Peternille Kaufmann f 1801 og Einar Hardi f 1799 ? *
Moderator: MOD_Nordland
Peternille Kaufmann f 1801 og Einar Hardi f 1799 ? *
Søker opplysninger om etterslekten til Peternille Kaufmann f. 3.apr.1801 på Seines i Ofoten død 6.jun.1848 på Værøy og lensmann Einar Hardi f. 10.jul.1799 ? død 20.nov.1842.
Jeg har en del opplysninger men trenger mere. da jeg skal forsøke å få samlet alle opplysningene til søsknene til Peternille Kaufmann i et hefte.
Hilsen Geir Wold
Jeg har en del opplysninger men trenger mere. da jeg skal forsøke å få samlet alle opplysningene til søsknene til Peternille Kaufmann i et hefte.
Hilsen Geir Wold
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Peternille Kaufmann og Einar Hardi
Hei
Har du prøvd å søke i databasen Kirkebøker Værøy 1750 - 1848 som vi finner under Diverse på DIS Salten sin hjemmeside ? Lenke her
Du må laste ned programmet først.

Har du prøvd å søke i databasen Kirkebøker Værøy 1750 - 1848 som vi finner under Diverse på DIS Salten sin hjemmeside ? Lenke her
Du må laste ned programmet først.
Vennlig hilsen Gry
Har lastet dette ned, men finner ikke mange Hardi, fant bare to barn
Hilsen Geir
Hilsen Geir
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei,
Du kan jo kontakte flg personer med Hardi som etternavn og som bor på Værøy ?
Lenke her til Telefonkatalogen
Kanskje de kjenner til "dine" folk, og er etterkommere
Du kan jo kontakte flg personer med Hardi som etternavn og som bor på Værøy ?
Lenke her til Telefonkatalogen
Kanskje de kjenner til "dine" folk, og er etterkommere

Vennlig hilsen Gry
Hei!
Hva er du på utkikk etter? Jeg har alle (nesten) etterkommere i min database
Hva er du på utkikk etter? Jeg har alle (nesten) etterkommere i min database
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Jeg er på jakt etter alle etterkommerne til Peternille Kaufmann og Einar Hardi.
Jeg har alle etterkommerne til bror til Peternille, Johan Jørgen Kaufmann, skal prøve å få tak i alle etterkommerne til søskene til Peternille.
Søskene var: Ane (Anne) Marie Dorothea f. 27.jan.1798
Kirsten Ebrika Aas f. 12.jun.1799
Peternille Christine f. 03.jan.1801
Iver Lech . død som barn
Johan Jørgen f . 1804
Everine (Iverine) Lech f. 06.mai.1906
Nicolina Johanna . død som barn.
Har tenkt å få laget ett hefte med alle sammen + etterkommere.
Strever litt med å finne opplysninger om deres far Nicolai Conrad Kaufmann f. ca 1746,
hvor han kom fra hva som gjorde at han reiste nordover som 14-15 åring.
Så alle opplysninger som kan hjelpe meg takker jeg for.
Geir
Jeg har alle etterkommerne til bror til Peternille, Johan Jørgen Kaufmann, skal prøve å få tak i alle etterkommerne til søskene til Peternille.
Søskene var: Ane (Anne) Marie Dorothea f. 27.jan.1798
Kirsten Ebrika Aas f. 12.jun.1799
Peternille Christine f. 03.jan.1801
Iver Lech . død som barn
Johan Jørgen f . 1804
Everine (Iverine) Lech f. 06.mai.1906
Nicolina Johanna . død som barn.
Har tenkt å få laget ett hefte med alle sammen + etterkommere.
Strever litt med å finne opplysninger om deres far Nicolai Conrad Kaufmann f. ca 1746,
hvor han kom fra hva som gjorde at han reiste nordover som 14-15 åring.
Så alle opplysninger som kan hjelpe meg takker jeg for.
Geir
-
- Sted: STAMSUND
Hei!
Peternille og Einar ble gift i Moskenes. Barna deres er født der. Jeg har funnet disse barna:
1. Johan Bertrand f. 1823
2. Dorthea Jonetta f. 1827
3. Nicolay Conrad f. 1832
4. Berntine Henriette f. 1834, d. 1860
5. Margrete Christine Caroline f. 1836
Johan Bertrand ble g. 6.10.1847 m. Ingeborg Marthe Evensdatter f. 1823 i Beitstad. Bodde på Værøy
Barn:
1. Hardine Petra Eline f. 7.11.1847
2. Dorthea Ovidia f. 25.10.1848
3. Sara f. 26.1.1850
4. Joachim Martin f. 31.7.1851
5. Nicoaly Edvard f. 26.9.1852
6. Johan Bertrand f. 14.10.1854
Berntine Henriette ble g. 9.9.1855 m. Joachim Kirsebom Raanes f. ca 1827. Bodde på Værøy.
Barn:
1. Johan Edvard f. 1.5.1856
2. Ferdinand Joachim f. 17.3.1858
3. Berntin f. 28.10.1860
Joachim Kirsebom Raanes er på min slekt. Jeg har flere opplysninger om denne slekten, hvis du vil ha mer. Jeg har kirkebøker for Værøy fram til 1925 og Røst fram til 1919.
Mvh
Ann Britt
Peternille og Einar ble gift i Moskenes. Barna deres er født der. Jeg har funnet disse barna:
1. Johan Bertrand f. 1823
2. Dorthea Jonetta f. 1827
3. Nicolay Conrad f. 1832
4. Berntine Henriette f. 1834, d. 1860
5. Margrete Christine Caroline f. 1836
Johan Bertrand ble g. 6.10.1847 m. Ingeborg Marthe Evensdatter f. 1823 i Beitstad. Bodde på Værøy
Barn:
1. Hardine Petra Eline f. 7.11.1847
2. Dorthea Ovidia f. 25.10.1848
3. Sara f. 26.1.1850
4. Joachim Martin f. 31.7.1851
5. Nicoaly Edvard f. 26.9.1852
6. Johan Bertrand f. 14.10.1854
Berntine Henriette ble g. 9.9.1855 m. Joachim Kirsebom Raanes f. ca 1827. Bodde på Værøy.
Barn:
1. Johan Edvard f. 1.5.1856
2. Ferdinand Joachim f. 17.3.1858
3. Berntin f. 28.10.1860
Joachim Kirsebom Raanes er på min slekt. Jeg har flere opplysninger om denne slekten, hvis du vil ha mer. Jeg har kirkebøker for Værøy fram til 1925 og Røst fram til 1919.
Mvh
Ann Britt

Hei Ann Britt
Tusen takk for opplysningene om familien Kaufmann/Hardi.
Har du mere om denne familien?
Tar til takke med alt som kan hjelpe meg videre.
Mvh Geir
Tusen takk for opplysningene om familien Kaufmann/Hardi.
Har du mere om denne familien?
Tar til takke med alt som kan hjelpe meg videre.
Mvh Geir
-
Hei!
Jeg har prøvd å sende privat mail, uten å lykkes. Så til orientering, jeg holder på å samle opplysningene fra de ulike kirkebøkene om Hardi familien. Tenkte å sende det til deg på mail, når jeg blir ferdig. Men for å gjøre det må jeg ha et sted å sende det til.
Mvh
Ann Britt
Jeg har prøvd å sende privat mail, uten å lykkes. Så til orientering, jeg holder på å samle opplysningene fra de ulike kirkebøkene om Hardi familien. Tenkte å sende det til deg på mail, når jeg blir ferdig. Men for å gjøre det må jeg ha et sted å sende det til.
Mvh
Ann Britt
Hei Geir!
Sendt deg en fil, se på den og gi meg tilbakemelding
Sendt deg en fil, se på den og gi meg tilbakemelding

Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Min email er [email protected] , ann-britt, jeg er også interessert i det du skulle ha. kan også sende deg det jeg har om Hardislekten
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Er det noe nytt om Hardislekten? og også Kaufmann
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Sted: BALLSTAD
Hei Kjell - Erik.
Jeg er også interessert i etterslekta til Johanna og Nicolai. De er mine 4 tippoldeforeldre. Vil gjerne dele opplysninger med de som trenger det.
Kirsti
Jeg er også interessert i etterslekta til Johanna og Nicolai. De er mine 4 tippoldeforeldre. Vil gjerne dele opplysninger med de som trenger det.
Kirsti
Hei Kjell-Erik.
Det er ikke noe nytt om slektene. Det er bom stopp, er kanskje litt lei.
Prøver å finne noe om Nicolai kaufman men det er ikke enkelt.
Det blir fortalt at han kom i fra Danmark. Han kom til Bergen som ung gutt og dro nordover,
der han ble komfirmert.
Så jeg får prøve igjen til høsten å se om jeg kan finne ut noe mer.
Mvh Geir
Det er ikke noe nytt om slektene. Det er bom stopp, er kanskje litt lei.
Prøver å finne noe om Nicolai kaufman men det er ikke enkelt.
Det blir fortalt at han kom i fra Danmark. Han kom til Bergen som ung gutt og dro nordover,
der han ble komfirmert.
Så jeg får prøve igjen til høsten å se om jeg kan finne ut noe mer.
Mvh Geir
Nikolai ble visstnok født i 1743 i Danmark ut ifra det jeg har
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
I følge Family Search ble Nicolai Conrad Kaufmann f. ca 1743 i Norge.
Når det gjelder Johanna har dere vel funnet hennes aner langt bakover i tid?. Hvis ikke , så har jeg funnet hennes aner et stykke bakover.
Mvh
Ann Britt
Når det gjelder Johanna har dere vel funnet hennes aner langt bakover i tid?. Hvis ikke , så har jeg funnet hennes aner et stykke bakover.
Mvh
Ann Britt

Nicolay Conrad Johan Kaufmann er født i 1745, og døpt 21. nov. 1745 i Mariager bykirke i Danmark. Foreldrene hans var sr. Johan Georg Kauffman og madam Anna Maria Dorothea Lieverchusen. Moren døde i 1774 i Bergen, og bodde da ved Smedesmuget.
Nicolay hadde minst to kjente søsken:
1. Friedrich Luy Kaufmann født 12. nov. 1751 i Kristiansand. Han reiste med Nicolay fra Bergen til Ofoten, og bodde på samme gård som han i 1801. Han var bl.a. med Nicolay på jektefart til Bergen, og var med på forliset i 1803. Han døde i 1809, og hadde 1 datter.
2. Carl Ludvig Kaufmann, født i 1748 i Kristiansand. Døpt 23/3 1748, død i 1801. Urmaker i Oslo, gift med Abel Cathrine Barth. Fikk 1 sønn Johan Jørgen Kaufmann (urmakerlæring i 1801).
Mere opplysninger om familien på Geni.
mvh
Svein E.
Nicolay hadde minst to kjente søsken:
1. Friedrich Luy Kaufmann født 12. nov. 1751 i Kristiansand. Han reiste med Nicolay fra Bergen til Ofoten, og bodde på samme gård som han i 1801. Han var bl.a. med Nicolay på jektefart til Bergen, og var med på forliset i 1803. Han døde i 1809, og hadde 1 datter.
2. Carl Ludvig Kaufmann, født i 1748 i Kristiansand. Døpt 23/3 1748, død i 1801. Urmaker i Oslo, gift med Abel Cathrine Barth. Fikk 1 sønn Johan Jørgen Kaufmann (urmakerlæring i 1801).
Mere opplysninger om familien på Geni.
mvh
Svein E.
Hei! Hvilke kilder har du på dette?
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Hei
Det gjelder kombinasjon av flere kilder:
Nicolay Kaufmanns patronym (Johan-) framkommer i skiftet etter ham (Skifteprotokoll for Salten 1811-1813 s.204a av 1/9 1812), Ministerialbok for Ofoten 1765-94 s.45/ tingprotokoll for Ofoten Høsttinget 1768). Nicolay bygslet Ytre Seines fra 1768 til han døde i 1812. Det er oppført i kirkeboka at han kom fra Bergen når han konfirmerte seg. Hans fødeselsår varierer fra ca. 1743 (iht.1801-telling) til 1746 (alder oppgitt ved giftermål og ved dødsfall).
Det at Friedrich Kaufmann er hans bror sannsynliggjøres ved han har samme slektsnavn (Kaufmann), samme patronym (Fredrik Johanssen på Ytre Sejnes i 1801), tjenestekar på samme gård som Nicolay bor i 1801 (Seines ytre), var med på samme jektefarter til Bergen, bl.a. ved forliset i 1803 (tingprotokoll for Ofoten høsttinget 1805 B). Han døde også på Seines i 1809. (Ministerialbok for Ofoten 1794-1821 s.175). Hans omtrentlige fødselsår framgår av 1801-tellingen (f.ca.1748) /Kirkeboken (f.ca.1761) /Tingprotokollen for høsttinget 1805 (f.ca.1751). Alderen ved kirkeboken stemmer ikke med de andre kildene (10 år feil ?)... Det er oppført at han kom fra Bergen når han giftet seg 18/12 1786 i Ofoten (Min.bok Ofoten 1765-94 s.229)
Navneoppkallinger for Nicolays barn:
De to eldste døtrene:
A n e M a r i a D o r o t h e a Kaufmann (f.27/1 1798) kalt opp etter hans mor,
Kirsten Ebrica Aas (f.12/6 1799) kalt opp etter Johanna Margrethe Lechs mor.
Blant hans to eldste sønner:
Iver Lech Kaufmann (f.29/5 1802) kalt opp etter Johanna Margrethe Lechs far.
J o h a n J ø r g e n Kaufmann (dp.24/6 1804) kalt opp etter Nicolays far. (Jørgen er den danske varianten for Georg). Johan Jørgen er et navn brukt hyppig også i senere slektsledd.
Kaufmann-slekten dukker først opp i Kristiansand (antakelig fra Danmark ?).
To barn døpt i Kristiansand av foreldrene Johann Georg Kaufmann og Ane Maria Dorothea Lieverchusen:
1. Carolus Ludovicus Kaufmann (= Carl Ludvig Kaufmann), døpt 23/3 1748 (Min.bok for Kristiansand 1734-93 s.111)
2.Friedrich Luy Kaufmann, døpt 17/11 1751 (Min.bok Kristiansand 1734-93 s.174). Ut fra fornavn/slektsnavn/patronym og alder tyder dette på at det må være Friedrich Kaufmann som vi senere finner i Ofoten.
Carl Ludvig Kaufmann senere urmaker i Oslo fikk o g s å en sønn Johan Jørgen (også stavet Johan Georg) navneoppkalt etter faren. Begge er å finne i Kristiania i 1801 (Grændse Gaden no. 361) -- navnet stavet Karel Ludvich Kouffmand.
Tidsrommet etter 1752 er de ikke funnet i Kristiansand. Ettersom det står at Nicolay og Friedrich kom fra Bergen kan det tyde på at de senere oppholdt seg der.
15. juli 1774 ble det begravd en kvinne ved Korskirken i Bergen med navnet Anne Dorthea Kaufmann som kan være identisk med deres mor.
Slekten Kaufmann er omtalt i både Lassens samlinger (digitalarkivet genealogiske samlinger) og i Nygaards sedler i Danmark.
Der fremkommer også at Niels Conrad Johan Kouffmand døpt 21. nov. 1745 i Mariager købstad kirke (i Randers amt) av sr. Koufmand. (Kirkebog for Mariager købstad 1683-1759 opslag 366). Ettersom Niels er en dansk variant for Nicolay og alder stemmer godt, er dette sannsynlig identisk med Nicolay Kaufmann vi finner senere i Ofoten.
En kombinasjon av disse kildene gjør det derfor svært sannsynlig at Nicolays foreldre het Johan Georg Kauffman og Anna Maria Dorothea Lieverchusen.
Er det noen som forøvrig kjenner til deres aner ? Et mulig spor går til Rendsborg i Slesvig-Holsten.
mvh
Svein E. Olsen
Det gjelder kombinasjon av flere kilder:
Nicolay Kaufmanns patronym (Johan-) framkommer i skiftet etter ham (Skifteprotokoll for Salten 1811-1813 s.204a av 1/9 1812), Ministerialbok for Ofoten 1765-94 s.45/ tingprotokoll for Ofoten Høsttinget 1768). Nicolay bygslet Ytre Seines fra 1768 til han døde i 1812. Det er oppført i kirkeboka at han kom fra Bergen når han konfirmerte seg. Hans fødeselsår varierer fra ca. 1743 (iht.1801-telling) til 1746 (alder oppgitt ved giftermål og ved dødsfall).
Det at Friedrich Kaufmann er hans bror sannsynliggjøres ved han har samme slektsnavn (Kaufmann), samme patronym (Fredrik Johanssen på Ytre Sejnes i 1801), tjenestekar på samme gård som Nicolay bor i 1801 (Seines ytre), var med på samme jektefarter til Bergen, bl.a. ved forliset i 1803 (tingprotokoll for Ofoten høsttinget 1805 B). Han døde også på Seines i 1809. (Ministerialbok for Ofoten 1794-1821 s.175). Hans omtrentlige fødselsår framgår av 1801-tellingen (f.ca.1748) /Kirkeboken (f.ca.1761) /Tingprotokollen for høsttinget 1805 (f.ca.1751). Alderen ved kirkeboken stemmer ikke med de andre kildene (10 år feil ?)... Det er oppført at han kom fra Bergen når han giftet seg 18/12 1786 i Ofoten (Min.bok Ofoten 1765-94 s.229)
Navneoppkallinger for Nicolays barn:
De to eldste døtrene:
A n e M a r i a D o r o t h e a Kaufmann (f.27/1 1798) kalt opp etter hans mor,
Kirsten Ebrica Aas (f.12/6 1799) kalt opp etter Johanna Margrethe Lechs mor.
Blant hans to eldste sønner:
Iver Lech Kaufmann (f.29/5 1802) kalt opp etter Johanna Margrethe Lechs far.
J o h a n J ø r g e n Kaufmann (dp.24/6 1804) kalt opp etter Nicolays far. (Jørgen er den danske varianten for Georg). Johan Jørgen er et navn brukt hyppig også i senere slektsledd.
Kaufmann-slekten dukker først opp i Kristiansand (antakelig fra Danmark ?).
To barn døpt i Kristiansand av foreldrene Johann Georg Kaufmann og Ane Maria Dorothea Lieverchusen:
1. Carolus Ludovicus Kaufmann (= Carl Ludvig Kaufmann), døpt 23/3 1748 (Min.bok for Kristiansand 1734-93 s.111)
2.Friedrich Luy Kaufmann, døpt 17/11 1751 (Min.bok Kristiansand 1734-93 s.174). Ut fra fornavn/slektsnavn/patronym og alder tyder dette på at det må være Friedrich Kaufmann som vi senere finner i Ofoten.
Carl Ludvig Kaufmann senere urmaker i Oslo fikk o g s å en sønn Johan Jørgen (også stavet Johan Georg) navneoppkalt etter faren. Begge er å finne i Kristiania i 1801 (Grændse Gaden no. 361) -- navnet stavet Karel Ludvich Kouffmand.
Tidsrommet etter 1752 er de ikke funnet i Kristiansand. Ettersom det står at Nicolay og Friedrich kom fra Bergen kan det tyde på at de senere oppholdt seg der.
15. juli 1774 ble det begravd en kvinne ved Korskirken i Bergen med navnet Anne Dorthea Kaufmann som kan være identisk med deres mor.
Slekten Kaufmann er omtalt i både Lassens samlinger (digitalarkivet genealogiske samlinger) og i Nygaards sedler i Danmark.
Der fremkommer også at Niels Conrad Johan Kouffmand døpt 21. nov. 1745 i Mariager købstad kirke (i Randers amt) av sr. Koufmand. (Kirkebog for Mariager købstad 1683-1759 opslag 366). Ettersom Niels er en dansk variant for Nicolay og alder stemmer godt, er dette sannsynlig identisk med Nicolay Kaufmann vi finner senere i Ofoten.
En kombinasjon av disse kildene gjør det derfor svært sannsynlig at Nicolays foreldre het Johan Georg Kauffman og Anna Maria Dorothea Lieverchusen.
Er det noen som forøvrig kjenner til deres aner ? Et mulig spor går til Rendsborg i Slesvig-Holsten.
mvh
Svein E. Olsen
Sist redigert av gj19533 den 7. mai 2016 kl. 9.27, redigert 1 gang totalt.
Hei
Jeg har en del opplysninger om etterslekta til Johan Bertrand Hardy, gift Ingeborg Martha Evensdatter. Bla kan jeg nevne Oluffa Karine Olsen født 8 okt 1877, datter av Dorthea Ovidia Hardy og Christian Maas Olsen, Sørland. Oluffa ble gift og bosatt i Sandnessjøen.
Mail: klausj (alfakr.) online.no
Jeg har en del opplysninger om etterslekta til Johan Bertrand Hardy, gift Ingeborg Martha Evensdatter. Bla kan jeg nevne Oluffa Karine Olsen født 8 okt 1877, datter av Dorthea Ovidia Hardy og Christian Maas Olsen, Sørland. Oluffa ble gift og bosatt i Sandnessjøen.
Mail: klausj (alfakr.) online.no
Hva med etternavnet, Lieverchusen, hvor stammer det fra??
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
- Paul Johan Hals
Kjell-Erik skrev:Hva med etternavnet, Lieverchusen, hvor stammer det fra??
Sannsynligvis fra Tyskland. Det er en by der med navn Leverkusen. Nøyaktig hvor vet jeg ikke, men Agfa hadde laboratorier og produserte film der.
Mvh Paul
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Det bor etterkommere av Einar Hardi i Grenlandsområdet, men de skriver det med y. Vet deres far som nå er død hadde samlet hele slekta påsto han. Kanskje prøve telefonkatalogen her også.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
To mulige søsken til:
1. Peiter Friderich Christian Kaufmann,
Døpt 24.05.1741, Vor Frues kirke, Aalborg i Danmark. (kilde: Ålborg vor frue, fleskum, Ålborg, 1715-1777 opslag 181). Johan Georgi Koffman og Anna Marie Dorethea filius Peiter Friderich Christian. Faddere: Peder Torslef, Friderich Jullius, Christen Christensen, Anna Maria sal: Torstenss, Jomfrue Heug.
2. Maria Dorothea Kaufmann,
Johan Georgii Kaffman og Anna Maria Dorote filia Maria Dorothea. Døpt 09.05.1744 Aalborg vor frues kirke. Intr. 29.06.1744. Faddere: Poul Sterenberg, Anders Hagaard, Jens Hunerig, madam Harboes og jomfrue Larsen. (kilde: kirkebok Aalborg vor frues, Fleskum, 1715-77 opslag 197)
1. Peiter Friderich Christian Kaufmann,
Døpt 24.05.1741, Vor Frues kirke, Aalborg i Danmark. (kilde: Ålborg vor frue, fleskum, Ålborg, 1715-1777 opslag 181). Johan Georgi Koffman og Anna Marie Dorethea filius Peiter Friderich Christian. Faddere: Peder Torslef, Friderich Jullius, Christen Christensen, Anna Maria sal: Torstenss, Jomfrue Heug.
2. Maria Dorothea Kaufmann,
Johan Georgii Kaffman og Anna Maria Dorote filia Maria Dorothea. Døpt 09.05.1744 Aalborg vor frues kirke. Intr. 29.06.1744. Faddere: Poul Sterenberg, Anders Hagaard, Jens Hunerig, madam Harboes og jomfrue Larsen. (kilde: kirkebok Aalborg vor frues, Fleskum, 1715-77 opslag 197)
Marie Dorethe, Johan Georgii Kaffmanns D. (3 Mnd. 5 Dager), begr. 13.08.1744 (kilde: Kirkebok Ålborg/ Vor frue 1715-77 opslag 201).
mulige navneoppkallinger for Nicolay Conrad Kaufmanns barn:
- Jacob [ etter ?] (sønn av Nicolay Kaufmann og Margrethe Larsdatter)
- Anne Maria Dorothea [etter Nicolays mor]
- Kirsten Ebrica Aas [etter Johanna Margrethes mor]
- Peternilla Christiana [etter Peter Christian ?, Nicolays bestefar ??]
- Iver Lech [etter Johanna Margrethes far]
- Johan Jørgen [etter Nicolays far]
- Iverina Lech [etter Johanna Margrethes far]
- Nicolina Johana [ etter Nicolay og Johanna M.]
Johann Georg Kaufmann og Anna Maria Dorothea Liewerckhuusens mulige barn:
- Peiter Friderich Christian [etter Peter Christian, bestefar ??]
- Maria Dorothea [etter ?]
- Nicolay Conrad Johan [ etter ?]
- Friderich Luy [etter ?, Luy = Ludwig ?]
- Carl Ludwig [etter ?]
Mtp. Peter F.Christian Kauffmann, kan Peternille Christiana Kaufmann være kalt opp etter en mulig oldefar ? Er det noen som kjenner til en Peter Christian Kauffmann eller Peter Christian Liewerckhusen ?
mvh Svein E. Olsen
mulige navneoppkallinger for Nicolay Conrad Kaufmanns barn:
- Jacob [ etter ?] (sønn av Nicolay Kaufmann og Margrethe Larsdatter)
- Anne Maria Dorothea [etter Nicolays mor]
- Kirsten Ebrica Aas [etter Johanna Margrethes mor]
- Peternilla Christiana [etter Peter Christian ?, Nicolays bestefar ??]
- Iver Lech [etter Johanna Margrethes far]
- Johan Jørgen [etter Nicolays far]
- Iverina Lech [etter Johanna Margrethes far]
- Nicolina Johana [ etter Nicolay og Johanna M.]
Johann Georg Kaufmann og Anna Maria Dorothea Liewerckhuusens mulige barn:
- Peiter Friderich Christian [etter Peter Christian, bestefar ??]
- Maria Dorothea [etter ?]
- Nicolay Conrad Johan [ etter ?]
- Friderich Luy [etter ?, Luy = Ludwig ?]
- Carl Ludwig [etter ?]
Mtp. Peter F.Christian Kauffmann, kan Peternille Christiana Kaufmann være kalt opp etter en mulig oldefar ? Er det noen som kjenner til en Peter Christian Kauffmann eller Peter Christian Liewerckhusen ?
mvh Svein E. Olsen
Byen Leverkusen er vel kalt opp etter Carl Leverkus,
https://heraldik-wiki.de/index.php?title=Carl_Leverkus&redirect=no
Det kan se ut som det er 2 linjer av slekten Leverkus/ Leverkusen, den ene går til Johan to Leverkhuisen (1579, Wermelskirchener-linjen fra prøyssiske Rhinland), den andre til Hans von Leyverkuyss (1545, Lenneper-linjen), muligens beslektet.
Hvorvidt det kan være en forbindelse til disse slektene fra Anna M. D. Lewerchusen er mulig.
Samtidig som Johann Georg Kaufmann og Anna Maria Dorothea Lewerchusen bodde i Kristiansand, bodde det en løytnant Wilhelm Jacob Adolf Lewerckhausen i byen. Han giftet seg med Anna Kirstine Bernhoft, og fikk bl.a. sønnen Johannes Georg i Kristiansand i 1754. Jeg har ikke klart å påvise at han er beslektet med Anna Maria, men det er mulig.
https://heraldik-wiki.de/index.php?title=Carl_Leverkus&redirect=no
Det kan se ut som det er 2 linjer av slekten Leverkus/ Leverkusen, den ene går til Johan to Leverkhuisen (1579, Wermelskirchener-linjen fra prøyssiske Rhinland), den andre til Hans von Leyverkuyss (1545, Lenneper-linjen), muligens beslektet.
Hvorvidt det kan være en forbindelse til disse slektene fra Anna M. D. Lewerchusen er mulig.
Samtidig som Johann Georg Kaufmann og Anna Maria Dorothea Lewerchusen bodde i Kristiansand, bodde det en løytnant Wilhelm Jacob Adolf Lewerckhausen i byen. Han giftet seg med Anna Kirstine Bernhoft, og fikk bl.a. sønnen Johannes Georg i Kristiansand i 1754. Jeg har ikke klart å påvise at han er beslektet med Anna Maria, men det er mulig.