Ane Andersdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Ane Andersdatter
Håper noen kan hjelpe med å finne anene til Ane Andersdatter.
Har ikke mange opplysninger om henne, men i skannede kirkebøker for Orkdal oppgis det at hun er født ca 1863 i Meldal.
Hun ble gift med Nicolai Colbens Berg f 09.12.1857, Skjelbreid i Leksvik
Finner ikke at de er viet i Orkdalen, eller Leksvik, så det er sansynlig at de er viet i Meldal mellom 1883 og 1887.
Ft 1865 for Meldal har 3 aktuelle personer.
Vennlig hilsen: Ketil Iversen
Har ikke mange opplysninger om henne, men i skannede kirkebøker for Orkdal oppgis det at hun er født ca 1863 i Meldal.
Hun ble gift med Nicolai Colbens Berg f 09.12.1857, Skjelbreid i Leksvik
Finner ikke at de er viet i Orkdalen, eller Leksvik, så det er sansynlig at de er viet i Meldal mellom 1883 og 1887.
Ft 1865 for Meldal har 3 aktuelle personer.
Vennlig hilsen: Ketil Iversen
Re: Ane Andersdatter
Her er det ei Anne Andersd. med riktig fødselsår, men jeg finner ingen opplysninger om denne familien i bygdeboka, dessverre:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 6&bnr=0127
mvh
Aud Marion Røen
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 6&bnr=0127
mvh
Aud Marion Røen
Hei ! Aud Marion
Takk for svar.
Det er nok lite sansynlig at Du finner denne familien i Meldal, Da de for det meste var bosatt i Orkdal.
Nicolai var fra Leksvik i NT, men jeg kan ikke finne at de er viet verken i Leksvik eller i Orkdal. Første bekreftede barn er f i Orkdal i 1888. men det er sansynlig at et par stykker er født tidligere.
MVH: Ketil
Takk for svar.
Det er nok lite sansynlig at Du finner denne familien i Meldal, Da de for det meste var bosatt i Orkdal.
Nicolai var fra Leksvik i NT, men jeg kan ikke finne at de er viet verken i Leksvik eller i Orkdal. Første bekreftede barn er f i Orkdal i 1888. men det er sansynlig at et par stykker er født tidligere.
MVH: Ketil
Dette er vel familien du søker. Sønnen Karl August ble fotograf på Løkken Verk og hans sønn Kolbjørn (som forresten var min tremenning gjennom sin mor Marit) drev forretningen videre.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 073&lnr=00
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 073&lnr=00
- de må nok ha blitt gift i Meldal, ja. Karl August er jo også født i Meldal. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Meldal, så vi får håpe på hjelp her.
mvh
Aud Marion
mvh
Aud Marion
-
- Sted: RENNEBU
Kona til Nikalai Berg, Ane Andersdt., f. 1863, er datter av Anders Ingebrigtsen Grutsæterhaug (Nyplassen) og kona Ragnhild Mikkelsdt. f. Halgunset, Rindal, 1831. Familien bodde i Skåveien, under Løfshus, Meldal. Anne var en av 7 søsken. Du finner mer om familien på side 271, bindI, gard og ætt, Meldal.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
Da kan vi jo ta med Ragnhilds foreldre også; Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 324:
Lia
Mikkel Mikkelson Løfaldli bygsla seg plassrom her 13. oktober 1827.
Mikkel var født 1802, frå Elvahuset under Løfald og gift 1828 med Gjertrud Antsdotter Holstad, født 1805, frå Holstadstuggu i Meldal.
Mikkel og Gjertrud fikk 8 barn; Ragnhild var det 4. barnet deres.
Lia
Mikkel Mikkelson Løfaldli bygsla seg plassrom her 13. oktober 1827.
Mikkel var født 1802, frå Elvahuset under Løfald og gift 1828 med Gjertrud Antsdotter Holstad, født 1805, frå Holstadstuggu i Meldal.
Mikkel og Gjertrud fikk 8 barn; Ragnhild var det 4. barnet deres.
Først takk til alle som bidrar til løsninger i forumet. Spessiell takk til John- Erik og Aud Marion for innleggene som hjelper meg videre på denne grenen.
Da jeg ikke oppholder meg i det aktuelle området, får jeg få tak i de nevnte bygdebøker, og gjøre opp status etter det.
Vennlig hilsen: Ketil Iversen.
Da jeg ikke oppholder meg i det aktuelle området, får jeg få tak i de nevnte bygdebøker, og gjøre opp status etter det.
Vennlig hilsen: Ketil Iversen.

Hei Igjen!
Har nå undersøkt i gards og ættesoga både for Meldal og Rindal. Var noe der å hente fra Ragnhild Mikkelsdatters familie, men Anders Ingebrigtssons familie var det ingen ting.
Derimot vil jeg sende en stor takk til De som driver med Skanning av kirkebøker, for her fant jeg at Anders og Ragnhild ble viet i Meldal 6 Mai 1854. Desverre klarte jeg ikke å tyde navnet på Anders far, men det kan være Ingebrigt Tal (laksen). er også usikker på om første bokstav er T eller F.
Fant også fødselsdato på de 2 første barna. Gjertrud 20 mar 1852 og Mikkel 13 mar 1858. begge fra Skåveien under Løfshus.
Håper noen med kjennskap til området kan hjelpe med å finne mer om Anders ingebrigtsson. På forhånd takk.
MVH: Ketil Iversen.
Har nå undersøkt i gards og ættesoga både for Meldal og Rindal. Var noe der å hente fra Ragnhild Mikkelsdatters familie, men Anders Ingebrigtssons familie var det ingen ting.
Derimot vil jeg sende en stor takk til De som driver med Skanning av kirkebøker, for her fant jeg at Anders og Ragnhild ble viet i Meldal 6 Mai 1854. Desverre klarte jeg ikke å tyde navnet på Anders far, men det kan være Ingebrigt Tal (laksen). er også usikker på om første bokstav er T eller F.
Fant også fødselsdato på de 2 første barna. Gjertrud 20 mar 1852 og Mikkel 13 mar 1858. begge fra Skåveien under Løfshus.
Håper noen med kjennskap til området kan hjelpe med å finne mer om Anders ingebrigtsson. På forhånd takk.
MVH: Ketil Iversen.
-
Sjekket kirkeboka:
Gift 6. juni 1854, Meldal: Anders Ingebrigtsen, inderst, Grutsæter, 32 år, far: Ingebrigt Talleraas, og Ragnil Mikkelsdt. Halgunseth, 22 år, far: Mikkel Halgunset.
Forlovere: Ole Holstadstuen og K. Ekroll.
Beste hilsen Inger
Gift 6. juni 1854, Meldal: Anders Ingebrigtsen, inderst, Grutsæter, 32 år, far: Ingebrigt Talleraas, og Ragnil Mikkelsdt. Halgunseth, 22 år, far: Mikkel Halgunset.
Forlovere: Ole Holstadstuen og K. Ekroll.
Beste hilsen Inger
-
Fant Anders født i 1823 i Meldal:
F. 13.8., døpt 24.8. 1823, Meldal: Anders
Foreldre: Ingebrigt Jonsen Grutsæter og Marit Andersdt.
Han har jeg i min database som Anders Ingebrigtsen Skåveien, død ca. 1901 på Fannrem i Orkdal. Hans far har jeg oppført som Ingebrigt Jonsen Blåsmo, f. 1791, d. 3.9.1868, Hammeråsen, Hølonda, gift 8.1.1823 med Marit Andersdt. Fjølhaugen, f. 1786, død 25.5.1858 på Tallerås.
Ingebrigt Jonsen hadde et barn før ekteskap, Marit, f. 28.4.1825, med Randi Olsdt. Rikstad, Meldal. I ekteskapet med Marit Andersdt. hadde han 4 barn: Jon, Anders, Berit og Ole.
Du kan få en oversikt over disse hvis du vil.
Beste hilsen Inger
F. 13.8., døpt 24.8. 1823, Meldal: Anders
Foreldre: Ingebrigt Jonsen Grutsæter og Marit Andersdt.
Han har jeg i min database som Anders Ingebrigtsen Skåveien, død ca. 1901 på Fannrem i Orkdal. Hans far har jeg oppført som Ingebrigt Jonsen Blåsmo, f. 1791, d. 3.9.1868, Hammeråsen, Hølonda, gift 8.1.1823 med Marit Andersdt. Fjølhaugen, f. 1786, død 25.5.1858 på Tallerås.
Ingebrigt Jonsen hadde et barn før ekteskap, Marit, f. 28.4.1825, med Randi Olsdt. Rikstad, Meldal. I ekteskapet med Marit Andersdt. hadde han 4 barn: Jon, Anders, Berit og Ole.
Du kan få en oversikt over disse hvis du vil.
Beste hilsen Inger
Hei !
Tusen takk for all hjelp. Dette har vært til uvurderlig hjelp, Men jeg tar gjerne mot en oversikt på barna til Ingebrigt.
vennlig hilsen: Ketil Iversen.
Tusen takk for all hjelp. Dette har vært til uvurderlig hjelp, Men jeg tar gjerne mot en oversikt på barna til Ingebrigt.

vennlig hilsen: Ketil Iversen.