Otto Edvard Olsen
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Otto Edvard Olsen
Har noen opplysninger om Otto Edvard Olsen.Far til Erik Olsen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-162
Re: Otto Edvard Olsen
Hei Jane,
hvem K.B. Sogn sted/ herred er dette under??
Vet vi det er det lettere og søke / se helheten.
Mvh.
Helge Raudalshovde
hvem K.B. Sogn sted/ herred er dette under??
Vet vi det er det lettere og søke / se helheten.
Mvh.
Helge Raudalshovde
Hei Jane,
på OTTO EDVARDT OLSEN står adr: tror det er Welhavengt.4? Da er vel i Oslo tror jeg??
På FREDDRIKKE står det: DRONNINNGENS GT. 32. OSLO ,Oslo det og tror jeg det er??
Mvh.
Helge Raudalshovde.
på OTTO EDVARDT OLSEN står adr: tror det er Welhavengt.4? Da er vel i Oslo tror jeg??
På FREDDRIKKE står det: DRONNINNGENS GT. 32. OSLO ,Oslo det og tror jeg det er??
Mvh.
Helge Raudalshovde.
Takker for svar,problemet er at jeg finner ingen med navnet Otto Edvard Olsen i tellinger.Å han skal være lege student i papira fra dåpen og konfen...Har også sett i telefon kataloger.Det ligger welhavensgate både i Kristiania Namsos å i Fredrikstad.men greier ikke finne ut av det.....Dåpen var i domkirken i kristiania.konfen i jakob prestegjeld kristiania.
Hei Jane,
det såg ut som olsen var skriblet over i K.B. er det mulig han har ett annet navn også??
Flere er jo ført i mange navn i K.b./tellinger.
Vet du ikke noe om denne OLSEN??
Mvh.
Helge
det såg ut som olsen var skriblet over i K.B. er det mulig han har ett annet navn også??
Flere er jo ført i mange navn i K.b./tellinger.
Vet du ikke noe om denne OLSEN??
Mvh.
Helge
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det er ganske lett å finne ut hvilke kirkesogn JaneF har i sine kirkbok-lenker, så lenge hun har brukt permanent sidelenke.
Øverst i vinduet får en fram "bildeiinformasjon" - ber man f.eks. om "øverst" her, får man hvilken kirkebok dette er fra. All info kommer der.
Dåpen til Erik er fra følgende kirkebok:
Kjeldeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 29 (1879-1892), Fødde og døypte 1892, side 286.
Øverst i vinduet får en fram "bildeiinformasjon" - ber man f.eks. om "øverst" her, får man hvilken kirkebok dette er fra. All info kommer der.
Dåpen til Erik er fra følgende kirkebok:
Kjeldeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 29 (1879-1892), Fødde og døypte 1892, side 286.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Har nå funnet ut at han byttet navn til Orre,ble Divisjonlege i Kristiansand.oppvokst i skien.mulig der opført som Olsen.
Hei Jane,
bra da finner du/ vi resten og ....
Artig det.
Mvh.
Helge
bra da finner du/ vi resten og ....
Artig det.
Mvh.
Helge
Hei Laila,
takker for svaret ditt, litt sent i natt på søk /telling. Derfor distre ..
Mvh.
Helge
takker for svaret ditt, litt sent i natt på søk /telling. Derfor distre ..
Mvh.
Helge
Hei,
fant flere ORRE legger linken her så du kan se dem ?? og se om det i den slekta
linker her: OSLO her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... navn&amt=3
Klepp her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=315
Stavanger her:
DENNE DA jANE ??????!!!!!!!!!
Link her:
er dette legen Otto orre din slekt???
Pakk ut denne filen Jane det er lege her , komunelege på dybvåg ,
OTTO ORRE KOMUNELEGE MED FRUE OG 2 SØNNER ØYSTEIN ORRE, EGIL ORRE.OG KONA INGA ORRE.
ER DET DENNE LEGEN ???????????? OTTO ORRE KOMUNELEGE,TELLING DYBVÅG 1900 ÅR.
mVH. HELGE
fant flere ORRE legger linken her så du kan se dem ?? og se om det i den slekta
linker her: OSLO her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... navn&amt=3
Klepp her:
Stavanger her:
DENNE DA jANE ??????!!!!!!!!!

Link her:
er dette legen Otto orre din slekt???
Pakk ut denne filen Jane det er lege her , komunelege på dybvåg ,
OTTO ORRE KOMUNELEGE MED FRUE OG 2 SØNNER ØYSTEIN ORRE, EGIL ORRE.OG KONA INGA ORRE.
ER DET DENNE LEGEN ???????????? OTTO ORRE KOMUNELEGE,TELLING DYBVÅG 1900 ÅR.
mVH. HELGE
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn20561 den 27. oktober 2006 kl. 19.27, redigert 4 ganger totalt.
hEI Janne,
ER DET DENNE LEGEN OTTO ORRE JEG FANT PÅ SISTE SØKET EL . TAR JEG HELT FEIL???
f.1869???
MVH.Helge
ER DET DENNE LEGEN OTTO ORRE JEG FANT PÅ SISTE SØKET EL . TAR JEG HELT FEIL???
f.1869???
MVH.Helge
Tror det er den siste linken din der.Skal undersøke den litt mer men er temmelig sikker...slekta skal visnok også holde til i skien,tønsberg området men usikker om det er før eller etter navnebyttet til Otto Edvard.
Hei janne , se på denne filen er dette slekten din?????
Har lasta den ned 3g i dag men har rota seg til.....
dette er en kommunelege på 1900 otto orre!!!!!!!!!!!!
Mvh.Helge
Har lasta den ned 3g i dag men har rota seg til.....
dette er en kommunelege på 1900 otto orre!!!!!!!!!!!!
Mvh.Helge
jepp tror det hvis jeg får den til å harmonere med denne http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4889#ovre
men 5 års aldersforskjell er ikke det mye da? muligens ikke det er jo tellinger bare
men 5 års aldersforskjell er ikke det mye da? muligens ikke det er jo tellinger bare
Hei Jane ,
nei tror ikke det er mye,
såg en feil på 9 år i en telling og kirkebok, det er også ført folk på feil hus. Så dette vil du se mer av , tenker jeg.
Har denne mann 2 etternavn da??
Heter slektsgården de kommer fra Orre!!
Det er jo og mulig.
Mvh.
Helge
nei tror ikke det er mye,
såg en feil på 9 år i en telling og kirkebok, det er også ført folk på feil hus. Så dette vil du se mer av , tenker jeg.
Har denne mann 2 etternavn da??
Heter slektsgården de kommer fra Orre!!
Det er jo og mulig.
Mvh.
Helge
Spørsmålet vil da også være hvor Orre-navnet kommer fra. Finnes på Bryne, og vistnok i Modum. Harmonerer ikke med en oppvekst i Skien....
Hei Andre å Takk for svar. Det er mye mulig det,skal prøve å finne ut litt her om det......
Hei Jane,
er det telling el. K.b du har som sikker kilde på navnebytte??
eL. I DÅPSBOK ført i 2 navn??
Fra OLSEN TIL ORRE??
Mvh.
Helge
er det telling el. K.b du har som sikker kilde på navnebytte??
eL. I DÅPSBOK ført i 2 navn??
Fra OLSEN TIL ORRE??
Mvh.
Helge

Navnebyttet fikk jeg av barnebarnet til Otto derfor vet jeg at det stemmer.pratet med han pr tel i går,han fortalte også at Otto hadde vært divisjonslege i det militære i Kristiansand.
Hei Jane,
var det riktig den komunelegen jeg la inn igår???
Mvh
Helge.
var det riktig den komunelegen jeg la inn igår???
Mvh
Helge.
-
- Sted: JESSHEIM
Otto Orre i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2067#ovre
Fra boka tillegg til norges læger 1800-1908: Otto Edward Orre,f.10.juni 1869, cand.med.1895, praktiserte fra 1912 i Kongsberg, hvor han var fastlønnet læge ved våpenfabrikken fra nov. 1915 til aug.1921 (da stillingen blev opphevet), læge ved sølvverket fra 1923 til.jan.1928 for de funksjonærer og arbeidere som ikke kom inn under sykeforsikringsloven, og verkets medisinske konsulent efterat berglægestillingen blev opphevet i 1923 (ved berglæge G.Samuelsens død).
Han var en kort tid medlem av overligningskommisjonen i Kongsberg. I Hærens sanitet blev han 2.des.1927 utnevnt til major og beordret til divisjonslæge ved 3.divisjon fra 16.s.m., hvorfor han i jan.1928 flyttet til Kristiansand. 10.des.1932 fikk han tillatelse til å gå av på redusert lønn fra 1.febr. 1933 å regne, men fungerte som divisjonslæge til mai 1933. Endelig avskjed som sanitetsofficer fikk han ved aldersgrensen 10.juni 1934.
Han delttok i sanitetsofficerskursus i Kristiania i 1910 og i Østfold (Mysen) 1923 i høstkursus for offentlige læger 1917, i generalstabsøvelser Vestfossen-Hønefoss 1920 og Skoger-Drammen 1928. Han er kontrollæge ved Kristiansands trygdekasse fra 1.aug.1932.
Hans hustru Inga Marie Pauline f.Klem og 1 sønn lever. Hans mor, Karen Andrea f. Ellefsen, døde 27.mai 1936, svigermor, Anna Holter Dorph Klem, f.Muller, døde 21.aug.1914. (Boka er utgitt 1944).
Fra norges militære embedsmenn (utgitt 1930): Otto Edward Orre f. i Seljord 10.juni 1869, sønn av landhandler og brukseier Olaus August Olsen og Karen Andrea Ellefsen.
Sanitetsofficerkursus 1896, vernepliktig sekondløitnant i Armeens Sanitet 1896, fastlønnet premiærløitnant 1901, sanitetskaptein 1909, sanitetsmajor 1927. Tjenestegjorde ved Tromsø stift forsvar 1901-1907, ved 5.sanitetskomp. 1907-09, ved 2.sanitetskomp. 1909-10, regimentslæge ved Tromsø Infanterireg. nr.16 1910-12, ved Telemarkens IR nr.3 1912-27, divisjonslæge ved 3.div. fra 1927. Forøvrig tjenestegjort ved Opplandenes kavalerikorps 1896, ved Tønsberg bef. 1911, ved trenkorpset, Starum 1910.
Eks.art. 1887, cand.med.1895. Gift i Kristiania 30.dec.1896 med Inga Maren Pauline Klem f. i Kristiania 3.dec.1867, 3 sønner (2 døde), 1 datter.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2067#ovre
Fra boka tillegg til norges læger 1800-1908: Otto Edward Orre,f.10.juni 1869, cand.med.1895, praktiserte fra 1912 i Kongsberg, hvor han var fastlønnet læge ved våpenfabrikken fra nov. 1915 til aug.1921 (da stillingen blev opphevet), læge ved sølvverket fra 1923 til.jan.1928 for de funksjonærer og arbeidere som ikke kom inn under sykeforsikringsloven, og verkets medisinske konsulent efterat berglægestillingen blev opphevet i 1923 (ved berglæge G.Samuelsens død).
Han var en kort tid medlem av overligningskommisjonen i Kongsberg. I Hærens sanitet blev han 2.des.1927 utnevnt til major og beordret til divisjonslæge ved 3.divisjon fra 16.s.m., hvorfor han i jan.1928 flyttet til Kristiansand. 10.des.1932 fikk han tillatelse til å gå av på redusert lønn fra 1.febr. 1933 å regne, men fungerte som divisjonslæge til mai 1933. Endelig avskjed som sanitetsofficer fikk han ved aldersgrensen 10.juni 1934.
Han delttok i sanitetsofficerskursus i Kristiania i 1910 og i Østfold (Mysen) 1923 i høstkursus for offentlige læger 1917, i generalstabsøvelser Vestfossen-Hønefoss 1920 og Skoger-Drammen 1928. Han er kontrollæge ved Kristiansands trygdekasse fra 1.aug.1932.
Hans hustru Inga Marie Pauline f.Klem og 1 sønn lever. Hans mor, Karen Andrea f. Ellefsen, døde 27.mai 1936, svigermor, Anna Holter Dorph Klem, f.Muller, døde 21.aug.1914. (Boka er utgitt 1944).
Fra norges militære embedsmenn (utgitt 1930): Otto Edward Orre f. i Seljord 10.juni 1869, sønn av landhandler og brukseier Olaus August Olsen og Karen Andrea Ellefsen.
Sanitetsofficerkursus 1896, vernepliktig sekondløitnant i Armeens Sanitet 1896, fastlønnet premiærløitnant 1901, sanitetskaptein 1909, sanitetsmajor 1927. Tjenestegjorde ved Tromsø stift forsvar 1901-1907, ved 5.sanitetskomp. 1907-09, ved 2.sanitetskomp. 1909-10, regimentslæge ved Tromsø Infanterireg. nr.16 1910-12, ved Telemarkens IR nr.3 1912-27, divisjonslæge ved 3.div. fra 1927. Forøvrig tjenestegjort ved Opplandenes kavalerikorps 1896, ved Tønsberg bef. 1911, ved trenkorpset, Starum 1910.
Eks.art. 1887, cand.med.1895. Gift i Kristiania 30.dec.1896 med Inga Maren Pauline Klem f. i Kristiania 3.dec.1867, 3 sønner (2 døde), 1 datter.
Tusen tusen takk alle sammen dette stemmer.jeg er så glad.....klem til dere.......
Hei Jane ,
Gratulerer med slekta!!
Dette var moro.
Mvh.
Helge
Gratulerer med slekta!!
Dette var moro.
Mvh.
Helge
Hallo, interessant navn og lurte på hvor han fikk navnet Orre fra? I Ålesund er der en gate som heter Eystein Orresgt.
Kan det være samme slekta siden han kalte sønnen Øystein! (Selvfølgelig kan det være et sammentreff!)

Hilsen fra Marianne