Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Moderator: MOD_Troms

Svar
Magnor Arnth Thoresen
Sted: MATHOPEN

Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 16. desember 2006 kl. 9.53

Marta fikk 19. aug 1843 `"uægte" barn, Thore Mathias Thoresen, far Thore Larsen fra Bynesset Trondheim.
Thore ble senere gift med en Marta Larsdatter fra Voss som var mye yngre enn han og slo seg ned som gårbruker på Møkeland Trondenes.
I Trondenes Bygdebok står det at Marta var fra Røkenes, men jeg er ikke i stand til å finne henne her.
Kan noen hjelpe meg med hvor hun egentlig var fra og hvem hennes foreldre var.

Har tidligere hatt dette emnet liggende under Sør Troms ukjent sted. Men etter som Røkenes er nevnt i forbindelse med henne, kan det enten være Røkenes I kvæfjord eller i Lavangen.
I følge fadderene i Thores dåp skulle det mest sannsynlig tilsi Kvæfjord, men man vet jo aldri så jeg legger derfor dette emnet inn på begge steder.

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

dn20561
Sted: HOVET

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av dn20561 » 6. januar 2007 kl. 14.57

Hei,

hva er status på dette spørsmålet ditt nå? Har du fått en løsning på dette du spør om her ??

Ser ikke noe svar her så jeg må spørre deg.Håper noen sitter inne med svar på dette her på denne siden.
Det er mange flinke slektsforskere her inne, det er mulig Slektshistorisk forening der de bodde sitter inne med gode oppl. på dette. Prøv dem, om du ikke får noe napp her.

Mvh.

Helge Raudalshovde.

Magnor Arnth Thoresen

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 1. februar 2007 kl. 8.42

Hei

Ser dette innspillet først nå.
Det eneste jeg har fått svar på er at hun neppe kom fra Røkenes i Kvæfjord. Jeg er derfor ikke kommet noe nermere når det gjelder løsningen på, hvor hun kom fra og hvem hennes foreldre var.

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

dn05571
Sted: BERGEN

Legg inn av dn05571 » 1. februar 2007 kl. 15.03

Hei!
Jeg finner ingen i folketellingen for Lavangen i 1825 og 1845 som bor på Røkenes og heter Lars. Hilsen Agnar

dn20561

Legg inn av dn20561 » 2. februar 2007 kl. 10.37

Hei,

var hun ( født uekte og) ? Men ikke hvor hun døde :?: el. hvor :?:

Byttet hun navn under de årene hun levde? Skilte hun seg?

Var hun gift flere ganger?

Hadde denne Marta et annet etternavn?

EL. Har du funnet en dobbelt gjenger med samme navnet ? Slik at den som er ført i Bygdeboka ikke den som du søker :?:

' Var hun flyttet fra den bygda du tror hun bodde?? Hun må jo ha død ett sted hvor er det?

Lurer veldeig på hva som er feil oppl. her på søket siden ingen andre klarer og hjelpe oss i denne NØTTEN .
Men får prøve vidre....

Mvh.
Helge R.

Magnor Arnth Thoresen

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 4. februar 2007 kl. 13.23

Hei
Jeg har kontroller bygdeboka mot kirkebok forTrondenes, og der finner jeg Thores dåp. Det som er beklagelig er at Marthas alder ikke er nevnt. Men jeg skal se låne mf. en gang til og kontrollere en gang til det kan jo være noe jeg har oversett, død, flytting etc.

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

Magnor Arnth Thoresen

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 5. februar 2007 kl. 18.26

Da jeg var inne og søkte mot ft. 1865 for Tromsø kom jeg over denne damen. Jeg finner henne ikke igjen i ft. 1875, kan heller ikke finne noen begravelse i kirkebøkene for Tromsø 65 - 75.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61902&gardpostnr=363&personpostnr=3711&merk=3711#ovre
Det er jo ikke så mange Martha Larsdatter født i Trondenes i passe alder (21 år når Thore Mathias ble født), så dette er vel kanskje et napp og enda en grunn til å studere kirenbøkene for Trondenes i denne tidsperioden, 1820 +/- :?: :?:

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

dn20561

Legg inn av dn20561 » 5. februar 2007 kl. 20.34

Hei Magnor,

ja men det er vel ikke sikkert , hun Marta er begravet i Tromsø :?:

(Om hun er det kan det vel være en feil i KB.) som gjør det vanskelig og finne :?:

Hennes alder er du sikker på ?? 21 år pluss/minus.??

Det er og håpe noen er i slekt / el. kjenner til denne damen....

Da er det ofte mye oppl. og få , som ikke behøver og søke på...

Mvh.

Helge R. :wink:

Svar

Gå tilbake til «Lavangen»