Trenger hjelp til å tyde ekteskap mellom Ole Hansen og Anne Marcusdatter. Ministeralbok 1813 til 1825. Gift 10.apr.1817 (side 397).
Det jeg ikke klarer å tyde er hvor hun er født. Viktig for meg i og med at jeg ikke kan finne noen Anne Marcusdatter som er født i Lier på den tiden hun burde vært født. Alder ved gift i 1817 = 23 år mao rundt 1894. Finner kun ei An(n)e Marcusdatter som er født i Lier og hun er født 8 år tidligere.
Hjelp til å tyde kirkebok.
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Hjelp til å tyde kirkebok.
I Kirkeboka er det registrert at Pigen Anne Marcusdtr Foss er født i Lier Præstegield.Bjørn Holthe skrev:Det jeg ikke klarer å tyde er hvor hun er født.
Mvh Ellef Ellef.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Pigen Anne Marcusdr. Foss, 23 Aar gammel, født i Lier Præstegield.
Hilsen Remi
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Hei Remi. Grei nok den. (Jeg utelot å nevne alder fordi Bjørn hadde den fra før). Nok fra meg i denne tråden.Remi Pedersen skrev:23 Aar gammel
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Ellef, det var ikke en kommentar til deg jeg skrev. Jeg så ikke ditt innlegg før jeg lagret mitt og jeg brukte litt tid på å skrive det.
Remi
Remi
Remi Pedersen
Remi. Alt i orden. Det samme har hendt meg noen ganger.
Jeg ror og vrir derfor på "Nok fra meg i denne tråden". Lar det bety at jeg er helt ukjent i Lier, slik at det eneste jeg kunne bidra med var tyding av kirkeboka.
Mvh Ellef.
Jeg ror og vrir derfor på "Nok fra meg i denne tråden". Lar det bety at jeg er helt ukjent i Lier, slik at det eneste jeg kunne bidra med var tyding av kirkeboka.
Mvh Ellef.
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen
Ja, Maya, det er henne jeg tror det er, men som jeg skrev så står alder ved gifte 23 år i 1817. Hun burde vært 31 år hvis hun ble født i 1786. Nå står det at brudgommen er 31 år. Kanskje ble alderen forvekslet. At han var 23 år og hun 31 år. En ting er i alle fall sikkert. Enten er alderen feil, navnet feil eller fødested feil. Det finnes ingen An(n)e Marcusdatter født i Lier på den tiden, ca. 1794. Heller ingen andre med dette navnet i Lier under folketellingen i 1801 eller 1815. Faktisk er det kun to med navnet Ane eller Anne Marcusdtr. eller Markusdtr. i hele distriktet. Min i Lier pluss ei i Modum.
Har forsøkt å trekke noen konklusjoer ved å se på fadderene til barna Ane og Ole fikk; Hans f.08.mai 1819, Maren f.12 jun 1821 og Markus f. 19.sep. 1823. Fadderne var stort sett Stokke, Reistad, Sørum folk, mens Anes far (Marcus Elensen) var av folk som bodde i området rundt Eik, Renskau og Berfløt.
Men, jeg vet ikke noe om Anes mor enda (Mari eller Maren Olsdatter). Kan hende finner jeg svarene der. Navneoppkalling stemmer i alle fall bra. Hans=Oles far, Maren=Anes mor og Marcus=Anes far. Nå skal det også nevnes at Anes far døde i 1789 og at Anes mor giftet seg igjen med Christopher Jensen. Kan hende er det gjennom ham at tilknyttningen til gårdene i Reistadåsen kommer.
Hvis noen som kjenner Liers (slekts) Historie godt leser dette så hadde jeg vært takknemig for en vurdering.
I alle fall; takk til dere som hjelp meg med å få bekreftet at det sto Lier Prestegjeld. Det var det med Prestegjeld jeg var litt usikker på, og navnet Lier finnes jo flere steder.
Kan videre fortelle at denne familien flyttet til Konnerud og de kjøpte mange bruk av Jarlsberg Verk. Sønnen Markus kalte seg etter hvert Markus Kopangen. I Skogers historie er han avbildet, og i teksten står det at han var en kjent mann i sin tid. Glad i penger var han, og folk spøkte med at han hadde funnet ranspengene til Ole Høyland (de skulle etter sigene Ole Høyland ha gravd ned på Konnerud). Sannheten var nok at han slo seg opp som murer. Takk igjen!
Har forsøkt å trekke noen konklusjoer ved å se på fadderene til barna Ane og Ole fikk; Hans f.08.mai 1819, Maren f.12 jun 1821 og Markus f. 19.sep. 1823. Fadderne var stort sett Stokke, Reistad, Sørum folk, mens Anes far (Marcus Elensen) var av folk som bodde i området rundt Eik, Renskau og Berfløt.
Men, jeg vet ikke noe om Anes mor enda (Mari eller Maren Olsdatter). Kan hende finner jeg svarene der. Navneoppkalling stemmer i alle fall bra. Hans=Oles far, Maren=Anes mor og Marcus=Anes far. Nå skal det også nevnes at Anes far døde i 1789 og at Anes mor giftet seg igjen med Christopher Jensen. Kan hende er det gjennom ham at tilknyttningen til gårdene i Reistadåsen kommer.
Hvis noen som kjenner Liers (slekts) Historie godt leser dette så hadde jeg vært takknemig for en vurdering.
I alle fall; takk til dere som hjelp meg med å få bekreftet at det sto Lier Prestegjeld. Det var det med Prestegjeld jeg var litt usikker på, og navnet Lier finnes jo flere steder.
Kan videre fortelle at denne familien flyttet til Konnerud og de kjøpte mange bruk av Jarlsberg Verk. Sønnen Markus kalte seg etter hvert Markus Kopangen. I Skogers historie er han avbildet, og i teksten står det at han var en kjent mann i sin tid. Glad i penger var han, og folk spøkte med at han hadde funnet ranspengene til Ole Høyland (de skulle etter sigene Ole Høyland ha gravd ned på Konnerud). Sannheten var nok at han slo seg opp som murer. Takk igjen!