Marie Johanna Johnsdatter f. 1845 - Hadsel
Moderator: MOD_Nordland
Marie Johanna Johnsdatter f. 1845 - Hadsel
Søker opplysninger om foreldre til Marie. I følge tellingen fra 1875, var hun bosatt i Øksnes og gift med Ole Rasmussen fra Frosta.
Mvh
Ulf Alexandersen
Mvh
Ulf Alexandersen
Re: Marie Johanna Johnsdatter f. 1845 - Hadsel
Hei Ulf Tore
Jeg har ikke funnet dåpen til Marie Johanna, men her er hennes konf.
Se konf. nr. 16
Hennes foreldre er John Olsen Aasen og hustru Malene Nielsdtr.
Fødested ser ut til å være Melbu i Hadsel prestegjeld.
Påskehilsen fra Anne-Lise

Jeg har ikke funnet dåpen til Marie Johanna, men her er hennes konf.
Se konf. nr. 16
Hennes foreldre er John Olsen Aasen og hustru Malene Nielsdtr.
Fødested ser ut til å være Melbu i Hadsel prestegjeld.
Påskehilsen fra Anne-Lise

Takker så mye. Jeg hadde ikke forventinger til at jeg skulle få svar så raskt - kjempeartig!!!
Jeg har forsøkt å klikke på "se komf. nr. 16", men ingenting skjer - hva gjør jeg feil?
Mvh
Ulf
Hei igjen
Du gjør ikke noe galt. Det er jeg som ikke fikk laget rett link til deg. Beklager så meget
Men prøver igjen: Se nr. 16
Kanskje det er litt sent på kvelden/natta
Anne-Lise
Du gjør ikke noe galt. Det er jeg som ikke fikk laget rett link til deg. Beklager så meget

Men prøver igjen: Se nr. 16
Kanskje det er litt sent på kvelden/natta

Anne-Lise
Beklager at det tok litt tid før jeg oppdaga denne tråden. Historia til John Olsen har nemlig mest med Øksnes å gjøre. Han og Malena gifta seg rett nok i Hadsel (1846) og fikk fire unger der, men flytta så til Bø, der de fikk to til, og så til Øksnes, der Malena døde like etter flyttinga.
John var visstnok født i Stjørdal, og faren het Ole Ingebrigtsen, Malena var født i Hadsel, og foreldrene var Nils Kristian Nilssen og Kristianna Hansdtr.
Malena døde i 1856, og året etter gifta John seg med Ingeborg Anna Jakobsdtr fra Sortland. De bodde i Åsen (under Steinland), men John brukte aldri Åsen som etternavn. Paret fikk fire barn, Ingeborg døde på barselseng med det siste (1867).
I 1868 gifta John seg for tredje gang, nå med enka Karen Jonsdtr i Våje på Skogsøya. Han flytta dit og blei handelsmann og medeier i jekt. John døde i 1901 og Karen fem år etter. De fikk ikke barn, men John har rikelig med etterkommere, ikke minst i Amerika.
Alt dette og mere til står i bind 2 og 3 av "Gård og slekt i Øksnes", om Våje i bind 2 og Åsen i bind 3.
John var visstnok født i Stjørdal, og faren het Ole Ingebrigtsen, Malena var født i Hadsel, og foreldrene var Nils Kristian Nilssen og Kristianna Hansdtr.
Malena døde i 1856, og året etter gifta John seg med Ingeborg Anna Jakobsdtr fra Sortland. De bodde i Åsen (under Steinland), men John brukte aldri Åsen som etternavn. Paret fikk fire barn, Ingeborg døde på barselseng med det siste (1867).
I 1868 gifta John seg for tredje gang, nå med enka Karen Jonsdtr i Våje på Skogsøya. Han flytta dit og blei handelsmann og medeier i jekt. John døde i 1901 og Karen fem år etter. De fikk ikke barn, men John har rikelig med etterkommere, ikke minst i Amerika.
Alt dette og mere til står i bind 2 og 3 av "Gård og slekt i Øksnes", om Våje i bind 2 og Åsen i bind 3.
Hei
Du skal ha takk for hjelpen. Jeg trodde at hun var min tipp-oldemor (jf. telling for Øksnes i 1875), men i løpet av dagen har jeg oppdaget at hun var stemor til min oldefar, Rikard Martin Sander Olsen.
Mvh
Ulf Alexandersen
Du skal ha takk for hjelpen. Jeg trodde at hun var min tipp-oldemor (jf. telling for Øksnes i 1875), men i løpet av dagen har jeg oppdaget at hun var stemor til min oldefar, Rikard Martin Sander Olsen.
Mvh
Ulf Alexandersen
Stemmer, mora til Rikard var Karolina Maria Sivertsdtr (1845-1930), og dermed kommer du inn i Brønlund-slekta.
Hei der
Ja, jeg oppdaget det da jeg sjekket dåpen til Rikard. Jeg så også at han var oppkalt etter en av fadderne til Karoline, Martin eller Sander. Har du forresten opplysniniger om foreldrene til Karoline?, eller annen info om slekta du nevner?
Mvh
Ulf Alexandersen
Ja, jeg oppdaget det da jeg sjekket dåpen til Rikard. Jeg så også at han var oppkalt etter en av fadderne til Karoline, Martin eller Sander. Har du forresten opplysniniger om foreldrene til Karoline?, eller annen info om slekta du nevner?
Mvh
Ulf Alexandersen
Jeg anbefaler deg å låne bygdebøkene for Øksnes. Du trenger faktisk alle fire bindene, så vidt jeg kan se.
Det skal jeg gjøre. Du skal ha samme takk for jobben og svaret. Ser av tellingen for 1900 at han og kona er registrert som stenarbeidere (han jernbanearbeider) - raller (?) for en periode. Midlertidig bosted er også satt til Ofoten.
Blir artig å lese bygdebøkene.
Mvh
Ulf Alexandersen
Blir artig å lese bygdebøkene.
Mvh
Ulf Alexandersen