Carl Johan Wennersten

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
4348
Sted: OSLO

Carl Johan Wennersten

Legg inn av 4348 » 14. mars 2006 kl. 21.48

Jeg har problemer med å tyde hieroglyfene til presten i kirkeboka for Holmestrand. Er det noen som kan hjelpe meg?
Holmestrand MINI 2 film 2 Carl Johan født 18. nov 47, døpt 21. mai 48. No. 27.
Resten er gresk for meg.

Brukeravatar
4348

Re: Carl Johan Wennersten

Legg inn av 4348 » 25. juni 2006 kl. 23.36

Av en slektning har jeg fått vite mange ting, som var basert på "rykter" i familien. Noen av disse har vist seg å stemme, så kanskje stemmer dette ryktet også: Carl Johan Wennersten var en utdannet person, som bl.a. kunne snakke fransk. Han skulle visstnok stamme fra Karlstad eller noe slikt, og muligens være uekte barn av en svensk prest eller biskop. Jeg har lagt ut en etterlysning på svenske sider, men ikke fått svar så langt (det er riktignok en stund siden jeg sjekket sist). Er det noen der ute som vet noe om Wennersten-familien som kanskje kan være til nytte for meg?
Carl Johan Wennersten var håndverker i Holmestrand. Når han ankom, vet jeg ikke, men han hadde tre uekte barn med samme dame, og en av disse barna er min oldemor. Han er i 1865-tellingen oppført som boende på fattighuset i Holmestrand.

Rune Helland
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Legg inn av Rune Helland » 26. juni 2006 kl. 8.17

Hei Eirik
Syntes navnet Wennersten lød kjent, og sjekket litt. Vet ikke om det er en link til det jeg har, men kanskje

En Anna Kajsa Wennsten står under innflyttete i Våle (nabosognet til Botne og Holmestrand) i 1886. f. 12.5.1867, pige, og hun får arbeid på Søby i Våle
(Fra kilderegistrering for Våle, kommer snart på nettet)

Under viede i Våle 1890:
11.5.1890 gifter hun seg med Karl Jacobson (også svensk) Her er det opplyst at hun er født i Gilberga

link
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=958#ovre
Rune H

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 26. juni 2006 kl. 23.10

Hei Rune!
Takk for svar, men dette ser ut til å ikke være klaff.
I tillegg har jeg også rotet litt med navnet på min tippoldefar: Han het:
Johannes Jansson Wennersten, og ble født i Sverige ca. 1817, og er ved første barns dåp oppført som murer i kirkeboka. Barnet var uekte. Ved siste barns dåp er han fortsattt ikke gift med dama, som for øvrig het Karen Johanne Olsdatter. Henne vet jeg absolutt ingen ting om, annet at hun fødte de tre barna Carl Johan Johansen 18.11.1848, (min oldemor Josefine Louise Wennersten 7.10.1850, og Karen Johannesdatter 14.7.1853. Alle hadde samme far. Alle ble visstnok tatt av fattigvesenet og plassert i fosterhjem. Josefine hadde flaks, og havnet hos Johan Olsen Allum og frue, som trolig ikke hadde egne barn. Hun arvet derfor dem da de døde. Hun giftet seg med skipskaptein Hans Jørgen Halvorsen, og tok derfor steget fra fattigvesenet og de mer eller mindre kondisjonerte. Disse to fikk bla. min farmor, Judith Sofie Halvorsen.
Jeg skulle gjerne visst mer om Johannes og hans "kone". I løpet av sommeren har jeg tenkt en tur til Kongsberg for å lete i fattigvesenets protokoller, for å se om jeg kan finne noe mer om dem der. Dersom det er et "vedtak" om at barna skulle tas fra foreldrene, er kanskje foreldrenes sosiale forhold nevnt.

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 26. juni 2006 kl. 23.23

Hei
Jeg ser at det har vært søkt etter denne familien tidligere på DA. Legger inn en lenke derfra, om det er av interesse :roll:
Josefine Wennersten

Mvh Anne-Lise

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 26. juni 2006 kl. 23.37

Hei!
Jeg har hatt kontakt med Mette Gjertsen om disse personene, men jeg visste ikke om denne utvekslingen!

Eirik

dn10959

Legg inn av dn10959 » 27. juni 2006 kl. 0.02

Prøv å søk i Digitalarkivet for Østfold. I FT 1865 finner du Gustava Wennersten, f. ca. 1817 i Sverige, nå i Fredrikshald og en familie Wennersten bosatt i prestehytten, Id hovedsogn. I FT 1900 bor familien Wennersen på Bø søndre fattiggård i ID, en av kvinnene her heter Pauline Wennersten og er født 1859 i Sverige. Det finnes også en familie Wennersten på Jeløya i Moss, bosatt i Vestre Kanalgt. 9. Der bor: Dampskipfører Carl August Wennersten, f. 1862, kona Anne Marie f. 1865 og deres fem barn. Et av barna heter Carl Johan Øivin Wennersten.

Håper dette var til noe hjelp?

Mona Bendixen

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 27. juni 2006 kl. 17.56

Nei, jeg beklager - disse personene er for "unge" til at de kan ha noe med "Min" Wennersten å gjøre - min Wennersten er født ca. 1817.

dn10959

Legg inn av dn10959 » 27. juni 2006 kl. 20.26

Hei igjen.

Ser at det ikke er direkte linje, men mener det kan likevel være familie. Gustava W. ble født ca. 1817 i Sverige og kan være en søster eller stamme fra samme gård. At en person i et annet ledd får navnet Carl Johan W. tyder på at man følger navnetradisjonene... Jeg har gjort bruk av sidegrener for å komme bakover i egen slekt, og har - naturlig nok, slekt som har utvandret fra Sverige til Østfold. Jeg svarte på innlegget fordi jeg forbinder navnet Wennersten med Moss og sjekket for moro skyld Digitalarkivet - og de eneste Wennersten som dukket opp på skjermen, var bosatt i Østfold.

Lykke til videre!

Mona Bendixen

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 27. juni 2006 kl. 22.18

Godt poeng!
Jeg har "oppdaget" Wennersten-ene i Østfold, men har ikke sjekket disse nærmere. Det kan kanskje være en ide. Men det burde jo sitte mange i Sverige som skulle vite noe om dette, men Mette Gjertsen fikk dårlig respons på sin etterlysning på Anbytarforum. Det synes jeg er underlig.
Jeg forsøkte også å sende en mail til personer på telefonkatalogen.no med navnet Wennersten, men det ga heller ingen respons.
Men jeg gir meg ikke!
Er det forresten noen som vet om det finnes noe register over svenske prester? Dersom det finnes, og det er hold i det min slektning fortalte, kan det jo kanskje gi resultater den veien.

Brukeravatar
dn17856
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 15. september 2006 kl. 21.45

Hei Eirik
Jeg ser det er en stund siden din etterlysning, men ikveld kom jeg tilfeldig over navnet Wennersten da jeg søkte i de skannede kirkebøkene for Holmestrand. Kanskje har du allerede sett den :roll:

Men jeg legger den inn her likevel: Johannes Wennersten f. 1817 d. 1881

Mvh Anne-Lise

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 23. januar 2007 kl. 1.50

Jeg har vært litt "slapp" med slektsarbeidet i høst, men dette var interessant!
For det første fikk jeg bekreftet litt om Johannes Wennersten, men på samme siden sto det også en dødsmelding på ett av barna til Hans Christian Wærner, min oldefar!
Ett annet av hans barn var Sigurd Wærner, min farfar, som giftet seg med Judith Halvorsen, som var barnebarn av denne Johannes Wennersten! (Holmestrand var ikke så stor!)

Jeg lærte noe nytt av dette svaret, fordi jeg har ikke fått med meg at det er mulig å bla i scannede kirkebøker på nettet!
Jeg har tenkt at jeg egentlig burde hatt alle kirkebøkene for Holmestrand i papirformat, sånn at jeg kunne gjøre ordentlig research. men er det mulig å få ordentlige utskrifter noen steder? Utskrifter fra disse sidene blir en smule forvrengt på min skriver, sånn at resultatet ikke blir helt lesbart.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 23. januar 2007 kl. 10.16

Hei Erik!

Er det ikke flott å kunne lete i kirkebøker på nettet?
Det gir osss alle flere muligheter til å leite mer!

Jeg har tenkt at jeg egentlig burde hatt alle kirkebøkene for Holmestrand i papirformat, sånn at jeg kunne gjøre ordentlig research. men er det mulig å få ordentlige utskrifter noen steder? Utskrifter fra disse sidene blir en smule forvrengt på min skriver, sånn at resultatet ikke blir helt lesbart.

For å få skrevet ut er det vel 2 muligheter:

1 Du kan skrive ut fra en mikrofilmleser som har denne muligheten - enten på et bibliotek eller arkiv

2 Du kan hente opp jpg-filen av den aktuelle kirkebok-sida fra Skanna Kirkebøker og skrive ut denne. Den som heter "Permanent bildelenke".

Hvis det er hele kirkeboken du vil ha skrevet ut blir nok dette både et tidkrevende og kostbart arbeid. Men enkelte sider kan man jo gjøre dette med - har sjøl skrevet ut fra skanna og de utskriftene blir flotte og lesbare!
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 23. januar 2007 kl. 23.20

Hei Liv!
Kirkebøker på nett gjør jo faktisk at jeg kan sjekke litt når det passer meg, og at jeg slipper å reise opp på Statsarkivet - kjempebra!
Men jeg finner ikke ut av det du forsøkte å forklare meg. Kan du gi meg litt mer info på hvor jeg finner "Permanent bildelenke"? Jeg har bladd opp og ned og bort og fram , men klarer ikke å se dette noen steder.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 23. januar 2007 kl. 23.29

Hei igjen!

Jeg burde vel forklart det litt bedre ja :(

Tar kortversjonen jeg og henviser deg til Lailas forklaring på å lagre Permanent Sidelenke

Men - det jeg foreslo for deg var jo Permanent bildelenke.

Begge disse lenkene ser du hvis du går til bruksanvisningen jeg la inn lenke til over her.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
4348

Legg inn av 4348 » 24. januar 2007 kl. 0.18

Takk for det!

Oppløsningen ved å følge prosedyren ble jo vesentlig bedre. Så nå skal jeg ta meg en økt etter arbeidstid på jobben, og skrive ut endel sider i A3 format. Da blir det kirkebok som kan leses! :D :D

Svar

Gå tilbake til «Holmestrand»