Hei!
Jeg skulle så gjerne visst litt om mine 4xtippoldeforeldre som jeg har fått opplyst bodde på Rolvsrud i Sigdal.
Denne opplysningen har jeg dels fra Skogerboka (de bosatte seg etterhvert i Skoger - nå innlemma i Drammen) - og dels fra FamilySearch
Jeg har også funnet 4 barn - alle født i Sigdal:
Erik f. 1785
Haakon f. 1787
Kirsti f. 1789
Torine f 1792
Her er familien i FT 1801 for Skoger - som den gang var i Vestfold men nå under Drammen i Buskerud.
Er det noen som sitter med mer informasjon om denne familien hadde jeg blitt veldig takknemlig!
Kanskje bygdeboka kan gi flere opplysninger?
Jeg har sett litt i skanna kirkebøker - men her trengs litt lokalkunnskap skjønner jeg.
Jeg ser at den er inndelt i: Holmen, Krødsherad og Eggedal - men hvor kommer Rolvsrud inn her?
Jeg har og en opplysning på stedsnavnet Vik - regner med det er en gård og ikke et sogn?
(Kopierer inn denne etterlysningen i Drammensforumet og siden de bosatte seg i Skoger)
Gudbrand Erikssøn på Rolvsrud ca1750-1800
Moderator: MOD_Buskerud
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Gudbrand Erikssøn på Rolvsrud ca1750-1800
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Re: Gudbrand Erikssøn på Rolvsrud ca1750-1800
Da fant jeg Vielsen i kirkeboka for Sigdal - under Holmen 

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Hei.
Trolovelsen mellom *UngK. Gulbrand Eriksen Kringstad og Pige Kierstie Haagensdatter* fant sted 17.jan.1785.
(Her ble som du ser Gulbrand registrert med adresse Kringstad).
Mvh Ellef.
Trolovelsen mellom *UngK. Gulbrand Eriksen Kringstad og Pige Kierstie Haagensdatter* fant sted 17.jan.1785.
(Her ble som du ser Gulbrand registrert med adresse Kringstad).
Mvh Ellef.
I *Sigdal og Eggedal - bind II, utgitt 1953*, forfatter Andreas Mørch, finner du såvidt familien nevnt på side 474 under Kringstad.
Klippet og sitert derfra:
* De overdro bygsla året etter (kanskje 1779?, min merknad) til Gudbrand Eriksen Rolsrud f 1755, g 1785 m Kjersti Håkonsd. De hadde barna: 1. Erik 1785. 2. Håkon 1787. 3. Kjersti 1788. - De sa opp bruket i 1789 og flyttet først til Vik, sia til Imjelt i Skoger, 1794. Der var de i 1818 - * Sitat slutt.
Mvh Ellef.
Klippet og sitert derfra:
* De overdro bygsla året etter (kanskje 1779?, min merknad) til Gudbrand Eriksen Rolsrud f 1755, g 1785 m Kjersti Håkonsd. De hadde barna: 1. Erik 1785. 2. Håkon 1787. 3. Kjersti 1788. - De sa opp bruket i 1789 og flyttet først til Vik, sia til Imjelt i Skoger, 1794. Der var de i 1818 - * Sitat slutt.
Mvh Ellef.
I samme bindet, side 551 under Rolsrud finner du Gudbrands familie. Sterkt forkortet derfra:
*I 1764 ble Erik Gudbrandsen Lindteigen (her har jeg en gang i tiden anmerket at han var fra Lindteigen i Flesberg) eier for 560 rd.
Erik Gudbrandsen f. omkr. 1723 var gm Torgunn Gunnarsd. f. omkr. 1724 på Evju i Flesberg. Deres 6 barn listes så opp, deriblandt nr.3 - Gudbrand 1755, g1785m Kjersti Håkonsdatter, på Kringstad, sia i Skoger.
Boka forteller at Torgun døde 1766 med tvillinger, og at Erik giftet seg på ny i 1775 m enke Marte Larsdatter. Deres 4 barn nevnes også.
Mvh Ellef.
*I 1764 ble Erik Gudbrandsen Lindteigen (her har jeg en gang i tiden anmerket at han var fra Lindteigen i Flesberg) eier for 560 rd.
Erik Gudbrandsen f. omkr. 1723 var gm Torgunn Gunnarsd. f. omkr. 1724 på Evju i Flesberg. Deres 6 barn listes så opp, deriblandt nr.3 - Gudbrand 1755, g1785m Kjersti Håkonsdatter, på Kringstad, sia i Skoger.
Boka forteller at Torgun døde 1766 med tvillinger, og at Erik giftet seg på ny i 1775 m enke Marte Larsdatter. Deres 4 barn nevnes også.
Mvh Ellef.
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei Ellef!
Tusen takk for svarene - nyttig info i alle sammen.
Jeg får nok låne den bygdeboka tenker jeg - må jo se litt mere der
Da kom jeg en generasjon lenger bakover på direkte aner
Tusen takk for svarene - nyttig info i alle sammen.
Jeg får nok låne den bygdeboka tenker jeg - må jo se litt mere der

Da kom jeg en generasjon lenger bakover på direkte aner

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Hei Liv. Du bør også låne:
Flesbergboka - bind I, utg. 1989.
Flesbergboka - bind II, utg. 1990.
Flesbergboka - bind III, utg. 1992.
Forfatter av disse ruvende bindene er Sigurd Vinger. Trolig må du også låne flere bøker senere, men i første omgang kommer du langt med disse 3 første bindene.
I bind III, side 258 under Nord-Linteigen finner du Erik Gudbrandson med familie. Han sies å være fra Nordli i Sigdal.
Bind II: begynn på side 471 under Evju og du finner Torgunn Gunnarsdtr, hennes familie og forfedre.
Foreldrene var Gunnar Herbrandson f.ca.1669 - 1736 og hans kone nr.2 Guri Andresdtr Geitnes.
Forfedre til Gunnar Herbrandson finner du i bind I, side 585 under Nord-Vangstad og samme bind side 238 under Høymyr.
Forfedre til Guri Andresdtr Geitnes - bind III, side 174.
Tilbake til Erik Gudbrandson f.1723. Sigdal og Eggedal bind II, side 421 under Nordli viser at Erik var sønn av Gudbrand Olsen som døde 1753, 92 år gml og hans kone nr.3 Jøran Eivindsdtr Jokstad d.1740, 56 år gml.
Mvh Ellef
Flesbergboka - bind I, utg. 1989.
Flesbergboka - bind II, utg. 1990.
Flesbergboka - bind III, utg. 1992.
Forfatter av disse ruvende bindene er Sigurd Vinger. Trolig må du også låne flere bøker senere, men i første omgang kommer du langt med disse 3 første bindene.
I bind III, side 258 under Nord-Linteigen finner du Erik Gudbrandson med familie. Han sies å være fra Nordli i Sigdal.
Bind II: begynn på side 471 under Evju og du finner Torgunn Gunnarsdtr, hennes familie og forfedre.
Foreldrene var Gunnar Herbrandson f.ca.1669 - 1736 og hans kone nr.2 Guri Andresdtr Geitnes.
Forfedre til Gunnar Herbrandson finner du i bind I, side 585 under Nord-Vangstad og samme bind side 238 under Høymyr.
Forfedre til Guri Andresdtr Geitnes - bind III, side 174.
Tilbake til Erik Gudbrandson f.1723. Sigdal og Eggedal bind II, side 421 under Nordli viser at Erik var sønn av Gudbrand Olsen som døde 1753, 92 år gml og hans kone nr.3 Jøran Eivindsdtr Jokstad d.1740, 56 år gml.
Mvh Ellef

- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Takker igjen Ellef!
I dag bestilte jeg Sigdal og Eggedal bygdebok B. 2-3 på biblioteket jeg jobber - får de antagelig i morra.
Det er vel dette jeg rekker å sjekke i påsken. Flesberg-bøkene venter jeg med til jeg har vært på ferie i USA etter påske (gleder meg!)
Takk igjen for både boktitler og sidetall!!
Jeg fant forresten denne grenen flere generasjoner tilbake i tid på FamilySearch - men ble noe usikker på troverdighet.
Så noen opplagte feil der - som på en som ble gravlagt 30 år etter dødsfall
Ellers skal jeg se litt i kirkebøker og prøve å tyde meg fram til ungene til Gudbrand Erikssøn og Kirsti Haakonsdatter - har funnet de 2 eldste så langt.

I dag bestilte jeg Sigdal og Eggedal bygdebok B. 2-3 på biblioteket jeg jobber - får de antagelig i morra.
Det er vel dette jeg rekker å sjekke i påsken. Flesberg-bøkene venter jeg med til jeg har vært på ferie i USA etter påske (gleder meg!)
Takk igjen for både boktitler og sidetall!!
Jeg fant forresten denne grenen flere generasjoner tilbake i tid på FamilySearch - men ble noe usikker på troverdighet.
Så noen opplagte feil der - som på en som ble gravlagt 30 år etter dødsfall

Ellers skal jeg se litt i kirkebøker og prøve å tyde meg fram til ungene til Gudbrand Erikssøn og Kirsti Haakonsdatter - har funnet de 2 eldste så langt.

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal