Forfedre til Ole Wang 1780-1852 - eiet Mæhle gård fra 1835
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: SKI
Forfedre til Ole Wang 1780-1852 - eiet Mæhle gård fra 1835
Jeg har en familiekrønike fra barnebarnet til Ole Wang som kilde som forteller mange og lange historier om bestefaren som iflg henne, Emilie Richter gift Frich. "Da hans foreldre døde tidlig, ble han av sin mors bror, provst Wittrup , tatt opp som barn i huset i Størdalen prestegård". I 1807 ble han gift med Ellen (Elen) Baardsdatter Ystie f. 1783. Han eide også Værnes gård og Kartan gård. Jeg har anene til Ellen Ystie, men ikke noe om de tidlig døde foreldrene til Ole Wang. De fikk kun ett barn - Birgitte Lucie Wang født i 1810. Ole Wang bodde på Mæhle gård til sin død i 1852 og hans kone til sin død i 1877.
Det er vel mulig at han er registrert døpt i Stjørdalen kirkebok, alternativt Hegre Kirke i Øvre Størdalen er som også er nevnt mange ganger i krøniken. Kartan gård skal ligge i nærheten der.
Håper på tips eller råd.
Det er vel mulig at han er registrert døpt i Stjørdalen kirkebok, alternativt Hegre Kirke i Øvre Størdalen er som også er nevnt mange ganger i krøniken. Kartan gård skal ligge i nærheten der.
Håper på tips eller råd.
- Else Berit Rustad
Re: Forfedre til Ole Wang 1780-1852 - eiet Mæhle gård fra 18
Du har kanskje større sjanser til å få hjelp hvis du legger ut denne etterlysningen din i forum for Etterlysninger, Nord-Trøndelag.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Hei.
Ola Vang eller Ola Augustinusson Velvang var født 1779. Han var sønn av Austinus Paulson fra Stod (1742-1823) og Elsebe Larsdatter Stabel (1739-1823).
Dette fra Stj.boka bind IV side 765.
V.h.
Odd Annar Tangen
Ola Vang eller Ola Augustinusson Velvang var født 1779. Han var sønn av Austinus Paulson fra Stod (1742-1823) og Elsebe Larsdatter Stabel (1739-1823).
Dette fra Stj.boka bind IV side 765.
V.h.
Odd Annar Tangen
Det skal selvsagt være Augustinus Paulson og ikke Austinus.
V.h.
Odd Annar Tangen

V.h.
Odd Annar Tangen
Ola og Ellen fikk også en sønn Lorentse Bortinus født 29/8 1814, men han døde allerede året etter i 1815.
Ola var tilsatt som omgangsskolelærer og kirkesanger i Hegra i 1802.
Familien bodde på gården Kartum og den finner du i bind V del II side 134.
V.h.
Odd Annar Tangen
Ola var tilsatt som omgangsskolelærer og kirkesanger i Hegra i 1802.
Familien bodde på gården Kartum og den finner du i bind V del II side 134.
V.h.
Odd Annar Tangen
-
Hei Odd Annar - og takk for info. Beklager sen tilbakemelding, men har ikke vært inne siden. Jeg har allerede tatt kontakt med mitt lokale bibliotek for fjernlåning av bind V. Men jeg må nok en eller annen gang få sjekket kirkeboken for Hegre sogn eller Værnes for å se etter foreldrene til Ole.
Hei igjen Leif.
Som jeg skrev tidligere så er Ola sønn av Augustinus Paulson (1742-1823) fra Stod i Steinkjer kommune og Elsebe Larsdatter Stabel.
V.h.
Odd Annar Tangen
Som jeg skrev tidligere så er Ola sønn av Augustinus Paulson (1742-1823) fra Stod i Steinkjer kommune og Elsebe Larsdatter Stabel.
V.h.
Odd Annar Tangen
Elsebe Larsdatter Stabel skal være søster av prost og magister Lorentz Wittrup.
V.h.
Odd Annar
V.h.
Odd Annar
-
Elsebe Larsdatter Stabel skal være søster av prost og magister Lorentz Wittrup.
Ja dette stemmer med "familiekrøniken" til Emilie Frich (barnebarn av Ole Wang). Der står det at prost Wittrup var onkel. Jeg har forsøkt å søke på Wittrup og ser at det er Lorentz i alle generasjoner, men har ikke visst at Stabel var inne i bildet. Tusen takk igjen.
Det som ikke stemmer, er at Ole Wang's foreldre har dødd unge og det var derfor han ble oppdratt sammen med Wittrups barn. Da kan rimeligvis ikke Ole's far ha levd helt til 1823. Det er også ulogisk at Ole's far er født i 1742 når Ole er født i 1780. Da var Augustinus Paulson 38 år og altså ikke ung en gang. Jeg skal allikevel søke videre på dette sporet og se om det er en rimelig forklaring på dette.
Jeg har forøvrig funnet følgende:
Lorentz Wittrup født 1741, magister og sogneprest i Stjørdal. Trolig sønn av Søren Christiansen Wittrup (usikker). Gift med Birgitte Lucia Bull født 1742, død 1807 på Værnes i Stjørdal. Barn (som altså Ole Wang vokste opp sammen med):
Peder Wittrup f 1775, Christiane Marie Wittrup f 1778, Wiwenche Lucie Wittrup f 1778 , Birgitte Johanne Wittrup f 1780 og Lorentz Wittrup f 1784.
Hei Leif.
Ser i en diskusjon at Lars(Laurits) Larsen(Lauritsen) Stabel i sitt andre ekteskap var gift med Anna Christiansdatter Wittrup (1701-1763).
Det er vel en mulighet for at Elsebe Larsdatter Stabel var datter av ovenstående Lars i første ekteskap og hennes søsken barn i andre, bl.a. prost Wittrup.
De hadde tilhold på Inderøy, altså ikke langt fra Stod.
Men dette finner du helt sikkert ut av.
M.v.h.
Odd Annar Tangen
Ser i en diskusjon at Lars(Laurits) Larsen(Lauritsen) Stabel i sitt andre ekteskap var gift med Anna Christiansdatter Wittrup (1701-1763).
Det er vel en mulighet for at Elsebe Larsdatter Stabel var datter av ovenstående Lars i første ekteskap og hennes søsken barn i andre, bl.a. prost Wittrup.
De hadde tilhold på Inderøy, altså ikke langt fra Stod.
Men dette finner du helt sikkert ut av.
M.v.h.
Odd Annar Tangen

-
Jeg finner en Ole Wang som kommer fra "Wang, Inderøen, Nord-Trondelag, Norway". Kjenner noen til et gårdsnavn som altså er Wang ? Det ville være et interessant spor.
Hei igjen Leif.
Ole Wang har tatt navnet Wang etter gården Velvang på Skatval hvor han var født.
De fleste av hans søsken brukte navnet Velvang.
Stjørdalsboka bind IV side 767 gir deg en god oversikt over hans søsken.
Det skal ikke være nødvendig og søke navnet Wang i Inderøy.
Håper dette var litt mere klargjørende.
Konklusjon: Ola Wang var født på Skatval og oppvokst på gården Austre Velvang på Skatval i Stjørdal kommune.
Vennlig hilsen
Odd Annar Tangen
Ole Wang har tatt navnet Wang etter gården Velvang på Skatval hvor han var født.
De fleste av hans søsken brukte navnet Velvang.
Stjørdalsboka bind IV side 767 gir deg en god oversikt over hans søsken.
Det skal ikke være nødvendig og søke navnet Wang i Inderøy.
Håper dette var litt mere klargjørende.
Konklusjon: Ola Wang var født på Skatval og oppvokst på gården Austre Velvang på Skatval i Stjørdal kommune.
Vennlig hilsen
Odd Annar Tangen

-
Ja, takk igjen. Jeg får lese Stjørdalsboka, men fortsatt virker det ulogisk at Ole ble oppdratt hos sin onkel, når faren var i live. Kanskje det står noe om årsaken - håper det.
Det kan jo være at både foreldrene og presten så at Ole hadde spesielt gode evner og fikk bo hos sin onkel hvor det sikkert fantes mye bøker, og at han der fikk undervisning på flere områder.
Det var jo ikke uvanlig at unge talenter ble oppfostret og påkostet utdannelse av prester eller andre bedrestilte. Og i dette tilfellet var jo presten også onkel, så jeg tror dette er den enkle forklaring.
Det var jo heller ikke langt han flyttet. Tror det kan dreie seg om ca. 20 km. mellom Velvang og Kartum.
V.h.
Odd Annar Tangen
Det var jo ikke uvanlig at unge talenter ble oppfostret og påkostet utdannelse av prester eller andre bedrestilte. Og i dette tilfellet var jo presten også onkel, så jeg tror dette er den enkle forklaring.
Det var jo heller ikke langt han flyttet. Tror det kan dreie seg om ca. 20 km. mellom Velvang og Kartum.
V.h.
Odd Annar Tangen
-
Hei og takk igjen Odd!
Jeg skjønner at du er lokalkjent. Min oldemor Emilie Richter (Frich) skriver mye om gården Kartan som Ole Wang kjøpte i tillegg til Mæle og som han skal ha dyrket opp fra nesten ingenting til å bli en bra eiendom. Du skriver Kartum. Det er kanskje det samme.
En ganske fantastisk historie (som jeg til og med fikk gjengitt på skolen i Lillesand i historie da jeg var barn) refererer seg til Ole Wang - ser jeg i Emilies bok, var følgende (i korthet):
Det var nær hungesnød og barkebrød i Trøndelag i årene før første verdenskrig og en dag da det så ble nattefrost langt ute i juli måned, dro Ole med en dreng fra Mæle - til hest opp til Kartan og gikk hele natten med et langt tau igjennom byggåkeren (de hadde visstnok bortimot 60 mål) for å holde kornet i bevegelse så det ikke skulle fryse - og det var det eneste kornet som ble reddet i distriktet. Da morgenen kom rasket han på tilbake til Mæle og fikk salet opp en ny hest (de hadde 10 på gården) og sprengred til Trondheim hvor han gikk rundt og "bestilte" og betalte håndpenger på kjøp av det kornet han kunne få tak i - før noen andre fikk vite at det hadde vært en ødeleggende frostnatt. Det kornet reddet alle i sognet og mere til fordi han delte ut med gavmild hånd. Det ble faktisk også hungersnød året etter ...
Jeg vil altså gjerne finne mest mulig om Kartan.
Jeg skjønner at du er lokalkjent. Min oldemor Emilie Richter (Frich) skriver mye om gården Kartan som Ole Wang kjøpte i tillegg til Mæle og som han skal ha dyrket opp fra nesten ingenting til å bli en bra eiendom. Du skriver Kartum. Det er kanskje det samme.
En ganske fantastisk historie (som jeg til og med fikk gjengitt på skolen i Lillesand i historie da jeg var barn) refererer seg til Ole Wang - ser jeg i Emilies bok, var følgende (i korthet):
Det var nær hungesnød og barkebrød i Trøndelag i årene før første verdenskrig og en dag da det så ble nattefrost langt ute i juli måned, dro Ole med en dreng fra Mæle - til hest opp til Kartan og gikk hele natten med et langt tau igjennom byggåkeren (de hadde visstnok bortimot 60 mål) for å holde kornet i bevegelse så det ikke skulle fryse - og det var det eneste kornet som ble reddet i distriktet. Da morgenen kom rasket han på tilbake til Mæle og fikk salet opp en ny hest (de hadde 10 på gården) og sprengred til Trondheim hvor han gikk rundt og "bestilte" og betalte håndpenger på kjøp av det kornet han kunne få tak i - før noen andre fikk vite at det hadde vært en ødeleggende frostnatt. Det kornet reddet alle i sognet og mere til fordi han delte ut med gavmild hånd. Det ble faktisk også hungersnød året etter ...
Jeg vil altså gjerne finne mest mulig om Kartan.
Ole er ført opp som bruker av Kartum bruksnummer 1.
Bruksnummer 2 som er Kartan hadde Ole Richter som fikk skjøte av svigerfaren Ole Vang 22/8 1834.
Senere fikk Olevarius Richter skjøte av faren.
Det står ingenting om det du skriver i bygdeboka, men det er utgitt noen bøker " Fra en svunnen tid " som kanskje kan inneholde slike historier.
Skal se om det finnes noe om Ole der.
V.h.
Odd Annar Tangen
Bruksnummer 2 som er Kartan hadde Ole Richter som fikk skjøte av svigerfaren Ole Vang 22/8 1834.
Senere fikk Olevarius Richter skjøte av faren.
Det står ingenting om det du skriver i bygdeboka, men det er utgitt noen bøker " Fra en svunnen tid " som kanskje kan inneholde slike historier.
Skal se om det finnes noe om Ole der.
V.h.
Odd Annar Tangen
-
Forstår jeg deg rett Odd, at bnr 1 er "Kartum" og bnr 2 er "Kartan" ? Litt rart ...
Olivarius Richter født 1837 er bror av min oldemor Emilie Richter så det stemmer bra. Faren, proprietær Ole Øvre Richter giftet seg med Ole Wang's eneste datter Birgitte Lucie Wang 17. juni 1831.
Ole Wang eide Kartan i alle fall fra 1807, muligens tidligere. Han overtok også Værnes gård i 1810 og før dette bestyrer av Værnes Prestegård. I 1835 kjøpte han Mæhle gård av sin gamle venn oberst Sejersted og forærte denne gård til sine barn. Mæhle gård hadde vært knyttet til den gamle officerslekt Sejersted i århundrer....
mvh
Leif
Olivarius Richter født 1837 er bror av min oldemor Emilie Richter så det stemmer bra. Faren, proprietær Ole Øvre Richter giftet seg med Ole Wang's eneste datter Birgitte Lucie Wang 17. juni 1831.
Ole Wang eide Kartan i alle fall fra 1807, muligens tidligere. Han overtok også Værnes gård i 1810 og før dette bestyrer av Værnes Prestegård. I 1835 kjøpte han Mæhle gård av sin gamle venn oberst Sejersted og forærte denne gård til sine barn. Mæhle gård hadde vært knyttet til den gamle officerslekt Sejersted i århundrer....
mvh
Leif
Kartan ble utskilt fra hovedbruket Kartum (gårdsnr.77) i 1834 da Ole Richter fikk skjøte av svigerfaren. Dette bruket fikk bruksnr. 2 og navnet Kartan. Bruksnr. 3 er Bergly. Bruksnummer 4 Karthaug. I tillegg lå husmannsplassene Keilåsen, Kartmelen, Kartgjerdet og Kartsveen under Kartum.
V.h.
Odd Annar Tangen
V.h.
Odd Annar Tangen
-
Ja, da er det nesten komplett, men for ordens skyld, var det Stjørdalsboka bind V og hvilken side .. - eller hvor har du funnet alt. Trenger egentlig referansen.
Kjempeflott hjelp .
mvh
Leif
Kjempeflott hjelp .
mvh
Leif

Kartum finner du i bind V del II side 130, Kartan side 135.
Velvang finner du i bind IV fra sidene 455 og 764. Augustinus Paulson og Elsebe Larsdatter Stabel og familie på side 767.
Gårdene Mæle og Værnes i bind II del II h.h.v. fra sidene 284 og 208.
Trenger du senere hjelp så send gjerne en mail.
Lykke til
V.h.
Odd Annar Tangen
Velvang finner du i bind IV fra sidene 455 og 764. Augustinus Paulson og Elsebe Larsdatter Stabel og familie på side 767.
Gårdene Mæle og Værnes i bind II del II h.h.v. fra sidene 284 og 208.
Trenger du senere hjelp så send gjerne en mail.
Lykke til
V.h.
Odd Annar Tangen
Hei, jeg søker etter personer med navn Birgitte Johanne Wittrup og pastor Ole Gotaas. De giftet seg 1. mai 1807. Disse opplysningene fant jeg i boka "Leilighetsdikt" av ole Chritian Bull. Jeg ønsker å vite om de bodde i Kristiansund, hvor lenge. Deres foreldre, fedrenes yrke. Hvilken menighet/kirke var han knyttet til, haddde de barn hvor mange. I nevnte bok fant jeg en sang som var laget til deres bryllupsdag.
Dersom noen har opplysninger, vennligst send dem til meg: [email protected]
Hilsen Sissel Engvig.
Dersom noen har opplysninger, vennligst send dem til meg: [email protected]
Hilsen Sissel Engvig.
Hei Sissel.
Kan ikke hjelpe deg med dette,desverre. Det er flere slekter Wittrup. Så mitt tips er å prøve samme etterlysning under Kristiansund.
Ole Gotaas bodde i Trondheim under folketellingen 1900. Han studerte da teologi.
Lykke til.
V,h.
Odd Annar Tangen
Kan ikke hjelpe deg med dette,desverre. Det er flere slekter Wittrup. Så mitt tips er å prøve samme etterlysning under Kristiansund.
Ole Gotaas bodde i Trondheim under folketellingen 1900. Han studerte da teologi.
Lykke til.
V,h.
Odd Annar Tangen
Det skal selvsagt være folketellingen 1801.