Skuespillere fra gamle dager:

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj04514
Sted: ÅLESUND

Skuespillere fra gamle dager:

Legg inn av gj04514 » 18. februar 2007 kl. 17.26

Samler på norsk teater og filmhistorie, med spesiell vekt på de ulike skuespillerne; foreks.
biografiske data, roller, teaterans. etc. Dette gjelder avdøde skuesp. fra tiden rundt 1850-
til ca. 1960, de er mindre kjent, gjerne kort tid ved scenen, småroller, de spilte ved div.
teaterselskaper eller ved mindre teatre i Oslo og i andre byer langs kysten, Stavanger,
Bergen og Trondheim. Kjenner til det meste av litteraturen om emnet, leksikon, DIS sine
søkesider, folketellinger o.l. Men jeg mangler fortsatt mange data på navn fra den nevnte
perioden, håper derfor på napp fra andre med samme interesse for personal og teater-
historie..... som kanskje sitter på data som kan brukes, ikke minst fra personer med skuespillere i sitt anegalleri !
mvh. Jan-Roar :)

Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

Re: Skuespillere fra gamle dager:

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 5. mars 2007 kl. 12.13

Jeg har akkurat lest en bok om gamle Christiania. Der fremkommer det navn på skuespillere fra 1840-årene og noe om teatervirksomhet på den tiden. Videre har jeg også funnet noe fra 1780-årene der skuespillere i et teateretablissement kallt Grændsehaven holdt til. Har også noen navn på disse.
Følgende norske skuespillere er nevnt:
1840-årene - Skuespiller Jørgensen og skuespiller Rosenkilde.
1780-årene - Henriette Mathiesen
Enevold Falsen
Marthine Elieson
John Collett
Karen Elieson
Peter Collett
De hentet skuespillere fra Danmark i den tiden. I denne sammenheng er
Jomfru Cold nevnt.
Dette er bare navn som du eventuelt må finne mer ut av. Ellers er det blant mye annet beskrevet noe om teatervirksomheten i Christiania i denne boken.

Boken heter følgende: Henrik Haugstøl: I Tippoldefars By Christiania.
Jacob Dybwads Forlag 1943

Mvh Kjersti Elgaaen

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»