Hva har du lett i da? Siden du bor i Ålesund, har du mange kilder tilgjengelige på biblioteket. Der har de kirkebøker for hele fylket, og har de ikke kirkebøker for Selje, kan de fjernlånes.
Har du sett i folketellinga i 1865 og sett hvem av de aktuelle Nikoline'ne i Sande som passer med den du etterlyser? Du kan også sjekke folketellinga i 1875, og se etter om Nikoline fremdeles befant seg i Sande. Den folketellinga finnes på mikrofilm på biblioteket.
Har du funnet vielsen til Nikoline og Anders? Ble de gift i Ålesund, er det mange av kirkebøkene for Ålesund som ligger ute som skanna kyrkjebøker, og du kan lete i dem. Hvis ikke, kan du se i de mikrofilmede kirkebøkene på biblioteket.
Har du sett etter om dattera Oline ble konfirmert i Ålesund? Jeg sjekket årene rundt 1900, men fant henne ikke. Jeg tenkte at fødselsåret hennes var 85. Jeg ville vite om faren hennes var Anders Osmundsvaag. Var han det, kan det tyde på at Nikoline og Anders ble gift i Selje, hvis dattera ble født der. I så fall kan du be biblioteket om å fjernlåne kirkebøker for Selje, hvis de ikke alt har dem. Under skanna kyrkjebøker, ligger bare Selje/Vågsøy, og jeg fant ingen Anders gift med Nikoline der, eller ei Oline som ble født med Nikoline som mor.
Med alle de ressurser du har lett tilgang til på biblioteket i Ålesund, kan du jo lete selv! Lykke til med letinga!