Ivara Johansen k b Pleiedatter ug Pleiedatter 1888 Sortland
Moderator: MOD_Nordland
Ivara Johansen k b Pleiedatter ug Pleiedatter 1888 Sortland
Leter etter foreldrene til Ivara Johansen .
Ivara Johansen er farmor til mine halvsøsken . Hun var formann på oljeklærfabrikken i Melbu i hele sitt voksne liv . ( Neptun ? )
Historien sier " at man kunne stille klokken etter henne " Hun var kjent som en pliktoppfyllende og arbeidsom person . Min søster fortalte at bestemoren hennes sa : Hvis hun skulle lete etter slekten så er det et navn hun skulle søke etter : Tellemann , Tiellemann ?
Noe kom fram under samtaler , at faren gikk under tillnavnet " Stor- Johan " var hun ganske sikker på . Jeg er interessert i alle opplysninger .
mvh
Oddvar Klaussen
Ivara Johansen er farmor til mine halvsøsken . Hun var formann på oljeklærfabrikken i Melbu i hele sitt voksne liv . ( Neptun ? )
Historien sier " at man kunne stille klokken etter henne " Hun var kjent som en pliktoppfyllende og arbeidsom person . Min søster fortalte at bestemoren hennes sa : Hvis hun skulle lete etter slekten så er det et navn hun skulle søke etter : Tellemann , Tiellemann ?
Noe kom fram under samtaler , at faren gikk under tillnavnet " Stor- Johan " var hun ganske sikker på . Jeg er interessert i alle opplysninger .
mvh
Oddvar Klaussen
Re: Ivara Johansen k b Pleiedatter ug Pleiedatter 1888 Sort
Ivara Kristine Onette Johansen var født 27.02.1888 på kirkestedet Hadsel, og foreldrene var Johan Peter Pettersen og Inger Fredrikke Olsdtr. Hun hadde i hvert fall tre heilsøsken, Olaf Ingvald (f, 1890), Otto Johan (f. 1892) og Alvilde Marie (f. 1894). Johan Pettersen var født i Blokken (Sortland) i 1865 av foreldre Petter Andreas Pedersen og Ida Cecilie Jakobsdtr. Inger Olsdtr blei født på Kjørstad (Hadsel) i 1850, foreldrene var Ole Olsen og Kristine Marie Eriksdtr Tillemann.
-
- Sted: JESSHEIM
Hei !
Takk for hjelpen .
Her var det noe å jobbe videre med . Jeg fikk noen nye opplysninger på mail om søsken av Ivara . Olaf Ingvald bodde på Sortland ( egentlig Nattland utenfor Sortland) . Otto Johan bodde i Canada, i Prince Rupert, ( nær Vancouver) Otto hadde 12 barn med en canadisk dame (Ruth).
Alvilde Marie var gift i Narvik . Ivara hadde en helsøster til, Elene som min søster har mellomnavnet til . Hun bodde på Melbu og arbeidet på Fram oljekledefabrikk. Ivara og Elene bodde i Framgården.
Det ser ut som om alle barna ble satt bort i fosterhjem . Johan dro muligens til Amerika . Er det noen som har opplysninger om Johan og eventuellt Amerika reise . ta kontakt .
mvh
Oddvar Klaussen
Takk for hjelpen .
Her var det noe å jobbe videre med . Jeg fikk noen nye opplysninger på mail om søsken av Ivara . Olaf Ingvald bodde på Sortland ( egentlig Nattland utenfor Sortland) . Otto Johan bodde i Canada, i Prince Rupert, ( nær Vancouver) Otto hadde 12 barn med en canadisk dame (Ruth).
Alvilde Marie var gift i Narvik . Ivara hadde en helsøster til, Elene som min søster har mellomnavnet til . Hun bodde på Melbu og arbeidet på Fram oljekledefabrikk. Ivara og Elene bodde i Framgården.
Det ser ut som om alle barna ble satt bort i fosterhjem . Johan dro muligens til Amerika . Er det noen som har opplysninger om Johan og eventuellt Amerika reise . ta kontakt .
mvh
Oddvar Klaussen
Hei !
Ser at Johan står oppført i kirkeliste som Pettersen !
Her som Olsen !
Kan vi stole på familysearch der ?
Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Search Results | Download GEDCOM
Husband's Name
John (Johan) Bernt (Barnhard) (Berndt) OLSEN (AFN:32MH-DB) Pedigree
Born: 4 May 1863 Place: Berg Parish, Ostfold, Norway
Died: 8 Oct 1950 Place: Pleasant Grove, Utah, Ut
Buried: 12 Oct 1950 Place: Marion, Summit, Ut
Married: Place:
Father: Peter Ole OLSEN (AFN:C229-KV) Family
Mother: Jacobine PAULSEN (AFN:C229-L2)
Wife's Name
Inger Fredrikke OLSDATTER (AFN:FRJF-0G) Pedigree
Born: 7 Aug 1851 Place: Hadsel, Nordland, Norway
Father: Ole OLSEN (AFN:9PCK-07) Family
Mother: Kristine Marie Eriksdatter TELLEMAN (AFN:9PCJ-VK)
Children
1. Sex Name
F Ellen Adelaide Henriette HANSDATTER (AFN:FRJL-JW) Pedigree
Born: 1875 Place: Hadsel, Nordland, Norway
2. Sex Name
F Ivara Othelie Kristine JOHANSDATTER (AFN:FRJL-K3) Pedigree
Born: 1888 Place: Hadsel, Nordland, Norway
3. Sex Name
M Oluf Ingvald JOHANSEN (AFN:FRJL-L8) Pedigree
Born: 1890 Place: Hadsel, Nordland, Norway
mvh
Oddvar Klaussen
Ser at Johan står oppført i kirkeliste som Pettersen !
Her som Olsen !
Kan vi stole på familysearch der ?
Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Search Results | Download GEDCOM
Husband's Name
John (Johan) Bernt (Barnhard) (Berndt) OLSEN (AFN:32MH-DB) Pedigree
Born: 4 May 1863 Place: Berg Parish, Ostfold, Norway
Died: 8 Oct 1950 Place: Pleasant Grove, Utah, Ut
Buried: 12 Oct 1950 Place: Marion, Summit, Ut
Father: Peter Ole OLSEN (AFN:C229-KV) Family
Mother: Jacobine PAULSEN (AFN:C229-L2)
Wife's Name
Inger Fredrikke OLSDATTER (AFN:FRJF-0G) Pedigree
Born: 7 Aug 1851 Place: Hadsel, Nordland, Norway
Father: Ole OLSEN (AFN:9PCK-07) Family
Mother: Kristine Marie Eriksdatter TELLEMAN (AFN:9PCJ-VK)
Children
1. Sex Name
F Ellen Adelaide Henriette HANSDATTER (AFN:FRJL-JW) Pedigree
Born: 1875 Place: Hadsel, Nordland, Norway
2. Sex Name
F Ivara Othelie Kristine JOHANSDATTER (AFN:FRJL-K3) Pedigree
Born: 1888 Place: Hadsel, Nordland, Norway
3. Sex Name
M Oluf Ingvald JOHANSEN (AFN:FRJL-L8) Pedigree
Born: 1890 Place: Hadsel, Nordland, Norway
mvh
Oddvar Klaussen
Johan og Inger er registrert som par i to kommuner, Sortland og Hadsel, og vi er to slektshistorikere som uavhengig av hverandre har funnet ut det samme: Johan er identisk med Johan Peter Pettersen fra Blokken i Sortland.
Opplysningene fra Familysearch er tydeligvis henta fra et eller annet slektspapir som bygger på feilaktige opplysninger.
Opplysningene fra Familysearch er tydeligvis henta fra et eller annet slektspapir som bygger på feilaktige opplysninger.
Hei !
Er dette Johan Pettersen som var far til Ivara Johansen ? : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5945#ovre
mvh
Oddvar Klaussen
Er dette Johan Pettersen som var far til Ivara Johansen ? : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5945#ovre
mvh
Oddvar Klaussen
Det er nok det, ja.
Takk til Johan !
Da fikk jeg oppklart hvor de bodde i 1900 . På tellingen i 1865 for Sortland , finner jeg bare en som passer ; http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=73#ovre
Kan det være han ?
mvh
Oddvar Klaussen
Da fikk jeg oppklart hvor de bodde i 1900 . På tellingen i 1865 for Sortland , finner jeg bare en som passer ; http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=73#ovre
Kan det være han ?
mvh
Oddvar Klaussen
Stemmer. Juvika var en husmannsplass under Blokken.
Takk Johan !
mvh
Oddvar Klaussen

mvh
Oddvar Klaussen