Hvor ble det av Christian Krefting?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
18034
Sted: OSLO

Hvor ble det av Christian Krefting?

Legg inn av 18034 » 7. mars 2007 kl. 21.43

Hei!
Jeg er på jakt etter min tipp-tipp-tipp oldefar, Christian Krefting. Han ble født 01.08.1794, trolig på Norderhoug i Buskerud. Jeg finner han og hans familie der i folketellingen 1801.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=81&teljing=ft1801&filnamn=f10613.wc2&amt=6&funnenr=368

I 1818 bor han på Evenrud, Østre Toten og får 04.10.1818 tvillinggutter utenfor ekteskap med Maria Rognlien, hans husholderske. Min tipp-tipp oldefar, Nils Christianse Faukhald, blir boende sammen med sin mor. Krefting får ansvaret for tvillingbroren, Anthon Carl, men han dør som barn.

Kort tid etter forsvinner Krefting fra Toten og jeg klarer ikke å finne han igjen. Kan noen hjelpe meg? Jeg er takknemlig for alle svar:-)

Mvh Anne Cathrine

20396
Sted: SØRUMSAND

Re: Hvor ble det av Christian Krefting?

Legg inn av 20396 » 20. mars 2007 kl. 18.55

Hei!

Nå har det blitt lagt ut skannede kirkebøker for Norderhov.
Der fant jeg Christian Krefting under døpte :)
Du finner han i boken Norderhov 1789-1811, ministerialbok. Lenke til siden i kirkeboken:)
(På den høyre siden, nesten helt nederst.)

Men å tyde dette har vi jo allerede prøvd på (på jobb) :lol: , men du fikk ikke mye hjelp av meg der.

Dette er jo ikke et svar på hvor han ble av, men et "bevis" på at han ble født på Norderhov. Alltid kjekt å ha det sort på hvitt.

Ha en fortsatt fin kveld...

Mvh
Mari

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. mars 2007 kl. 20.11

Bare et tips hvis det er Bærum Jernverk's Krefing du leter etter.

Har noen av de men ikke Christian. (pga. inngifte med Hesselberg.)
,
Hvis du slår opp i Norsk Slektshistorisk Bibliografi (Jana og Jan Fredrik Solem) des. 2001
finner du på side 44 boken:
Slekten Krefting og den forgeninger i Norge ved Reidar Krefing Oslo 1963 146 blad eller sider.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 21. mars 2007 kl. 0.16

Hei Anne Cathrine.

Tyder ikke alt, men noe :roll:

af 29

?? ?? Christian Krefting til Wiol og Madame Henricce/a ? Frates?.
Christian
Madame Cathrina Maria Voyelius fra Ascher, Jomfru(e) Magd. Borckg(q)revink, Jomfru(e) Else Ridder, Sognepræsten fra Kjerulf i Hole, ? Hoeberg og David Felberg(Folberg)

den 14 Septbr.

Mulig noe er feil tydet
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. mars 2007 kl. 9.27

Tolkning:

d. 29de døbt Hr. Christian Krefting til Wiol og Madame Henricce Rathes Christian, Faddere vare: Madame Cathrina Maria Vogelius, fru Ascher, Jomfru Magd. Borchgrevink, Jomfru Else Ridder, Sognepræsten Hr. Kjerulf i Hole, Hr. Floeb erg og David Felberg.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 21. mars 2007 kl. 9.36

Hei igjen.
Bare et tips om stedet til Wiol, det kan ikke være til Wiul eller i dag Viul da?
Noen her som er lokalkjente på Ringerike kan sikkert svare, tror sikkert dette er
omtalt i boken jeg nevnte.
Hilsen

18034

Legg inn av 18034 » 21. mars 2007 kl. 10.08

Åh, DIS-folk er fantastiske!!!!!! :lol:
Tusen takk for alle svar, jeg er evig takknemlig! Mari, du er en knupp, men det vet du jo;-)

Til Vidar: Ja, det er Bærum verks Kreftinger jeg er ute etter. Kan følge dem helt tilbake til 1200-tallet, men etter at han forsvant fra Toten vet jeg ingen ting om familien. Jeg har en liten følelse av at godeste Christian var litt familiens sorte får, han stakk bla. fra en spillegjeld han hadde på Toten. Skal prøve å få tak i boken på biblioteket.

Til Lillian og Else: Så flinke dere er og jeg setter utrolig stor pris på innsatsen! Det hadde vært fint hvis de hadde tenkt litt på kommende generasjoner da de skrev i kirkebøkene på 1700-tallet;-)

Jeg kjørte helt tilfeldig forbi Norderhov kirke på fredag og det var jo litt gøy, siden det er det området jeg holder på med nå.

Mvh
Anne Cathrine

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 21. mars 2007 kl. 10.24

Flott kirke ikke sant, er konfirmert der for mange år siden gitt, :-)
Du må gå inn, vi syklet dit og og gikk på epleslang, eieren hadde hagle med salt uff, det var røverene fra Hønefoss.

Tror også du finner Krefting i slektsskriftarkivet på RA.
+ i Lokalhistorisk samling på biblioteket på Bekkestua.
Hilsen

18034

Legg inn av 18034 » 27. mars 2007 kl. 20.28

Det ser ut som om jeg har kommet til veis ende.

Takket være tipset fra Vidar, har jeg i dag funnet boken "Slekten Krefting og den forgreninger i Norge" av Reidar Krefting. I følge denne boken døde Christian mars 1837, ugift, og ble begravd på den Militære kirkegård i Oslo. Jeg har funnet han i kirkeboken Garnisonsmenigheten 1828-1841 under dødsfall.

Jeg vet fremdeles ikke når han flyttet til Oslo, eller når Anthon Carl døde, men nå vet jeg iallfall hvor jeg skal lete.

Takk for all hjelp, og jeg lover jeg skal stikke innom Norderhov kirke :D

Mvh Anne Cathrine

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 2. juni 2007 kl. 0.44

Anne Cathrine Lier skrev:I 1818 bor han på Evenrud, Østre Toten og får 04.10.1818 tvillinggutter utenfor ekteskap med Maria Rognlien, hans husholderske. Min tipp-tipp oldefar, Nils Christianse Faukhald, blir boende sammen med sin mor. Krefting får ansvaret for tvillingbroren, Anthon Carl, men han dør som barn.

Kort tid etter forsvinner Krefting fra Toten og jeg klarer ikke å finne han igjen. Kan noen hjelpe meg? Jeg er takknemlig for alle svar:-)
Hei. Dersom din Christian Krefting var i det militære, bodde han nok på Toten også i 1822.
Den 15.okt. fikk han en "uægte" sønn Christian i Hurdal med ei Gunnild Olsdatter. Se nr.3.
Christian ble konfirmert 7.okt.1838 i Hurdal. Se nr.47.

Kanhende var det denne Christian Christiansen Krefting som 26.des.1845 fikk en "uægte" sønn Gustav i Norderhov. Christian bodde da på Bergergrinden i Jevnaker, og alderen hans er satt til 24 år. Barnets mor bodde på Stillerud (Hvalseie). Bergergrinda på Jevnaker og Hval i Haug annex til Norderhov ligger begge like ved Viul. Se nr.74.
Dette barnet (Gustav Christiansen) døde allerede 26.juni 1846. Se nr.3 fra toppen.

Mvh Ellef Ellefsen.

18034

Legg inn av 18034 » 1. juli 2007 kl. 12.48

Tusen takk for svar, jeg setter stor pris på all hjelp! Ingen av disse barna står registert i familiehistorien til Krefting-familien, så de ble tydeligvis ikke snakket om.

Mvh Anne Cathrine

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»