Ellandlykkja/Erlandløkken på Dombås

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj01835
Sted: SVATSUM

Ellandlykkja/Erlandløkken på Dombås

Legg inn av gj01835 » 16. august 2006 kl. 11.39

Ragnhild Jørgensdatter f 1835 Dovre var datter til husmann/skoleholder Jørgen Samuelsen fra Ekrehagen. Jørgen og kona hadde mange barn. De bodde i Ellandlykkja og holdt seg med et par kyr og noen sauer. Ragnhild gifta seg rundt 1860 med Jakob Fredriksen (Dahle) f 1839 Vågå. Ragnhild og Jakob fikk to barn i Dovre før de rundt 1863 flytta nordover til Ingdalen i Stadsbygden, så til Orkdalen rundt 1865 og endelig tilbake til Ingdalen 1887. De var mine tippoldreforeldre.

Spørsmål: Hvor og under hvilken gard lå Ellandlykkja? Hvor og under hvilken gard lå Ekrehagen? Veit dere mer om familien/slekta?

gj00065
Sted: DOVRE

Re: Ellandlykkja/Erlandløkken på Dombås

Legg inn av gj00065 » 16. august 2006 kl. 22.31

Ellandlykkja var et bruk under Dombås søre. Jørgen Samuelssen og Marit Hansdatter
hadde 9 barn. Hvis du låner bygdebok for Dovre bind 1 så finner du om stedet og folka
på side141 og 142.
Ekrehagen på Dovre låg under Ekre (g.nr. 46 bnr 1) , Ekrehagen har bruksnr. 4.
Bind 3 av bygdebok for Dovre kommer ut i høst og der er Ekrehagen med.

Lykke til.

Mvh Harald

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 17. august 2006 kl. 0.52

Heisann Jan!
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye mer enn det du allerede har fått, men jeg tok nå dette bildet da jeg var på Dovre i sommer. Det er tatt fra veien som går fra Fredheim på Dovre og oppover lia mot Grimsdalen.

Hilsen Espen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj01835

Legg inn av gj01835 » 19. august 2006 kl. 10.23

Stor takk til dere! Bøker bestilles prompte.

Fins det synlige rester etter plassen i dag?

Men det bildet, Espen, det kan jeg dessverre ikke finne. Det skyldes sikkert ukunne fra mi side?

Beste helsing Jan.

gj01835

Legg inn av gj01835 » 19. august 2006 kl. 10.24

He-he, jeg hadde bare ikke rulla langt nok ned på sida. Takk igjen!

Jan.

gj05059
Sted: SNARØYA

Legg inn av gj05059 » 22. mai 2007 kl. 16.55

Hei Jan Dahle!

Jeg er en dame som bor like utenfor Oslo . Jeg har søkt på Erlandløkken på google og funnet dette forumet. Grunnen til det er at min oldefar var Johannes Jørgensen(1850-1893) som var yngste sønn av Jørgen Samuelsen. Jeg har nettopp funnet et manuskript med hans historie, og ønsket å se om jeg kunne finne ut noe mer.
I dette manuskriptet står det at Jørgen Samuelsen døde rundt 50 år gammel, og at flere av barna etterhvert flyttet til Rana. Moren (altså Marit Hansdatter) flyttet tilslutt etter til
Rana med yngstegutten Johannes. Gutten var svært glad i å lese, og kom etterhvert til
Finnmark for å gå på lærerseminariet. Der gikk han ut som bestemann, og fikk arbeid som lærer i Hammerfest. Senere arbeidet han som fengselslærer, først i Trondheim og siden i Oslo. Han var sterkt troende, og en etterspurt legpredikant. Imidlertid la han seg ut med en høykirkelig pastor (Storjohann) om teologiske spørsmål, og disse hadde en bitter strid i medier og rettsaler i alle år. Han bygde Calmeyergatens misjonhus i Oslo sammen med Otto Treider og Hans Guldberg. Dette var nok et av tidens største forsamlingslokaler med plass for 3-5000 mennesker, og ble brukt til frikirkelig forkynnelse. Dette er dessverre revet i dag. Han etterlot seg 6 barn hvorav et var min farfar Hallbjørn Jørgensen. Han igjen fikk 2 barn, sønnen Gunnar som var min far, og datteren Åse. Begge er døde. Hele min del av familen har bodd i Oslo siden Johannes flyttet hit i 1886.

Det var utrolig morsomt å finne noen som faktisk er i samme slekt!

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 22. mai 2007 kl. 23.16

Nå ble jeg brått veldig interessert her Nora Cecilie. Jeg er etterkommer etter Jørgen Samuelsens yngste bror, Samuel. Han flyttet til Målselv og har mye etterslekt. :)

Hvis du ønsker å ta kontakt med meg så kan du sende meg en e-post på espen dot berg at ntnu dot no

Hilsen Espen

Svar

Gå tilbake til «Dovre»