Min tipp-oldemor Johanna Nilsdotter Lövkvist, født 07.10.1865 i Rottnen, Gräsmark Värmland har jeg klart å finne på Genline. Navnet på hennes far står selvfølgelig ikke der (typisk min flaks), men jeg regner med at han ihvertfall heter Nils.
Hennes mor het ifølge nålevende familie Brita Lövkvist. I kirkeboken for Värmland, Gräsmark står hun oppført som Britta Persdotter tror jeg, men det står noe mer bak navnet hennes. Sannsynligvis hjemsted, men jeg klarer ikke å tyde det.
Jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg limer inn kopi av kirkebøker i innlegg enda, så jeg får ikke vist dere her. Men siden har GID-nr 10017.79.38700, Johanna står ca midt på siden, om det er noen her som har abonnement.
Om noen vet hvordan jeg klipper og limer inn her, så gjør jeg det med glede!!
Trenger hjelp til å tyde det som står etter Britta Persdotters navn, kan det være Vesterbotten?
Jeg har også funnet Britta Persdotter i 1890-tellingen, fant ut ved hjelp av kirkeboken at hun var født i 1834. Men her var det endel ting jeg ikke forsto helt.
Her er link til tellingen:
http://www.foark.umu.se/folk/s/person.a ... arkbild=Gräsmark
Hva betyr Hemort? Er det fødested? Og i så fall, hvorfor står det 1/4 Hult? Hva betyr den kvarte?
Og hva er kontrakt? Er det der hun bodde da tellingen ble gjort?
På yrke står det: inh. Hva er det forkortelse for?
Lurere også på hvor navnet Lövkvist kan stamme ifra, men det kan jo være en gård eller noe for alt jeg vet. Det detektivarbeidet tar jeg senere!

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg, takker og bukker på forhånd!
Og som sagt, hvis noen vet hvordan jeg limer inn fra Genline, så gjør jeg det gjerne!