Berit Andersdatter fra Tolga
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: LODDEFJORD
Berit Andersdatter fra Tolga
Ettlyser slekten til Berit Andersdatter, født 1773 i Tolga. Hun flyttet ut til Stjørdalen og ble gift med John Sivertsen Nygrinden i 1802. Er det noen som kjenner slekten til Berit ?
Mvh
Gunnar Gundersen
Mvh
Gunnar Gundersen
-
- Sted: TOLGA
Re: Berit Andersdatter fra Tolga
Har kun KB for Tolga fra 1786. Fant ei Berit Andersdt Hulbækmoe konf. 1790 18 år. Andre kandidater oppdaget jeg ikke i farten. Hun kan være fra en av gardene i "grenda" Hulbekkmoen, eller hun kan være i arbeid der på konf.tidspunktet. Foreldrene har jeg ikke, men skal se hva jeg kan finne.
Mvh Marie
Mvh Marie
-
Hei Marie
Takk for rask respons, det virker sannsynlig mhp alder osv at det er den Berit jeg søker. Det hadde vært fint om du greide å finne anene hennes.
Mvh
Gunnar
Takk for rask respons, det virker sannsynlig mhp alder osv at det er den Berit jeg søker. Det hadde vært fint om du greide å finne anene hennes.
Mvh
Gunnar
-
Hei igjen!
Etter å sjekket 1772-73-74 i KB Tolga og bare funnet ei Berit Andersdt, den samme som ble konf. 18 år gl. i 1790, våger jeg flg. påstand:
Uægte Berit Andersdt fra Holbechmoen, født/døpt 19.7.1772, foreldre: Ungkarl Anders Olsen Kot og pige Ingbor Olsdt (Holbechmoen), er "din" Berit.
Har sannsynligvis data på opphavet hennes i databasen min, men kommer i øyeblikket ikke inn.
Mvh Marie
Etter å sjekket 1772-73-74 i KB Tolga og bare funnet ei Berit Andersdt, den samme som ble konf. 18 år gl. i 1790, våger jeg flg. påstand:
Uægte Berit Andersdt fra Holbechmoen, født/døpt 19.7.1772, foreldre: Ungkarl Anders Olsen Kot og pige Ingbor Olsdt (Holbechmoen), er "din" Berit.
Har sannsynligvis data på opphavet hennes i databasen min, men kommer i øyeblikket ikke inn.
Mvh Marie
-
Marie
Takk for innsatsen. Hvis du finner ut mere om anene så er jeg takknemmelig.
Mvh
Gunnar
Takk for innsatsen. Hvis du finner ut mere om anene så er jeg takknemmelig.
Mvh
Gunnar
-
Får ikke skrevet ut et komprimert anetre, men far til Berit Andersdt er sannsynligvis Anders Olsen Kot de. (Det er to brødre med samme navn, den eldste født i 1747, den yngste i 1754).
Foreldrene her:
Ole Jørgensen Kot/Kaadt/Kott/Koth ca1718-1755 (Opphav: Jørgen Olsen Kot smelter død 1750/Dorthea Pedersdt Krabbe ca1690-1736)
og Marit Andersdt Herdal ca1720-1781. (Hennes opphav: Anders Jonsen Herdal død 1753/Marit Johansdt Jemt død 1737).
Hvor mora, Ingbor Olsdt hører til, har jeg ikke klart å bestemme med sikkerhet, så her må jeg inntil videre melde pass.
Mvh
Marie
Foreldrene her:
Ole Jørgensen Kot/Kaadt/Kott/Koth ca1718-1755 (Opphav: Jørgen Olsen Kot smelter død 1750/Dorthea Pedersdt Krabbe ca1690-1736)
og Marit Andersdt Herdal ca1720-1781. (Hennes opphav: Anders Jonsen Herdal død 1753/Marit Johansdt Jemt død 1737).
Hvor mora, Ingbor Olsdt hører til, har jeg ikke klart å bestemme med sikkerhet, så her må jeg inntil videre melde pass.
Mvh
Marie
-
Hei Marie
Takk for innsatsen, din hjelp har vært til meget god nytte.
Mvh
Gunnar
Takk for innsatsen, din hjelp har vært til meget god nytte.
Mvh
Gunnar

-
Hei!
Tror dette må være Berit Andersdts mor. Kfr. vedlegg
Har sjekket ut de fleste Ingeborg Olsdøtre i Tolga fra 1733 (da Kb begynner) til 1755, og såvidt jeg kan se er det bare denne som har noe med Holbeckmoen å gjøre. Hun gifter seg forøvrig i 1781 med en Peder Andersen Hulbekkmoen, men han dør i 1783 (omkommet i ei kolmile iflg. Tolga-boka). Ingeborg finner jeg ikke i Tolga i 1801 (Flyttet eller død?)
Anene jeg oversender bør taes med alle forbehold, da jeg delvis har brukt bygdebøker, andres registreringer, notater etc. - ofte uten å sjekke primærkilder.
Mvh
Marie
Tror dette må være Berit Andersdts mor. Kfr. vedlegg
Har sjekket ut de fleste Ingeborg Olsdøtre i Tolga fra 1733 (da Kb begynner) til 1755, og såvidt jeg kan se er det bare denne som har noe med Holbeckmoen å gjøre. Hun gifter seg forøvrig i 1781 med en Peder Andersen Hulbekkmoen, men han dør i 1783 (omkommet i ei kolmile iflg. Tolga-boka). Ingeborg finner jeg ikke i Tolga i 1801 (Flyttet eller død?)
Anene jeg oversender bør taes med alle forbehold, da jeg delvis har brukt bygdebøker, andres registreringer, notater etc. - ofte uten å sjekke primærkilder.
Mvh
Marie
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Marie
Det gikk greit å åpne vedlegget. Takk skal du ha for innsatsen
Mvh
Gunnar
Det gikk greit å åpne vedlegget. Takk skal du ha for innsatsen

Mvh
Gunnar