John Haagensen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Inger Johanne Johansen
Sted: HEIMDAL

John Haagensen

Legg inn av Inger Johanne Johansen » 8. november 2006 kl. 23.56

Hei, her trenger jeg masse hjelp til å finne min slekt på farsiden:
Gunild Johnsdtr. f. ca. 1813 på Hiteren, jeg kan ikke finne foreldrene hennes, farens navn fant jeg da hun giftet seg den 24.10.1841 Hitra med Morten Mortensen døpt 31.8.1818
Mortens mor og hennes foreldre finner jeg heller ikke!!!
Mortens far Morten Mortensen gift med Marta Pedersdtr. er alt jeg har, så jeg håper på hjelp.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: John Haagensen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. november 2006 kl. 1.36

Hei Inger Johanne !

Hvem er mannen i tittelen, John Haagensen ?
Jeg har en slik blant mine aner, men han er født i Stadsbygd rundt 1780, og flyttet vel til Fjellværsøya i Hitra.
Når du skriver at Morten Mortensen juniors mor ikke er funnet, mens faren var gift med Marta Pedersdatter, betyr det kanskje at Morten Mortensen var gift enten før eller etter at han var gift med Marta. Har jeg misforstått, kan du si noe mer om dette ?
Morten Mortensen er forsåvidt et sjeldent navn. Har du noen pekepinn om HVOR i Hitteren dine forfedre bodde ? ( Omfattet nåværende Hitra og Frøya )
Ved FT 1875 bodde det faktisk en Morten Mortensen på Grønsletten på Fjellværsoya, og han var den eneste på Hitra, som DA omfattet bare Hitra - Frøya var ikke med lenger. Han var født i 1816 står det, men info om alder i FT har ofte avvik på flere år. Denne mannen er imidlertid født i Rissa i Stadsbygd prestegjeld, og det blir ganske høy treffprosent når hans kone er oppgitt å hete Gunnhild Johnsd., f. 1814 Hitra.
Dette er samme område på Fjellværsøya som John Haagensen kom til. Så er han din ane, er vi i slekt. Var Gunnhild datter av John Haagensen ? I så fall het hennes mor, Johns kone, for Kirsten Olsdatter, f. ca 1785. Og min tippoldemor, Kristine Johnsdatter (Lervik), født 24.4.1827 ( 13 år yngre ), blir i så fall søster til Gunnhild.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. november 2006 kl. 1.47

Hei igjen,
jeg fant yngstemann ved FT 1865 også, da er navnet skrevet slik: Morthen Morthensen.
Familien bodde da også på Grønnsletten. Han er født i Rissa ( Stadsbygd ). Foreldrene hans kan også ha flyttet til Hitra, men ser ikke ut som de levde i 1865. . Størst sjanse for å finne dem er det kanskje i Rissa, for eks. ved FT 1801.

Knut

Inger Johanne Johansen
Sted: HEIMDAL

Legg inn av Inger Johanne Johansen » 9. november 2006 kl. 18.21

Hei på deg slekning, takker for de opplysningene jeg fikk, Marta er rette dama men jeg kunne bare ikke finne henne noe sted. Mitt pikenavn er Lundemo, så kommer far
Ottar f. 5.2.1920 d. 29.11.2000, Otto Bernhart Andersen Horg f. 19.7.1887 d. 13.9.1980
Anders Arntsen f. 10.6.1945 Horg gm. Methe Mortensdtr.f.ca.1850 også nevnt som
Mette Oline hennes far Morten Mortensen, hennes mor Gunild Johnsdtr.
Tusen takk for hjelpen. [email protected]

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. november 2006 kl. 20.27

Hei Inger Johanne !

Noe av det koseligste med dette er å "treffe" så mange hyggelige slektninger - og andre også. for den slags skyld.
Kristine Johnsdatter, søster til din Gunnhild Johnsdatter, hadde sønnen Kristian Kristoffersen Lervik i 1869, levde til 1928. Hans sønn Karl Lervik født 1898 og død 1978 var far til min mor Kristine, som var født i 1921, død 1960. Alle disse bodde i gamle Fillan kommune, en av de 4 herreder på Hitra før 1964.
Så da er vi faktisk 5-menninger.
Jeg har mottatt Gunnhild Johnsdatters aner tildels langt tilbake i tid fra en slektsforsker. De bodde for det meste på Stadsbygd. Tror ikke han har noe mot at jeg videresender til deg. men skal kontakte ham først. Si fra om du er interessert, så skal jeg da eventuelt sende det til din oppgitte e-post.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Hitra»