Er det noen som har flere opplysninger om Greis, enn at han døde 1712, var gift med Elisabet Nielsdatter og hadde en sønn, Iver Gregusen. Det jeg er ute etter er, var det flere barn, hans foreldre og litt generelt om han.
Mvh
Magnor Thoresen
Greis Pedersen, Saur død 1712
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: MATHOPEN
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Greis Pedersen, Saur
Hei,
I følge søk på DIS treff, skal han også ha ei datter ved navn Karen Gregusdatter.
Personene du nevner er her oppført i Leiranger ( Ledingen) i Steigen, hvis du da ikke har dette fra før
I følge søk på DIS treff, skal han også ha ei datter ved navn Karen Gregusdatter.
Personene du nevner er her oppført i Leiranger ( Ledingen) i Steigen, hvis du da ikke har dette fra før

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Greis Pedersen, Saur
Hei igjen
DIS Salten Lenke her utgir bl a cd "Skifter i Salten".
Her fant jeg Gregers Pedersen ( Greis) sitt skifte :
Skifte etter Greger Pedersen, Søfvre i Ledingen, 17/11-1713 :
Lisbeth Nilsdatter, Søvfre i Ledingen, hustru av avdøde ( blef for 3 aar siden på Leinesfjorden )
Peder Gregersen, samme sted, sønn av tidligere ekteskap
Ifver Gregersen, som over
Karen Gregusdatter, som over, (men datter da
)

DIS Salten Lenke her utgir bl a cd "Skifter i Salten".
Her fant jeg Gregers Pedersen ( Greis) sitt skifte :
Skifte etter Greger Pedersen, Søfvre i Ledingen, 17/11-1713 :
Lisbeth Nilsdatter, Søvfre i Ledingen, hustru av avdøde ( blef for 3 aar siden på Leinesfjorden )
Peder Gregersen, samme sted, sønn av tidligere ekteskap
Ifver Gregersen, som over
Karen Gregusdatter, som over, (men datter da

Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: BODØ
Re: Greis Pedersen, Saur død 1712
Kirkebok for Ledingen: GREGERS (eller Greis) Pedersen (født ca.1680). Sønn av Malene Davidsdatter (ca.1633-1714) fra Stensland i Steigen. Hun ble gift (1) 12.sept.1686 med Thomas Pedersen (ca.1621-1698) og de fikk 3 barn: Elisabeth (ca.1674-1698), Elen (ca.1678-1698) og Ingeborg (ca.1680-1698). Malene gift (2) 17.juli 1701 med Iver Pettersen (ca.1669) fra Nordfold. GREGERS er oppgitt til å være stesønn til Iver ved manntall 1701. Gregers omkom på Leinesfjorden. Barn av GREGERS er; Peder (født 1710), Karen (født 1712) og Iver (født 1713). Det kan se ut til at Elisabeth ikke er mor til Gregers tre barn, dermed har jeg ikke noe navn her. Elisabeth Nielsdatter (ca.1686-1761) som Gregers var gift med ble gift (2) 1.januar 1715 med Anders Andersen (død 1732) fra Hamarøy. De fikk 6 barn. Elisabeth er datter av Niels Siursen (ca.1647-1720) sannsynligvis fra Tjeldsund og Karen Andersdatter fra Tjeldsund. Elisabeth var nest yngst av 6 søsken. Niels ble gift (2) med Siren Joensdatter (død ca.1725) fra Trondheim. Tilbake til GREGERS barn: Peder (vet ikke mer), I boken "Slekter og gårder i Steigen prestegjeld" av M.B.Hansen (1955) finner jeg: Karen: gift med Kristen Nielsen (1 barn), Lillesæter i "gamle" Steigen. Iver: gift med Marit Joensdatter (6 barn). Skånland i "gamle" Steigen.[/b]
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Magnor,
Her har du fått mange nye opplysninger
Har du flere spørsmål vedr denne familien ?
Her har du fått mange nye opplysninger

Har du flere spørsmål vedr denne familien ?
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: MATHOPEN
Hei Gry
Jeg har ikke fått så mange nye opplysninger om denne familien.
Fant noe i M. B. Hansen, Slekter og gårder I Steigen Prestegjeld og Bygdebøkene for Steigen.
Dette sammen med de bidragen jeg har fått herigjennom gjør at jeg foreløpig har nok opplysninger om denne familien.
Tusen takk for de tilbakemeldingene jeg har fått om dette emnet.
Med vennlig hilsen
Magnor
Jeg har ikke fått så mange nye opplysninger om denne familien.
Fant noe i M. B. Hansen, Slekter og gårder I Steigen Prestegjeld og Bygdebøkene for Steigen.
Dette sammen med de bidragen jeg har fått herigjennom gjør at jeg foreløpig har nok opplysninger om denne familien.
Tusen takk for de tilbakemeldingene jeg har fått om dette emnet.
Med vennlig hilsen
Magnor
I følge kirkeboken var Elisabeth Nielsdatter mor til alle de 3 barna til Greger Pedersen.
Var ikke Elisabeth gift 3 gang med Iver Pedersen (sk. 1744) på Skånland?
Var ikke Elisabeth gift 3 gang med Iver Pedersen (sk. 1744) på Skånland?