Fam. Gjertsen - Helgesensgade 3, Larvik
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: JESSHEIM
Fam. Gjertsen - Helgesensgade 3, Larvik
Er det noen som kjenner / har informasjon om familien?
Har sett på 1900 tellinga, da bor min oldemor Ingeborg sammen med barna før hun flytter til Kristiania/Oslo.
Er det noen som har informasjon om resten av familien?
Jan T
Har sett på 1900 tellinga, da bor min oldemor Ingeborg sammen med barna før hun flytter til Kristiania/Oslo.
Er det noen som har informasjon om resten av familien?
Jan T
- Erling Hoel
- Sted: NITTEDAL
- Kontakt:
Re: Fam. Gjertsen - Helgesensgade 3, Larvik
Hei
Jeg har en Hendrik Gjertsen i min familiefil. Han var den første mannen til min bestemor Olga Elise Mathilde Olsdatter.
Så vidt jeg har bragt i erfaring er han født 1872 i Sandefjord.
De hadde 2 sønner: Ole J. Gjertsen f. 1897, d. 1942 (ca) i Amerika og Henry Gjertsen, f. 1901, d. 1978.
Denne familien bodde i Larvik. Hendrik var sjømann
Vet ikke om dette er noen av din slekt, men dersom du vet noe mer om denne grenen er jeg interessert.
Hilsen Erling Hoel
Jeg har en Hendrik Gjertsen i min familiefil. Han var den første mannen til min bestemor Olga Elise Mathilde Olsdatter.
Så vidt jeg har bragt i erfaring er han født 1872 i Sandefjord.
De hadde 2 sønner: Ole J. Gjertsen f. 1897, d. 1942 (ca) i Amerika og Henry Gjertsen, f. 1901, d. 1978.
Denne familien bodde i Larvik. Hendrik var sjømann
Vet ikke om dette er noen av din slekt, men dersom du vet noe mer om denne grenen er jeg interessert.
Hilsen Erling Hoel
-
- Sted: JESSHEIM
Heisan - Hendrik Gjertsen er bror til min oldemor. Så jeg kjenner ikke så mye til ham eller familien, men jeg mener og tror jeg har bilde av dem. Derfor vil det være fint om vi kan dele litt informasjon.
Jeg har endel informasjon som jeg har funnet om resten av den slekten, pluss at jeg har fått mye fra Einar Løsnes i Hedrum Historielag.
Tar kontakt direkte.
Jeg har endel informasjon som jeg har funnet om resten av den slekten, pluss at jeg har fått mye fra Einar Løsnes i Hedrum Historielag.
Tar kontakt direkte.
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei Jan
Du kan kontakte meg på erling at hoel.biz eller på telefon 67 07 10 35
Hilsen Erling
Du kan kontakte meg på erling at hoel.biz eller på telefon 67 07 10 35
Hilsen Erling
Sitter med vielser i Larvik og fant ei Anna Jørgine Gjertsen, Helgesensgt 3, som 30.09.1897 gifter seg med Ingebret Rikard Hansen fra Månejodet i Hedrum. Det er sannsynligvis samme familie siden det har bodd Gjertsenfolk der helt til ganske nylig. Hun var født 30.04.1870, konfirmert 05.10.1884, begge dele i Larvik. Far hennes het Jørgen Gjertsen og den ene forloveren het Henrik Jakken Gjertsen.
Mvh. Lars Brathagen, Larvik
Mvh. Lars Brathagen, Larvik
En liten trykkfeil på brudgommens navn, det skal være Ingebret Torvald Rasmussen. Beklager.
Mvh Lars Brathagen.
Mvh Lars Brathagen.
Enda litt mer om Gjertsen-familien. Henrik Jakken Gjertsen gifter seg med Olga Elise Matilde 11.12.1897 i Larvik. Etter kirkeboka skal Henrik være født i Larvik 05.02.1872. Mens Olga er født 04.05.1875 også i Larvik. Faren het Ole Andersen Sundby.
Mvh. Lars Brathagen
Mvh. Lars Brathagen
- Erling Hoel
- Kontakt:
Hei javascript:emoticon(':D')
Very Happy
Olga Elise Mathilde, f. Andersen er min bestemor. Henry Gjertsen, hennes sønn, er min onkel og halvbror til min mor. Er interessert i opphavet til Henrik Jakken Gjertsen. Har Jørgen Gjertsen og Hanna Marie Isaksdatter som foreldre til Henrik. Har også foreldrene til Jørgen Gjertsen, men ingen ting om Hanna Marie Isaksdatter bortsett fra at hun er født i 1855.
Hilsen Erling Hoel
Very Happy
Olga Elise Mathilde, f. Andersen er min bestemor. Henry Gjertsen, hennes sønn, er min onkel og halvbror til min mor. Er interessert i opphavet til Henrik Jakken Gjertsen. Har Jørgen Gjertsen og Hanna Marie Isaksdatter som foreldre til Henrik. Har også foreldrene til Jørgen Gjertsen, men ingen ting om Hanna Marie Isaksdatter bortsett fra at hun er født i 1855.
Hilsen Erling Hoel
Har kikket litt i kirkebøker og folketellinger for Larvik. Henrik Jakken er døpt 09.06.1872 i Larvik, der står det at Jørgen Gjertsen er født 03.03.1844 og Hanna Marie Isaksdtr. er født 17.05.1844. I folketellinga for 1865 er det tydeligvis et problem for der finner jeg Jørgen Gjertsen på to steder på Langestrand. Men navnene på foreldrene er de samme på begge stedene og de bor i samme gård, så det er sannsynligvis noe rot i tellingene. På den ene er Jørgen sjømann og på den andre sagarbeider. Går du inn på FT1865 er det bare 2 Jørgen Gjertsen i Vestfold og de bor i Larvik. Går ut fra at den Jørgen son er sagarbeider er riktig, kanskje han jobbet på Justesaga da denne lå rett over gata for Helgesensgt . Har forløpig ikke funnet vielsen mellom Jørgen og Hanna Marie. Siden Henrik Jakken var "ægte" bør foreldrene være gift før han ble født.
Mvh Lars Brathagen.
Mvh Lars Brathagen.
- Erling Hoel
- Kontakt:
Fant vielsen til Henrik Jakken Gjertsen (Jørgensen):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-248
Nederst på venstre side.
Hilsen Erling
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-248
Nederst på venstre side.