Ingebret Olsen og Barbro Torsteinsen, Modum
Moderator: MOD_Buskerud
Ingebret Olsen og Barbro Torsteinsen, Modum
Hei.
Jeg søker etter min kones forfedre som kommer i fra Modum. Navnene er Ingebret Olsen, leil. og gruvearbeider født 1818 gift med Barbro Torsteinsen født 1821.
De hadde barna :
Ole Ingebretsen, sjømann født 1843
Terje Ingebretsen, skipstømmerm. født 1845
Guldbrand Ingebretsen, gruvearb. født 1848.
I 1865 bodde familien på Klodeborg i Øiestad, Aust - Agder.
Opplysningene er hentet i fra Gamle Gårder i Øyestad.
Jeg håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Ingebrets og Barbro,s foreldre, besteforeldre, barn, bosted og andre relevante ting.
Tips om bygdebøker, skifter m.m.er også av interresse.
Alle svar mottas med takk.
Mvh
Kjell Pettersen
Jeg søker etter min kones forfedre som kommer i fra Modum. Navnene er Ingebret Olsen, leil. og gruvearbeider født 1818 gift med Barbro Torsteinsen født 1821.
De hadde barna :
Ole Ingebretsen, sjømann født 1843
Terje Ingebretsen, skipstømmerm. født 1845
Guldbrand Ingebretsen, gruvearb. født 1848.
I 1865 bodde familien på Klodeborg i Øiestad, Aust - Agder.
Opplysningene er hentet i fra Gamle Gårder i Øyestad.
Jeg håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Ingebrets og Barbro,s foreldre, besteforeldre, barn, bosted og andre relevante ting.
Tips om bygdebøker, skifter m.m.er også av interresse.
Alle svar mottas med takk.
Mvh
Kjell Pettersen
Re: Ingebret Olsen og Barbro Torsteinsen, Modum
Hei.
Jeg har ikke lett så mye, men Engebret og Barbro giftet seg i Snarum kirke 25.2.1844. Engebret var 24 år, mens Barbro var 21. De bodde begge ved Svendsbyeiet på Snarum. Engebret var født på eller ved plassen Olafsby. hans far het Ole Engebretsen. Barbro var født i Eggedal. Hennes far het Tosten Pedersen.
Jeg fant deres barn nr. 2 , som var Torger, kan være Tosten.- dog ikke Terje. Familien bodde da på S. Olavsbye ved Snarum. Han var født 26.6, døpt 26.7.1846 i Snarum kirke. Engebret holdt på med noe gruvearbeide. Det er , eller var , ikke så langt fra Blåfargeverket. Det var kanskje andre gruver i området, men det er jeg ikke sikker på.
Dette var ment som et steg på veien. Husk at det finnes kirkebøker på Digitalarkivet. Der fant jeg disse svarene.
P.S. Snarum kirke ligger i Modum kommune, ikke langt fra Krøderen.
ds.
Lykke til videre.
mvh
Tormod Thoresen
Drammen
Jeg har ikke lett så mye, men Engebret og Barbro giftet seg i Snarum kirke 25.2.1844. Engebret var 24 år, mens Barbro var 21. De bodde begge ved Svendsbyeiet på Snarum. Engebret var født på eller ved plassen Olafsby. hans far het Ole Engebretsen. Barbro var født i Eggedal. Hennes far het Tosten Pedersen.
Jeg fant deres barn nr. 2 , som var Torger, kan være Tosten.- dog ikke Terje. Familien bodde da på S. Olavsbye ved Snarum. Han var født 26.6, døpt 26.7.1846 i Snarum kirke. Engebret holdt på med noe gruvearbeide. Det er , eller var , ikke så langt fra Blåfargeverket. Det var kanskje andre gruver i området, men det er jeg ikke sikker på.
Dette var ment som et steg på veien. Husk at det finnes kirkebøker på Digitalarkivet. Der fant jeg disse svarene.
P.S. Snarum kirke ligger i Modum kommune, ikke langt fra Krøderen.
ds.
Lykke til videre.
mvh
Tormod Thoresen
Drammen
Hei. Denne Barbro TorstensDatter 21 år, født i Eggedal, g.25.feb.1844 i Snarum kirke med Engebrect Olsen, var mulig ei datter av
Torsten Pedersen Skårseie f.1793 i Ertesprang (foreldre Peder Torsteinsen og Barbru Halvorsdatter) g1817m Margit Klemetsdatter Åsandeie f.1794 (foreldre Klemet Torgeirsen og Eli Halvorsdatter.)
Se bygdeboka *Sigdal og Eggedal . bind III, utg. 1954, forfatter Andreas Mørch*. Slå først opp på Skårseie, side 950. Der finner vi at Torstein Pedersen og Margit Klemetsdatter flyttet til Modum 1830, sammen med deres 5 barn. (Deriblandt Barbru f.1822.).
Mvh Ellef Ellefsen.
Torsten Pedersen Skårseie f.1793 i Ertesprang (foreldre Peder Torsteinsen og Barbru Halvorsdatter) g1817m Margit Klemetsdatter Åsandeie f.1794 (foreldre Klemet Torgeirsen og Eli Halvorsdatter.)
Se bygdeboka *Sigdal og Eggedal . bind III, utg. 1954, forfatter Andreas Mørch*. Slå først opp på Skårseie, side 950. Der finner vi at Torstein Pedersen og Margit Klemetsdatter flyttet til Modum 1830, sammen med deres 5 barn. (Deriblandt Barbru f.1822.).
Mvh Ellef Ellefsen.
Hei. Tror 1865-tellingen for Øiestad har et par småfeil.
Barbro Torstensdatters fødested var nok Sigdal, og nest eldste sønn var døpt Torger.
(Dette er bare småpirk mot hva vi ellers kan finne av feil i folketellinger, men er temmelig sikker på at Barbro var fra Eggedal anneks i Sigdal prestegjeld.)
Mvh Ellef.
Barbro Torstensdatters fødested var nok Sigdal, og nest eldste sønn var døpt Torger.
(Dette er bare småpirk mot hva vi ellers kan finne av feil i folketellinger, men er temmelig sikker på at Barbro var fra Eggedal anneks i Sigdal prestegjeld.)
Mvh Ellef.
hei Ellef.
Der er riktig at Barbro kom fra Eggedal. Det stod anført da hun giftet seg på Snarum.
Tormod
Der er riktig at Barbro kom fra Eggedal. Det stod anført da hun giftet seg på Snarum.
Tormod
Hei igjen. Ser også av Tilgangslisten til Modum at Barbros foreldre, "Tosten Pedersen og Hst Margit Clemetsd.", ankom til sognet 1830, fra Sigdal. Hadde attest av 28.sept.1829 fra Willumsen.
(Willumsen var jo sogneprest i Sigdal på den tid.)
Mvh Ellef.
(Willumsen var jo sogneprest i Sigdal på den tid.)
Mvh Ellef.
Kan denne Ingebret Olsen som giftet seg 1844 med Barbro Torsteinsdatter være han som var født 7.febr.1820 på Gravermoen?
Han ble konfirmert 1837. Se nr.40. Da bodde han og foreldrene på Svendsbyeiet.
Håper noen med bedre kjennskap til Modum trår til og hjelper videre. (Har kun kjørt gjennom bygda noen ganger, og er langt fra lokalkjent).
Mvh Ellef.
Han ble konfirmert 1837. Se nr.40. Da bodde han og foreldrene på Svendsbyeiet.
Håper noen med bedre kjennskap til Modum trår til og hjelper videre. (Har kun kjørt gjennom bygda noen ganger, og er langt fra lokalkjent).
Mvh Ellef.
I tilfelle du finner dødsfallet til Barbro Torsteinsdatter i kirkebøkene eller dødsfallsprotokollene fra Øyestad, kanskje også fødselsdagen hennes er registrert?
Den aktuelle kirkeboka fra Sigdal er enda ikke skannet. Legger derfor med et utklipp jeg knipset fra skjermen til rullefilmfremviseren min. Klippet er fra Sigdal kirkebok nr.5 , 1815-1835, side 183. (Rullefilm HF 402).
Dersom du logger deg på ser du bildet. Klikk så på det, og det forstørres slik at det forhåpentligvis blir leselig.
Skal vise at Barbro var f. 24.aug.1822 og dpt. 22.sept. i Eggedal.
Foreldre: Tosten Peders: og Margit Klemetsd. Kopseng E.
(Kopsengeiet betyr i denne sammenheng den delen av Ertesprang som lå under Kopseng. Foreldrene bodde også i Skårseiet, som du i bygdeboka finner på side 950).
Den aktuelle kirkeboka fra Sigdal er enda ikke skannet. Legger derfor med et utklipp jeg knipset fra skjermen til rullefilmfremviseren min. Klippet er fra Sigdal kirkebok nr.5 , 1815-1835, side 183. (Rullefilm HF 402).
Dersom du logger deg på ser du bildet. Klikk så på det, og det forstørres slik at det forhåpentligvis blir leselig.
Skal vise at Barbro var f. 24.aug.1822 og dpt. 22.sept. i Eggedal.
Foreldre: Tosten Peders: og Margit Klemetsd. Kopseng E.
(Kopsengeiet betyr i denne sammenheng den delen av Ertesprang som lå under Kopseng. Foreldrene bodde også i Skårseiet, som du i bygdeboka finner på side 950).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Regner med du låner *Sigdal og Eggedal - Bind III*. Anbefaler at du samtidig låner bind II, da Barbros aner også går tilbake til Sigdal. I alla fall gjennom Ingeborg Ellevsdatter Grønhovd ca.1706 - 1783. Her havner du langt ned på 1500-tallet, på gården Eikje.
Ingeborg var tippoldemor til Barbro Torsteinsdatter. Legger ved en anesirkel, som viser noen av Barbros forfedre, og trolig letter letingen. Sveivet raskt gjennom kirkebøkene og føyde til noen datoer.
Disse over 50 år gamle bygdebøkene fra Sigdal og Eggedal, var nok veldig gode den tid de ble skrevet. Har med mange husmannsplasser, noe som ikke var for vanlig på den tid. Kronologisk etternavnregister finner du bak i bind III. Dekker begge bind.
Litt utenfor sjølve tråden: Kirkebøkene fra rundt 1750 og et par tiår fremover er forferdelig rotete å finne ut av. Sidene er riktignok nummererte, men årstall og handlinger er ført hultombult. Spennende å se hvordan det blir når de blir skanned. Her tror jeg ikke de kan måle seg med den gamle gode rullefilmen. Aktuelle rullefilmer er HF 401 og HF 402. Kirkebøkene derfra starter 1722 .
Mvh Ellef.
Ingeborg var tippoldemor til Barbro Torsteinsdatter. Legger ved en anesirkel, som viser noen av Barbros forfedre, og trolig letter letingen. Sveivet raskt gjennom kirkebøkene og føyde til noen datoer.
Disse over 50 år gamle bygdebøkene fra Sigdal og Eggedal, var nok veldig gode den tid de ble skrevet. Har med mange husmannsplasser, noe som ikke var for vanlig på den tid. Kronologisk etternavnregister finner du bak i bind III. Dekker begge bind.
Litt utenfor sjølve tråden: Kirkebøkene fra rundt 1750 og et par tiår fremover er forferdelig rotete å finne ut av. Sidene er riktignok nummererte, men årstall og handlinger er ført hultombult. Spennende å se hvordan det blir når de blir skanned. Her tror jeg ikke de kan måle seg med den gamle gode rullefilmen. Aktuelle rullefilmer er HF 401 og HF 402. Kirkebøkene derfra starter 1722 .
Mvh Ellef.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Tormod og Ellef.
Takk for mange utfyllende svar, dette gir meg en masse stoff å arbeide videre med.
Veldig bra.
Har dere flere opplysninger så mottas også de med takk.
Mvh
Kjell.
Takk for mange utfyllende svar, dette gir meg en masse stoff å arbeide videre med.
Veldig bra.
Har dere flere opplysninger så mottas også de med takk.
Mvh
Kjell.
Hei igjen.
Har fått lånt bydebøkene du anbefalte, men har problemer med å koble Ingeborg Ellevsdatter Grønhovd til gården Eikje og videre bakover i tid.
I anesirkelen står navnene Ola Lassesen (Tror jeg) fra Åsand og bla.a. året 175? samt Eli F??????????.
Hvem er dette og hvor kan jeg finne de i bygdebøkerne.
Håper du kan hjelpe meg med problemene.
Dersom du har andre opplysninger utenom de jeg har fått før mottas også de med
takknemmelighet!
Mvh
Kjell.
Har fått lånt bydebøkene du anbefalte, men har problemer med å koble Ingeborg Ellevsdatter Grønhovd til gården Eikje og videre bakover i tid.
I anesirkelen står navnene Ola Lassesen (Tror jeg) fra Åsand og bla.a. året 175? samt Eli F??????????.
Håper du kan hjelpe meg med problemene.
Dersom du har andre opplysninger utenom de jeg har fått før mottas også de med
takknemmelighet!
Mvh
Kjell.
Ola Lassesen og Eli Fingarsd finner du i bind III, side 1128 - øverst i kolonne 2.Kjell Pettersen skrev:I anesirkelen står navnene Ola Lassesen (Tror jeg) fra Åsand og bla.a. året 175? samt Eli F??????????.
Noen forfedre til dette paret fant jeg i farten ikke i bygdeboka. Dersom du logger deg på og klikker på anesirkelen blir den større, og forhåpentligvis leselig. Ser jeg i farten hadde krotet ned Åsand, i stedet for Åsland. Beklager.
Vil senere i kveld gi tips på hvor du i bygdebøkene finner linjene fra Ingeborg Ellevsdatter Grønhovd f. ca.1706 - bgr. 4/3-1783, og tilbake til Eikje. (Mener i farten å huske de gikk fra Grønhovd til Kopseng, til Strand og så til Eikje.)
Mvh Ellef.
Hei igjen. Forsøker noen sidehenvisninger som kan lette oppslagene i boka:Kjell Pettersen skrev:Har fått lånt bydebøkene du anbefalte, men har problemer med å koble Ingeborg Ellevsdatter Grønhovd til gården Eikje og videre bakover i tid.
Bind III, side 896-897. Ingeborg Ellevsdatter gm Torjus Olsen Engar var datter av Ellev Gunnarsen Kopseng/Grønhovd f.ca.1641, g3m Taran Torsteinsdatter fra nedre Grønhovd.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Foreldrene til Ellev Gunnarson var Gunnar Aslesen Kopseng f.ca.1614 og Ingebjørg Håkonsdatter Båsum. Se under Kopseng, bind III, side 909.
Gunnars foreldre: Bind III, side 909: Asle Narvesen fra Eikje gm Kjersti Olsdatter. (Asle var og på Strand ei tid. Se side 750.)
Asles foreldre, bind II, side 361. Narve Gunnarsen Eikje gm Randi.
Tilbake til kona til Gunnar Aslesen Kopseng - Ingebjørg Håkonsdatter Båsum. Faren hennes finner vi i bind III, side 772. Det var Håkon Knutsen Båsum, fra Ørpen i Krødsherad gm Kirsten Bjørnsdatter. (Kirsten Bjørnsdatter er ikke nevt i bygdeboka.) Deres datter nr.6, gm Gunnar Aslesen Grønhovd er heller ikke gitt navn i bygdeboka.
- - - - - - - - - - - - - -
Jeg ætter sjøl fra 3 av Håkon Knutsen Båsums barn, og finner han 17 ganger i anesirkelen min. Hans foreldre var Knut Hallsteinsen på Ørpen i Krødsherad og Rangdi Andersdatter. Det var skifte etter disse i 1614. Knut var nevnt på Ørpen fra 1574.
- - - - - - - - - - - -
Mvh Ellef.
Hei.
Takk skal du ha, nå finner jeg vel forhåpentligvis ut av det.
Mvh
Kjell.
Takk skal du ha, nå finner jeg vel forhåpentligvis ut av det.
Mvh
Kjell.
Legger til at denne dattera Ingebjørg (gm Gunnar Aslesen Grønhovd) allikevel er navngitt i bygdeboka. Bakerst i bind III, under *Rettelser og tilføyelser* på side 1287 er hun nevnt med navn.Ellef Ellefsen skrev:Tilbake til kona til Gunnar Aslesen Kopseng - Ingebjørg Håkonsdatter Båsum. Faren hennes finner vi i bind III, side 772. Det var Håkon Knutsen Båsum, fra Ørpen i Krødsherad gm Kirsten Bjørnsdatter. (Kirsten Bjørnsdatter er ikke nevt i bygdeboka.) Deres datter nr.6, gm Gunnar Aslesen Grønhovd er heller ikke gitt navn i bygdeboka.
All den tid jeg nevnte Knut Hallsteinsen Ørpen i Krødsherad og kona Rangdi Andersdatter, tar jeg med litt rundt disse. Krødsherad var på den tid et anneks til Sigdal prestegjeld. Er nå egen kommune, med egne bygdebøker. Derfor finner du ikke Ørpen i bindene du lånte.
Knut Hallsteinsen var nevnt på Ørpen fra 1574. Ved skifte etter han og kona Rangdi Andersdatter i 1614 var det hele 85 1/2 lispund å dele, herav 25 lp i Ørpen. Dette er det meste vi finner samlet på en hand, så langt tilbake vi kjenner gårdshistorien i Krødsherad. 8 barn er kjent:
1. Helge d.f.1625. Var her. Fikk 10 lp i Ørpen og 5 lp i Sakseng. Hadde etterkommere.
2. Håkon f.ca.1580-d.f.1668, gm Kirsten Bjørnsdatter. 7 barn. Var på nedre Båsum i Sigdal. Fikk 7 1/2 lp. i Redalen, 1 1/2 lp i søre Strand og 3 lp i Bergan (Strand og Bergan liggeri Sigdal.)
3. Gullik d.f.1679. Var på Ørpen og Redalen. g1m Ragnhild Jonsdtr d.f.1647, 6 barn. g2m Helga Haraldsdatter, d.e.1679, 4 barn. Gullik fikk 7 1/2 lp i Redalen og 7 1/2 lp i Ørpen.
4. Eivind d.f.1669. Var på Rud i Sigdal, gm Ingemo Eivindsdtr. Flågan fra Eggedal, d.f.1669. Fikk 15 lp. i Rud i Sigdal.
5. Barbro d.f.1658, g1m Gudbrand Knutsen Medbøen, Flå d.f.1612, 4 barn. g2m Knut Bjørnsen Sønsteby, Flå / Olsgard, Gol f.ca.1570 - d.f.1641, ingen barn. Barbro fikk 2 1/2 lp. i Blekaberg, 2 1/2 lp i søre Strand , begge i Sigdal, 2 lp i Ås og 2 lp i Ula på Snarum, Modum.
6. Kari d.e.1644 , gm enkemand Erik Olavsen Ringnes d.f.1644. 3 barn. Fikk 7 lp. i Skinnes og 1/2 lp. i nedre Gulsvik, Flå.
7. Gullaug, fikk 7 1/2 lp. i Ørpen.
8. Anne, fikk 5 lp. i Rud, Sigdal og 2 1/2 lp. i Ula på Snarum.
(Mesteparten av disse opplysningene er sakset fra bygdeboka *Krødsherad - bind I, side 598* Samme forfatter som Sigdal og Eggedalsbøkene, og utgitt 1974. Endel opplysninger om barna er funnet etter at bøkene ble utgitt. Hvor Knut Halsteinsen og Rangdi Andersdatter var fra er ikke endelig bevist. Mye tyder på de var fra Sigdal.)
Mvh Ellef.
Hei.
Jeg er kjempefornøyd.
Tusen takk skal du ha for alt arbeid og bry.
Mvh
kjell.
Jeg er kjempefornøyd.
Tusen takk skal du ha for alt arbeid og bry.
Mvh
kjell.
Hei.
Jeg lurer på om den Svend som døde i 1729, 90 år gml. var far til Peder Svendsen gift med Åse Torsteinsdtr.
(Se bygdebok Sigdal og Eggedal, bind 3, side 912.)
Det samm gjelder Olluf Eiliv Blørnsen, var han far til Gunnar Olloffson Eikje, som igjen var far til Narve Gunnarsen gift med Randi?
( Se Bind 2, side 361)
Mvh
Kjell.
Jeg lurer på om den Svend som døde i 1729, 90 år gml. var far til Peder Svendsen gift med Åse Torsteinsdtr.
(Se bygdebok Sigdal og Eggedal, bind 3, side 912.)
Det samm gjelder Olluf Eiliv Blørnsen, var han far til Gunnar Olloffson Eikje, som igjen var far til Narve Gunnarsen gift med Randi?
( Se Bind 2, side 361)
Mvh
Kjell.
Disse bygdebøkene fra Sigdal er nå over 50 år gamle, og kan iblandt inneholde endel feil.Kjell Pettersen skrev:Olluf Eiliv Blørnsen, var han far til Gunnar Olloffson Eikje, som igjen var far til Narve Gunnarsen gift med Randi?
( Se Bind 2, side 361)
Den eldste karen på Eikje jeg ætter fra er:
Eilev Eikje, nevnt 1528. (Mulig en sønn eller sønnesønn av Eilev Bjørnsen, nevnt 1463). Denne Eilev Eikje hadde sønnen:
Gunnar Eilevsen Eikje, nevnt 1556 og 1582 (feilskrevet for Gunnar Olloffson i 1556). Hans sønn var:
Narve Gunnarsen Eikje, gm ei Randi. Narve var med å skreiv under Kongehyllingsbrevet i 1591. Skifte etter han i 1614. 3 barn. Blandt disse var:
Asle Narvesen Kopseng, f.ca.1582 - d.1664. (Se bind III, side 909). Var 80 år gammel da han i 1662 vitna i en sak på Holmen. Lagrettemand alt i 1629. Kona er etter bygdeboka ei Kjersti Olsdatter. Trolig er rette navnet Kjersti Alfsdatter. Foreløpig får vi nøye oss med å kalle henne Kjersti.
Mvh Ellef.