Sitter i USA og har fått Sarah fra Minnesota med norske aner i fanget!
Dette vet vi:
Ole J. Stoen, farmer, bodde først i Northwood, Worth County. Iowa, flyttet etter hvert (og døde) i London, Freeborn County, Minnesota.
Etter det hans gravsten sier, er han født 23. juni 1882 (i Norge) død 6. juli 1938 (i Minnesota)
Men - hans dødsattest sier at de ikke vet alder, og at han er ca 74 år.
Census 1900 finner jeg Ole J. Stoen, f. i Norge i juni 1868 (31 år) (bosatt i Northwood, Iowa), og dette passer med census også 1920 og 1930. Immigrasjonsår er oppgitt til 1886 og 1888.
Ole var i 1900 singel, i 1930 står det at han var 32 år når han giftet seg.
Ole bodde hos en bror John J (O?) Stoen i 1900 census, som immigrerte samme år, født i 1866. Census for 1900 er så utydelig at den ikke gir noen mening å legge den her.
Alma Marie ?? født 25. september 1882 (i Norge?) død 18. februar 1912 i Iowa (men ser ut til at hun er gravlagt på Deer Creek Valley cemetery sammen med mannen Ole. Alma Marie døde da hun fødte et barn etter 6 måneders graviditet. Dødsattesten sier at hun er født i Norge.
Foreldre: Andrew Peterson (Anders/Andreas Pedersen?) og Carrie Leidall.
Alma og Ole hadde en sønn Clifford - Born 15. june, 1903 died 17. December 1981. (Begravet samme sted som foreldrene) Clifford bodde sammen med sin far (og ugift) i 1930-census.
Alma og Ole hadde også en datter Mabel - født i 1911 - gift med Philip Sheridan Henry - dette er Sarahs foreldre.
Mabel vokste opp hos en onkel og tante:
Name: Mabel L Stoen
Home in 1920: London, Freeborn, Minnesota
Estimated birth year: abt 1911
Birthplace: Minnesota
Relation to Head of House: Niece
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Minnesota
Marital Status: Single
Race: White
Sex: Female
Image: 965
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Thowald Gilbertson 36
Marie C Gilbertson 30
Jason C H Gilbertson 5
Lila E Gilbertson 3 6/12
Mabel L Stoen 9
Om det da er Marie eller Thorvald Gilbertson (Gulbrandsen??) som er slekta er usikkert - men tror vel det er Marie C.
Det er altså i Norge vi er ute etter info, det som er å finne på Ancestry har jeg allerede sjekket ut. Det eneste måtte være om noen fant Ole J. og Alma i 1910-census - den har jeg ikke greid å spore (har litt dårlig tid i varmen)
Legger ved 1930-census fra London, Freeborn Minnesota, da flere av navnene er på samme side her (Gilbertson, Stoen og Leidal)
Det hadde vært moro å servere Sarah famielien i julegave, om noen av dere har anledning til å lete litt i emigrasjonsprotokoller osv, hadde det vært flott!! Jeg er selv uten nett de
neste 8 dagene, men - vil prøve å komme innom fra forskjellige steder i sydlige breddegrader