Johannes Bjerkestrand f 1886
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Johannes Bjerkestrand f 1886
Hei Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene til en Johannes Bjerkestrand f1886. Han befinner seg på et barnehjem i Fridhjof Nansens Gade i Kristiansund i 1900 tellinga. Hilsen Anita Bakken
Re: Johannes Bjerkestrand f 1886
Hei,
Har du søkt på hans ettenavn? Sett om det er det ekte navnet til forelderene hans , det er også mulig kommunen der barnehjemmet ligger har oppl. om dette. Ta kontakt med dem på mail og se hva du får til svar.
Det skal være lister og få , men vet ikke om de er frigitt ennå.
Prøv fylkesmann de har og oppl. på dette.
Mvh.
Helge R.
Har du søkt på hans ettenavn? Sett om det er det ekte navnet til forelderene hans , det er også mulig kommunen der barnehjemmet ligger har oppl. om dette. Ta kontakt med dem på mail og se hva du får til svar.
Det skal være lister og få , men vet ikke om de er frigitt ennå.
Prøv fylkesmann de har og oppl. på dette.
Mvh.
Helge R.
Takk for hjelpen. Jeg leter etter en mulig sønn av min oldemors bror.Fornavn og alder stemmer ,men etternavnet er jeg ukjent med. Jeg skal ta kontakt med kommunen. Hilsen Anita Bakken
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det er ingen Johannes som blir døpt i Kristiansund sogn i 1886. Det var en Arne Johannes, men han sto som Arne i FT1900. Kirkebøkene er brannskadde, og etternavnet på foreldrene er borte ved dåpene i årene rundt 1886. Navn på ungene er godt lesbare.
De andre sognene i Kristiansund prestegjeld, Grip og Frei, har ikke innlevert kirkebøkene fom. 1880. Så vil du ha opplysninger om dem, må du kontakte kirkekontorene.
Du kan selv sjekke konfirmantlistene etter 1900. Listene fram til og med år 1900 for Kristiansund sogn er sterkt brannskadd. Konfirmantene i 1900 var stort sett født i 1885. Etter 1900 skal de være på en mikrofilm på Statsarkivet. Den filmen var det tilfeldigvis en lokalhistoriker fra Kristiansund som så på lesesalen på SAT i fjor. Da bor jo du nærmere for å sjekke de listene enn vi i Kristiansund. På lesesalen på SAT finnes det nok også folk som du kan spørre om hjelp til å lese de kirkebøkene. De er profesjonelle og tar nok betaling.
Kommunen er det nok ikke vits å ta kontakt med, for de har sendt alle sine gamle arkiver til IKA Møre og Romsdal. Men der kan du spørre og kanskje få hjelp hvis de har organisert arkivet til Kristiansund kommune. De har sagt på generell basis at de skal være til hjelp.
Men er det ikke enklere å ta utgangspunkt i din oldemors bror og lete derifra? Vet du at han hadde en sønn? Vet du hvor din oldemors bror bodde? Ble han gift og i tilfelle når og hvor?
Fikk han barn utenfor ekteskap, måtte han betale barnebidrag, og da kan det være at det finnes opplysninger om ham i bidragsprotokollene i fylkesmannsarkivet. De finnes også på SAT, og da må du til Dora på besøk.
De andre sognene i Kristiansund prestegjeld, Grip og Frei, har ikke innlevert kirkebøkene fom. 1880. Så vil du ha opplysninger om dem, må du kontakte kirkekontorene.
Du kan selv sjekke konfirmantlistene etter 1900. Listene fram til og med år 1900 for Kristiansund sogn er sterkt brannskadd. Konfirmantene i 1900 var stort sett født i 1885. Etter 1900 skal de være på en mikrofilm på Statsarkivet. Den filmen var det tilfeldigvis en lokalhistoriker fra Kristiansund som så på lesesalen på SAT i fjor. Da bor jo du nærmere for å sjekke de listene enn vi i Kristiansund. På lesesalen på SAT finnes det nok også folk som du kan spørre om hjelp til å lese de kirkebøkene. De er profesjonelle og tar nok betaling.
Kommunen er det nok ikke vits å ta kontakt med, for de har sendt alle sine gamle arkiver til IKA Møre og Romsdal. Men der kan du spørre og kanskje få hjelp hvis de har organisert arkivet til Kristiansund kommune. De har sagt på generell basis at de skal være til hjelp.

Men er det ikke enklere å ta utgangspunkt i din oldemors bror og lete derifra? Vet du at han hadde en sønn? Vet du hvor din oldemors bror bodde? Ble han gift og i tilfelle når og hvor?
Fikk han barn utenfor ekteskap, måtte han betale barnebidrag, og da kan det være at det finnes opplysninger om ham i bidragsprotokollene i fylkesmannsarkivet. De finnes også på SAT, og da må du til Dora på besøk.

Hei Igjen takk for hjelp og rettledning. Jeg har aldri vært på et statsarkiv,men det hører vel med det også. Hadde ikke opprinnelig tenkt å legge så mye arbeid i å granske slekta. Hadde trodd det skulle være raskt gjort.Men det har dukket opp uante linjer som jeg ikke har vært klar over. Det har nesten gått for fort. Men jeg føler meg litt forpliket til å finne anene da det er jeg som har arvet alle attester og div utklipp/bilder vedrørende slekta. Jeg har prøvd å nøste den nærmeste slekta .men det er vanskelig fordi de tidlig ble bortsatt. Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes f 1868 på Hestnes hadde tre brødre som jeg prøver å spore opp.John Andersen Hestnes f 1854 . Kristian A.Hestnes 1862 død i Kristiansund 1918 og Markus A Hestnes f1865.Han ble bortsatt påValsøya og jeg finner han som skomaker i Trondheim før han emigrerer til Amerika i 1905. Dør kanskje der i 1950. Det er en Markus Hestnes Valsøyfjord som får en sønn med Elisabet Hansdatter Otnes f1862i 1885. Død i Oslo 1945 som Johannes Nordheim. Men det er flere Markus Hestnes i Valsøyfjorden så det er vanskelig å vite hvem som er den rette. Hvis noen har noen opplysninger om dette eller vet noe mere om min oldemors brødre blir jeg veldig glad. Det hadde vært morsomt å kjenne slekta si litt bedre. Hilsen Anita Bakken
-
Det spørs jo hva du legger i å finne slekta. Det kan jo fort bli en livsoppgave....
Men de opplysningene du gir nå, viser jo at du leter ikke etter Johannes Bjerkestrand.
I FT1900 i Oppdal er Johannes Markussen fra Tustna gardsarbeider. Dette er nok din Johannes Nordheim.
Der er også ei Inga Johannesdtr fra Tustna på samme gard.

I FT1900 i Oppdal er Johannes Markussen fra Tustna gardsarbeider. Dette er nok din Johannes Nordheim.

Hei Jeg vet ikke hvem som er min Johannes. Jeg vet ikke engang om det er en i slekta som heter det. Jeg leter etter en som kan være en sønn av min oldefar Markus Andersen Hestnes. Det kunne ha vært morsomt om en av brødrene hadde barn. Kan vel ikke utelukke noen før man har en fødselsattest eller noe annet som enten kan bekrefte eller avkrefte det.? Hilsen Anita bakken. Det er dessuten en feil at slekta mi er fra Tustna på Hestnes siden.
Hei Jeg vet ikke hvem som er min Johannes. Jeg vet ikke engang om det er en i slekta som heter det. Jeg leter etter en som kan være en sønn av min oldefar Markus Andersen Hestnes. Det kunne ha vært morsomt om en av brødrene hadde barn. Kan vel ikke utelukke noen før man har en fødselsattest eller noe annet som enten kan bekrefte eller avkrefte det.? Hilsen Anita bakken.
Valsøya , Valsøyfjord, Valsøybotn ligger vel i Halsa så vidt jeg vet. Har du lett der etter Johannes?
Valsøyfjord var vel egen kommune til ca 1960, da den ble slått sammen med Halsa?
Det er vel en viss mulighet for at han nødvendigvis ikke ble født i Kr.sund, men i omkringliggende sogn.
mvh DAG
Valsøyfjord var vel egen kommune til ca 1960, da den ble slått sammen med Halsa?
Det er vel en viss mulighet for at han nødvendigvis ikke ble født i Kr.sund, men i omkringliggende sogn.
mvh DAG
Hei. Jo jeg har prøvd å se i noen kirkebøker og spurt på digitalarkivet. Har fått til svar at det er vanskelig å gi svar på hvilken Markus Hestnes som kan være far til denne Johannes. Jeg har lurt på om det er samme Johannes jeg finner på et barnehjem i Kristiansund da Med med Navnet Bjerkestrand, Senere på Oppdal som Markussen og tilslutt i Oslo med etternavnet nordheim. Dette kan være en vanskelig nøtt. Hilsen Anita Bakken 

Hei
Jeg ser faktisk ikke så mange andre muligheter enn å sjekke fødsel/dåp i Valsøyfjord (det lokale sognet, er litt dårlig kjent med hva kirka heter). Finner du dåpen får du prøve å nøste derifra.
Det ville jo være lite sannynlig å treffe flere Markus Andersen som far ved dåp til en Johannes i 1886.
Dessuten: hvor sikker er du på at du har rett fødselsår?
mvh DAG
Jeg ser faktisk ikke så mange andre muligheter enn å sjekke fødsel/dåp i Valsøyfjord (det lokale sognet, er litt dårlig kjent med hva kirka heter). Finner du dåpen får du prøve å nøste derifra.
Det ville jo være lite sannynlig å treffe flere Markus Andersen som far ved dåp til en Johannes i 1886.
Dessuten: hvor sikker er du på at du har rett fødselsår?
mvh DAG
Ser at de aller fleste med det navnet Bjerkestrand er fra/bosatt i Kr.sund i 1900-tellinga,men en anselig del er fra Frei.
I Bremsnes, Strømsnes og i Kristiania finnes det også noen. Deer alle fra Kr.sund/Frei. I Oslo finnes det ei Ingeborg? Bjerkestrand f. 1872 (lovlig ung, men det kan jo være en grunn til at Johannes var plassert på barnehjem , selv om denne teorien er "uhyggelig" tynn).
Her letes det etter sannsynlige og mindre sannsynlige spor
mvh DAG
I Bremsnes, Strømsnes og i Kristiania finnes det også noen. Deer alle fra Kr.sund/Frei. I Oslo finnes det ei Ingeborg? Bjerkestrand f. 1872 (lovlig ung, men det kan jo være en grunn til at Johannes var plassert på barnehjem , selv om denne teorien er "uhyggelig" tynn).
Her letes det etter sannsynlige og mindre sannsynlige spor
mvh DAG
-
Johannes Bjerkestrand i Kristiansund i FT1900 og Johannes Markussen i Oppdal i FT1900 er to forskjellige personer. Hvem du leter etter, har jeg fremdeles ikke forstått.
Er det slik at en Markus Andersen Hestnes har fått en sønn Johannes i 1885? Har du funnet denne informasjonen i ei kirkebok, bygdebok eller andre kilder?
Så vidt jeg har forstått er det to personer som heter Markus Andersen Hestnes, og du lurer på hvem av dem som er far til denne Johannes? Har jeg forstått det riktig?
Hvis jeg har forstått det riktig: Og du lurer på om det er "din" Markus Andersen Hestnes som er faren til Johannes som blir født i 1885, så må du sjekke kildene. Det er lettere å begynne der, enn å sjekke alle mulige Johannes'er som er født omkring 1885. Begynn med kirkeboka. Der kan du se hvem som er faddere. Hvis det er slektninger av Markus, så har du en indisie på hvilken Markus som er far. Du kan også undersøke arkivene på statsarkivet. Begynn med fylkesmannsarkivet og bidragsprotokoller. Hvis Markus står der, kan det hende at du får mer informasjon om ham.
Hvor vaks denne Johannes opp? På Tustna eller i Valsøyfjorden eller andre steder? Vaks han opp hos sin mor, besteforeldre eller var han fosterbarn. Hvis samfunnet måtte betale for ham, kan du kanskje finne noe hos fattigstyret i kommunearkivene.
Er det slik at en Markus Andersen Hestnes har fått en sønn Johannes i 1885? Har du funnet denne informasjonen i ei kirkebok, bygdebok eller andre kilder?
Så vidt jeg har forstått er det to personer som heter Markus Andersen Hestnes, og du lurer på hvem av dem som er far til denne Johannes? Har jeg forstått det riktig?
Hvis jeg har forstått det riktig: Og du lurer på om det er "din" Markus Andersen Hestnes som er faren til Johannes som blir født i 1885, så må du sjekke kildene. Det er lettere å begynne der, enn å sjekke alle mulige Johannes'er som er født omkring 1885. Begynn med kirkeboka. Der kan du se hvem som er faddere. Hvis det er slektninger av Markus, så har du en indisie på hvilken Markus som er far. Du kan også undersøke arkivene på statsarkivet. Begynn med fylkesmannsarkivet og bidragsprotokoller. Hvis Markus står der, kan det hende at du får mer informasjon om ham.
Hvor vaks denne Johannes opp? På Tustna eller i Valsøyfjorden eller andre steder? Vaks han opp hos sin mor, besteforeldre eller var han fosterbarn. Hvis samfunnet måtte betale for ham, kan du kanskje finne noe hos fattigstyret i kommunearkivene.

Hei igjen. Prøve igjen æ. Jeg fant disse opplysningene i en av bygdebøkene på Tustna. Det var en Elisabet Hansdatter Norheim som fikk en sønn Johannes i 1885.Far skulle være en Markus Hestnes i Valsøyfjord. Hun ble senere gift med Knut Valsø Valsøyfjorden. Jeg finner disse to i Kristiansund i 1900 tellinga. Denne Johannes fant jeg i Oslo med etternavnet Nordheim. Han var da lærer og døde av tortur i 1945. Det jeg er nysgjerrig på er om min Markus Hestnes f 1865 kan være far til denne Johannes. Med hilsen Anita Bakken.
-
Prøv Fylkesmannsarkivet for Møre og Romsdal i Statsarkivet i Trondheim. Se om Markus, Elisabeth og Johannes er nevnt i bidragsprotokollene.
Hvis du ikke finner noe der, prøv de aktuelle lensmannsarkiver (Halsa og Aure) og fogdarkivet for Nordmøre og se om det kan være noe i de arkivene om bidrag.
Hvis du ikke finner noe der, prøv de aktuelle lensmannsarkiver (Halsa og Aure) og fogdarkivet for Nordmøre og se om det kan være noe i de arkivene om bidrag.

Hei. Takk skal dere ha . Det er greit å bli henvist til områder steder det er mulig å finne svaret. Statsarkivet neste. Vennelig hilsen anita Bakken