Johnsen Hammer på Ekne
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Johnsen Hammer på Ekne
Lurer på om det går an å finne etterkommere etter søsknene Johan Olsen (1846- og Olive Olsen (18.8.1850- som var barn av Ole Johnsen Hammer (17.2.1819- og Beret Olsdatter (2.3.1816- Familien flyttet forøvrig fra Mosvik til Ekne i Skogn prestegjeld i 1877. Broren Lorents flyttet til Buksnes i Nordland og giftet seg.
Søsteren Olive flyttet med foreldrene til Ekne i 1877.
S
Søsteren Olive flyttet med foreldrene til Ekne i 1877.
S
Re: Johnsen Hammer på Ekne
Hei,
du vet ikke hvor mange barn de to søskene fikk, Lorents sine barn? el. Oliv sine barn??
Mvh.
Helge R.
du vet ikke hvor mange barn de to søskene fikk, Lorents sine barn? el. Oliv sine barn??
Mvh.
Helge R.
Lorents fikk 3 barn i Buksnes, Nordland men flyttet ut tidlig. Faren Ole Johnsen Hammer med familien flyttet til Ekne i Skogn i 1877. Med på flyttelasset var datteren Olive. Sønnen Johan hadde antakelig flyttet for seg selv et annet sted. Jeg vet ikke noe mer om søsknene enn fødselsdatoen til Olive (18.8.1850-
Hei ,
dato for Komfirmasjon til Olive ca. 15 år senre 1850 år i Kirkebok , har du funnet hennes komf. der da. Komfirmert på Buksnes??
Deretter prøve og finne henner på Tell.1900 i SKOGN
Giftet Olive seg på Skogn, funnet hennes vielse der??
Mvh.
Helge R.
dato for Komfirmasjon til Olive ca. 15 år senre 1850 år i Kirkebok , har du funnet hennes komf. der da. Komfirmert på Buksnes??
Deretter prøve og finne henner på Tell.1900 i SKOGN

Giftet Olive seg på Skogn, funnet hennes vielse der??
Mvh.
Helge R.
Sist redigert av dn20561 den 6. februar 2007 kl. 19.26, redigert 1 gang totalt.
Hei,
har du dødsdato på Ole Johnsen Hammer ?
I hans dødsprotokoll i Lensmansboka der vil hans barn vaneligvis være ført opp.....mulig mer oppl.der og.
Mvh.
Helge R.
har du dødsdato på Ole Johnsen Hammer ?
I hans dødsprotokoll i Lensmansboka der vil hans barn vaneligvis være ført opp.....mulig mer oppl.der og.

Mvh.
Helge R.
De første som er lagt ut for Skogn/Ekne er fra 1878, det er for sent for hennes konfirmasjon. Jeg har ikke funnet noen dødsdato på Ole, det er ikke umulig at han døde i den tiden bøkene ikke er lagt ut. Har sjekket fra 1878 og utover, skal sjekke igjen
Finner dem ikke i dødsprotollene, heller ikke i folketellingen 1900......de er kanskje flyttet igjen
Men jeg finner kun en person som heter Olive i folketellingen for 1900 på Skogn. Det kan være henne, selv om fødselsårene som vanlig bommer litt på folketellingene.
Hun heter isåfall Olive Fredriksen, og er gift Fredriksen med flere barn. Det står at hun er født i 1852, men vet jo at man må regne noen år pluss minus. I huset bor også en enke, som de skriver som Berret Fredriksen, isåfall mannens mor. Men mor til Olive het også Berret og årstallene er kun to år feil. Vet ikke men det er en mulighet
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=298#ovre
Men jeg finner kun en person som heter Olive i folketellingen for 1900 på Skogn. Det kan være henne, selv om fødselsårene som vanlig bommer litt på folketellingene.
Hun heter isåfall Olive Fredriksen, og er gift Fredriksen med flere barn. Det står at hun er født i 1852, men vet jo at man må regne noen år pluss minus. I huset bor også en enke, som de skriver som Berret Fredriksen, isåfall mannens mor. Men mor til Olive het også Berret og årstallene er kun to år feil. Vet ikke men det er en mulighet
Svein Olsen skrev:Finner dem ikke i dødsprotollene, heller ikke i folketellingen 1900......de er kanskje flyttet igjen
Hei Svein,

Du Vet ikke noe mer fra KIRKEBØKER som stemmer med det du har/slik at du kan sjekke med sikre oppl. Krysssjekke dette....

Mvh.
Helge R.
Nei, men er redd det ikke er henne. Fant ei annen som het Olive Olsdatter på Ekne, f.1852......i kirkebøkene, men hennes far het Ole Olsen..........
Spørs om de ikke er flyttet igjen siden jeg ikke fant noen. Kikket i dødsregistrene frem til 1920 og fant hverken Ole, Berret eller Olive... er nok ikke så lett dette. Kanskje broren Johan er enklere på den gamle adressen på Mosvik, skal se om jeg finner han i vielsessidene
Spørs om de ikke er flyttet igjen siden jeg ikke fant noen. Kikket i dødsregistrene frem til 1920 og fant hverken Ole, Berret eller Olive... er nok ikke så lett dette. Kanskje broren Johan er enklere på den gamle adressen på Mosvik, skal se om jeg finner han i vielsessidene
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
Hei
Mulig dette kan være din Olive Olsen fra FT1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=456
Navnet oppgis her til Oline Olsdatter, født i Mosvika i 1849, gift og bosatt på Rendumsveet (Skogn), og det er bare noen få km fra Ekne.
mvh Roar Dalen
Mulig dette kan være din Olive Olsen fra FT1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=456
Navnet oppgis her til Oline Olsdatter, født i Mosvika i 1849, gift og bosatt på Rendumsveet (Skogn), og det er bare noen få km fra Ekne.
mvh Roar Dalen
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei igjen Svein
Det ser ut som Roar har funnet riktig Olive, sjøl om hun er innført som Oline i folketellinga (kan eventuelt være en feil fra den som har kilderegistrert tellinga). Paret Iver og Olive er ihvertfall innført i forlovereklæringsprotokollen for Skogn i 1877 på side 103. Her ser du også at alderen til Olive passer perfekt (28 2/12 år gammel) til din Olive. Dama er født og konfirmert i Ytterøy prestegjeld og faren hennes var indersten Ole Johnsen Vestrum: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
Jeg ser forresten at du har brukt feil fødselsdato og år i ditt første innlegg for Johan og Olive.
Johan ble født 28/4-1847 og ble døpt 20/6-1847 i Mosvik kirke, på side 21 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Mosvik sogn 1843-1870. Sånn ved første øyekast finner jeg ikke Johan konfirmert i Mosvik.
Olive ble født 18/8-1849 og ble døpt 4/11-1849 i Mosvik kirke, på side 31 i samme kirkebok. Hun ble konfirmert som Olive Olsdatter Kalunddalsveet 1/10-1865, på side 7 i tillegget på samme bok.
Ungeflokken til Iver og Olive finner du muligens her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=4353
Hei igjen fra Mette
Det ser ut som Roar har funnet riktig Olive, sjøl om hun er innført som Oline i folketellinga (kan eventuelt være en feil fra den som har kilderegistrert tellinga). Paret Iver og Olive er ihvertfall innført i forlovereklæringsprotokollen for Skogn i 1877 på side 103. Her ser du også at alderen til Olive passer perfekt (28 2/12 år gammel) til din Olive. Dama er født og konfirmert i Ytterøy prestegjeld og faren hennes var indersten Ole Johnsen Vestrum: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
Jeg ser forresten at du har brukt feil fødselsdato og år i ditt første innlegg for Johan og Olive.
Johan ble født 28/4-1847 og ble døpt 20/6-1847 i Mosvik kirke, på side 21 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Mosvik sogn 1843-1870. Sånn ved første øyekast finner jeg ikke Johan konfirmert i Mosvik.
Olive ble født 18/8-1849 og ble døpt 4/11-1849 i Mosvik kirke, på side 31 i samme kirkebok. Hun ble konfirmert som Olive Olsdatter Kalunddalsveet 1/10-1865, på side 7 i tillegget på samme bok.
Ungeflokken til Iver og Olive finner du muligens her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=4353
Hei igjen fra Mette
Det står 1852 som fødselsår, er nok hun jeg har funnet før. Men det er ikke umulig at hun her er tjenestepige hos en fetter eller noe sånt, det er jo ikke sikkert det er tilfeldig at hun bor hos en familie som heter Hammer.
Hvis det er denne Olive Olsdatter som er søsteren til Lorents Olsen, har hun fått et barn med Iver Pedersen i 1878, så må det forholdet ha skjært seg, kan ikke se at han er død.
Hun får to barn med Johan peter Lorentzen i 1887 og 1890.
Hun får to barn med Johan peter Lorentzen i 1887 og 1890.
Hei Svein,
har du sjekket at IVER PERDERSEN ikke står på døde i KB. litt før det såkalte brutte forholdet??
Var vel ikke mye skilsm. den gang? ?
Dette bare ment som en mulighet.....
Mvh.
Helge R.
har du sjekket at IVER PERDERSEN ikke står på døde i KB. litt før det såkalte brutte forholdet??
Var vel ikke mye skilsm. den gang? ?
Dette bare ment som en mulighet.....
Mvh.
Helge R.
Jeg har sjekket om han står under døde ja.....men kan jo ha oversett han. Finner han ikke...