Bygdebok for Kinn?
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
-
- Sted: HAUGESUND
Bygdebok for Kinn?
Foregår det noe arbeid med bygdebok for Kinn i Sunnfjord?... og event. når er den ferdig.
Mvh. Johan Arthur Hansen
[email protected]
Mvh. Johan Arthur Hansen
[email protected]
Re: Bygdebok for Kinn?
Så vidt jeg vet finnes bare den gamlebygdeboka til Joleik som går fram til 1801. Har ikke hørt om nye prosjekter.
Lars Løkkebø
Lars Løkkebø
Undertegnede kan nå medele at jeg har laget 2 slektsbøker fra Rognaldsvåg/kinn. Dette er slektsbøker som omhandler mine forfedre og inngifte i familiene. Min far sin familie kom fra Askvoll/Hyllestad og Sulen distriktet, min mor sin familie kom fra Øygarden vest av Bergen på ene siden, andre siden kom fra Rognaldsvåg/Kinn. I begge bøkene står der forøvrig mye om andre familier fra nevnte distrikter. Bøkene kan bestilles hos meg på tlf:90601498 el E.post: [email protected]
mvh
Henry Pedersen
mvh
Henry Pedersen
-
- Sted: DRAMMEN
- Kontakt:
Hei!
Det kommer ut to bind om Flora, det første i 2012. Mer kan dere lese om på denne siden: Selja forlag gir ut Flora-soga
Mvh,
Simen Øvrebø
Det kommer ut to bind om Flora, det første i 2012. Mer kan dere lese om på denne siden: Selja forlag gir ut Flora-soga
Mvh,
Simen Øvrebø
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Men blir det med slektshistorie? Kan se ut som det ikke blir med etter beskrivelsen.
-
- Sted: DRAMMEN
- Kontakt:
Godt spørsmål... Jeg har prøvd å finne beskrivelsen på anbudet nå, men det viste seg å være vanskelig.
Det er en sone for prosjektet på Origo der det ser ut til at forfatteren, Gaute Losnegård, søker tilbakemeldinger og tips: Soga om Flora
Her kan sikkert slike spørsmål stilles.
Det er en sone for prosjektet på Origo der det ser ut til at forfatteren, Gaute Losnegård, søker tilbakemeldinger og tips: Soga om Flora
Her kan sikkert slike spørsmål stilles.
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
- Eva Helene Erntsen
Har lagt inn spørsmål, så nå får vi se.
Så av tidligere innlegg at Furesund var brent, så sørgelig. Min svigerdatters familie har en gren derfra.
Så av tidligere innlegg at Furesund var brent, så sørgelig. Min svigerdatters familie har en gren derfra.
- Eva Helene Erntsen
Ser ut til at det blir bare bygdehistorie, her er svaret:
Lokalhistoriesjangeren i Norge deler ein ofte inn to sjangerar: Gards- og slektssoge og allmenn by- eller bygdesoge. Kva ei gards- og slektssoge er, seier seg vel sjølv ut i frå namnet. Ei allmennsoge tek for seg utviklinga i heile samfunnet det skildrar, det vere seg næringsliv, kulturliv, samferdsle, frivillige organisasjonar, skule etc etc. Det er ei allmennsoge eg held på å skrive, i tråd med ønsket til Flora kommune. Men eg forstår svært godt at ein ønskjer seg ei slektssoge også. Flora er ein av svært få kommunar utan noko bokverk av denne typen, dersom ein ser bort frå boka til Joleik.
Lokalhistoriesjangeren i Norge deler ein ofte inn to sjangerar: Gards- og slektssoge og allmenn by- eller bygdesoge. Kva ei gards- og slektssoge er, seier seg vel sjølv ut i frå namnet. Ei allmennsoge tek for seg utviklinga i heile samfunnet det skildrar, det vere seg næringsliv, kulturliv, samferdsle, frivillige organisasjonar, skule etc etc. Det er ei allmennsoge eg held på å skrive, i tråd med ønsket til Flora kommune. Men eg forstår svært godt at ein ønskjer seg ei slektssoge også. Flora er ein av svært få kommunar utan noko bokverk av denne typen, dersom ein ser bort frå boka til Joleik.
Har med stor inntresse fulgt med i debatten om emnet de siste dagene, som jeg forstår og som nå er bekreftet så blir dette en ren historiebok om Flora Kommune.
Jeg med flere har i en tid drevet med å registrere slektene i Flora Kommune, dette med henblikk på at det kanskje kunne vært mulig å lage slektsbøker/bygdebøker fra Kommunen, vi holder fortsatt på med dette arbeidet. Jeg var i kontakt med Flora historielag om dette, for om mulig å få til et samarbeid her, noe som har vist seg å ikke bli helt vellykket.
Jeg er svært inntressert i at det kunne bli laget slektsbøker, men til dette arbeidet treng vi støttespillere, noe som også viser seg å være litt vanskelig. Jeg har lagt ut en side på Origo som handler om emnet
Link: http://slektsgranskingflorakommune.origo.no/
Jeg ønsker meg kontakt med personer som er eller stammer fra Flora kommune, og som kan bidra med opplysninger om sin slekt eller andre slekter, det som jeg er mest inntressert i er opplysninger om personer fødd etter ca 1900, med linjer tilbake i tid.
Det som er før 1900 finn man på nettet.
Dersom det er noen som føler seg kallet er det bare å ta kontakt
mail: [email protected]
Jeg med flere har i en tid drevet med å registrere slektene i Flora Kommune, dette med henblikk på at det kanskje kunne vært mulig å lage slektsbøker/bygdebøker fra Kommunen, vi holder fortsatt på med dette arbeidet. Jeg var i kontakt med Flora historielag om dette, for om mulig å få til et samarbeid her, noe som har vist seg å ikke bli helt vellykket.
Jeg er svært inntressert i at det kunne bli laget slektsbøker, men til dette arbeidet treng vi støttespillere, noe som også viser seg å være litt vanskelig. Jeg har lagt ut en side på Origo som handler om emnet
Link: http://slektsgranskingflorakommune.origo.no/
Jeg ønsker meg kontakt med personer som er eller stammer fra Flora kommune, og som kan bidra med opplysninger om sin slekt eller andre slekter, det som jeg er mest inntressert i er opplysninger om personer fødd etter ca 1900, med linjer tilbake i tid.
Det som er før 1900 finn man på nettet.
Dersom det er noen som føler seg kallet er det bare å ta kontakt
mail: [email protected]