När pige Abigael Hansdatter gifter sig 1805 12/1 i Vestby, med ungkarl Anders Gundersen från Skjelfoss i Haabel, står det att hon kommer från Florud i Garder annex.
När jag söker i folketelling 1801 hittar jag 3 intressanta saker:
1. På Florud i Garder annex bor Hans Levorsen (40 år, gift 1 gången) med sin hustru Sebyla Fredriksdatter (36 år, gift 2 gången), deras son Fredrik (4 år), samt hustruns son Lars Larsen (15 år).
2. På Knalstad Nordre i Vestby finns en 14 år gammal Pleye datter, Abigael Hansdatter, hos Peder Jörgensen och Kirsti Bentzdatter.
3. På pladsen Engen under Ugjestrud i Vestby finns en 14 år gammal Stif-datter, Abigael Hansdatter, hos Nils Torgersen (72 år, gift 2 gången) och hans kone Else Nicolajsdatter (52 år, gift 2 gången).
Finns det någon som kan reda ut detta? Till vem är egentligen "min" Abigael Hansdatter, som gifter sig med Anders Gundersen 1805 och flyttar till Haabel, dotter? Är hon dotter till Hans Levorsen på Florud och är fosterdotter på Knalstad 1801, men flyttar tillbaka till föräldrarna sen? Eller är hon dotter till Else Nicolajsdatter i första äktenskapet, och bara råkar bo på Florud när hon gifter sig?
Hoppas att någon kan reda ut lite

Med vänliga hälsningar, Markus Gunshaga.