Carl Johan Thommasen - f. i Bergen 24 des 1822
Moderator: MOD_Nordland
Carl Johan Thommasen - f. i Bergen 24 des 1822
Hei! Skal tru om nokon kan hjelpe meg med ei nøtt. Min oldefar Carl Johan Thommasen var fødd i Bergen 24 des 1822. Han var først gift med Ane Melkersdatter f. 1816 kanskje frå Borge i Lofoten, ingen barn. Andre gang gift med Laura Petrine Sivertsdatter f. 25 juli 1868 frå Vikjord, altså ein aldersforskjell på 46 år! Dei fekk tre barn, Karl Ludvig August f. 1895, Sigvarda Nikoline Amanda f. 1897 og Karlotte Dorthea Marie f. 1903, min farmor. Laura døde 1953. Carl, (Karl) var død svært tidleg, sannsynlegvis før 1904, men eg kan ikkje finne kyrkjebøker frå distriktet. Familien var svært fattig. I folketellinga for 1900 bur familien på Horn, Borge i Lofoten, og Karl har etternamnet Horn. Både Karl og Laura er oppnemnde som "fattiglemer" . Har nokon eit tips om korleis eg skal finne ut når Karl døydde? 

Re: Carl Johan Thommasen
Har du prøvd Borge og Valberg Bygdebok? Den omfatter såvidt jeg husker 9 bind. Horn ligger i Valberg og jeg mener at denne delen av Vestvågøy behandles i de siste bindene av serien. Vær forøvrig oppmerksom på at det finnes en gård som også heter Horn lenger sør på Vestvågøy.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei
Her er dåp til din farmor Karlotte Dorthea Marie (nr 9)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Her kalles han Karl Thomassen.
Hvis du vet sikkert når Laura døde kan du prøve å ta kontakt med kirkevergen hvor hun ble begravet å høre om de har kirkebøkene for den tiden .
Det kan være en mulighet at ved hennes død er oppført når ektemannen døde.
Mvh
Marit
Her er dåp til din farmor Karlotte Dorthea Marie (nr 9)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Her kalles han Karl Thomassen.
Hvis du vet sikkert når Laura døde kan du prøve å ta kontakt med kirkevergen hvor hun ble begravet å høre om de har kirkebøkene for den tiden .
Det kan være en mulighet at ved hennes død er oppført når ektemannen døde.
Mvh
Marit
Hei!
Karl Johan døde i 1903. Han ble begravet på Valberg kirkegård den 13.12.1903
(Dødsdato ikke oppgitt)
Karl Johan døde i 1903. Han ble begravet på Valberg kirkegård den 13.12.1903
(Dødsdato ikke oppgitt)
Hei igjen!
Dette var interessant! Takk for svar! Kvar finn eg opplysningane om at Karl Johan døde i 1903 og var begravet 13 des 1903, Terje Karlsen?
Ante ikkje at det fantest bygdebok for Borge og Valberg, takk for opplysningen, K.U.
Morosamt å finne farmor`s dåpsfortegnelse også, takk M.N.
Dette var interessant! Takk for svar! Kvar finn eg opplysningane om at Karl Johan døde i 1903 og var begravet 13 des 1903, Terje Karlsen?
Ante ikkje at det fantest bygdebok for Borge og Valberg, takk for opplysningen, K.U.
Morosamt å finne farmor`s dåpsfortegnelse også, takk M.N.
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: SAGVÅG
Re: Carl Johan Thommasen - f. i Bergen 24 des 1822
Heisann!
Om denne familien står følgende skrevet i Borge og Valberg bygdebok, bind 9:
HORN:
"På en husmannsplass under Bnr. 1,2,3 og 4, bodde strandsitter og fattiglem Karl Johan (Thomassen), født i Bergen 1824. Han var gift med Laura Sivertsdatter (f.1868), datter av Sivert Eriksen, Viksjø. De hadde to barn her.
I 1909 ble det opprettet en telefon - og telegrafstasjon her. Det var for det meste kvinnene som ekspederte telefonen opp gjennom tiden. Det var også legekontor på denne gården ei tid."
(Viksjø er en husmannsplass i Vikjord.)
Videre leter jeg opp følgende under Vikjord (i samme bok):
"Vikjord i 1865: Lnr.145,....under dette bruket bodde også strandsitter Sivert Eriksen, 35 år, fra Hammerø prestegjeld med sin kone Dorthea Eliasdtr., 36 år (Datter av husmann Elias Danielsen, Øverdal, f.1829) De hadde fire barn hos seg, den eldste, Kristian 10 år, var fra Siverts første ekteskap med Johanne Sofie Hansdatter (også fra Dal). Så hadde de også et fattiglem hos seg, Barbro Hansdtr. 60 år og ugift.
Sivert Eriksen hadde ingen kreaturer og sådde heller ikke potet."
(Her er familien ved folketellinga: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1862&kenr=005&bnr=0020&lnr=00)
Men så i 1875...: "På den tredje plassen (ved Viksjø), bodde husmann med jord, Jægtekar Markus Iversen (f.1838) med sin kone Dorthe Eliassen (f.1830) og deres datter Laura (f.1867) Denne familien hadde 4 sauer og ingen utsæd"
Og i 1900...: "Ved Vikjordsjøen var det to husmannsplasser. På den ene bodde jordbrugende husmann Markus Iversen (f.1832) med sin kone Dortea Eliasdtr. (f.1828). De var begge fra Buksnes og her benevnt "fattigunderstøttet".
(- Er Laura datter av Sivert eller Markus ???)
----------------------------------------------------------------------------------------
Nå har jeg erfaring med at det ikke alltid står riktige opplysninger i bygdebøkene. Heller ikke i Borge og Valberg sine. Men du vet kanskje om alt dette fra før av?
Mvh
Kristine H Nilsen
Om denne familien står følgende skrevet i Borge og Valberg bygdebok, bind 9:
HORN:
"På en husmannsplass under Bnr. 1,2,3 og 4, bodde strandsitter og fattiglem Karl Johan (Thomassen), født i Bergen 1824. Han var gift med Laura Sivertsdatter (f.1868), datter av Sivert Eriksen, Viksjø. De hadde to barn her.
I 1909 ble det opprettet en telefon - og telegrafstasjon her. Det var for det meste kvinnene som ekspederte telefonen opp gjennom tiden. Det var også legekontor på denne gården ei tid."
(Viksjø er en husmannsplass i Vikjord.)
Videre leter jeg opp følgende under Vikjord (i samme bok):
"Vikjord i 1865: Lnr.145,....under dette bruket bodde også strandsitter Sivert Eriksen, 35 år, fra Hammerø prestegjeld med sin kone Dorthea Eliasdtr., 36 år (Datter av husmann Elias Danielsen, Øverdal, f.1829) De hadde fire barn hos seg, den eldste, Kristian 10 år, var fra Siverts første ekteskap med Johanne Sofie Hansdatter (også fra Dal). Så hadde de også et fattiglem hos seg, Barbro Hansdtr. 60 år og ugift.
Sivert Eriksen hadde ingen kreaturer og sådde heller ikke potet."
(Her er familien ved folketellinga: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1862&kenr=005&bnr=0020&lnr=00)
Men så i 1875...: "På den tredje plassen (ved Viksjø), bodde husmann med jord, Jægtekar Markus Iversen (f.1838) med sin kone Dorthe Eliassen (f.1830) og deres datter Laura (f.1867) Denne familien hadde 4 sauer og ingen utsæd"

Og i 1900...: "Ved Vikjordsjøen var det to husmannsplasser. På den ene bodde jordbrugende husmann Markus Iversen (f.1832) med sin kone Dortea Eliasdtr. (f.1828). De var begge fra Buksnes og her benevnt "fattigunderstøttet".

(- Er Laura datter av Sivert eller Markus ???)
----------------------------------------------------------------------------------------
Nå har jeg erfaring med at det ikke alltid står riktige opplysninger i bygdebøkene. Heller ikke i Borge og Valberg sine. Men du vet kanskje om alt dette fra før av?
Mvh
Kristine H Nilsen
-
- Sted: SAGVÅG
Ved å sjekke i kirkeboka for Borge 1868, har jeg funnet Laura Petrine som datter av Sivert!
Fødselsdato, dåpsdato, foreldre og faddere finner du her, nummer 70:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2635&idx_id=2635&uid=ny&idx_side=-131
Mvh
Kristine H Nilsen

Fødselsdato, dåpsdato, foreldre og faddere finner du her, nummer 70:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2635&idx_id=2635&uid=ny&idx_side=-131
Mvh
Kristine H Nilsen
Takk for alle svar, kjempeflott!