Carl Petter Lund Larsen f. omkring 1890
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: MOSS
Carl Petter Lund Larsen f. omkring 1890
Carl Petter Lund Larsen skal i følge en etterkommer ha blitt født omkring 1890 i Lødingen. Jeg finner hverken dåp eller konfirmasjon i Lødingen kirkebok innenfor tidsperioden omkring 1890 (eller 1905). Er takknemlig for hjelp med hvor kan kan være født.
MVH Margaret Strand
Re: Carl Petter Lund Larsen f. omkring 1890
Hei, og du har ingen mer informasjon?
Finner en Karl Larsen, der han er født i Skjærstad, men har to søsken som er født i Ankenes (Ofoten). Ankenes 1900
Kjenner du igjen noen navn her?
Finner en Karl Larsen, der han er født i Skjærstad, men har to søsken som er født i Ankenes (Ofoten). Ankenes 1900
Kjenner du igjen noen navn her?

Hilsen fra Marianne
Regner med du tror kanskje han er født i Ofoten siden tema ligger her?
Hilsen fra Marianne
-
Hei! Beklager forsinkelsen med å svare, har vært opptatt på annet hold. Jeg har foreløpig ingen konkrete holdepunkter. Hans barnebarn traff ham kun en gang i slutten av femtitallet, på grunn av vanskelige familieforhold, på sjømannshjemmet i Oslo. Hun mener at han da var omkring 70 år, og han skal ha sagt at han opprinnelig kom fra Lødingen. Konfirmasjon har jeg heller ikke funnet.
Annet vet jeg ikke, men jeg har bedt barnebarnet, en dame i 60-årene, ta med de opplysninger hun har om sin far slik at jeg kan jobbe bakover derfra. 1900-tellingen gir ingen aktuell Lund Larsen, hverken som mellomnavn eller etternavn, så jeg jobber igjennom ( på arkivverkets skannede kirkebøker) de Carl/Karl Larsen'er som kan være aktuelle, og har hittil eliminert noen. Noen steder er det ikke lagt ut de filmene jeg trenger ennå. Jeg ser heller ikke bort fra at damen kan ha tatt feil med hensyn til hans alder og at han kanskje ble født noen år senere.
Jeg kommer tilbake med nytt innlegg når jeg har noe mer konkret å gå ut fra. I melomtiden takk for at du tok deg tid å svare!
Annet vet jeg ikke, men jeg har bedt barnebarnet, en dame i 60-årene, ta med de opplysninger hun har om sin far slik at jeg kan jobbe bakover derfra. 1900-tellingen gir ingen aktuell Lund Larsen, hverken som mellomnavn eller etternavn, så jeg jobber igjennom ( på arkivverkets skannede kirkebøker) de Carl/Karl Larsen'er som kan være aktuelle, og har hittil eliminert noen. Noen steder er det ikke lagt ut de filmene jeg trenger ennå. Jeg ser heller ikke bort fra at damen kan ha tatt feil med hensyn til hans alder og at han kanskje ble født noen år senere.
Jeg kommer tilbake med nytt innlegg når jeg har noe mer konkret å gå ut fra. I melomtiden takk for at du tok deg tid å svare!
MVH Margaret Strand
-
Hei! Har nå fått de få opplysninger min venninne hadde om sin far, hans fødsel: 24. aug. 1913 i Bodø. Jeg fant ikke dåpen i Bodø kirkebok, men fant konfirmasjonen i 1928, der det kom frem at gutten ble hjemmedøpt og dåpen ble stadfestet først sammen dagen han ble konfirmert: 2. des. 1928. Han står da i både dåpsprotokollen og konfirmasjonslisten med far Stuert Karl Larsen og mor pike... De to ble aldri gift. Som jeg nevnte over, skal hans fulle navn være Carl (med C) Petter Lund Larsen, og han skal i følge barnebarnet være fra Lødingen. Ikke har jeg funnet ham der i inn- og utflyttede heller. Jeg jobber gjennom Karl/Carl Larsener i 1900-tellingen, hittil uten resultat. Har også sjekket Carl/Karl Larsener i andre deler av landet med yrke sjømann, matros, dekkgutt og lignende, krysset av alle yrker som inneholdt "gut" som hadde noe med sjøen å gjøre.
Regner med at dette kommer til å ta tid og tålmodighet!
Finnes det opptegnelser over sjømenn som kunne være til hjelp, og hvor?
Regner med at dette kommer til å ta tid og tålmodighet!
Finnes det opptegnelser over sjømenn som kunne være til hjelp, og hvor?
MVH Margaret Strand
-
Hei! Det gikk mot forventning meget fort, takket være en ny kirkebok for Lødingen som er blitt lagt ut på Arkivverkets skannede kirkebøker en av de siste dagene. Der fant jeg Karl Peter Lund f. 1886, sønn av Lorents Larsen. Hans far ble enkemann og giftet seg på nytt innen 1900, så Karl var pleiesønn hos en annen familie og sto oppført som Karl Lorentzen i 1900-tellingen for Lødingen.
Karls barnebarn var
overlykkelig da jeg fortalte henne tidligere i kveld!
Karls barnebarn var

MVH Margaret Strand
Så flott - ja, dette er en spennende hobby! 

Hilsen fra Marianne