,Tæring.
I kveld når du føler for det kan du ta "mor" på fanget. søk Ft. 1875 hele landet.
Skriv inn Hilda Evensdatter!! Du finner beviset nederst på siden. Kos dere og ha en fin kveld.
Palmar
Hilda var født i Sørum 8.6.1862 og døpt 15.6.1862 Dåpen finner du i Sørum Klokkerbok
1846-1863 side 98 nr.32.Jeg tar med at DER!! så heter faren Auen Olsen. Du finner også der flere opplysninger så da får du et bilde av det hele.
Hilda døde i Ullensaker 25.7.1907 og ble begravd 28.7.1907. dødsårsak,Tæring.
I kveld når du føler for det kan du ta "mor" på fanget. søk Ft. 1875 hele landet.
Skriv inn Hilda Evensdatter!! Du finner beviset nederst på siden. Kos dere og ha en fin kveld.
Palmar
hehe, tar gjerne "mor" på fanget og viser henne digitalarkivets forunderlige verden, men Hilda Evensdatter er nok ikke i slekt, hvis jeg ikke er helt ko-ko da.
"bestefar" Johan Syverstad var barn til Kristian Olsen og hans andre ekteskap,
1.Martha Jonette Johannesdatter (Johansen) (24.7.1881-31.8.1961)
Født på Sessvoldmoen i Ullensaker. Konfirmert i Hovin 4.10.1896.
Faren var ungkar og skomager Johannes Olsen Graana
g. m. Ole Kristian Olsen Syverstad 11.7. 1908
Hvis Martha var av omstreiferslekt, er det riktig, men det vet vi jo ikke
Det kan jo være svaret ligger i hennes slekt, og ikke i Kristian Olsens.
Svein
"bestefar" Johan Syverstad var barn til Kristian Olsen og hans andre ekteskap,
1.Martha Jonette Johannesdatter (Johansen) (24.7.1881-31.8.1961)
Født på Sessvoldmoen i Ullensaker. Konfirmert i Hovin 4.10.1896.
Faren var ungkar og skomager Johannes Olsen Graana
g. m. Ole Kristian Olsen Syverstad 11.7. 1908
Hvis Martha var av omstreiferslekt, er det riktig, men det vet vi jo ikke

Det kan jo være svaret ligger i hennes slekt, og ikke i Kristian Olsens.
Svein
Jeg er nok ganske sikker på at det er omstreiferslekt på begge sider her !!!
ved å studere kirkebøkene, ser på navn,steder og ikke minst yrke så vil du nok også finne det ut. Som oftest var giftermålene innenfor....
"Jonette" sin mor Karoline Amalia Karlsdatter,f.ca.1847/48 Enebak var også omstreifere. Du finner under de under Sedsvoldbraaten . Der finner du også hennes mor Marthe Arnesdatter f.ca.1798 ,Aasnæs. Hun er da enke med en sønn Marthin Olaussen f. 1871 i Kristiania. Du hadde kanskje det også fra før.
ved å studere kirkebøkene, ser på navn,steder og ikke minst yrke så vil du nok også finne det ut. Som oftest var giftermålene innenfor....
"Jonette" sin mor Karoline Amalia Karlsdatter,f.ca.1847/48 Enebak var også omstreifere. Du finner under de under Sedsvoldbraaten . Der finner du også hennes mor Marthe Arnesdatter f.ca.1798 ,Aasnæs. Hun er da enke med en sønn Marthin Olaussen f. 1871 i Kristiania. Du hadde kanskje det også fra før.
Dette var nytt, det visste vi ikke. Så både Jonette og Hilda var omstreifere, kanskje også Kristian Olsen Syverstad? Det var dette vi hadde hørt rykter om, at det er derfra deres lunefulle humør kommer fra
Skal jammen meg fortelle dette til ei vi kjenner som er tater, hun vet mye om taterne.
Hvordan kan man se at de er omstreifere når det ikke står skrevet?

Skal jammen meg fortelle dette til ei vi kjenner som er tater, hun vet mye om taterne.
Hvordan kan man se at de er omstreifere når det ikke står skrevet?
For det første så flyttet de mye. Et av navnene som går igjen mye er Karl-Johan ,Johan osv.
Det finnes mye å lese om Omstreiferene, Tater og Splint. De hadde stort sett bare skreppa eller kjerra si og det de fekk av mat rundt om. Har du lest om Tater-Milla? Jeg tar på sparket:
Jeg mener å huske at på yrke til en av de Lillian la ut lenke på var.....binder. Ofte laget de visper og div. annet på sin vei og solgte.
Husker at mamma hadde noen som vi kjøpte og de brukte hun mye. Vi hadde i sommerhalvåret så langt tilbake jeg husker besøk av "Splint" som solgte div. varer. En dag det var uvær så fekk kona og barna lov til å overnatte på låven hos bestefar.Karl Johan overnattet i robåten.Husker det var et overbygg av stoff foran på robåten. Hva de stakkars folkene måtte oppleve på sin vei vil jeg i dag kalle for en skam slik de ble behandlet.
Den Hilda som jeg fant på Laake er nok den riktige. De var i Sørum kun kort tid og var da hun ble døpt på Dammen u Sørli.
Jeg har ikke sett noe på Ole og Jonette sin familie. Siden de siste 4 barna i første ekteskap ble døpt u Furuset så regner jeg med at du finner de der selv. Du kan også sende/ringe Kirkekontoret og Historielaget. Regner med du får masse hjelp der.
Palmar
Det finnes mye å lese om Omstreiferene, Tater og Splint. De hadde stort sett bare skreppa eller kjerra si og det de fekk av mat rundt om. Har du lest om Tater-Milla? Jeg tar på sparket:
Jeg mener å huske at på yrke til en av de Lillian la ut lenke på var.....binder. Ofte laget de visper og div. annet på sin vei og solgte.
Husker at mamma hadde noen som vi kjøpte og de brukte hun mye. Vi hadde i sommerhalvåret så langt tilbake jeg husker besøk av "Splint" som solgte div. varer. En dag det var uvær så fekk kona og barna lov til å overnatte på låven hos bestefar.Karl Johan overnattet i robåten.Husker det var et overbygg av stoff foran på robåten. Hva de stakkars folkene måtte oppleve på sin vei vil jeg i dag kalle for en skam slik de ble behandlet.
Den Hilda som jeg fant på Laake er nok den riktige. De var i Sørum kun kort tid og var da hun ble døpt på Dammen u Sørli.
Jeg har ikke sett noe på Ole og Jonette sin familie. Siden de siste 4 barna i første ekteskap ble døpt u Furuset så regner jeg med at du finner de der selv. Du kan også sende/ringe Kirkekontoret og Historielaget. Regner med du får masse hjelp der.
Palmar
Hei.
De reisende har sin egen web side http://www.lor.no/ Her kan du også legge inn etterlysninger og muligens få hjelp til å komme videre.
Mvh
Morten Strøm
De reisende har sin egen web side http://www.lor.no/ Her kan du også legge inn etterlysninger og muligens få hjelp til å komme videre.
Mvh
Morten Strøm
Jeg fant faktisk Hilda Auensdatter på LOR, Romanifolkets hjemmeside. Her står det at hun var gift med Ole Kristian Olsen, og også alle hennes barn. Martha står der også, men er mer usikker på om hun står der som romani eller fordi hun giftet seg med Ole Kristian. Er også usikker på om Ole kristian regnes som romani, men har sendt en forespørsel til redaktøren av nettsiden som har lagt inn disse navnene. Jøss, kanskje er de tatere hele bunten, både oldemor og oldefar av kona mi.
Hei Svein.
Du finner igjen de samme folkene flere steder på den listen som starter med nr.1 Ole Steffensen f.1705 - død 1786.
Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 er nr. 5 - hun er datter av de nærmeste ovenfor nr.4 - nr. 4 Anne Marie Kristiansdatter f.1828 er datter av nr. 3 Berte Olsdatter f.1785 og Kristian Hansen Hakabru - hun igjen er datter av nr. 2 Berte Olsdatter f.1755 gift første gang med Ole....
Du finner at de er i slekt så og si alle sammen ved å følge tallene fra 5 og oppover til nærmeste 4 - 3 - 2 - 1.
Jeg lagret alt i Mine dokumenter og skrev det ut liggende slik at alt kom med - brukte markeringstusjer i forskjellig farge for å følge dem oppover. Kanksje ikke lov, men....uoversiktilig ellers
Det blir slik på Ole Kristian Olsen f.1858 også - du finner han innskrevet først lenger nede.....
Likedant med Hildas foreldre - de er av det reisende folket alle sammen. Har ikke sett etter Marte som du nevner!!
Forståelig eller??

Du finner igjen de samme folkene flere steder på den listen som starter med nr.1 Ole Steffensen f.1705 - død 1786.
Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 er nr. 5 - hun er datter av de nærmeste ovenfor nr.4 - nr. 4 Anne Marie Kristiansdatter f.1828 er datter av nr. 3 Berte Olsdatter f.1785 og Kristian Hansen Hakabru - hun igjen er datter av nr. 2 Berte Olsdatter f.1755 gift første gang med Ole....
Du finner at de er i slekt så og si alle sammen ved å følge tallene fra 5 og oppover til nærmeste 4 - 3 - 2 - 1.
Jeg lagret alt i Mine dokumenter og skrev det ut liggende slik at alt kom med - brukte markeringstusjer i forskjellig farge for å følge dem oppover. Kanksje ikke lov, men....uoversiktilig ellers

Det blir slik på Ole Kristian Olsen f.1858 også - du finner han innskrevet først lenger nede.....
Likedant med Hildas foreldre - de er av det reisende folket alle sammen. Har ikke sett etter Marte som du nevner!!
Forståelig eller??

Lillian Kristiansen
Interessant, men litt vanskelig å forstå. Det du sier er at Ole Kristian og Martha begge var romani, i likhet med Hilda som Ole Kristian giftet seg først med. Kan Martha og Hilda ha vært kusiner eller er det bare "familie" innen Romanifolket? Og hvor i det slektstreet havner Ole Kristian, giftet han seg med kusiner eller tremenninger, eller bare innad i Romanifolket?
Det overrasker meg ikke at svigermors familie er romani
Det overrasker meg ikke at svigermors familie er romani

Hei Svein.
Martha fant jeg ikke foreløbig...
Om du venter ca en halv time så skal jeg sette opp litt til deg om du vil ?
Har du ikke anledning til å gjøre sånn som jeg har gjort da - lagre på din egen Pc og skrive det ut - markere de fremste i listen (Ikke de ingiftede) med forskjellige farger markeringspenner? Da finner du altså mye bedre ut av det
Martha fant jeg ikke foreløbig...

Om du venter ca en halv time så skal jeg sette opp litt til deg om du vil ?
Har du ikke anledning til å gjøre sånn som jeg har gjort da - lagre på din egen Pc og skrive det ut - markere de fremste i listen (Ikke de ingiftede) med forskjellige farger markeringspenner? Da finner du altså mye bedre ut av det

Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Her kommer oppsettet:
Med utgangspunkt i Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 – død 25/7 1907.
Hun står med nr.5 foran seg – de første ovenfor som da har nr.4 foran er hennes foreldre.
Auen Olsen f.05/9 1824 og Anne Marie Kristiansdatter f.12/11 1828.
Den første med 3 foran er Auens foreldre:
Ole Auensen f.18/6 1775 og Helene Olsdatter f.1781.
Oles foreldre er den første ovenfor med 2 foran:
Louise Olsdatter f.6/1 1751 og Auen Danielsen f.1745.
Louises foreldre er den første ovenfor med 1 foran:
Ole Steffensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716.
Neste gang Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 dukker opp i listen har hun også tallet 5 foran:
Da er den første med 4 tall foran hennes mor:
Anne Marie Kristiansdatter f.12/11 1828 gift med Auen Olsen f.5/9 1824.
Anne Marie Kristiansdatters foreldre er da de første ovenfor med tallet 3 foran:
Berte Olsdatter f.1785 og Kristian Hansen Hakabru.
Berte Olsdatters foreldre er de første ovenfor med tallet 2 foran:
Berte Olsdatter f.1755 og første mand Ole.
Berte Olsdatters foreldre er da de første med 1 foran:
Ole Steffensen f.1706 og Marie Kristensdater f.1716.
Med utgangspunkt i Hilda Mathilde Auensdatters ektemann Ole Kristian Olsen f.12/9 1858 så har han nr.5 foran: De første ovenfor med nr.4 foran er da hans foreldre:
Ole Hansen f.1829 og Inger Marie Pedersdatter f.1828
Ole Hansens foreldre er da de første ovenfor med nr.3 foran:
Hans Gulbrandsen f.1795 og Marie Olsdatter f.1787
Hans Gulbrandsens foreldre er så de første ovenfor med nr.2 foran:
Berte Olsdatter f.1755 gift 2 gang med Gulbrand.
Berte Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr.1 foran:
Ole Stefensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716
Neste gang Ole Kristian Olsen f. 12/9 1858 har han også nr. 5 foran
Hans foreldre er de første ovenfor med nr.4 foran:
Ole Hansens foreldre er de første ovenfor med nr. 3 foran(nå går det på morens side)
Marie Olsdatter f.1787 og Hans Gilbrandsen f.1795
Marie Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr. 2 foran:
Kristine Olsdatter f.1755 og Ole Olsen
Kristine Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr.1 foran: Ole Stefensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716
Slik kan du gjøre med flere generasjoner – du ser det nok om du studerer det nøye.
Marte har jeg fremdeles ikke funnet, men hun kan jo også være av en annen slekt av de Reisende.
Mulig du allerede hadde funnet ut av dette nå, men håper allikevel dette ble forståelig.
Her kommer oppsettet:
Med utgangspunkt i Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 – død 25/7 1907.
Hun står med nr.5 foran seg – de første ovenfor som da har nr.4 foran er hennes foreldre.
Auen Olsen f.05/9 1824 og Anne Marie Kristiansdatter f.12/11 1828.
Den første med 3 foran er Auens foreldre:
Ole Auensen f.18/6 1775 og Helene Olsdatter f.1781.
Oles foreldre er den første ovenfor med 2 foran:
Louise Olsdatter f.6/1 1751 og Auen Danielsen f.1745.
Louises foreldre er den første ovenfor med 1 foran:
Ole Steffensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716.
Neste gang Hilda Mathilde Auensdatter f.1861 dukker opp i listen har hun også tallet 5 foran:
Da er den første med 4 tall foran hennes mor:
Anne Marie Kristiansdatter f.12/11 1828 gift med Auen Olsen f.5/9 1824.
Anne Marie Kristiansdatters foreldre er da de første ovenfor med tallet 3 foran:
Berte Olsdatter f.1785 og Kristian Hansen Hakabru.
Berte Olsdatters foreldre er de første ovenfor med tallet 2 foran:
Berte Olsdatter f.1755 og første mand Ole.
Berte Olsdatters foreldre er da de første med 1 foran:
Ole Steffensen f.1706 og Marie Kristensdater f.1716.
Med utgangspunkt i Hilda Mathilde Auensdatters ektemann Ole Kristian Olsen f.12/9 1858 så har han nr.5 foran: De første ovenfor med nr.4 foran er da hans foreldre:
Ole Hansens foreldre er da de første ovenfor med nr.3 foran:
Hans Gulbrandsen f.1795 og Marie Olsdatter f.1787
Hans Gulbrandsens foreldre er så de første ovenfor med nr.2 foran:
Berte Olsdatter f.1755 gift 2 gang med Gulbrand.
Berte Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr.1 foran:
Ole Stefensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716
Neste gang Ole Kristian Olsen f. 12/9 1858 har han også nr. 5 foran
Hans foreldre er de første ovenfor med nr.4 foran:
Ole Hansens foreldre er de første ovenfor med nr. 3 foran(nå går det på morens side)
Marie Olsdatter f.1787 og Hans Gilbrandsen f.1795
Marie Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr. 2 foran:
Kristine Olsdatter f.1755 og Ole Olsen
Kristine Olsdatters foreldre er de første ovenfor med nr.1 foran: Ole Stefensen f.1706 og Marie Kristensdatter f.1716
Slik kan du gjøre med flere generasjoner – du ser det nok om du studerer det nøye.

Marte har jeg fremdeles ikke funnet, men hun kan jo også være av en annen slekt av de Reisende.
Mulig du allerede hadde funnet ut av dette nå, men håper allikevel dette ble forståelig.
Lillian Kristiansen
Jøss, her må man ha tunga rett i munnen. Men jeg skjønte det nå. Hvis jeg har forstått det rett er Berte og Kristine tvillingsøstre. Tatere på begge sider med andre ord.
Ole Steffensen må ha vært utgangspunkt for en markert taterslekt, siden slekten hans ligger ute på LOR.
Vi får gå ut fra at tøffe Martha også var tater da........ skal se på de andre slektene som ligger ute på LOR
Svein
Ole Steffensen må ha vært utgangspunkt for en markert taterslekt, siden slekten hans ligger ute på LOR.
Vi får gå ut fra at tøffe Martha også var tater da........ skal se på de andre slektene som ligger ute på LOR
Svein
Hei Svein.
Ja det ser ut til at du har rett i det - så ikke det jeg da
Var mest opptatt av at du skulle se gangen i Tallsystemet
Det er flere slektsledd her du bør se på - det blir nok noen søskenbarn og tremenning ekteskap her.
Ble veldig oversiktlig slik jeg gjorde det med utskrift - sidene blir jo nummerert av seg selv - tror du hadde hatt utbytte av å gjøre det samme du også
Denne Marthe ser jeg i dette annet en inngiftet foreløbig.
Er det noe så får du bare spørre - vi er jo her for å hjelpe

Ja det ser ut til at du har rett i det - så ikke det jeg da

Det er flere slektsledd her du bør se på - det blir nok noen søskenbarn og tremenning ekteskap her.
Ble veldig oversiktlig slik jeg gjorde det med utskrift - sidene blir jo nummerert av seg selv - tror du hadde hatt utbytte av å gjøre det samme du også

Denne Marthe ser jeg i dette annet en inngiftet foreløbig.
Er det noe så får du bare spørre - vi er jo her for å hjelpe

Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Har ikke lest igjennom alle innleggene så det er mulig denne er med fra før - det er Ole Kristian Olsen f.12/9 1858 sin søster Maren Louise f.27/3 1856 med mannen Ludvig Rasmussen og noen av deres barn i FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4755#ovre
Vielse nr. 9 her er Ole Kristian Olsen og Marte Jonette Johannesdatters vielse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Har ikke lest igjennom alle innleggene så det er mulig denne er med fra før - det er Ole Kristian Olsen f.12/9 1858 sin søster Maren Louise f.27/3 1856 med mannen Ludvig Rasmussen og noen av deres barn i FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4755#ovre
Vielse nr. 9 her er Ole Kristian Olsen og Marte Jonette Johannesdatters vielse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Lillian Kristiansen
Hei igjen Svein.
Jeg har nå lest og forstår at det er i andre ekteskap for Ole Kristian Olsen f.1858 at du vil finne ut av det
Marthe Jonette Johannesdatter f.24/7 1881 og hennes aner. Deres felles barn bl annet (Bestefar) Johan Syverstad har dere ikke sant?
Hvor mye ellers har du funnet ? Eller vil du finne ut av det selv nå?
Jeg har nå lest og forstår at det er i andre ekteskap for Ole Kristian Olsen f.1858 at du vil finne ut av det

Marthe Jonette Johannesdatter f.24/7 1881 og hennes aner. Deres felles barn bl annet (Bestefar) Johan Syverstad har dere ikke sant?
Hvor mye ellers har du funnet ? Eller vil du finne ut av det selv nå?
Lillian Kristiansen
Har ikke funnet ut så mye egentlig, det stemmer at min kones bestefar er Johan Syverstad, vil gjerne vite mer. Hun hadde mistanke om at han var tater, han hadde kullsvart hår, det samme har datteren (moren hennes)
Antakelig er vel Martha også tater da, siden de mye giftet seg med hverandre.
Antakelig er vel Martha også tater da, siden de mye giftet seg med hverandre.
Hei Svein.
Skal se hva jeg finner, men uansett så stemmer det jo at han er av det Reisende folket gjennom sin far
Etter Palmars utsagn skulle Ole Kristian være gift i Sørum 2 ganger, men det er riktig vielse jeg har funnet i Ullensaker. Det er din kones oldeforeldre - foreldrene til Johan Syverstad. Har dere fødselsdata på han? Selvfølgelig rundt 1908 eller etter da, men når?
Har noen kirkebøker selv også for dette området, samboeren har aner fra Ullensaker
Skal se hva jeg finner, men uansett så stemmer det jo at han er av det Reisende folket gjennom sin far

Har noen kirkebøker selv også for dette området, samboeren har aner fra Ullensaker

Lillian Kristiansen
Vi vet lite om det før Johan, som levde fra 1923 til 1986...... kan du som har peiling også se hvor jeg må legge inn etterlysning på konas mors slekt, hun som var gift med Johan. Hun het Hjørdis og døde tidlig, men faren hennes Karl Jakobsen levde fra 1861-1961.......kan den slekten også være tatere, hvis det var sånn at man giftet seg med hverandre.
Hei Svein.
Dette er muligens Marte(Marthe Jonette) Johannesdatter og moren Karolien Karlsen(Karlsdatter) i FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5680#ovre
Stemmer godt med at Marthe Jonette er født utenfor ekteskap ihvertfall.
Marthe ser også ut til å ha en halvbror her født i 1885.
Nr.28 er Marthe Jonettes konfirmasjoni Ullensaker/Hovin kirke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Nr.27 er Halvbroren Karls konfirmasjon i Ullensaker/Hovin kirke 1900: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-123
Karl Ottosen f.12/3 1885, dpt.: 10/10 1900 - fødested: Flugstadeie, Bopel: Triangelen/Fløtten.
Ungkarl Slagter Otto Amundsen og Pige Karoline Karlsdatter.
Vaksinert: 17/8 1900
Han er ikke døpt som liten - skal prøve å tyde ordrett det som står i anmerkningsfeltet: Efter biskpoens be??skrivelse?? (Hvertfall noe i den dur - finner ikke rett ordet) af 28/9 1900 døbt med voksendåp og dermed confirmeret med det samme faddere Stationsmester Andreas Kristiansen Hanesæter og hustru Marie født Gulbrandsen og gårdbruger Mikael Hansen Melby og Kristin Anette Mikalsdatter.
Synes kanskje at disse uregelmessigheter i henhold til ikke døpt som liten muligens kan tyde på at de har vært på reise, men det er bare en tanke - ikke stadfestelse
Du kan jo bryne deg på det ordet jeg ikke fikk til
flere øyne gir som regel bedre resultat
Kommer tilbake med mere og svar på det andre du spurte om etterpå
Dette er muligens Marte(Marthe Jonette) Johannesdatter og moren Karolien Karlsen(Karlsdatter) i FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5680#ovre
Stemmer godt med at Marthe Jonette er født utenfor ekteskap ihvertfall.
Marthe ser også ut til å ha en halvbror her født i 1885.
Nr.28 er Marthe Jonettes konfirmasjoni Ullensaker/Hovin kirke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Nr.27 er Halvbroren Karls konfirmasjon i Ullensaker/Hovin kirke 1900: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-123
Karl Ottosen f.12/3 1885, dpt.: 10/10 1900 - fødested: Flugstadeie, Bopel: Triangelen/Fløtten.
Ungkarl Slagter Otto Amundsen og Pige Karoline Karlsdatter.
Vaksinert: 17/8 1900
Han er ikke døpt som liten - skal prøve å tyde ordrett det som står i anmerkningsfeltet: Efter biskpoens be??skrivelse?? (Hvertfall noe i den dur - finner ikke rett ordet) af 28/9 1900 døbt med voksendåp og dermed confirmeret med det samme faddere Stationsmester Andreas Kristiansen Hanesæter og hustru Marie født Gulbrandsen og gårdbruger Mikael Hansen Melby og Kristin Anette Mikalsdatter.
Synes kanskje at disse uregelmessigheter i henhold til ikke døpt som liten muligens kan tyde på at de har vært på reise, men det er bare en tanke - ikke stadfestelse

Du kan jo bryne deg på det ordet jeg ikke fikk til

Kommer tilbake med mere og svar på det andre du spurte om etterpå

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Johans dåp i 1923 nr.27: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Her står det at de har 6 barn fra før og at alle lever, men det står også at de giftet seg i 1912.
Det stemmer ihvertfall ikke, men det er ikke første gangen jeg ser feilinnføringer av dette slag.
Vielsen deres er denne: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
I anm.felt står bl.annet: Hans ægteskab opløst ved døden. Skifterettsattest af 10/7 08 forevist.
Da blir det å lete etter de 6 barna foran også - eller er de kjent?
Nr.11 her er dåpen til Marthe Jonette: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Der er moren født 1865 og faren 1863 - stemmer ikke helt med FT 1900, men det er jeg også vant til. At det ikke stmmer med foreldrenes fødselsår i dåp altså
Etter Palmars beskrivelse skulle dette da være Karoline(Amalie) Karlsdatter født i Enebak sammen med moren som her er enke i FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7086#ovre
Da skal hun være født ca.1848 - ikke 1852 eller 1865?? Setter et spørsmålstegn her inntil jeg finner evt. dåp i Enebak.
Johans dåp i 1923 nr.27: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Her står det at de har 6 barn fra før og at alle lever, men det står også at de giftet seg i 1912.
Det stemmer ihvertfall ikke, men det er ikke første gangen jeg ser feilinnføringer av dette slag.
Vielsen deres er denne: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
I anm.felt står bl.annet: Hans ægteskab opløst ved døden. Skifterettsattest af 10/7 08 forevist.
Da blir det å lete etter de 6 barna foran også - eller er de kjent?
Nr.11 her er dåpen til Marthe Jonette: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Der er moren født 1865 og faren 1863 - stemmer ikke helt med FT 1900, men det er jeg også vant til. At det ikke stmmer med foreldrenes fødselsår i dåp altså

Etter Palmars beskrivelse skulle dette da være Karoline(Amalie) Karlsdatter født i Enebak sammen med moren som her er enke i FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7086#ovre
Da skal hun være født ca.1848 - ikke 1852 eller 1865?? Setter et spørsmålstegn her inntil jeg finner evt. dåp i Enebak.
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Dette går seg nok til - jeg har bare min egen møysommelige måte å gå frem på
Her er Karoline Amalie Karlsdatter f.1847 i Enebak med sin mor Marthe Arnesdatter som er Betler(Tigger) og Karoline har en sønn født i Kristiania - da har hun altså også vært der en tur: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6303#ovre
Karolines mor trenger ikke være av det Reisende folket fordi om hun er Betler altså, men sjansene er jo tilstede
Finner ikke Marthin Olausen konfirmert i Ullensaker - hverken hovedsogn eller Hovin, men muligheten for at han ikke har levd opp er tilstede - han kan også være konfirmert som voksen han som den andre
Nok for i dag tror jeg

Dette går seg nok til - jeg har bare min egen møysommelige måte å gå frem på

Her er Karoline Amalie Karlsdatter f.1847 i Enebak med sin mor Marthe Arnesdatter som er Betler(Tigger) og Karoline har en sønn født i Kristiania - da har hun altså også vært der en tur: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6303#ovre
Karolines mor trenger ikke være av det Reisende folket fordi om hun er Betler altså, men sjansene er jo tilstede

Finner ikke Marthin Olausen konfirmert i Ullensaker - hverken hovedsogn eller Hovin, men muligheten for at han ikke har levd opp er tilstede - han kan også være konfirmert som voksen han som den andre

Nok for i dag tror jeg

Lillian Kristiansen
Martha var et uekte barn ser jeg, men stusser over at Ole Kristian er gårdbruger og far til Martha er skomager. Hvis de var tatere var vel såpass stasjonære yrker uvanlig, de drev vel helst med ting de kunne være på reisefot med.
Johannes Olsen er fra Eidskog, dikteren Hans Børlis kommune. Det er en jeg har et forhold til
Jeg ser også utfra det linker til at Martha og ole Kristian står oppført som "ikke i slekt", det kan jo bety at Martha kanskje ikke var tater, eller evt. fra en annen taterslekt.
Ole Kristian fikk minst 7 barn med Martha også, så han hadde minst 14 barn. Johan var den yngste av alle.
Johannes Olsen er fra Eidskog, dikteren Hans Børlis kommune. Det er en jeg har et forhold til

Ole Kristian fikk minst 7 barn med Martha også, så han hadde minst 14 barn. Johan var den yngste av alle.
Hei Svein.
Jeg følger bare sporene i Kirkebøkene
Det var mange av de Reisende som ble bofaste også faktisk og at Marthes far var Skomager forteller egentlig ingenting slik jeg ser det. De var ikke bare Blikkenslagere, hovslagere og klokkemakere
Det var mange av de Reisende som hadde forhold til Buroer som de selv kaller oss andre.
Jeg tror heller det er på morens side at det evt. vil dukke opp Reisende - tenker på det Palmar skrev om navn + at mormoren til Marthe kommer fra Aasnes i Solør - det er et distrikt med mye Reisende folk i etter hva jeg vet.
Vi får se hvor vi ender - skal se om jeg finner dåpen til Karoline Amalie Karlsdatter - den kan muligens fortelle oss mere
Snart på tide med noen timers søvn for både den ene og den andre kanskje
Eller er du så ivrig at du ikke klarer å la være
Denne "basillen" er vanedannende den ser du

Jeg følger bare sporene i Kirkebøkene

Det var mange av de Reisende som ble bofaste også faktisk og at Marthes far var Skomager forteller egentlig ingenting slik jeg ser det. De var ikke bare Blikkenslagere, hovslagere og klokkemakere

Det var mange av de Reisende som hadde forhold til Buroer som de selv kaller oss andre.
Jeg tror heller det er på morens side at det evt. vil dukke opp Reisende - tenker på det Palmar skrev om navn + at mormoren til Marthe kommer fra Aasnes i Solør - det er et distrikt med mye Reisende folk i etter hva jeg vet.
Vi får se hvor vi ender - skal se om jeg finner dåpen til Karoline Amalie Karlsdatter - den kan muligens fortelle oss mere

Snart på tide med noen timers søvn for både den ene og den andre kanskje

Eller er du så ivrig at du ikke klarer å la være

Lillian Kristiansen
Finner ei Karoline Amalie Karlsdatter her på FS, men da heter moren Marthe Halvorsdatter: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
Family Search har en del feilinnføringer så orginalen må sjekkes først
Family Search har en del feilinnføringer så orginalen må sjekkes først

Lillian Kristiansen
hehe, jeg sitter oppe og skriver slektsbok om farssiden min på Loppa i Finnmark, så titter jeg innom her iblant. Vi har funnet ut vi vil finne ut av morens bakgrunn, det er et eller annet der vi er nysgjerrige på.
Hei Svein.
Nr.5 på døpte piger her er orginalen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146
Da er morens navn Marthe Halvorsdatter, men hun er ? Omreisende? Betlerske. e rnoe usikker på det første ordet så jeg må se litt mere på det. Evt. legge det ut til tyding?
Nr.5 på døpte piger her er orginalen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146
Da er morens navn Marthe Halvorsdatter, men hun er ? Omreisende? Betlerske. e rnoe usikker på det første ordet så jeg må se litt mere på det. Evt. legge det ut til tyding?
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Uvær i Kristiansand nå vel? Finnmark ja - der har jeg vært mye for 30 år siden da jeg arbeidet på Hurtigruta i nærmere 3 år. Har "danset mye på bøljan den blå der oppe"
Tror bestemt at den dåpen jeg fant er riktig, men legger den ut til tyding på det ene ordet - OK?
Uvær i Kristiansand nå vel? Finnmark ja - der har jeg vært mye for 30 år siden da jeg arbeidet på Hurtigruta i nærmere 3 år. Har "danset mye på bøljan den blå der oppe"

Tror bestemt at den dåpen jeg fant er riktig, men legger den ut til tyding på det ene ordet - OK?
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
I dåpen til Karoline Amalie i Enebak vil Mette og jeg at det skal være Arresteret Betlerske Marthe Halvorsd. - i FT 1865 og FT 1875 står Marte oppført med farsnavn Arnesdtr., men jeg er allikvel tilhenger av at den dåpen er riktig.
Dette er hva jeg har funnet på Bestefar Johan Syverstads søsken(Hadde du dem kanskje):
Dagmar nr. 4: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Olaf nr.21: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Harald nr.20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63
Kaare Magnus nr.27(Dette er barn nr.5): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Ole nr.5(Dette er barn nr.6): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Fant en datter til Karl Oscar f.1891 – sønn til Ole Kristian Syverstad fra første ekteskap – Solveig nr.14: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Dette er deres barn nr.2. Har ikke funnet deres vielse.
Nr 22 Hedvig Elisabet ser også ut til å være Kristian Olsen Syverstads barn tross feil fødselsår og at han ved barnets fødsel er gift for andre gang – han kan ha ”Tatt en liten løgn”: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Jeg har ikke funnet barn nr.4 om ikke Hedvig Elisabet er medregnet da?
Du ser sikkert at alder på foreldrene i dåp ikke samsvarer hele tiden, men dette er ikke noe nytt fenomen
Skal se om jeg finner noe på fedrene til disse uægte barna også, men tror jeg må vente med Åsnes Solør - er vel ikke Skannede kirkebøker der enda
I dåpen til Karoline Amalie i Enebak vil Mette og jeg at det skal være Arresteret Betlerske Marthe Halvorsd. - i FT 1865 og FT 1875 står Marte oppført med farsnavn Arnesdtr., men jeg er allikvel tilhenger av at den dåpen er riktig.
Dette er hva jeg har funnet på Bestefar Johan Syverstads søsken(Hadde du dem kanskje):
Dagmar nr. 4: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
Olaf nr.21: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Harald nr.20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63
Kaare Magnus nr.27(Dette er barn nr.5): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Ole nr.5(Dette er barn nr.6): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Fant en datter til Karl Oscar f.1891 – sønn til Ole Kristian Syverstad fra første ekteskap – Solveig nr.14: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Dette er deres barn nr.2. Har ikke funnet deres vielse.
Nr 22 Hedvig Elisabet ser også ut til å være Kristian Olsen Syverstads barn tross feil fødselsår og at han ved barnets fødsel er gift for andre gang – han kan ha ”Tatt en liten løgn”: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Jeg har ikke funnet barn nr.4 om ikke Hedvig Elisabet er medregnet da?
Du ser sikkert at alder på foreldrene i dåp ikke samsvarer hele tiden, men dette er ikke noe nytt fenomen

Skal se om jeg finner noe på fedrene til disse uægte barna også, men tror jeg må vente med Åsnes Solør - er vel ikke Skannede kirkebøker der enda

Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Data på Ole Kristian Olsen Syverstad første kone Hilda (Mathilde - ikke innskrevet i dåpen) Auensdatter(Ouensdatter)
Nr. 14 begravede Kvinner – Hilda Auensdtr.: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Nr.32 er Hildas dåp i Sørum (Første kone til Ole Kristian Olsen Syverstad): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Data på Ole Kristian Olsen Syverstad første kone Hilda (Mathilde - ikke innskrevet i dåpen) Auensdatter(Ouensdatter)

Nr. 14 begravede Kvinner – Hilda Auensdtr.: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Nr.32 er Hildas dåp i Sørum (Første kone til Ole Kristian Olsen Syverstad): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Lillian Kristiansen
Her var det mye, lett å falle ut gitt. Hedvig er helt ny i vår sammenheng, men det er tydelig at han har vært ute om seg. Hilda døde i 1907, så hvis Hedvig ble født i 1908 kan han vel ha fått henne før han giftet seg med Martha.
Sender deg slektstreet jeg vet om på PM.
Sender deg slektstreet jeg vet om på PM.
Vet du hvor jeg må lete etter han her?
Hjørdis Olafsen (27.4.1916- april 1961) kreft
Født på Systad. Konfirmert Hovin 4. oktober 1931.
Hjørdis var gift med Alf Olafsen før hun giftet seg med Johan, og hadde mange barn.
Faren er skogsarbeider Carl Jakobsen (18.11.1861-1961), moren er Thora F. Furulund.
Han 100-åringen er jeg nysgjerrig på, hvem var han og hvor kom han fra.
Hjørdis var gift med Alf Olafsen før hun giftet seg med Johan, og hadde mange barn.
Faren er skogsarbeider Carl Jakobsen (18.11.1861-1961), moren er Thora F. Furulund.
Hei Svein.
Hjørdis kan hete Carlsen/Carlsdatter eller Jacobsen før hun giftet seg med Alf Olafsen
Det blir egentlig å lete i kirkebøker etter mulig vielse på dem - Hjørdis og Alf - evt om du vet fødselsår på første barnet.
I det slektstreet du sendte meg på PM står det under at hun er født på Systad, konfirmert i Hovin 4/8 1931. Hovin er ei kirke under Ullensaker - ikke Hovedkirken altså.
Der var hun som Jakobsen
Nr.17 Hjørdis Jakobsen konfirmert i Hovin kirke Ullensaker: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-152
Dåp nr.26 Hjørdis Elida: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Foreldrene heter altså fullt ut: Karl Gunerius Jakobsen f.1873 og Tora Mathilde Karlsen f.1890 - viet 1907.
Kanskje han ikke er noen 100 åring
Vielse nr.15: Karl født i Nes Romerike og Tora født i Eidsvold: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Jeg har alle kirkebøker og Bygdebøker for Nes Romerike - på Eidsvold er en del bøker brent, men ikke for dette årstall tror jeg
Kommer med mere siden om du ikke selv vil ta over å lete i Skannede kirkebøker på dem
Denne passer godt for Karl FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3030#ovre
Thora/Tora i FT 1900 i Eidsvold: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=292#ovre
Hjørdis kan hete Carlsen/Carlsdatter eller Jacobsen før hun giftet seg med Alf Olafsen

I det slektstreet du sendte meg på PM står det under at hun er født på Systad, konfirmert i Hovin 4/8 1931. Hovin er ei kirke under Ullensaker - ikke Hovedkirken altså.
Der var hun som Jakobsen

Nr.17 Hjørdis Jakobsen konfirmert i Hovin kirke Ullensaker: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-152
Dåp nr.26 Hjørdis Elida: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Foreldrene heter altså fullt ut: Karl Gunerius Jakobsen f.1873 og Tora Mathilde Karlsen f.1890 - viet 1907.
Kanskje han ikke er noen 100 åring

Vielse nr.15: Karl født i Nes Romerike og Tora født i Eidsvold: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Jeg har alle kirkebøker og Bygdebøker for Nes Romerike - på Eidsvold er en del bøker brent, men ikke for dette årstall tror jeg

Kommer med mere siden om du ikke selv vil ta over å lete i Skannede kirkebøker på dem

Denne passer godt for Karl FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3030#ovre
Thora/Tora i FT 1900 i Eidsvold: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=292#ovre
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Legger inn det jeg hadde funnet før i dag + dåpen til Magnhild
Da skulle du ha alle dåp til helsøsken av Bestefar Johan ihvertfall
Konf.1902 Marie Olava nr.6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
Moren har her fått Evensdatter som farsnavn.
Dåp nr.18 Marie Olava: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Begravelse nr.4 Marie Otilie: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180
Karl Oskar dåp nr. 6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Dåp nr.17 Magnhild: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74
Legger inn det jeg hadde funnet før i dag + dåpen til Magnhild

Da skulle du ha alle dåp til helsøsken av Bestefar Johan ihvertfall

Konf.1902 Marie Olava nr.6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
Moren har her fått Evensdatter som farsnavn.
Dåp nr.18 Marie Olava: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Begravelse nr.4 Marie Otilie: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-180
Karl Oskar dåp nr. 6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Dåp nr.17 Magnhild: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74
Lillian Kristiansen
Der fant du jaggu meg navna på foreldrene deres også.
Det er barnebarnet som sier at han døde to mnd, etter datteren, 100 år gammel, men utfra dette ble han "bare" 89"
Ho har nok skrøte på han noen år
Alfhild eller Edel må være første barnet, de kunne vel vært rundt 70 nå, altså født rundt 1936......
Det er barnebarnet som sier at han døde to mnd, etter datteren, 100 år gammel, men utfra dette ble han "bare" 89"

Alfhild eller Edel må være første barnet, de kunne vel vært rundt 70 nå, altså født rundt 1936......
Hei Svein.
Da er det nok vanskelig å finne dem i kirkebøker - det er sperrefrist på 80 år i kirkebøker og 60 i klokkerbøker.
Om du vet etternavn som de bruker i dag - kan du søke her i Ligninga for 2000 og 2001 - den ligger noen ganger nede da , men...
http://aftenbladet.no/skatt/
Muntlige kilder stemmer noen ganger ikke helt med virkligheten, men de kan være gode å ha noen ganger allikevel

Da er det nok vanskelig å finne dem i kirkebøker - det er sperrefrist på 80 år i kirkebøker og 60 i klokkerbøker.
Om du vet etternavn som de bruker i dag - kan du søke her i Ligninga for 2000 og 2001 - den ligger noen ganger nede da , men...

Muntlige kilder stemmer noen ganger ikke helt med virkligheten, men de kan være gode å ha noen ganger allikevel

Lillian Kristiansen
Det skal mye til å finne dem i ligninga, ingen av dem lever...
Hei igjen.
Nr.105 er Thora Mathildes Konfirmasjon i 1904: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-177
Nr.15 er Karl Gunerius Konfirmasjon i Nes R. 1890: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Det er mange kirkebøker Skannet for Nes R. - nå kan du se litt sjøl
Her er de for hele Akershus: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... arch=&js=j
Om du kommer borti ei kirkebok som mangler eller ikke får til så si fra. Hjelper deg gjerne, men det er vel litt mrsomt å finne noe selv også
Legger inn lenke til ferdigregistrerte kirkebøker på DA: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =&emnenr=3
Gravlagde i to årsperioder: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =&emnenr=4
Link til eldre kirkebøker i Nes: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Nr.105 er Thora Mathildes Konfirmasjon i 1904: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-177
Nr.15 er Karl Gunerius Konfirmasjon i Nes R. 1890: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Det er mange kirkebøker Skannet for Nes R. - nå kan du se litt sjøl

Her er de for hele Akershus: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... arch=&js=j
Om du kommer borti ei kirkebok som mangler eller ikke får til så si fra. Hjelper deg gjerne, men det er vel litt mrsomt å finne noe selv også

Legger inn lenke til ferdigregistrerte kirkebøker på DA: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =&emnenr=3
Gravlagde i to årsperioder: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =&emnenr=4
Link til eldre kirkebøker i Nes: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm
Lillian Kristiansen
Hei Svein.
Dette er ligning for 2000 da - du skrev at de var ca 70 år i dag - forsto det som de levde - beklager
Om det er foretatt skifte så er det mulig å finne noe her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ll&spraak=
Gravminner her om du vet hvor de bodde og evt. er gravlagt: http://www.disnorge.no/gravminner/index.php
Ikke alle gravplasser/kirker er innlagt enda.
Dette er ligning for 2000 da - du skrev at de var ca 70 år i dag - forsto det som de levde - beklager

Om det er foretatt skifte så er det mulig å finne noe her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ll&spraak=
Gravminner her om du vet hvor de bodde og evt. er gravlagt: http://www.disnorge.no/gravminner/index.php
Ikke alle gravplasser/kirker er innlagt enda.
Lillian Kristiansen
det var den linken som løser mye, gravlagte Ullensaker 1901-1999...nå har jeg jobb en stund
Takk skal du ha....fant forresten Karl der, han ble 89, ikke 100...tror svigermor ha lagt på noen år for kjente..

Hei Svein.
Trodde du var kjent med kildene som ligger på DA jeg da
Da gjør ikke jeg mere før du evt. sier i fra - er det OK?

Trodde du var kjent med kildene som ligger på DA jeg da

Da gjør ikke jeg mere før du evt. sier i fra - er det OK?

Lillian Kristiansen
OK....det snåle er at jeg finner ingen av de 8 ungene med Hilda Auensdatter blant de døde i Ullensaker, men nesten samtlige av Marthas.......Jeg fant ei Hedvig Elisabeth (1900-1973) som kunne vært det uekte barnet til Ole Kristian, men hun ble vel født i 1908.
Hei Svein.
Ja, hun var født i 1908 - den dåpen er i et av innleggene mine
Det som står under Gravlagte i Ullensaker tror jeg er kun Ullensaker kirke - ikke Hovin og Furuseth - mulig forklaringen ligger der!!
Noen graver kan også være slettet og da er de muligens ikke registrert i det hele tatt.
For noen år tilbake så gikk "Prisen" på gravsted veldig opp og mye ble derfor fjernet.
På Ullensaker kirke tror jeg ikke de fjerner noe pga Leirgrunnen der - prosessen går ikke helt som den skal i slik Leire visstnok. Hvordan det er på Hovin og Furuseth vet jeg ikke - det er samboeren min som har nevnt dette med leirgrunnen....
Ja, hun var født i 1908 - den dåpen er i et av innleggene mine

Det som står under Gravlagte i Ullensaker tror jeg er kun Ullensaker kirke - ikke Hovin og Furuseth - mulig forklaringen ligger der!!
Noen graver kan også være slettet og da er de muligens ikke registrert i det hele tatt.
For noen år tilbake så gikk "Prisen" på gravsted veldig opp og mye ble derfor fjernet.
På Ullensaker kirke tror jeg ikke de fjerner noe pga Leirgrunnen der - prosessen går ikke helt som den skal i slik Leire visstnok. Hvordan det er på Hovin og Furuseth vet jeg ikke - det er samboeren min som har nevnt dette med leirgrunnen....

Lillian Kristiansen
Hei!
Snublet over denne diskusjonen for en halvtime siden. Her var mye matnyttig.
Jeg hadde en forespørsel i forumet på digitalarkivet for litt siden om litt tydehjelp på samme Ole Hansen Syverstad.
Etter å ha lest her ser at Kona til Svein i Kristiansand og jeg har samme tippoldefar.
Opphavet til Ole Hansen finnes her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=128#ovre
mvh
Tore
Snublet over denne diskusjonen for en halvtime siden. Her var mye matnyttig.
Jeg hadde en forespørsel i forumet på digitalarkivet for litt siden om litt tydehjelp på samme Ole Hansen Syverstad.
Etter å ha lest her ser at Kona til Svein i Kristiansand og jeg har samme tippoldefar.
Opphavet til Ole Hansen finnes her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=128#ovre
mvh
Tore
Dette var interessant. Ja det ser ut som du og Unni er i familie. Moren hennes er forresten fra Jessheim.
Vi begynte å søke etter hennes bakgrunn av private årsaker og fant ut det at de var fanter.
Vet du noe om konene til Ole Kristian? Hans første kone var jo fant, antakelig var også andre konen der. Det er hun som er oldemor.
Vi begynte å søke etter hennes bakgrunn av private årsaker og fant ut det at de var fanter.
Vet du noe om konene til Ole Kristian? Hans første kone var jo fant, antakelig var også andre konen der. Det er hun som er oldemor.
At hun er fra Jessheim kan jeg godt forstå da Ole hansen etterhvert ble mer eller mindre bofast her borte fra ca. 1884 da jeg har funnet den første konfirmasjonen til barna hans i Hovin krk. det året. Kristan viste jeg ikke om før jeg leste denne diskusjonen, så han var ukjent for meg så langt. Hans 3 koner var også dermed ukjente så der kan ikke hjelpe deg desverre. Her fikk jeg en jobb å gjøre selv og, med å finne ut av mer om dette.
Det blir søsteren til Kristaian jeg nedstammer fra.
Tore
Det blir søsteren til Kristaian jeg nedstammer fra.
Tore
Til Svein.
Jeg har sett litt nærmere på en del av det som kom frem over her og fått en del overaskende nye opplysninger.
Om du ikke allerede har gjort det bør du I FT 1900 for Ullensaker søker opp gården(e) Syverstad, så vil du finne mye interesant.
Tore
Jeg har sett litt nærmere på en del av det som kom frem over her og fått en del overaskende nye opplysninger.
Om du ikke allerede har gjort det bør du I FT 1900 for Ullensaker søker opp gården(e) Syverstad, så vil du finne mye interesant.

Tore
er klar over de som bor der det året. Kristian var gift med Hilda da, hun døde et par år senere. De hadde jo åtte barn, så de som står der er en del av dem 

Antok det ja.
Men som du ser så er det 2 x Kristian, 2 x Hilda og 2 x Helga der til samme tid, skjønner du at jeg slet med å finne rett Hilda til å begynne med. FT 1900 er jo også full av feil ang. fødested på en del av de, min Hilda sto født i Vinger, mens hun i virkeligheten var født på Østre Toten.
Men har jo fått forklaringen nå da, det er jo samme slekta hele gjengen.

Men som du ser så er det 2 x Kristian, 2 x Hilda og 2 x Helga der til samme tid, skjønner du at jeg slet med å finne rett Hilda til å begynne med. FT 1900 er jo også full av feil ang. fødested på en del av de, min Hilda sto født i Vinger, mens hun i virkeligheten var født på Østre Toten.

Men har jo fått forklaringen nå da, det er jo samme slekta hele gjengen.

Hei Svein
Jeg har endel opplysninger og info om slekta til Ole Kristian Olsen.
Kan du kontakte meg på [email protected]
Jeg har endel opplysninger og info om slekta til Ole Kristian Olsen.
Kan du kontakte meg på [email protected]
Svein skrev:Vet du hvor jeg må lete etter han her?
Jeg håper noen fortsatt leser her slik at jeg kanskje kan få litt hjelp. Karl Jakobsen var mest sannsynlig min oldefar. Han fikk et "uekte født" barn allerede som 18-åring. Jeg er veldig interessert i å finne mine slektninger og kanskje få set noen bilder av oldefar

Kontakt meg gjerne på epost [email protected] eller på tlf 94808017
Torunn