Vid folketellingen för Skogn 1801 nämns under gården Synnlo (Alstadhaug sogn) en Haagen Povelsen och dennes syskon. Är det någon som vet något om föräldrarna, Povel Jonssen, 41 år, och Gurru Haagensdatter, 50 år, och deras härkomst? Haagen flyttade sedermera till Rosvold i Verdal.
Mvh.
Tom Madell
Haagen Povelsen Sundlo, Skogn
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Haagen Povelsen Sundlo, Skogn
I Skogn Historie (Synnlo) står bare at Povel Jonssen Hojem og Guru Haagensdtr Gottaas ble gift 30.05.1780. Jeg har bøkene som dekker både Hojem og Gottaas, men finner ikke noe mer.
Det finne noe på FamilySearch.
Det finne noe på FamilySearch.
Hej!
Jo jag hittade också lite på Family search som verkar stämma, åtminstone stämmer namnen. Dessuton står det att Povels far heter Jon Pedersen Lillemoe och att hans mor heter Anne Povelsdatter. Annars är jag generellt sett lite skeptisk till Family search.
I vilken av Skognböckerna hittar man Synnlo eller Sundlo (vad heter det egentligen?) och kan namnen Jon Pedersen och Anne Povelsdatter stämma?
Tom
Jo jag hittade också lite på Family search som verkar stämma, åtminstone stämmer namnen. Dessuton står det att Povels far heter Jon Pedersen Lillemoe och att hans mor heter Anne Povelsdatter. Annars är jag generellt sett lite skeptisk till Family search.

Tom
I Skogn Historie II II benyttes skrivemåten SYNNLO.
Lillemo finnes i samme bok, men jeg finner ikke Joen Pedersen Lillemo der.
Men iflg FS kan det se ut som at Joen Pedersen Lillemo også var gift med Anne Ørgesdtr Sjåstad. Ørger (Ørjer) Sjåstad var iflg samme bok oppsitter på Sjåstad fram til sin død omkring nyår 1739, og han var sønn av den Peder Ørgersen som hadde Hojem i 1680-årene. Ørger etterlot seg enke Lucia Thomasdtr og barna Peder 23 år, Thomas og Anne som kort etter ble gift med Erik Olsen Burum. Hun må derfor eventuelt ha blitt gift med Joen Pedersen på et seinere tidspunkt.
Nå ser jeg forresten følgende under BURAN: Erik Olsen var gift med Ane, datter av Ørje Pedersen Sjaastad. Han hadde gården til 1763. Det ble holdt skifte etter han den 3. okt 1763. Den 29. april 1767 giftet hun seg med Joen Pedersen Lillemoen. Men han døde en måneds tid efter og blev gravfæstet den 5. juni. De hadde ingen børn.
Lillemo finnes i samme bok, men jeg finner ikke Joen Pedersen Lillemo der.
Men iflg FS kan det se ut som at Joen Pedersen Lillemo også var gift med Anne Ørgesdtr Sjåstad. Ørger (Ørjer) Sjåstad var iflg samme bok oppsitter på Sjåstad fram til sin død omkring nyår 1739, og han var sønn av den Peder Ørgersen som hadde Hojem i 1680-årene. Ørger etterlot seg enke Lucia Thomasdtr og barna Peder 23 år, Thomas og Anne som kort etter ble gift med Erik Olsen Burum. Hun må derfor eventuelt ha blitt gift med Joen Pedersen på et seinere tidspunkt.
Nå ser jeg forresten følgende under BURAN: Erik Olsen var gift med Ane, datter av Ørje Pedersen Sjaastad. Han hadde gården til 1763. Det ble holdt skifte etter han den 3. okt 1763. Den 29. april 1767 giftet hun seg med Joen Pedersen Lillemoen. Men han døde en måneds tid efter og blev gravfæstet den 5. juni. De hadde ingen børn.
Det er et problem med de gamle bygdebøkene for Skogn, at husmennene ikke er tatt med.
FS opplyser ellers at Gurru Haagensdtr var datter av Haagen Buran (finnes ikke under Buran i bygdeboka). Videre har FS også hengt på Buran ved Povel Jonssen ved flere av barnas dåp (finnes heller ikke under Buran i bygdeboka). Jeg er helt enig i at FS må behandles med forsiktighet, men det gir ofte god hjelp på veien.
FS opplyser ellers at Gurru Haagensdtr var datter av Haagen Buran (finnes ikke under Buran i bygdeboka). Videre har FS også hengt på Buran ved Povel Jonssen ved flere av barnas dåp (finnes heller ikke under Buran i bygdeboka). Jeg er helt enig i at FS må behandles med forsiktighet, men det gir ofte god hjelp på veien.
Hej Arnstein och tack för ditt svar! Det är således bara att fortsätta gräva lite...
Tom

Tom
Jag tänkte bara tillägga att Haagens utomäktenskaplige son Johannes Haakensen Balhaldvald i en ålder av 61 år lämnar Verdal 1882-04-05 för att flytta till Skogn tillsammans med hustru Lisbeth och tre barn: Iver, 28 år; Ludvig, 30 år; och Berit, 26 år, samtliga ogifta. Troligen flytt redan 1876, men registreringen sker först 1882.
Mvh.
Tom
Mvh.
Tom