Edvard Dinesen Soot

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj03555
Sted: RYKKINN

Edvard Dinesen Soot

Legg inn av gj03555 » 31. oktober 2006 kl. 18.23

Edvard Dinesen Soot er far til Mathilde Edvardsdatter Soot f.13.04.1863 i døpt 05.07.1863 Eidskog. (kirkebok)
Som det står i sakspapirer fra sorenskriverens rettsbok "Faderen paastod hun var Edvard Dinesen Sot som var på Flødningsarbeide da Barnet blev født" (Hamar statsarkiv)
Mathilde's mor Maren Olsdatter hadde flere barn utenfor ekteskap men alle de andre er oppgitt med rett far så hvorfor ikke her?
Kan ikke finne noen annen Edvard enn Johan Edvard Soot født på Solerød 18.08.1840 som giftet seg med Ida Sofie Prytz 30.12.1865 med onkel Dines Soot.
Er det noen som vet noe her, eller har tilgang til lennsmannspapirer eller ....?

Tante sa vi hadde nesten kongelige i slekta og i Sootfamilien er det iallfall baroner.!!
Dessuten kalte Mathilde seg Soot all sin dag.

dn19007
Sted: SØRUMSAND

Re: Edvard Dinesen Soot

Legg inn av dn19007 » 31. oktober 2006 kl. 21.32

Her må du nok tenke på mange forskjellige måter. Du vil se det etter hvert. Ta ikke fødested som en selvfølge(Aurskog)begynner med Ur, da det var en del flytting. De hadde penger å reise for!! Se hvor barna til Dines var født.
I FT 1865 så finner du en person i hele landet:skriv fornavn: Denes. Han er nok oppkalt etter Dines Klein Mamen tror jeg.
I bygdeboken for Aurskog/Blaker side 55 finner jeg følgende:
Engebret Olsen Soot,Kanalbyggeren, 26/5 1786-3/3 1859 gift 1811 med
Anne Olsdatter Braaten 1789-31/12 1870
De hadde i alt 7 barn.
nr.4 Dines Engebretsen 18/10 1818-8/5 1897. gift 1851 med
Elisabeth Amalie Olsdatter,Haneborg 10/5 1827-31/5 1904.
Har du selv sjekket kirkeboken?

Engebret Soot hadde Kong Oscars medalje for samfunnsnyttig virksomhet. Han døde på sin eiendom Otteid i Øymark 3.mars 1859.
I boken finner du 2 sider om Engebret. Mulig jeg kan finne mer.
Er opptatt i 2 dager og pakker fredag for å reise bort en uke.
Palmar

gj03555

Legg inn av gj03555 » 1. november 2006 kl. 8.54

Sjekket bygdebøker for Aurskog,Setskog,Eidskog, slektsbok for Soot hvor alle etterkommere står, kirkebok for Eidskog, Finnskogenbøker da Mathilde's halvsøster er gift til Børli (forfatteren) kirkebok for Blaker da Mathilde giftet seg med Bernt Julius Johansen Sameien, søkt i Famely resurce , Statsarkivet hvor sorenskriveren hadde korrespondanse med Aurskog (mulig det finnes mer her men da må jeg til Hamar igjen)hvor han mener Maren Olsdatter satte sammen 2 navn (Edvard og Dines) men hvor hun påstod at Edvard Dinesen var det rette samt sitatet jeg skrev. Vel, jeg skal lete ikirkebøker etter Dines som far til noen.

dn19007

Legg inn av dn19007 » 1. november 2006 kl. 17.13

Jeg prøver min lokale kilde!!! Kan ta en uke da jeg er bortreist.

dn19007

Legg inn av dn19007 » 1. november 2006 kl. 22.39

Jeg fikk svar med det samme jeg!!
Her kommer sannheten.
Ser ut som du har de andre barna Maren hadde med forskjellige så jeg starter med:
Den siste barnedåpen ble av sognepresten i Eidskog undersøkt litt nærmere Det viste seg at Maren hadde diktet opp et navn som ikke stemte med virkeligheten. Dette førte til at sognepresten anmeldte forholdet til Underetten i Vinger og Odal.
Jeg hopper litt!!!
Mathilde var Maren Olsdatter,Langvasengens tredje barn med forskjellige fedre. Det ble avsagt dom i Vinger og Odal underett 11 mars 1865 hvor hun ble straffet med vann og brød i 12 dager m.m.
Et hopp til!!
Fra saksdokumentene, siste to linjer.
(Edvard)Navnet ikke skal passe paa nogen person, skal være førstnævnte Martin Hansens Concubine og at han skal være den egentlige Fader til disse børn,-hvorom vel hans Hustru maa kunne angive Forklaring...."
Så desverre ingen baroner og baronesser her. Men Finsk blod var det.
Jeg har liggende 2 generasjoner til deg. Om du vil sende det du har om Mathilde vil det være fint.
Palmar

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. november 2006 kl. 8.03

Hei!
Blander meg litt inn!

Det går forskjellige historier om Soot/Sot som skulle ha gitt sitt navn til Sotahjørnet her på Vålerenga. Er det noen av dere som kjenner til om noen av disse brukte navnet Sot og flyttet inn hit?

Forskjellige historier om navnets opprinnelse verserer:
1. Sot-navnet kommer fra en som het Sot
2. Sot-navnet kommer av at mange av de som kom innom hjørnets kafe var sotete etter jobb på fyrstikkfabrikken
3. Sot-navnet kommer av at mange av de som kom innom hjørnets kafe var sotete etter jobb på Gjøvikbanen
4. Sot-navnet kommer av at det lå ved Gjøvikbanen, og det var mye støv og sot som la seg her.

Jeg heller mest til at det kan ha vært noen med navnet Sot, og da dette navnet dukket opp her (og Palmar er med) - kanskje noen vet om en som flyttet innover til Tigerstaden og slo seg ned ved Strømsveien?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj03555

Legg inn av gj03555 » 2. november 2006 kl. 8.21

Ja, jeg vet at hun fikk vann og brød og at Martin ble ansett som mulig far av retten.
Jeg vet ikke noe om hva hans kone uttalte seg. Har ikke sett disse papirer.
Hun giftet seg senere med Martin. Men hun har flere barn! I 1865 bodde hun som leieboer hos Martin og kone med 2 barn, Mathilde og Hedda. Hedda er født i Høland og har en annen far. Maren skal også ha fått en datter som er født i Kristiania senere som het Thea sies det men det kan være at Hedda bare kalte seg Thea. Dette er jeg ikke sikker på. Maren jobbet tydeligvis i både Eidskog,Høland distrikt. Kan sende deg det jeg har som vedlegg i pm. Alt om Maren mottas med takk.

dn19007

Legg inn av dn19007 » 2. november 2006 kl. 19.42

Når du har sendt meg det du har så sender jeg resten. Jeg ber deg lese 2 avsnitt nøye!!!!
Det var ved siste barns barnedåp sognepresten undersøkte litt nærmere. Martin Hansen var far til Mathilde og Hedda.
Palmar
[email protected]

dn19007

Legg inn av dn19007 » 2. november 2006 kl. 20.00

LAILA. Jeg vet ikke og fant heller ikke noen Soot som flyttet til Oslo. Så ingenting i boken heller.
I min tid som drosjesjåfør i Oslo i over 15 år hørte og opplevde mye på godt og vondt.
Jeg hadde en eldre kar fra"Enga"som fast kunde over en periode. Han er desverre død nå.
Jeg mener å huske at han snakket om en smed eller "Kølabu". Sotahjørnet var også et møtested over en øl eller......
Hvor mange i området vet hvor Oslo sin første flyplass lå?
Og hvor var det galgen var plassert når den var i bruk ?
Og hvor bodde bøddelen?
Vi snakket mye om det. Han var en ekte engagutt men desverre aleine og ensom som så mange andre i Oslo desverre.
Palmar

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»