Valg av dataprogram, nybegynner

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
20804
Sted: GRIMSTAD

Valg av dataprogram, nybegynner

Legg inn av 20804 » 22. november 2006 kl. 21.34

Kan noen hjelpe en stakkars nybegynner, med råd på "teskje-stadiet"?
Jeg har samlet en del familiedata, som jeg gleder meg til å få ordnet bedre.

Jeg har forsøkt demoversjonen av Brother's Keeper og Embla.
BK synes jeg var grei mht innlegging av data, men ikke så "flotte" lister å få ut, kanskje.
Når det gjelder Embla, turde jeg kun legge inn for meg kjente personer; tror ikke jeg skjønte systemet helt.
Etter et PC-krasj mistet jeg demoversjonene.

Jeg er ganske grønn når det gjelder data. Det er så ille at jeg ikke engang kan forklare hva jeg synes er vanskelig. Jeg forstår ikke ordene, liksom.

Egentlig tror jeg at jeg ønsker å kjøpe BK omtrent i morgen.
Finnes det andre nybegynnere eller garvede brukere med pedagogiske evner som kan råde meg og "trøste" meg litt?

Takk for svar.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Valg av dataprogram, nybegynner

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. november 2006 kl. 21.52

Brothers Keeper leveres ikke i demoversjon. Det er en fullversjon du installerer, men som uregistrert bruker av programmet, er det lagt inn en del begrensninger.
Disse begrensningen gjøres tilgjengelige for vanlig bruk ved registrering, men er mulig å teste ut over en begrenset periode. For å åpne permanent trenges bruker-id og passord. Du taper dermed ikke noen av dine data ved å gå over til fullversjon.

Du betaler heller ingen ting for oppdateringer. Disse henter du fra nettet kostnadsfritt. Det foregår stadig videreutviking av Brithers Keeper. Informasjon gis i den nordiske postlisten og På Slektsforum og i nyhetsgruppen no.fritid.slektsforsking.it samt på http://home.online.no/~otjoerge/bk/index.htm og http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u2001.htm

Det finnes en rekke faddere omkring i Norge http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkfadder.htm samt brukergrupper. Disse kommer i tillegg til alle brukere som er med på postlisten og "din nabo" som driver med samme hobby.

Du kan også ta kontakt med meg hvis du lurer på noe: tfn er angitt under Assistanse i Programmet.

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 23. november 2006 kl. 1.23

Hei Eli

Hvis du ønsker å få litt informasjon om Embla Familie og Slekt , så kan jeg henvise til noen presentasjoner som er laget med tanke på opplæring.

1) Først en presentasjon som viser hvordan man begynner med Embla. Her starter programmet opp for aller første gang og viser Nybegynnerskjemaet.

http://www.embla.no/projects/no/slektsp ... ynnere.htm
---

2) Det er mulig å gjøre akkurat det samme med bruk av Oversiktskjemaet;

http://www.embla.no/projects/no/ftv5_1.htm
---

3) Etterhvert ønsker du kanskje å legge inn mer informasjon om hver enkelt person;

http://www.embla.no/projects/no/hvordan ... ns_liv.htm
---

4) Noen har kanskje et annet slektsprogram fra før og ønsker å lese inn en Gedcom-fil til Embla;

http://www.embla.no/projects/no/Gedcom-import.htm
---

Hvis det er noe jeg kan bistå med så må du bare ta kontakt.

Med vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

Daglig leder i Embla Norsk Familiehistorie AS
Internett: http://www.embla.no

Lise Andersen
Sted: EIDSNES

Legg inn av Lise Andersen » 23. november 2006 kl. 1.52

Hei Eli.
Jeg er nybegynner som du, jeg havnet på Embla og er veldig fornøyd. Et enkelt greit og NORSK program. Lykke til

Mvh Lise Andersen

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 23. november 2006 kl. 9.38

Hei

På denne sida finner du DIS Norge sine "tester" av forskjellige slektsprogram: Lenke

Der kan du i ro og mak studere dei forskjellige programmer og deira egenskaper.

Lykke til med valget.

Mvh
Ingmar
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 23. november 2006 kl. 15.40

Jeg endte opp med Legacy, mye fordi jeg skjønte med en gang hva jeg skulle gjøre for å få lagt inn det jeg hadde.

se http://www.legacynorsk.com/

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. november 2006 kl. 17.57

Sist redigert av 55901 den 23. november 2006 kl. 19.03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. november 2006 kl. 18.15

I og for seg urelevante sammeligninger

For BK henvises det til en angitt versjon av programmet
http://www.slekt.no/index.php/dataprogr ... l/test_bk/ og en vurdering som ble foretatt 02.2001, for mer enn 5 år siden. Dette viserr faren med ukritisk å ta gamle vurderinger til inntekt for dagens situasjon. Om vurderingene er norske eller utenlandske gjør ingen foskjell.
Vurderinger bør tas av siste eksisterende versjon av programmet på et gitt tidspunkt og ikke på gammel historie eller ved at noen program er testet med ny versjon mens andre har eldre og til dels meget gamle versjoner. Dette gir ikke likeverdig behandling av programmene og gir de som skal velge feilaktige inntrykk.

Vi er nå i 2006 og det har skjedd mye med BK siden februar i 2001 og det meste stemmer ikke med nåværende versjon av BK6.2.27.
Anbefaler at man leser endringene som angis på http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u2001.htm og foranliggende dokumentasjon.

Brukeravatar
dn04977
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 23. november 2006 kl. 19.10

For den som har interesse av det så kan eg vise til ein Amerikansk vurdering av slektsprogrammer: Lenke

Her er dei 10 beste programma (Etter deira vurdering) lista opp. Minst to av desse kan kjøpast i Norge og med Norsk tekst.

Mvh
Ingmar

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. november 2006 kl. 20.55

Det angis ikke her som hos DISNorge hvilke versjonen de virkelig har testet. Etter som jeg ser, er det bare hoved versjonnummer som angis, f.eks. FTM16, Legacy DeLux6.0, TMG6 etc

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 23. november 2006 kl. 21.32

Hei der

Jeg vil nå helst anbefale at man prøver 2 - 3 program først og velger ut fra det.

Som regel sier jeg at du skal velge det programmet du trives best med, da er det lettere på ett senere tidspunkt å bytte.

Man skal ikke starte med en hobby og ett program som enten ergrer eller frustrerer en.
Slektsforsking skal være MORRO

Men DIS sin side om de forskjellige programmen er og anbefale, der finnes også linker, slik at man kan laste ned.
Sjekk også om det finnes en brukergruppe i nærheten av der du bor, da kan dere samarbeide og lære av hverandre.

Lykke til videre
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. november 2006 kl. 21.37

Otto Jørgensen skrev:I og for seg urelevante sammeligninger

Vurderinger bør tas av siste eksisterende versjon av programmet på et gitt tidspunkt og ikke på gammel historie eller ved at noen program er testet med ny versjon mens andre har eldre og til dels meget gamle versjoner. Dette gir ikke likeverdig behandling av programmene og gir de som skal velge feilaktige inntrykk.
.

Testingen i DIS Norge-regi blir vel gjort på ulønnet og frivillig basis? Og enkelte programmer kommer jo med ganske hyppige oppdateringer.... 8)
Hvordan skal disse testerne overkomme dette?

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 23. november 2006 kl. 21.48

ja man kan ikke teste i hytt og pine, hver eneste oppdatering, man må holde seg til hovedversjoner.

Som Torgeir skriver, dette er på HELT frivillig basis
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. november 2006 kl. 21.52

Hvilken belønning som bør gis testerne i DIS skal jeg ikke ha min mening im her. :)

Det som gjorde at jeg reagerte :? , var henvisning til vurderinger av programversjoner som ikke lenger leveres. Da er vurderingene som har og fortsatt foretatt av DIS-Norge mer ferske :lol: og gir en bedre oversikt enn opp til 5 år gamle vurderinger :cry: av versjoner som ikke lenger leveres.

Skal en referere til vurderinger, bør de være ferskest mulig. Så langt er vel vurderingene til DIS-Norge mer fesk-vare enn de andre :wink:

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 23. november 2006 kl. 22.37

Eli.

Du har fått mange gode (og sannsynligvis noen dårlige) råd om valg av dataprogram.

Flere av innleggene kommer fra personer som enten produserer eller selger/distribuerer ulike slektsdataprogram. Innleggene fra mange av dem er gode og velmente, men de er langt fra objektive.

Det finnes flere tester av slektsdataprogram. Den beste og mest oppdaterte er DIS-Norges test. Den er ikke på alle områder oppdatert til helt siste versjon av alle programmer, men de siste oppdateringene av de beste og viktigste programmene er på områder som ikke påvirker testresultatene i vesentlig grad.

Ulempen med DIS-Norges test er at den er svært "kirurgisk" og "ufølsom". Den sier mye om hva programmene kan, men lite om hvor brukervennlige og intuitive de er. Dette er subjektive og lite målbare egenskaper. Og det er dessverre få tester som forteller noe om dette. Og de som gjør det er basert på hva testeren liker/synes er viktig.

Bruk derfor DIS-Norges test som en måleenhet for hva programmene kan. Snakk så med noen som bruker de programmene som kan det du vil/trenger, og hør hva de synes om brukervennlighet osv.

Hva er viktig for deg?

Her er noen problemstillinger:

Vil du ha et "gratis" program? Da kan du velge Legacy, PAF eller Brother's Keeper. Det siste er shareware.

Kan du mye eller lite om data? Kan du lite kan Legacy eller Embla være riktig. Kan du mye kan TMG være riktig.

Er du en ren "amatør" eller har du store profesjonelle ambisjoner? Er det første riktig kan Brother's Keeper, Disgen eller Embla være riktig. Er det siste riktig kan Legacy (i betalversjon) eller TMG være riktig.

Er det viktig å ha stor fleksibilitet? Da kan TMG være riktig.

Er det viktigste å lage ei slektsbok? Da er Disgen det rette valget.

Samme hva du ellers ønsker så bør du ha mulighet til å flytte registrerte data til et annet program. Da mener DIS-Norge at du bør unngå Win-Family og Familiearkiv, fordi begge har problemer med Gedcom-eksport/import.

Er norsk språk i menyer og skjermbilder viktig? Da er kanskje TMG, Embla, Brother's Keeper eller Legacy (snart ferdig på norsk) riktig. Disgen har svenske menyer og skjermbilder, men gode norske utskrifter. PAF har svenske menyer og svenske utskrifter.

Ønsker du et program som blir videreutviklet? Ikke alle programmer blir det. Sjekk på leverandørens nettsider når siste versjon kom og hvor ofte programmet blir oppdatert. Noen programmer er ikke oppdatert på flere år. Jeg anbefaler at du holder deg unna disse.

Som du ser er ikke dette et enkelt valg. Men velger du et program med brukbar Gedcom-eksport/import kan du velge det programmet og så flytte til et annet program senere. Men: Du mister sannsynligvis noen data når du bruker Gedcom for å flytte til et nytt program, så forsøk å gjøre et best mulig valg allerede nå.

Lykke til!

mvh
Lars H

PS: Og så er det sikkert mange som vil mene at mine kategoriseringer av ulike program er feil. Det viser hvor vanskelig dette er...

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. november 2006 kl. 22.42

Slik jeg ser det, så tester de med visse mellomrom for å fange opp det som skjer med programmene. De gjør en god jobb og holder oversikten mer up-to-date enn mange av de tester som enkelte henviser til. :wink:

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. november 2006 kl. 22.53

Otto Jørgensen skrev:Slik jeg ser det, så tester de med visse mellomrom for å fange opp det som skjer med programmene. De gjør en god jobb og holder oversikten mer up-to-date enn mange av de tester som enkelte henviser til. :wink:

Er enig i at det var litt stor "aldersforskjell".
:shock:
Det blir jo nesten lagt mer vekt på brukervennlighet enn det foreløpig er i DIS Norge-testen, men det ser jeg at det også skal bli en endring på. Den skal bli spennende å se. 8)

Amerikanerne har jo sin egen målestokk på det meste og de fleste program kommer jo derfra....... :(

Brukeravatar
dn04977
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 24. november 2006 kl. 1.11

Ein veldig god oppsummering frå Lars Harald Alstadsæter, mange kloke ord der :D

Prøv deg fram, sjå kva du liker og bruk det.

Lykke til med valget.
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 24. november 2006 kl. 14.54

Har i mange år sett på forskjellige programmer, og havnet på TMG. Som Dis sin test viser er det det programmet som kan vise til flest funksjoner. Etter å ha brukt programmet i et par år, må jeg innrømme - jeg liker ikke programmet, det virker tungt og tregt, og kanskje viktigst - det faller ikke helt sammen med min måte å tenke på.

Problemet for meg er at jeg finner en fin funksjon i program X, som mangler i program Y, mens program Y på sin side har andre fine funkjsoner. Det ideelle program finnes muligens ikke. Det er ikke bare å telle antall funksjoner, men programmets oppbygging bør samsvare med din egen måte å tenke på.

Etter å ha prøvd flere programmer, vil jeg påstå at jeg ikke er blitt "gift" med noen av dem. I disse dager tror jeg likevel jeg har funnet programmet jeg vil satse på, og det er RootsMagic. Nettopp fordi programmet i stor grad følger egen måte å tenke på. Det er enkelt og raskt å komme i gang med, men samtidig med nødvendige funksjoner for den seriøse. Men også her må jeg sluke noen kameler. F. eks. at programmet foreløpig bare har en amerikansk versjon. Men det er et godt og aktivt brukerforum og e-postliste for programmet der man får god hjelp.

Som andre har påpekt er det viktig å prøve flere programmer. Og når man tar et valg er det viktig å sette seg godt inn i programmet før man begynner å bruke det på alvor. Dette for å unngå at man seinere skal angre på hvordan man la inn f. eks. datoer, stedsnavn, tekst til personer osv.

Blant flere programforsøk, prøv i det minste en demoversjon av RootsMagic. Tror dette er første gang jeg anbefaler et bestemt program enda jeg mange ganger er blitt spurt om anbefalinger.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. november 2006 kl. 11.25

Og vær ikke redd for å ta i permanent bruk flere program. Ulike program har sine fordeler. Noen er bedre på registrering, mens andre har bedre utskrifter.
Glem nå heller ikke at det finnes gode muligheter i standarprogrampakker som f.eks. MS Office , OppenOffice som gir gode supplement til utskriftsbehandling

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 27. november 2006 kl. 20.05

Hei

jeg er enig i kritikken av dagens DIS-Norge test.
Testen gir ikke en nybegynner svar på enkle spørsmål.

Vi er i sluttfasen med å supplere dagens "kirurgiske" (ikke noe dårlig beskrivelse det...)funksjonskriterier med flere og forhåpentligvis relevante kriterier primært for å rette opp de to hovedsvakhetene vi har oppfattet med dagens kriterier/måte å presentere resultanene på.

1) Vi kommer med en egen deltest som kun tar for seg relasjonen mellom nybegynneren og programmet:
* installasjon
* komme i gang
* brukerveiledning
* utseende
Her vil det være konkrete og subjektive underkriterier til dise overskriftene.
Vi vil rangere programmene kun etter disse kriteriene slik at en nybegynner lettere kan få en anbefaling om hvilke 2-3 program han/hun bør prøve.
Her fokuseres det altså ikke på hva programmet kan, men hvordan det oppleves.

2) Vi vil kombinere dagens funksjonskriterier med noen brukskvalitetskriterier og rette dette spesielt mot den viderekomne.
For den viderekomne vil det derfor komme en separat rangering av dels hva programmene kan (dagens funksjonskriterier) + hvordan programmene utfører dette (nye brukskvalitetskriterier rettet mot tyngre/langvarig bruk).
Nye Brukskvalitetskriteriergrupper er:
* Utseende
* Responstid
* Effektivitet
* Stabilitet
Disse gruppene vi da supplere dagens omfattende funksjonskriterier.

Det er et omfattende arbeid å teste program etter disse nye kriteriene + ikke minst å legge om hele testresultatene og måten dette presenteres på.
Ambisjonen er at dette skal se offentlighetens lys før jul.

For de nybegynnere som ikke kan vente så lenge kan jeg gi følgende råd:
* Prøver 2-4 program
* Legg inn 30-50 relaterte personer med historier og kildehenvisninger
* Kan du enkelt gjenbruke innlagte stedsnavn og kildedetaljer?
* Prøv forskjellige rapporter
* Finner du de rapportene du ønsker?
* Kommer alle innlagte personer/informasjon med?
* Har du tilstrekkelig valgfrihet mhp layout/innhold i rapportene?

De programmene du som nybegynner bør se nærmere på er:
(En nybegynner er her definert som en person som er interessert i å starte med slektsforkning/eller har drevet med slektsforkning, men som har noe begrenset dataerfaring.)

Legacy
Legacy er det slektsprogram som best kombinerer enkelhet med mange valgmuligheter. Programmet oppleves som meget enkelt, lettbrukt og intuitivt å komme i gang med. Dette er et program du får lyst til å jobbe mer med. Det har dessuten svært mange valgmuligheter som den mer erfarne bruker gjerne etterspør. Det finnes et aktivt norsk brukermiljø og du kan benytte gedcom til å flytte slektsinformasjon til/fra programmet. Programmet er i øvre prisklasse og den norske versjonen er fortsatt ikke ferdig.
Ser en bort fra at programmet ikke er på norsk (dansk/engelsk) er nok dette det programmet både nybegynneren og den noe mer kravstore brukeren vil bli mest fornøyd med.

Embla Norsk Familiehistorie
Embla er et tvers i gjennom norsk slektsprogram som er meget enkelt, lettkjørt og tiltalende å bruke, for en nybegynner. Det finnes et meget aktivt norsk brukermiljø og du kan benytte gedcom til å flytte slektsinformasjon til/fra programmet. Programmet ligger absolutt i øvre prisklasse og mangler nok en del mhp valgmuligheter/funksjoner som en mer kravstor slektsforsker forventer. Videre er spesielt rapporter og tilpasningsmuligheter for brukeren er heller dårlig utviklet.
Dersom kostnadene ved å bruke et slektsprogram ikke er vesentlig og du skal ha et norsk program som er tiltalende å bruke og lett å komme i gang med bør du se nærmere på dette programmet.

Brothers Keeper
Brothers Keeper er et amerikansk program som kommer i norsk språkdrakt. Det er vel det mest brukte slektsprogrammet i Norge og oppleves som lett og greit å komme i gang med. Det finnes derfor et stort og aktivt norsk brukermiljø og du kan benytte gedcom til å flytte slektsinformasjon til/fra programmet. Programmet finnes som shareware og det koster kun $45 å få tilgang til fullversjonen. Programmet har kanskje en noe tradisjonell utforming/layout, mangler nok en del funksjoner/valgfrihet som en mer erfaren bruker kanskje etterspør. Dessuten er rapportdelen noe mangelfullt utviklet.
Dersom du er nybegynner og skal ha en lav terskel inn i slektsprogramverdenen både mhp pris/kostnader og brukeropplevelse bør du se nærmere på dette programmet.

Dette ble et langt svar, men....

;-))
Ole Bjørn
DIS-Norge
Leder for testing av slektsprogram

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. november 2006 kl. 0.15

Slike ting har lett for å bli hengende og tatt for evige samheter. Men dette gjelder alltid på en bestemt tidspunkt.

Alle program utvikles og det er alltid nye ting.

En viktig ting er at de aller fleste brukere av slektsprogrammer har utrolige muligheter også ved å bruke f.eks. Open Office og MS office og andre som supplement. Der har en gjerne mye større mulighet å videreutvikle sine sluttdokumenter individuelt; noe en aldri vil klare i et slektsprogram.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 28. november 2006 kl. 0.29

Otto Jørgensen skrev:Slike ting har lett for å bli hengende og tatt for evige samheter. Men dette gjelder alltid på en bestemt tidspunkt.

Alle program utvikles og det er alltid nye ting.

En viktig ting er at de aller fleste brukere av slektsprogrammer har utrolige muligheter også ved å bruke f.eks. Open Office og MS office og andre som supplement. Der har en gjerne mye større mulighet å videreutvikle sine sluttdokumenter individuelt; noe en aldri vil klare i et slektsprogram.

Evige sannheter? Nei jeg tror ikke det, fordi som du også sier "alle program utvikles og det kommer nye ting." Jeg vil si heldigvis. :D Og i tillegg så får vi jo oppdateringer av programtester her i DIS Norge. 8)

En annen ting er at jeg er for lat eller har for lite kunnskaper til å skulle "videreutvikle" et sluttdokument. Derfor er det viktig for meg at det programmet jeg skal velge, kan gjøre dette på for meg en tilfredsstillende måte. Og det finnes faktisk et slektsprogram som gjør det. 8)

Til Ole Bjørn: Hvorfor nevner du prisen bare for BK? :?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»