Somerscales/Sommerschield

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Somerscales/Sommerschield

Legg inn av dn18596 » 4. oktober 2006 kl. 14.42

Den første i familien som kom til Norge var Henry Somerscales som kom til Trondheim i begynnelsen av 1600-tallet. Slekta byttet senere navn til Sommerschield. Det er forholdsvis bra dokumentasjon over Henrys etterslekt i Norge, se Internet sidene Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/sommerschield.html , Nermos sider(på Nermos sider fungerer ikke lenker) og Liv Nora's https://home.no/linole/ Denne siden er borte og jeg finner den ikke på Wayback Machine . :cry:

Den engelske siden med Henrys aner er best dokumentert på siden The Somerscales of Settle http://www.somerscales.org/Settle/index.html. På siden Links to Information, http://www.somerscales.org/page13.html, er det avskrifter av en del dokumenter.
Siden er borte en del finnes på Wayback machine

Jeg besøkte Giggleswich og Settle for noen dager siden og ble tatt godt imot av en representant for det lokale historieforeningen "North Craven Historical Research Group", Mr. Phil Hudson. Han tok meg med rundt og viste meg hvor Somerscales hadde bodd og hadde sine eiendommer. En del av husene står fortsatt. Selv om det ikke var mulig å komme inn i de, var det en fin følelse å se hvor mine forfedre hadde bodd. Jeg fikk også en CD med en god del dokumenter, fotografier av originalene og oversettelse fra latin til engelsk. Jeg tok også selv en del bilder i området.

Foreningen vill gjerne samarbeide for å dokumentere den norske linjen. Målet er å legge den også ut på siden somerscales.org . Jag kan tilby meg å samle GEDCOM filer fra de som er interessert, kontrollere for dubletter etc for så å sende over til England. For de som medvirker i dette kan jeg kopiere den informasjon jeg har og sende tilbake.

Et annet prosjekt som er av mer historisk interesse er om Henry benyttet seg av sin familie i England når han startet opp sin handelsvirksomhet i Trondheim. Jeg kan formidle kontakt om noen vil ta opp det spørsmålet.

Jeg har ikke hatt kontakt med dem på en tid, om det er interesse så formidler jeg informasjon om hvor de kan kontaktes

Mvh
Niels
e-post: niels-at-hegge.se (bytt ut -at- med @
Sist redigert av dn18596 den 14. februar 2012 kl. 19.28, redigert 1 gang totalt.

gj03687

Re: Somerscales/Sommerschield

Legg inn av gj03687 » 4. oktober 2006 kl. 21.10

Hej Niels Hegge!
Jag vidarebefordrar dessa länkar till min vän Heriberto i Casablanca i Chile. Är du själv en ättling till dessa Somerscales?
Heriberto Mansilla-Villena är en framstående släktforskare i Chile, och har bl.a. varit mig behjälplig med att finna rötterna till min chilenska släkt. Jag ska försöka få honom att befordra mig lite uppgifter om de uppgifter han har om Sommerchields/Bührings.
Mycket intressant, det hela, och tack för all god hjälp! (Detta är ju naturligtvis inte bara av intresse för oss!)
Med vänliga hälsningar
Svante Hammarberg

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 4. oktober 2006 kl. 21.28

Hei,

Jag er også i slekt med Somerscales, Stinchen Sommerschield, Henry's ene datter er min 8 oldemor. Det skulle være interessant både for meg og for gruppen i England att få reda på hvordan familien har havnet i Chile.

Mvh
Niels

gj03825
Sted: KNAPSTAD

Legg inn av gj03825 » 10. januar 2007 kl. 11.18

Hvordan familien havnet i Chile:

Finn Bühring (1891-etter 1958), sønn av Ludvig Andreas Bühring (1859-1924) og Emilie Tønder Sommerschield (1867-1943), utvandret omkring 1910-11 fra Tønsberg til Argentina. (Han var bror av min farmor.) Han giftet seg der i 1913 med Maria Catilina de Valejos (1897-etter 1958), og de flyttet senere til Chile (bodde bl.a. i Punta Arenas). De fikk 6 barn. Deres eldste datter Emilia ble født under et besøk hos familien i Tønsberg i 1914. Hennes etterslekt lever i dag.

Se også innlegg i temaet "Bühring/Sommershield".

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. mai 2008 kl. 14.36

Hei Niels.

Det er lenge siden noen har vært inne på denne tråden, men jeg prøver likevel.

Dersom mine informasjoner er riktige er Stinchen H. Sommerschield også min 8. oldemor. Jeg var inne på linken til Simon Ellefsen, men den greinen jeg prøvde å følge stanset med Stinchen Bech (1702 - 1784).

Ifølge opplysninger jeg fikk for ca 20 år siden ble hun gift med Morten Coldevin (1690 - 1735) i 1722. De hadde en sønn Isach Jørgen Coldevin (1724 - 1793). Han ble i 1751 gift med Maria An(n)a Emahus Tønder (1731 - 1802). De hadde en datter Maren Fredricia Coldevin (1760 - 1846). Hun ble i 1785 gift med Christian Sandborg (1752 - 1826). De hadde en sønn Isach Jørgen Coldevin Sandborg (1787 - 1838) gift med Abel Margrete Ibsen (1793 - 1875) i 1830. Etter dette har jeg fått bekreftet alt fra kirkebøkene.

Håper du eller noen annen kan bekrefte (eller sage av) denne greinen.

MVH Paul J Hals

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 21. mai 2008 kl. 20.15

Hei Paul,

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Min gren forsvinner raskere fra Ellefsens side enn din :D . Fra de debattene du har hatt innlegg i den seneste tiden ser jag flere kjente navn, men det er vel vanlig. i disse familiene.

Om jeg bare får tid skulle det være interessant å få en oversikt over efterkommere til familien Sommerschield/Summerscale.

Niels

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 16. februar 2012 kl. 17.53

Det er en debatt på Digitalarkivets Brukerforum som tar opp denne familien. Der påstår jeg att det er flere norske hjemmesider som har feil når det gjeller de engelske anene til Henry. Det jeg har som underlag for min påstand er en GEDCOM fil som jeg har fått fra England samt transkriberte kirkebøker fra Giggleswick kirke.

Den mest sannsynlige linjen går fra:
1 - Thomas Somerscales født beregn 1470 død 27 des 1563 i Settle. Hustru ukjent
2 - Willian Somerscales født bergn. 1490
3 - Adam Somerscales født ber 1510, død 2 mars 1570, hustru Anne (jeg har utskrift av testamente og der nevnes Anne, datter Isabell og sønnen Richard.
4 - Richard Somerscales født beregn 1538, død 23 aug 1612, første hustru Eleanor død 13 des 1575. Andre hustru Eleanors søster Elizabeth Foster.
5 - Henry Someerscales døpt 28 sep 1584 i Giggleswick Parish, død 29 mar 1664 i Trondhjem

Etter ytterligere granskning av Giggleswicks kirkebøker er jeg usikker på om den informasjonen jeg har fått i GEDCOM filen er korrekt. Jeg kommer til å gå igjenom dette igjen og også forsøke få kontakt med kilden i England.
Vennlig hilsen
Niels

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»