Noen som har lyst til å prøve seg på å komplettere denne transkripsjonen av en temmelig brutal dødsårsak i 1846:
Efter at have mishandlet sin Kjæreste med flere Knivstik paa Grund af Mistanke om hendes Utroskab og hvorfor det nu var hans Hensigt at dræbe hende, haver han ?? Hjælp, skar han Halsen over paa sig selv og styrtede sig derefter fra 3die Etage i Hovedbygningens Trappegang ned i Gangen, hvor han fandtes liggende i sit Blod og hvor han efter 1/2 Times Forløb under skrækkelige ??, ?? og Fortvivlelse endnu ?? endte sit ulykkelige Liv. Paa et Bord i det Kammers, som han beboede ?? ved Stalden, havde han iforveien skrevet med Krid: 'For en Hores Skyld har jeg opoffret mit Liv - Gud være mig Synden naadig!'
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-245
Kirkebok Sem Vestfold 1843-55 (Efter at have mishandlet sin)
Moderator: MOD_tydehjelp
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Kirkebok Sem Vestfold 1843-55 (Efter at have mishandlet sin)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Efter at have mishandlet sin Kjæreste med flere Knivstik
Her tror jeg ikke jeg klarer å hjelpe
Er imponert over hvor mye du har klart å lese. Spør Tor Larsen på Digitalforum, han er veldig god å tyde ting.
Skrekkelig skjebne de led...
Linn

Er imponert over hvor mye du har klart å lese. Spør Tor Larsen på Digitalforum, han er veldig god å tyde ting.
Skrekkelig skjebne de led...
Linn
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Ketil
Hvilken kirkebok er dette hentet fra??
Hei så lenge fra Mette
Hvilken kirkebok er dette hentet fra??
Hei så lenge fra Mette
- Ketil Firing Hanssen
- Kontakt:
Se bildebeskrivelsen.
-
- Sted: OSLO
Hei
Tror det står skrækkelige Convulsioner ... Raseri og Fortvilelse ...
Tove D. Johansen
Tror det står skrækkelige Convulsioner ... Raseri og Fortvilelse ...
Tove D. Johansen
Hei!
Her her mitt forslag til tyding av teksten:
Efter at han mishandlede sin Kjæreste med flere Knivstik paa Grund af Mistanke om hendes Utroskab og hvorfor det nu (overstrøket: formentlig) var hans Hensigt at dræbe hende, hvori han kun blev forhindred ved tililende Hjælp, skar han Halsen over paa sig selv og styrtede sig derefter fra 3die Etage i Hovedbygningens Trappegang ned i Gangen, hvor han fandtes liggende i sit Blod og hvor han efter 1/2 Times Forløb under skrækkelige Convulsioner, hans Raseri og Fortvivelse endnu lyste i hans halvbrustne Øine - dog uden at kunne tale - endte sit ulykkelige Liv. Paa et Bord i det Kammer, som han beboede tet ved ved Stalden, havde han her i forveien skrevet med Krid: 'For en Hores Skyld har jeg opofret mit Liv - Gud være mig Synder naadig!'
Med hilsen
Sigurd Vinger
Her her mitt forslag til tyding av teksten:
Efter at han mishandlede sin Kjæreste med flere Knivstik paa Grund af Mistanke om hendes Utroskab og hvorfor det nu (overstrøket: formentlig) var hans Hensigt at dræbe hende, hvori han kun blev forhindred ved tililende Hjælp, skar han Halsen over paa sig selv og styrtede sig derefter fra 3die Etage i Hovedbygningens Trappegang ned i Gangen, hvor han fandtes liggende i sit Blod og hvor han efter 1/2 Times Forløb under skrækkelige Convulsioner, hans Raseri og Fortvivelse endnu lyste i hans halvbrustne Øine - dog uden at kunne tale - endte sit ulykkelige Liv. Paa et Bord i det Kammer, som han beboede tet ved ved Stalden, havde han her i forveien skrevet med Krid: 'For en Hores Skyld har jeg opofret mit Liv - Gud være mig Synder naadig!'
Med hilsen
Sigurd Vinger
- Ketil Firing Hanssen
- Kontakt:
Takk for gode innspill!
Ketil
Ketil