Kirkebok, Värmland, Sverige, 1865.

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn20393
Sted: SKI
Kontakt:

Kirkebok, Värmland, Sverige, 1865.

Legg inn av dn20393 » 22. januar 2007 kl. 18.43

Kanskje noen dyktige her som har vært borti dette før?

Min tipp-oldemor Johanna Nilsdotter Lövkvist, født 07.10.1865 i Rottnen, Gräsmark Värmland har jeg klart å finne på Genline. Navnet på hennes far står selvfølgelig ikke der (typisk min flaks), men jeg regner med at han ihvertfall heter Nils.
Hennes mor het ifølge nålevende familie Brita Lövkvist. I kirkeboken for Värmland, Gräsmark står hun oppført som Britta Persdotter tror jeg, men det står noe mer bak navnet hennes. Sannsynligvis hjemsted, men jeg klarer ikke å tyde det.
Jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg limer inn kopi av kirkebøker i innlegg enda, så jeg får ikke vist dere her. Men siden har GID-nr 10017.79.38700, Johanna står ca midt på siden, om det er noen her som har abonnement.
Om noen vet hvordan jeg klipper og limer inn her, så gjør jeg det med glede!!
Trenger hjelp til å tyde det som står etter Britta Persdotters navn, kan det være Vesterbotten?

Jeg har også funnet Britta Persdotter i 1890-tellingen, fant ut ved hjelp av kirkeboken at hun var født i 1834. Men her var det endel ting jeg ikke forsto helt.
Her er link til tellingen:
http://www.foark.umu.se/folk/s/person.a ... arkbild=Gräsmark

Hva betyr Hemort? Er det fødested? Og i så fall, hvorfor står det 1/4 Hult? Hva betyr den kvarte?
Og hva er kontrakt? Er det der hun bodde da tellingen ble gjort?
På yrke står det: inh. Hva er det forkortelse for?

Lurere også på hvor navnet Lövkvist kan stamme ifra, men det kan jo være en gård eller noe for alt jeg vet. Det detektivarbeidet tar jeg senere! :)

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg, takker og bukker på forhånd!
Og som sagt, hvis noen vet hvordan jeg limer inn fra Genline, så gjør jeg det gjerne! :D

dn18098
Sted: HØNEFOSS

Re: Hjelp til forkortelse og tyding av kirkebok i Sverige.

Legg inn av dn18098 » 22. januar 2007 kl. 21.54

Kan du kontrollere GID? Får feilmelding på det GID du har oppgitt.

dn18098

Legg inn av dn18098 » 22. januar 2007 kl. 23.59

Her er familien i HF1861-1865 Gräsmark. Merk deg etternavnet på husbonden på toppen av siden.
GID487.38.49100

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. januar 2007 kl. 8.42

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med så mye her, men "Hemort" betyr ganske riktig hjemsted. Hva den kvarte Hult'en er, vet jeg ikke.

"Inh." betyr sannsynligvis "inhyses" dvs. til leie, eller det vi ville kalle "innerst".

Mvh Else B.

dn20393
Kontakt:

Legg inn av dn20393 » 23. januar 2007 kl. 19.19

Tusen takk for hjelpen, både Berit og Else!
Kom litt lenger på vei nå!

Du har rett Berit, jeg har skrevet feil GID-nr. Riktig nr er 100017.79.39000. Den siden ligger under Fødde _scb Värmland 1865-1865.
Men jeg har endelig klart å tyde hva det sto der, (tipper det står Westerrottna), så den er egentlig grei nå.

Men du var jo så flink og fant frem til resten av familien, tusen takk for det! :D Og flott at jeg endelig fant ut hvor Lövkvist-navnet kom fra!
Og selvfølgelig dukket det opp flere spørsmål i hodet mitt da. Jeg har lagt ved en print screen av kirkeboka på ett word-dokument, slik at det er lettere å se hva jeg snakker om.

Johannas far står ikke oppført noe sted, så nå lurer jeg fælt på hvem det kan være. Min grand-tante sier hun het Nilsdotter Løvkvist til etternavn. Husbonden her heter jo Nils Andreas Löfquist som dere ser. Kan han være faren tror dere?

Men litt lenger ned står det en dreng som heter Nils Olsson også... Han kan jo også være faren? Ingen av nevnte personer er gift, og alle Brittas barn er uekte...

Og kan pigen Kajsa Persdtr være Brittas søster mon tro? Hun har jo også ett uekte barn der.
Mange spørsmål her nå, men jeg bare lurer på hvordan dere som hadde tolket det som står der.

Mvh
Mona
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn18098

Legg inn av dn18098 » 23. januar 2007 kl. 20.02

Etternavnet tyder på at det er han på toppen av siden som er faren. Til høyre for navn/født år står fødested. Britta står f. i Gräsmark Kajsa i Sunne så de er trolig ikke i slekt. Hvis du følger familien i HF kan det hende du finner fler opplysninger. Det pleier å stå hvilken gård/sted de er innflyttet fra og til. Er det innen sognet står det et sidenr., er det utenfor sognet står navnet på sognet de flyttet til. Farens navn burde også være oppgitt når hun giftet seg.

dn20393
Kontakt:

Legg inn av dn20393 » 23. januar 2007 kl. 21.46

Etternavnet tyder på at det er han på toppen av siden som er faren. Til høyre for navn/født år står fødested. Britta står f. i Gräsmark Kajsa i Sunne så de er trolig ikke i slekt. Hvis du følger familien i HF kan det hende du finner fler opplysninger. Det pleier å stå hvilken gård/sted de er innflyttet fra og til. Er det innen sognet står det et sidenr., er det utenfor sognet står navnet på sognet de flyttet til. Farens navn burde også være oppgitt når hun giftet seg.

Ja, jeg tenkte også at det må være han på toppen som var faren. Men ble brått usikker da jeg så det var en Nils til på gården.
Har funnet Britta i folketellingen for 1890, og da var hun fortsatt ugift, så jeg regner nesten med at hun forble ugift ut livet. (Også i og med at hun hadde fire uekte barn med minst to forskjellige menn...)

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»