Hjelp til å søke rett på Family Search
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Hjelp til å søke rett på Family Search
Jeg lurer på om jeg gjør feil når jeg er inne på Family Search, for når jeg går inn der for å søker på personer som medlemmer i slektsforum har funnet er det ofte at jeg ikke finner dem.
Jeg finner også personer der men det slår meg at jeg ikke gjør det den rette veien.
Så nå er spørsmålet: Kan noen gi meg den rette veien å gå, om da ikke ordrett. Og helst ikke bare en link.
Mvh
Jan Frode
Jeg finner også personer der men det slår meg at jeg ikke gjør det den rette veien.
Så nå er spørsmålet: Kan noen gi meg den rette veien å gå, om da ikke ordrett. Og helst ikke bare en link.
Mvh
Jan Frode
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Hjelp til å søke rett på Family Search
Hei!
Jeg har lagd en liten oppskrift på hvordan søke i FS - kan denne være til nytte?
Dette er måten jeg går fram på og slett ingen fasit - men funker bra for meg.
Jeg har lagd en liten oppskrift på hvordan søke i FS - kan denne være til nytte?
Sist redigert av Liv Ofsdal den 24. august 2010 kl. 19.10, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Hei Liv
Denne tilbakemeldingen var helt etter mitt hjerte.
Skjønner nå hvor jeg har feilet. Har bare brukt FC der hvor ikke foreldrene er medtatt bare navn og etternavn på dem en søker.
Ett lite spørsmål, hva skjer når en trykker på f.eks. C-428265 ?
Får en utskrift av kirkeboken?
Mange takk for den fine besvarelsen og ha en god dag
Mvh
Jan Frode
Denne tilbakemeldingen var helt etter mitt hjerte.
Skjønner nå hvor jeg har feilet. Har bare brukt FC der hvor ikke foreldrene er medtatt bare navn og etternavn på dem en søker.
Ett lite spørsmål, hva skjer når en trykker på f.eks. C-428265 ?
Får en utskrift av kirkeboken?
Mange takk for den fine besvarelsen og ha en god dag
Mvh
Jan Frode
Hei Jan Frode!
Hvis du kun søker på batch-nummeret, mener jeg at du får opp alt som står i den kirkeboka. Når du har batchnummeret, trenger du mye mindre informasjon for å søke. Du kan f.eks skrive inn Dorte som mor og få opp alle med ei mor som heter det i denne kirkeboka ( dvs på dette stedet innenfor dette gitte tidsrommet).
Det er veldig kjekt å vite batchnummeret når man skal søke. Her er ei oversikt over alle batchnummerne i Norge:
http://www.compusmart.ab.ca/elien/norway/index.html
Mvh
Vivian
Hvis du kun søker på batch-nummeret, mener jeg at du får opp alt som står i den kirkeboka. Når du har batchnummeret, trenger du mye mindre informasjon for å søke. Du kan f.eks skrive inn Dorte som mor og få opp alle med ei mor som heter det i denne kirkeboka ( dvs på dette stedet innenfor dette gitte tidsrommet).
Det er veldig kjekt å vite batchnummeret når man skal søke. Her er ei oversikt over alle batchnummerne i Norge:
http://www.compusmart.ab.ca/elien/norway/index.html
Mvh
Vivian
Hei Vivian
Takk for svaret og linken.
Dette ser bra ut.
Nå er det bare å lære seg å bruke den.
Mvh
Jan Frode
Takk for svaret og linken.
Dette ser bra ut.
Nå er det bare å lære seg å bruke den.
Mvh
Jan Frode
Hei! Jeg synes dette er en bedre link til FS: hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8
Mvh John
Mvh John
Hei John!
Takk for svaret.
Dette var litt av en base.
Er den vanskelig å bruke?
Skjønner at den dekke flere behov, men er den tungvint å bruke?
Takk for tilslaget.
Mvh
Jan Frode
Takk for svaret.
Dette var litt av en base.
Er den vanskelig å bruke?
Skjønner at den dekke flere behov, men er den tungvint å bruke?
Takk for tilslaget.
Mvh
Jan Frode
Hei igjen, Enkelt å bruke når du kommer inn i rutinen: 1. Velg Land (Norge). 2. velg Amt (fylke). 3. Velg sogn. 4. Send forespørsel. 5. Velg Dåb eller Vielse og tidsperiode. Klikk blått nummer. 6. Refine search, legg inn f.eks. fornavn. Håper du forstår min spinkle forklaring, prøv og la meg høre hvordan det går. Mvh John
Hei igjen John
Takk for enkel men super forklaring.
Dette høres lett ut
Mvh
Jan Frode
Takk for enkel men super forklaring.
Dette høres lett ut
Mvh
Jan Frode
-
- Sted: JESSHEIM
Liv Ofsdal skrev:Hei!
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Hei Jan Frode.
Du finner oppskriften til hvordan du søker via Hammerum her: Innlegg nr. 5: Lenke
Hilsen Remi
Du finner oppskriften til hvordan du søker via Hammerum her: Innlegg nr. 5: Lenke
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
John O. Svenning skrev:Hei! Jeg synes dette er en bedre link til FS: hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8
Mvh John
Veldig kjekk side. Jeg har brukt diverse krumspring for å få søkt med få opplysninger i riktig periode, men dette er jo ekstremt mye enklere.

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Jeg løfter frem igjen denne tråden, da jeg har inntrykk av at det er mange som sitter og blar og leter i de skannede kirkebøker uten å være oppmerksom på hvilket fantastisk søkemiddel mormonernes sine baser er.
Selvsagt riktig brukt for å finne raskt frem i originale kirkebøker
Vil og gjøre oppmerksom på denne siden
Hvordan lete i mormonernes databaser
Kanskje Liv Ofsdal også vil kikke på sin link om hvordan søke i FS som jeg ikke får til å fungere
Når jeg har gjort et funn som er henvist til en kirkebok så noterer jeg meg batchnr nederst i venstre hjørne og får da etter hvert en kjekk liste over de nummer som går igjen ved mine søk.
Noen ganger kan det være å finne fedre som heter Ole og som vi tror har et barn fødd et spesielt år i et spesielt prestegjeld. Da holder det med Ole i rubrikken for far, velge Christening, årstall og land/provins og batch nr (husk c for christening). Da vil en få opp en oversiktlig liste som en har å søke ut fra med som regel dåpsdato og mnd.
Andre har sikkert andre erfaringer
Mvh Helge
Selvsagt riktig brukt for å finne raskt frem i originale kirkebøker
Vil og gjøre oppmerksom på denne siden
Hvordan lete i mormonernes databaser
Kanskje Liv Ofsdal også vil kikke på sin link om hvordan søke i FS som jeg ikke får til å fungere

Når jeg har gjort et funn som er henvist til en kirkebok så noterer jeg meg batchnr nederst i venstre hjørne og får da etter hvert en kjekk liste over de nummer som går igjen ved mine søk.
Noen ganger kan det være å finne fedre som heter Ole og som vi tror har et barn fødd et spesielt år i et spesielt prestegjeld. Da holder det med Ole i rubrikken for far, velge Christening, årstall og land/provins og batch nr (husk c for christening). Da vil en få opp en oversiktlig liste som en har å søke ut fra med som regel dåpsdato og mnd.
Andre har sikkert andre erfaringer
Mvh Helge
Hei, ja databasen er veldig bra bare man ikke stoler like mye på de private innsendte registreringene som på kirkebøkene der. Har hatt glede av denne siden når det gjelder å kjenne til batch nr. ved søk, her kan man også søke fra: Hammerum slægtsforskning batch nr. for Norge, Sverige og Danmark.
Hilsen fra Marianne
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Kanskje Liv Ofsdal også vil kikke på sin link om hvordan søke i FS som jeg ikke får til å fungere![]()
At linken til forklaringa jeg i sin tid lagde til FamilySearch har vært nede har jeg vært klar over

Jeg fikk nå en oppfordring til å fixe på dette så nå ligger den her
Veldig hyggelig at denne veiledningen savnes og har vært mye i bruk!!

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal