Amund Torkjellssønn f. 1827 - når døde han?
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: TROMSØ
Amund Torkjellssønn f. 1827 - når døde han?
Torkjellstugu,Lom i Gudbrandsdalen
Etterlyser dødsår til Amund Torkjellssønn f. 1827 i Lom.Flyttet til Rostad i Lofoten og giftet seg i Flakstad kirke i 1855 med Maren Kristine Jonsdatter f.ca 1835 Straumsnes i Lofoten. I 1875 bodde Maren som enke på "Fæsthælen" i Flakstad
Etterlyser dødsår til Amund Torkjellssønn f. 1827 i Lom.Flyttet til Rostad i Lofoten og giftet seg i Flakstad kirke i 1855 med Maren Kristine Jonsdatter f.ca 1835 Straumsnes i Lofoten. I 1875 bodde Maren som enke på "Fæsthælen" i Flakstad
Re: Etterlyser Amund Torkjellssønn`s dødsår
Hei,
har du prøvd og sette søket ut i Lom i Gulbrandsd. også samtidig? Det er mulig det står noe i bygde/slektsbøkene der
håper noen kan slå opp der og sjkke dette ut for deg, ellers må du fjernlåne bøker fra det stedet.
Mvh.
Helge R.
har du prøvd og sette søket ut i Lom i Gulbrandsd. også samtidig? Det er mulig det står noe i bygde/slektsbøkene der

håper noen kan slå opp der og sjkke dette ut for deg, ellers må du fjernlåne bøker fra det stedet.
Mvh.
Helge R.
Vet du om Amund finnes i FT 1865? Det er iallefall med på å begrense mulige år for dødsfall. Har du sett i aktuelle KB for Flakstad?
mvh DAG
mvh DAG
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
Hei.
Jeg kan opplyse at Amund Torkjellson (Blager) ble gravlagt den 29. september 1874.
Han kom til Festhælen i 1852 - 25 år gammel. Har lenge lett etter denne personen| men ikke funnet noe før |ca. 1 mnd siden.
Amund Torkjellson var nemlig faren til min oldemor. Hun var født i 1867 og hette Berntine.
Berntine hadde flere søstre her. Ei var gift med en Dreyer på Mølnarodden.
Lenken til kirkeboken jeg fant hans navn:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 13359&js=j
Jeg kan opplyse at Amund Torkjellson (Blager) ble gravlagt den 29. september 1874.
Han kom til Festhælen i 1852 - 25 år gammel. Har lenge lett etter denne personen| men ikke funnet noe før |ca. 1 mnd siden.
Amund Torkjellson var nemlig faren til min oldemor. Hun var født i 1867 og hette Berntine.
Lenken til kirkeboken jeg fant hans navn:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 13359&js=j
-
- Sted: BODØ
Hei Tormod
Bare et lite tips om hvordan man lager lenker i skanna kirkebøker. Når du er på den siden du vil lage lenke til velger du bildeinformasjon øverst. Da kommer det opp tre linjer. To av dem gir permanent lenke til siden du vil vise. Den ene som en bildefil og den andre slik at du kan bla deg frem og tilbake i kirkeboken. Begge to vil vare "evig".
Prøv å svare meg på denne meldingen med den kirkeboksiden du ville vise i sted

Bare et lite tips om hvordan man lager lenker i skanna kirkebøker. Når du er på den siden du vil lage lenke til velger du bildeinformasjon øverst. Da kommer det opp tre linjer. To av dem gir permanent lenke til siden du vil vise. Den ene som en bildefil og den andre slik at du kan bla deg frem og tilbake i kirkeboken. Begge to vil vare "evig".
Prøv å svare meg på denne meldingen med den kirkeboksiden du ville vise i sted

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Se her Tormod. Direkte kopiering av lenken i adressefeltet fungerer ikke etter 30 min. Derfor egene permanente lenker 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Det kommer opp noe om at det er feil et sted. Lenken virket til å begynne med....
-
Ja - den virker i 30 min, men så blir det feilmelding. Derfor må du lagre det i Permanent lenke. Se mitt innlegg over 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Supert!
Nå fikk du det til

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Den 5 august 1855 giftet han seg med Maren Kristine Jonsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Amund Torkjellssønn f. 1827 - når døde han?
Bare som tilleggsopplysning. Festhælen ligger i Moskenes Kommune.
Så tema burde muligens ha vært flyttet til Moskenes
Så tema burde muligens ha vært flyttet til Moskenes

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
Hvilke opplysninger har du om Maren Kristienes far, John Fredriksen?
Stein
Stein
Sist redigert av dn06034 den 31. mars 2007 kl. 22.05, redigert 2 ganger totalt.
Tormod Kaspersen skrev:Hei.
Jeg har følgende barn av Amund og Maren Kristine: Theodor Johan f.30.4.1855, Gine Elise f. 15.6.1857, Anne Marie f. 13.5.1860, Nicoline f. 9.6.1862, Marie Magdalene f. 3.9.1864, Bertine f. 26.2.1867, Anthon Carl f. 12.9.1869. Er det flere?
Stein
-
Takk for opplysningene.
Amund Torkjellsen fikk sønnen Jakob Amundsen f 1844/45 (døpt 22.02 1845) med Anne Olsdtr. f.1816,Lom i Gudbrandsdalen. Jakob A flyttet sammen med sin kone Mari Olsdtr.til Bardu i Troms i 1865. Bygde på Blomstrand i Bardu i 1882. Disse er mine tippoldeforeldre.
Amund Torkjellsen fikk sønnen Jakob Amundsen f 1844/45 (døpt 22.02 1845) med Anne Olsdtr. f.1816,Lom i Gudbrandsdalen. Jakob A flyttet sammen med sin kone Mari Olsdtr.til Bardu i Troms i 1865. Bygde på Blomstrand i Bardu i 1882. Disse er mine tippoldeforeldre.
Ellinor Ramberg skrev:Takk for opplysningene.
Hvor mye har du om Amunds aner i Gudbrandsdalen? Jeg har noe, men det finnes nok mer.
Stein
-
Hei!
Jeg vet bare foreldre og søsken. Foreldre: Tokjell Jakobsson 1795-1870 og Gunnhild Amundsdtr. 1797-1837
Jeg vet bare foreldre og søsken. Foreldre: Tokjell Jakobsson 1795-1870 og Gunnhild Amundsdtr. 1797-1837
Ellinor Ramberg skrev:Hei!
sender du meg en e-post på steinole (@) broadpark.no så skal du få mye mer.
Stein
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
hei
Har oppdaget en pussighet med John Fredriksen
Hei
i forbidelse med Amund Torkildsen fra Lom kommer en borti John Fredriiksen som ble gift 2 gang i 30/4-1865 Lenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
det pussige er at da kalles han John Fredrik Johnsen og er 67 år og faren heter John Østensen hvis jeg ikke har tolket det feil.
Er det noen som har en løsning på dette Han ble gift 1823 med Johanna Helene Johannesdtr f. 17011823 Næsland Flakstad.
fant hans første ekteskap her. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Her ser det ut til at han på s. 368 2 par ovenfra, kalles John Fredriksen Johnsen og var gårdbruker på Strømsnes allerede før han ble gift.
Steinar
Har oppdaget en pussighet med John Fredriksen
Hei
i forbidelse med Amund Torkildsen fra Lom kommer en borti John Fredriiksen som ble gift 2 gang i 30/4-1865 Lenke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
det pussige er at da kalles han John Fredrik Johnsen og er 67 år og faren heter John Østensen hvis jeg ikke har tolket det feil.
Er det noen som har en løsning på dette Han ble gift 1823 med Johanna Helene Johannesdtr f. 17011823 Næsland Flakstad.
fant hans første ekteskap her. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Her ser det ut til at han på s. 368 2 par ovenfra, kalles John Fredriksen Johnsen og var gårdbruker på Strømsnes allerede før han ble gift.
Steinar
Nå er det gått 13 år - spent på om du har kommet lenger bakover. Kan opplyse om at via Amund så kan slekta føres tilbake til Ridder Guttorm Erikssen af Sudrheim f. omkring 1280
med vennlig hilsen
Stein
(om du nå får denne mld.)

med vennlig hilsen
Stein
(om du nå får denne mld.)
-
Hei ! Nei, så langt bakover er æ nok ikke kommet.
Men det er tydelig du