Ingeborg Pedersdatter og Thor Knudsen

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
dn16219
Sted: BERGEN

Ingeborg Pedersdatter og Thor Knudsen

Legg inn av dn16219 » 3. januar 2005 kl. 22.44

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med bakgrunnsopplysninger om Ingeborg Pedersdatter (f. 1829) fra Gausdal (Megrund) og hennes mann Thor Knudsen (f. ca. 1823), opprinnelig fra Lesja. De bodde i Gausdal frem til ca. 1863. Da flyttet de til Langøy ved Kragerø. Thor Knudsen jobbet i gruvene der.
Siri Myrvoll

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Ingeborg Pedersdatter og Thor Knudsen

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 11. september 2005 kl. 20.17

Hei,

Ser at du har fått svar vedr Thor Knudsen under andre fora her :)

Siden det er så lenge siden du la inn dette innlegget så lurer jeg på om du har fått noe svar vedr Ingeborg Pedersdatter fra Megrund, Espedalen, før jeg evt prøver å hjelpe deg ?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 12. september 2005 kl. 11.40

Det var hyggelig at du ville hjelpe! Ja, jeg har fått svar ang. Thor Knudsens bakgrunn i Lesja, og hvordan det gikk dem begge i Kragerø kjenner jeg til, men tiden i Gausdal er helt ukjent. Hvi du har mulighet for å gi meg noen opplysninger om familien i den tiden, ville jeg sette stor pris på det :D
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 12. september 2005 kl. 13.33

Vi har hatt hytte i Espedalen i 22 år, så kjenner til Megrund garden og mulig etterkommere etter Ingeborg Pedersdatter. Gruvestien opp til snaufjellet og nikkelgruvene der går rett forbi hytta :) Utrolig slit de hadde dengang...

Ser ikke ut som det finnes slektshistorie over Espedalen, men på hytta har vi ei bok om Espedalen av Peder Megrund. En av hans sønner kjenner jeg godt, så jeg skal snakke med folka når vi reiser opp i slutten av sept og komme tilbake til deg.

I mellomtiden kan du kanskje titte på ei bra webside om Espedalen der også Peder Megrund er nevnt :D

Espedalen og gruvedriften

Ellers er Megrund-garden kjent for 2 dyktige sønner, som på 1800 tallet (?) dro til fots til Kristiania og utdannet seg til prester.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 12. september 2005 kl. 17.55

Det er kjempehyggelig av deg om du vil forfølge dette. Ingeborg og Thor er mine tippoldeforeldre - deres sønn Peder Thorsen (seilskuteskipper i Kragerø) var min oldefar (far av min farmor). Thor Knudsen døde på Langøy ved Kragerø i 1886 og Ingeborg samme sted i 1905.

Jeg har aldri vært i Espedalen, men ut fra artikkelen ser det ut til å være utrolig vakkert.
Forøvrig har jeg hørt om "Megrundsprestene" - de skal vistnok være familie på en eller annen måte.

Tusen takk for at du vil hjelpe!
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 25. oktober 2005 kl. 20.51

Hei igjen Siri,

Først i helgen som var fikk vi tatt en tur til Espedalen, men mannen jeg skulle snakke med var bortreist. Men jeg titttet i ei bok vi har på hytta, "Espedalen - Peder Megrund forteller" skrevet i 1972, og der fant jeg dine aner :) Her følger anerekken ut fra "stamfar" ( eldste som er nevnt i boka )

Fra boka :

"Ole Børde f. 1757 og Sigrid Iversdatter f. 1754 ( bodde på Børde i Svatsum), fikk bl a 1 sønn Peder Olsen.

Peder kom til Børde i Espedalen, som da var ei seter eller et underbruk til gården Børde i Svatsum.
Her traff han Mari Olsdatter Megrund som han ble gift med, og de tok over Megrund og drev gården til de ble gamle folk.

Paret fikk flere barn bl a :

1) Ole Pedersen f. 1815 ( far til 3 stk Megrundsprester )
2) Simen Pedersen f. 1817
3) Randi f. 1819

Simen Pedersen ble gift med Anne Amundsdatter, og de fikk disse barna :

1) Peder Simensen f. 1842 - til Amerika
2) Anne Simensdtr f. 1844
3) Ane Simensdtr f. 1851
4) Vesle Anne Simensdtr f. 1856 - til Bamble

Fra Vesle Anne stammer mange dyktige mennesker.
En sønn, Peder Thorsen, skipsfører
En dattersønn, NN, professor, fhv finansminister og nå ordfører i Bergen
Så en må si at Espedalen har hevdet seg godt utenfor dalen også.... "

Som du ser stemmer ikke navn og fødselsdata med dine opplysninger, men ut ifra det siste som er skrevet har du i hvertfall rett familie ! Ved søk i Folketellingene på garden Megrunden vil du få mer eksakte data....

Vesle Anne ( Ingeborg annet fornavn ? ) var kusine til Megrundsprestene.

En av sønnene til forfatteren er den mann jeg kjenner godt i Espedalen og som jeg ikke fikk kontakt med.

Jeg kjøpte ett eksemplar av boka ( 150 kr), så hvis du er interessert kan jeg sende deg den ? Den er på 127 sider og omhandler bl a Gammel tid, gårdene og folka der, gruvedriften, etc etc.

Hvis du ønsker kontakt med min kontaktperson kan jeg sende deg hans navn og telefonnummer, og du kan referere til meg ?

Lykke til videre :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 30. oktober 2005 kl. 18.06

Hei Gry.
Tusen takk for hjelp - det er helt klart riktig familie, selv om Peder Megrund antagelig har blandet generasjonene noe. Ingeborg Pedersdatter var født i 1829, og er antagelig søster av Simen Pedersen. Hun var mor til Peder Thorsen (min oldefar), og hans dattersønn endte opp i Bergen (min far).

Jeg har funnet en Anne Olsdatter født 1855 i Gausdal i Folketellingen 1900 for Bamble - det er nok "Vesle-Anne", og da er vel hun datter av Simens bror Ole? Og ev. søster av Megrund-Prestene? Der er jo to "Anner" til så dette med navn er ikke lett!

Jeg er svært interessert i boka, så om du kan skaffe meg den, ville det være flott. Det samme gjelder den kontakten du nevner i Espedalen

Igjen tusen takk for all help....... :D :D
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. oktober 2005 kl. 19.16

Hei Siri,

bare moro å hjelpe, spesiellt i trakter der jeg liker å ferdes... :)

Jeg kontakter deg via e-mail for din adresse vedr boka og navn/tlf nr til Megrund.

Da får dere sikkert klarhet i navn og dato etc.
Boka ble som sagt skrevet i 1972, og da var Peder Megrund en eldre mann på 91 år, da han fikk hjelp til å lage boken.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 9. juli 2006 kl. 16.08

Mer info etter lang tid... ( sitter på hytta i Espedalen og har "lokalbøker" for hånden)

I boka "Nikkelverket i Espedalen" av Iver Forseth, Dølaringen bokforlag, 2004, finner jeg flg :

S 118, fortegnelse over arbeidere på Espedals Værk, da verket var i drift 1847-1856 :

Tore Knudsen Lyftingsbakken, Lesja

Kilden til dette skal være :

Amund Flutuen : Børdeslekta, Gausdal Historielag.

Så ta kontakt med historielaget så kanskje de har noen eksemplarer :) Da vil du vel få hele anerekka ...

Videre på s 121 :

Jenter fra Espedalen som gifta seg med gruvearbeidere :
Ingeborg Pedersdatter Megrund, f. 14/3-1829, gift med verksarb. Tore Knudsen Lyftingsbakken fra Lesja.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 9. juli 2006 kl. 16.28

Dette var virkelig morsomt. Jeg har jo gjettet på at Thor Knudsen jobbet på verket, men her kommer altså bekreftelsen. Jeg skal ta kontakt med historielaget for å se om jeg kan få tak i den boka - hvis ikke, får jeg låne den via vårt bibliotek her.

Tusen takk skal du ha :D :D

Og ha en god ferie i Espedalen :lol:
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 9. juli 2006 kl. 21.13

Bare koselig å hjelpe litt til da :)

Spesielt når man sitter i denne "den milde dal med de barske fjell i ett og samme blikk" som det står skrevet om Espedalen i bøkene....

Kommer jeg over mer kommer jeg tilbake Siri :D
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 9. juli 2006 kl. 23.12

Jeg har nå bestilt boka og kontaktet historielaget om Børdeslekten - håper de har bok/artikkel fortsatt. Dette er spennende, for jeg har oppdaget at nok en tippoldefar antagelig arbeidet på Espedal-verket og flyttet til Langøy ved Kragerø senere. Kristian Olsen (Høgenæs/Hauknes, opprinnelig fra Ringsaker) gift med Beret Olsdatter fra Fron, endte opp som nabo av Thor Knudsen og Ingeborg Pedersdatter på Langøy, og ad omveier giftet deres barnebarn seg med hverandre, men da inne i Kragerø. Litt av en historie :)

Jeg har aldri vært i Espedalen, men etter å ha lært så mye om slekten, tror jeg at det er på tide å ta seg en tur!
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

dn20503
Sted: MOELV

Legg inn av dn20503 » 29. august 2006 kl. 20.24

Ser at du søker etter slekt fra Espedalen, da jeg er født der oppe, og har all min slekt der, er det det mulig at jeg har ting å bidra med. Hørte jo far min fortalte mye som han hadde fra sin far. Er foresten min bestefar, Peter Megrund som har skrevet den boka om Espedalen. Ta gjerne kontakt. Email: [email protected]

18283
Sted: OSLO

Legg inn av 18283 » 20. oktober 2006 kl. 22.29

Hei,
jeg fikk lyst til å henge meg på her. Jeg har lett og gravd i alt jeg har kommet over om Megrund og Espedalen. Har selv en tippoldefar som bodde på Megrunden, og høyst sannsynlig er født der. Det er Ole Pedersen på denne folketellingen,

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=569#ovre

Min hypotese er at han er både navnebror og biologisk bror til 'far til Megrundsprestene', men dåpen hans er ikke innført i kirkebøkene for Gausdal. Hvis dere tar en titt på mitt debattinnlegg 7044 på Digitalarkivet (fra 2001) kan dere se litt av min begrunnelse. Det kan heller ikke være gruvevirksomheten som har lokket ham til Megrunden, for han flytter derfra omtrent på den tiden nikkelverket starter. Da kjøper han gården Slaaen i Fron og bosetter seg der. Senere emigrerer han og de fleste (alle?) barna hans til USA. Og min oldefar Amund (15 år i 1865) er mitt store mysterium nå. Emigrerte han også? Og forlot kone og barn (min bestemor) i Nord-Norge?

Når det gjelder din Ingebjørg har jeg notert henne som søster til Ole (far til prestene) og Simen, og altså også til min tippoldefar Ole. Jeg har ellers notert søsknene:

• Ole, f. 1815 (far til prestene)
• Ole, 1816 – 1895 (min Ole)
• Simen, f. 1818
• Berthe, f. 1820
• Anders, 1822
• Anne, f. 1824
• Ingeborg, f. 1829

Men Randi, som nevnes i Espedalsboka, er jeg i tvil om hører til denne søskenflokken.

Ifølge Kraabøl-boka om gårdene i Gausdal var foreldrene til disse barna, Peder Olsen (Børde) og Marit Olsdatter, søskenbarn. Far til Peder Olsen Børde er Ole Andersen Espedal, og Kraabøl hevder at moren til Marit Olsdatter er søster til Paul (og dermed også Ole) Andersen Espedal. Jeg tror denne søsteren må være Beret Andersdatter som er født i 1746 og giftet seg i Gausdal i 1770 med 'Ole Olsen Grimsboe, fra Fron' (slik jeg tyder kirkeboka). Og de har kanskje slått seg ned i Fron, hvor kirkebøkene forsvant i brann, slik at Marit Olsdatters dåp ikke lar seg oppspore.

Det har gått lang tid siden forrige innlegg her, så du har kanskje funnet ut av dette allerede. Men jeg så det først idag og jeg vil gjerne ha kontakt med dere. Jeg har masse mer informasjon om 'min del' av denne slekten - pluss masse ubesvarte spørsmål!

Og Espedalen er fantastisk flott! Jeg har besøkt dalen noen ganger. Syns det er spennende å se de stedene mine forfedre har holdt til.

Mvh Eva

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 20. oktober 2006 kl. 22.47

Hei Eva :)

Dette kan jo bli spennende for dere som er i slekt, og Tor sin e-mail adr ser du i innlegg her og Siri sin har jeg ... Om de ikke svarer på en stund her da :wink:

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 25. oktober 2006 kl. 22.04

Dette begynner jo å bli interessant - jeg har ikke hatt tid til å se på innlegget ditt i Digitalarkivet, men skal ta en titt. Med hensyn til Randi (eller Rannej, som hun heter i Family Search): jo hun hører til denne familien - født 20/8-1826. Hun giftet seg med Johan Henrik Johansen fra Lesja (gruvearbeider) i 1855, og de slo seg ned på Strand i Espedalen i 1865 (se Iver Forseth: Nikkelverket i Espedalen).

Ta gjerne direkte kontakt, det ville være morsomt å få høre mer om "din" Ole. :D
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

18283
Sted: OSLO

Legg inn av 18283 » 27. oktober 2006 kl. 21.00

Hyggelig med svar fra deg.

Siden jeg ikke fant dåpen til min Ole Pedersen i noen av kirkebøkene for Gausdal eller nære prestegjeld måtte jeg grave i andre dokumenter om Gausdal og Espedalen. Jeg sitter derfor på noen kopier fra pantebøkene med skjøter og skifter fra Espedalen og Børde, som jeg gjerne kan dele med andre interesserte. Men så har jeg også lyst til å nevne her noen andre dokumenter som jeg har hatt nytte og glede av.

1) Årbok for Gudbrandsdalen 1977: O.T.Forseth om Dalaenkja i Essdala
2) Peder Olsen Megrund: Opptegnelser. Original fins på Maihaugen (håndskrevet i kladdebøker). Dette er prosten, født i 1840, sine minner, nedtegnet på hans eldre dager.
3) En manntallsliste fra 1775 for området Sønstehage - Espedalen. Det er uklart hvem som opprinnelig har tatt opp denne fortegnelsen. Gjengitt av P.O.Nygaard står det på den kopien jeg har fått tak i (publisert i et kirkeblad?). Jeg ville tro at historielaget i Gausdal kjenner til denne listen.

Siri, jeg vil gjerne kontakte deg direkte og sende deg et par rapporter jeg har laget med en del etterkommere etter Daleenka og tidlige beboere på Børde. Får jeg sendt mail til deg ved å bruke PM-knappen? Jeg er ikke videre kjent med DIS sine sider ennå.

Mvh Eva

Brukeravatar
dn16219

Legg inn av dn16219 » 28. oktober 2006 kl. 16.25

Det vet jeg ikke, jeg kjenner heller ikke denne funksjonen. Prøv heller [email protected]
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

dn20503
Sted: MOELV

Legg inn av dn20503 » 17. september 2008 kl. 20.02

Hallo! Lenge siden vi hadde kontakt. Fortiden graver jeg å en slektning i slekta vår i Espedalen, Stubbrud mitre kommer mine slektninger fra, men ser ut til at alt henger sammen når det gjelder slekt der oppe, så det kunne vert morro å hørt hva du vet om espedalsslekt, har ikke du hytte der oppe da? Kanskje vi kunne tatt ei sammling en gang å prata slekt. Tor.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 17. september 2008 kl. 20.22

Hei Tor :)

Vet ikke om det er meg du tenker på , det med interesse for Espedalen og at vi har hytte der ?

Vi opp i høstferien på jakt, så er du der, ta kontakt :) [email protected] / 61174458
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 17. september 2008 kl. 21.18

Hyggelig :D blir både rypejakt og Essdala-slekt i høstferien da :wink:
Vennlig hilsen Gry

Rune Alander

Legg inn av Rune Alander » 13. februar 2022 kl. 20.36

Peder Oleson Børde og Marit Olesd. Megrund fekk 8 barn og har stor etterslekt. Dattera Ingeborg f. 14.3.1829 i Gausdal, d. 20.12.1905 i Skåtøy, g. 6.9.1851 i Svatsum, Vestre Gausdal m. Tore Knutson Løftingsbakken f. 25.8.1823 i Lesja, d. 14.8.1886 i Kragerø. Jeg har funnet 6 barn og noen barnebarn. Barna: Knut 1+5 barn, Marith 5 barn og Peder 2+0 barn - Anton ? barn, Ole 3 barn (flere?) og Anne Marie ?

Det var noe usikkerhet omkring Randi men ho er søster åt Ingeborg. Randi er f. 20.8.1826 i Svatsum, Vestre Gausdal, d. 17.10.1906 i Svatsum, Vestre Gausdal, g. 15.12.1855 i Svatsum, Vestre Gausdal m. Johan Hendrik Johanson Ziegler f. 15.10.1824 i Lesja, d. 7.8.1910 i Svatsum, Vestre Gausdal. 2 barn.

Tilsammen har jeg 40 barnebarn etter Peder og Marit på Megrund.

Svar

Gå tilbake til «Gausdal»