24.juli 1842 giftet disse seg i Hole (MINI s296 1842):
Ungkar Niels Gunnersen Hougerudeie af Modum 30år. Far:Gunder Christophersen
og Pige Marie Christophersdatter Aasterudeie 25 år. Far:Ungkarl Christopher Hansen Helgelandseie.
En eller annen gang har jeg notert at hun ble født 19.sep.1817. Er det noen som har kirkebøker tilgjengelig som kunne sjekke dette?
Og, hvem var hennes mor? Ja, hennes far for den saks skyld. Etter hva jeg kan tolke ved gifte (ungkarl Christopher Hansen) så var hun uekte barn? Det er flere Christopher Hansen som kan være gode kandidater, men en som var 3 år i 1801 og bodde på Helgelandseie er nok den beste kandidaten. Han var uekte sønn av Kristie Andersdtr - datter av husmann Christopher Christiansen og Ragnhild Christensdtr.
Marie Christophersdtr. Aasterudeie f.1817/foreldre
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Marie Christophersdtr. Aasterudeie f.1817/foreldre
Stemmer nok at denne Kristoffer Hansen Helgelandseie (Midtre Kjernet) kan være rette faren. Han var ungkar i 1817, giftet seg ikke før 1828 med ei Marte Svendsdatter fra en plass under Svingerud.
Dåpen til Marie Christophersdtr. Aastrud. er ført i kirkebok nr.4 fra Hole, side 45:
Maria ble født 29.sep.1817 og dpt 19.okt.
Foreldre var Pige Gunil Am. Aastrud og U:K. Christopher Hansen Helland Eiet.
(Knipset er digitalt bilde av side 45, som jeg legger ved).
Sveivet videre i rullefilm HF 406, fortsatt bok nr.4, til Maries konfirmasjon på side 563:
Marie Christoffersd. Aasterud ble konfirmert 29.sept.1833. Døbeatteset 19.okt.1817.
Foreldre: UK Christoffer Hans. og Pige Gunild Amundsd. Aasterud.
Vaksinert 27.aug.18(2?)1.
Mvh Ellef Ellefsen.
Dåpen til Marie Christophersdtr. Aastrud. er ført i kirkebok nr.4 fra Hole, side 45:
Maria ble født 29.sep.1817 og dpt 19.okt.
Foreldre var Pige Gunil Am. Aastrud og U:K. Christopher Hansen Helland Eiet.
(Knipset er digitalt bilde av side 45, som jeg legger ved).
Sveivet videre i rullefilm HF 406, fortsatt bok nr.4, til Maries konfirmasjon på side 563:
Marie Christoffersd. Aasterud ble konfirmert 29.sept.1833. Døbeatteset 19.okt.1817.
Foreldre: UK Christoffer Hans. og Pige Gunild Amundsd. Aasterud.
Vaksinert 27.aug.18(2?)1.
Mvh Ellef Ellefsen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tusen takk skal du ha Ellef! Kjempefint!
Med det samme får jeg korrigere meg selv. Kirstie Andersdtr. var selvfølgelig ikke datter av Christopher Christiansen og Ragnhild Christensdtr. Var litt rask da jeg leste folketellinga i 1801. Hun var tjenestepike.
Takk igjen!
Bjørn
Med det samme får jeg korrigere meg selv. Kirstie Andersdtr. var selvfølgelig ikke datter av Christopher Christiansen og Ragnhild Christensdtr. Var litt rask da jeg leste folketellinga i 1801. Hun var tjenestepike.
Takk igjen!
Bjørn
Hei igjen. Mens jeg hadde rullefilm HF 406 på hjemmelån, sveivet jeg videre for å finne ekteskapene til Christopher Hansen og Gunnild Amundsdatter.
Bok 4 - side 406, viser ekteskapet til Gunnild:
Copulerede 29.Dec.1821 i Hole kirke:
Ungk. Lars Sørensen Engen 28 Aar gl. og Pige Gunnild Amundsdtr Holte 24 Aar gl.
Forlovere: Torkild Henriksen Støa, Nils Tangen.
(Sjøl om alderen ikke stemmer helt med 1801 tellinga, er det neppe snakk om andre enn denne Gunnild som bodde på Aasterud i 1801.) I 1865 finner vi henne på en plass under Kolbjørnrud.
Bok 4 - side 428, viser ekteskapet til Christopher:
Copulerede 8de April 1828 i Kirken:
UK: Christopher Hansen HelgelandsE 30 Aar gl og Pige Marte Svendsd. HellandE 27 Aar gl.
Forlovere: Anders Kjernet og Christian Tajet.
Regner med du har funnet litt om Christopher Hansen i bind 3 av de nye bygdebøkene fra Hole. Både på side 621 (Midtre Kjernet under Helgeland) og side 555 (Svingerud 2 under Hole Prestegard).
I tilfelle noen ukjente leser dette, legger jeg ut lenke til Hole bygdebøker på nett. Tyristrand blir ikke tatt med i denne serien. Hører ikke lenger under Hole.
Mvh Ellef.
Bok 4 - side 406, viser ekteskapet til Gunnild:
Copulerede 29.Dec.1821 i Hole kirke:
Ungk. Lars Sørensen Engen 28 Aar gl. og Pige Gunnild Amundsdtr Holte 24 Aar gl.
Forlovere: Torkild Henriksen Støa, Nils Tangen.
(Sjøl om alderen ikke stemmer helt med 1801 tellinga, er det neppe snakk om andre enn denne Gunnild som bodde på Aasterud i 1801.) I 1865 finner vi henne på en plass under Kolbjørnrud.
Bok 4 - side 428, viser ekteskapet til Christopher:
Copulerede 8de April 1828 i Kirken:
UK: Christopher Hansen HelgelandsE 30 Aar gl og Pige Marte Svendsd. HellandE 27 Aar gl.
Forlovere: Anders Kjernet og Christian Tajet.
Regner med du har funnet litt om Christopher Hansen i bind 3 av de nye bygdebøkene fra Hole. Både på side 621 (Midtre Kjernet under Helgeland) og side 555 (Svingerud 2 under Hole Prestegard).
I tilfelle noen ukjente leser dette, legger jeg ut lenke til Hole bygdebøker på nett. Tyristrand blir ikke tatt med i denne serien. Hører ikke lenger under Hole.
Mvh Ellef.
Hei igjen Ellef.
Tusen takk skal du ha!
Her var det mye å ta tak i. Legger merke til at Lars Sørensen og Gunild Amundsdtr. under folketellinga i 1865 står oppført med to barn Ole 27 år og Anne 37 år. Men, i tillegg har Anne en sønn på 10 år. Uekte han og!
Christoffer Hansen og Marthe Svenddtr. står oppført med et par barn også, men i tillegg har de en pleiesønn som står oppført som "hans dattersønn og pleiesønn". Har funnet ut at han er sønn av datteren Ragnhild f.1828. Christoffer og Marthe giftet seg i april 1828. Er det riktig at Marthe ikke er mor til Ragnhild tro? Det står jo "hans dattersønn" ikke "deres dattersønn".
Her er det uekte barn på alle kanter, gjennom flere generasjoner!!
Takk igjen!
Bjørn
Tusen takk skal du ha!
Her var det mye å ta tak i. Legger merke til at Lars Sørensen og Gunild Amundsdtr. under folketellinga i 1865 står oppført med to barn Ole 27 år og Anne 37 år. Men, i tillegg har Anne en sønn på 10 år. Uekte han og!
Christoffer Hansen og Marthe Svenddtr. står oppført med et par barn også, men i tillegg har de en pleiesønn som står oppført som "hans dattersønn og pleiesønn". Har funnet ut at han er sønn av datteren Ragnhild f.1828. Christoffer og Marthe giftet seg i april 1828. Er det riktig at Marthe ikke er mor til Ragnhild tro? Det står jo "hans dattersønn" ikke "deres dattersønn".
Her er det uekte barn på alle kanter, gjennom flere generasjoner!!
Takk igjen!
Bjørn
Bjørn Holthe skrev:Christoffer Hansen og Marthe Svenddtr. står oppført med et par barn også, men i tillegg har de en pleiesønn som står oppført som "hans dattersønn og pleiesønn". Har funnet ut at han er sønn av datteren Ragnhild f.1828. Christoffer og Marthe giftet seg i april 1828. Er det riktig at Marthe ikke er mor til Ragnhild tro? Det står jo "hans dattersønn" ikke "deres dattersønn".
Har ikke den aktuelle kirkeboka på hjemmelån lengre.
Men etter de skannede kirkebøkene fra Hole ble Ragnhild Christophersdatter PræstegardEie (Svingerud) konfirmert 1.okt.1843. Hennes fødselsdato er satt til 13.sept.1828 og foreldrene registrert som Christopher Hansen og Marthe Svendsdatter Svingerud Se Pige nr. 18.
Mvh Ellef.