Peder Joakim Albregtsen Christiansen f. 1850
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Peder Joakim Albregtsen Christiansen f. 1850
Kan noen skaffe meg mere informasjoner om ham? Han ble født i Kristiansund N i 1850, men reiste tidlig derfra og var handelsbetjent i Orkdal i 1865.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Peder Joakim Albregtsen Christiansen f. 1850
Her er Joakim i FT1865 i Orkdal. Kirkebøkene for Kristiansund rundt 1850 er brannskadd, og det kan være vanskelig å finne personer. Jeg kan se om jeg finner ham døpt i Kristiansund, men det får bli om noen dager.
Har du sjekket om han ble konfirmert i Orkdal? Du har et annet navn på ham, enn det som står i FT1865, og da finnes det vel andre oppføringer på ham, slik at fødselsåret kan sjekkes mot andre kilder? Ble han gift, og i tilfelle hvor og når? Står det navn på faren i kirkeboka ved vielsen?
Har du sjekket om han ble konfirmert i Orkdal? Du har et annet navn på ham, enn det som står i FT1865, og da finnes det vel andre oppføringer på ham, slik at fødselsåret kan sjekkes mot andre kilder? Ble han gift, og i tilfelle hvor og når? Står det navn på faren i kirkeboka ved vielsen?

Takker meget for svaret. Jeg skal forsøke sjekke de stedene du nevnte når jeg blir litt mere mobil igjen. Jeg har funnet ut litt om ham fra tiden i Orkdal, og i 1872 ble han gift med min oldemor, Anne Johanne Rømme, og flyttet til Trondhjem, der han døde alerede 25 mai 1874. Dødsårsak oppgitt til "Morbus Brighte", som ikke min fastlege aner noe om hva betød. (Får spørre min hjertelege ved neste kontroll)
Men det er altså bakgrunnen fra Kristiansund jeg er interessert i.
Men det er altså bakgrunnen fra Kristiansund jeg er interessert i.
-
I kirkeboka ved dødsfallet i Domkirka i 1874 står det jo litt om ham.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A23 (1866-1877), Døde og begravede 1874, side 478.
Foreldrene hans står nevnt der og det står også at han ble konfirmert i Vår Frues kirke. Da finner du også foreldrene hans i Trondhjem i FT1865. Av fødestedet til ungene ser det da ut til at de har vært i Kristiansund en periode men flyttet til Trondhjem rundt 1853.

Foreldrene hans står nevnt der og det står også at han ble konfirmert i Vår Frues kirke. Da finner du også foreldrene hans i Trondhjem i FT1865. Av fødestedet til ungene ser det da ut til at de har vært i Kristiansund en periode men flyttet til Trondhjem rundt 1853.

- Else Berit Rustad
Morbus Bright = Bright's sykdom = nyrebetennelse
Sist redigert av Else Berit Rustad den 15. februar 2007 kl. 14.11, redigert 1 gang totalt.
Tusen takk skal du ha. Her falt en god del løse brikker på plass.
Da er det tydelig at Peders familie ikke bare stilte opp for sin svigerdatter da hun var blitt enke i ung alder, og hjalp henne med den melkekjelleren hun drev drev FT-75., og formodentlig til hun ble gift med oldefar.
Men også at det var den samme familie Kristiansen (nå med K) som tok seg av bestemor da hun ble foreldreløs.
Slektsforskning er virkelig spennende....

Men også at det var den samme familie Kristiansen (nå med K) som tok seg av bestemor da hun ble foreldreløs.
Slektsforskning er virkelig spennende....

- Else Berit Rustad
Litt malapropos, men: Jeg tror jammen jeg hadde byttet fastlege, var jeg deg, Herman
Opplysningene om Bright's sykdom finnes i "vanlig" leksikon.
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
-
Vedlagt er dåpen til Peder Joakim i de brannskadde kirkebøkene for Kristiansund prestegjeld. SAT har gitt det sidenummer 21, mens det står sidetall 51 i teksten på kirkeboka. I denne kirkeboka mangler de første årene 1843-1846, så kanskje det er grunnen til den ulike nummereringa.
Men tydeligvis ikke så mye å se.
Fadderne er skjev i forhold til dåpen, og Joakims faddere er de øverste på den motsatte sida. (Barnets Fader, K. Maria Dahle, Olaus Larsen og det står Karen Larsen på neste linje.)
Det første vedlegget er nok dåpen til Johan i 1852. Foreldrene er i alle fall de samme, og i følge FT1865 skal de ha fått en sønn Johan i Kristiansund i 1852. Side 39 i Kristiansund kirkebok 1842-1855. Den dåpen var omtrent nr 20 det året, og da litt tidlig på året. Som du ser er datoer o.l. brent bort. Men du finner nok hans konfirmasjon i Trondhjem også.
Der er også fadderne skjev, og Johans faddere er de øverste på motsatte side.
Men tydeligvis ikke så mye å se.

Det første vedlegget er nok dåpen til Johan i 1852. Foreldrene er i alle fall de samme, og i følge FT1865 skal de ha fått en sønn Johan i Kristiansund i 1852. Side 39 i Kristiansund kirkebok 1842-1855. Den dåpen var omtrent nr 20 det året, og da litt tidlig på året. Som du ser er datoer o.l. brent bort. Men du finner nok hans konfirmasjon i Trondhjem også.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.