Jeg skulle gjerne visst mer om Mari Iversd. og hennes familie, og om Jønndalen i Dovre hvor hun kom ifra, og Peder Peders. Hjellkroken som hun fikk fikk sønnen Mathias f. 20.03 1868 med. Mathias var min oldefar, og ved folketellinga i 1900 finn vi ham som husmand uten jord på plassen Ringekalvehagen i Meldal (ST): fødested Lesja krs. Han bodde der til han i 1909 kjøpte garden Midtigard i Jonli i Lomundalen i Rindal (MR). Mathias døde 20.11. 1943.
I bygdebok for Lesja,bind 2 s.101:
Motterud: 4-2b. Mari Iversd. fra Dovre var tjenestejente og budde her da ho og Peder Peders. Hjellkroken også fra Dovre, fekk sonen Mathias, f.1868? ellers ukjent.
I bygdebok for Lesja , bind 3. s. 337:
Mari og Mathias var i 1875 innerstar i Gunnarstugu, Ulateig. Der står det: Syver bodde i lag med Mari Iversd. og sonen hennar Mathias Peders. Som innerstar her i 1875. Han var skinnfellmaker. Året etter gifta dei seg, og kring 1880 flytta dei til Bjørknestugu. Mathias vart med dit og vart konfirmert der i 1882.
I bygdebok for Lesja, bind 2, s.258, Bjørknestugu,30-5. 1880-1915.
Syver Gunnars. fra Gunnarstugu, Ulateig, 1846-1928, g. 1876 m. Mari Iversd. fra Jønndalen i Dovre, ca.1845-1888. Dei kom kring 1880, og kjøpte bruket til sjøleige i 1883. Mari og Syver fikk fire barn sammen.
Om Peder Peders. Hjellkroken skriv Arnfinn Kjelland: I kyrkjeboka står det Peder Pedersen Schelkrogen af Dovre, husmand, ungkar. Schelkrogen er i normalisert form Hjellkroken.
Jeg har fått god hjelp av Arnfinn Kjelland, og nå håper jeg at noen kan hjelpe meg videre.
Mvh
Per Steinar Oddli
Mari Iversd. fra Jønndalen i Dovre
Moderator: MOD_Oppland
Re: Mari Iversd. fra Jønndalen i Dovre
Hei!
Om Marit Iversdatter (Jøndalen???) finner du i Bygdebok for Dovre, bind 2 side 220. Under Søre-Holum er det skrevet om hennes familie.
Om Peder Pedersen Hjellkrogen vil du finne i neste bind, bind 3 som kommer ut i høst.
Lykke til!
Hilsen Harald
Om Marit Iversdatter (Jøndalen???) finner du i Bygdebok for Dovre, bind 2 side 220. Under Søre-Holum er det skrevet om hennes familie.
Om Peder Pedersen Hjellkrogen vil du finne i neste bind, bind 3 som kommer ut i høst.
Lykke til!
Hilsen Harald
Hei Harald
Takk for opplysningene. Jeg har bestillt bygdebøker for Dovre på biblioteket, så nå skal det bli veldig spennende å lese dem.
Takk igjen
Hilsen Per Steinar
Takk for opplysningene. Jeg har bestillt bygdebøker for Dovre på biblioteket, så nå skal det bli veldig spennende å lese dem.
Takk igjen
Hilsen Per Steinar
Hei!
For meg ser det ut til at det omtalt 2 forskjellige, Marit Iversdatter I Lesjaboka og i
Dovreboka?
Hvis det er slik at Marit Iversdatter er fra Jøndalen så må hun være datter av Iver Olsen
Jøndalen og Anne Johannesdatter, og er da født 23.7.1842.
Men hvis det er slik som det står i Dovreboka, så er hun datter av Iver Jørgensen fra Stordalen og Brigit Paulsdatter Engum.
Hva heter barna til Mathias Pedersen? Jeg tenker da på den tradisjonelle oppkallingen av besteforeldre.
God pinse!
Hilsen Harald
For meg ser det ut til at det omtalt 2 forskjellige, Marit Iversdatter I Lesjaboka og i
Dovreboka?
Hvis det er slik at Marit Iversdatter er fra Jøndalen så må hun være datter av Iver Olsen
Men hvis det er slik som det står i Dovreboka, så er hun datter av Iver Jørgensen fra Stordalen og Brigit Paulsdatter Engum.
Hva heter barna til Mathias Pedersen? Jeg tenker da på den tradisjonelle oppkallingen av besteforeldre.
God pinse!
Hilsen Harald
Hei!
Dovreboka?
God pinse!
Hilsen Harald
Dovreboka?
God pinse!
Hilsen Harald
Hei Harald
Takk for de siste opplysningene. Du har rett i at det ser ut som om det ikke er samme Marit Iversd. i Lesjaboka og i Dovreboka.
Mathias Pedersen hadde 6 barn:
1. Martin, f.9/8 1890
2. Gurine, f.3/1 1895
3. Anne (eller Ane), f. 3/6 1897 (1898?). Hun var min farmor.
4. Sivert, f. 19/2 1900
5. Oline Marie, f. 1903
6. Peder. Han vet jeg ingenting om. Han er bare omtalt i bygdeboka for Meldal, under husmannsplassen Ringakalvhagen hvor de var før de flytta til Rindal.
Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal finne den rette Marit Iversd. Er det en mulighet å ringe kirkekontoret i Lesja? Er hun ført inn i kirkeboka med f.eks. fødselsdato ved Mathias sin dåp eller konfirmasjon. Mathias ble konfirmert i 1882 da de bodde i Bjørknestugu.
Hilsen
Per Steinar
Takk for de siste opplysningene. Du har rett i at det ser ut som om det ikke er samme Marit Iversd. i Lesjaboka og i Dovreboka.
Mathias Pedersen hadde 6 barn:
1. Martin, f.9/8 1890
2. Gurine, f.3/1 1895
3. Anne (eller Ane), f. 3/6 1897 (1898?). Hun var min farmor.
4. Sivert, f. 19/2 1900
5. Oline Marie, f. 1903
6. Peder. Han vet jeg ingenting om. Han er bare omtalt i bygdeboka for Meldal, under husmannsplassen Ringakalvhagen hvor de var før de flytta til Rindal.
Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal finne den rette Marit Iversd. Er det en mulighet å ringe kirkekontoret i Lesja? Er hun ført inn i kirkeboka med f.eks. fødselsdato ved Mathias sin dåp eller konfirmasjon. Mathias ble konfirmert i 1882 da de bodde i Bjørknestugu.
Hilsen
Per Steinar
HEI
Nå kan du finne opplysninger om Mari Iversdtr Jønndalen (Bråtå) og Peder Pedersen Skjellkroken fra Dovre i Bygdabok for Dovre bind 3.
Det var feil i bind 2, men det er rettet opp nå. (55/6)
Peder var bror av min oldefar.
mvh
Ragnhild
Nå kan du finne opplysninger om Mari Iversdtr Jønndalen (Bråtå) og Peder Pedersen Skjellkroken fra Dovre i Bygdabok for Dovre bind 3.
Det var feil i bind 2, men det er rettet opp nå. (55/6)
Peder var bror av min oldefar.
mvh
Ragnhild

Hei
Takk for opplysningene. Jeg har bestilt Bygdebok for Dovre bind 3 på biblioteket. Ettersom boka nettopp er utkommet, er det lang ventetid på den så jeg får smøre meg med tålmod.
Men takk igjen.
Mvh
Per Steinar
Takk for opplysningene. Jeg har bestilt Bygdebok for Dovre bind 3 på biblioteket. Ettersom boka nettopp er utkommet, er det lang ventetid på den så jeg får smøre meg med tålmod.
Men takk igjen.
Mvh
Per Steinar