Etterkommere i Nord-Norge av Brostrup Tax

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Harald Horten
Sted: TRONDHEIM

Etterkommere i Nord-Norge av Brostrup Tax

Legg inn av Harald Horten » 1. juni 2006 kl. 18.11

Brostrup Tax var direktør på Kvkne kobberverk. Han fikk en stor etterslekt i Nord-Østerdalen, men flere reiste nordover på 1800-tallet, f. eks. til kobberverket i Kåfjord. Blant disse var:

1) Arne Jonsen Kjølhaug, født 1805 i Alvdal, gift med Johanna Brun Borchgrevink fra Røros, flyttet fra Kåfjord til Tromsø før 1865, bodde i 1865 i Grønnegade med kone og 2 barn. Familien er ikke funnet i FT1875. Flere av Johannas slektninger som også hadde vært i Kåfjord, var i 1875 på nikkelverket på Senja.

2) Ingeborg Blostrupsdatter Blostrupsdatter og Ole Simensen Steimoeggen kom fra Alvdal til kobberverket i Kåfjord 1831. De hadde med seg en stor barneflokk og ble bosatt på Finnsjå i Talvik.

a) Simen Olsen (født 1808) ble gift 1838 i Kåfjord med Brita Gretha Mikkelsdatter (født 1818 i Alta). De fikk i alle fall barna Carl (født 1846 på Finnsjå) og Marie Josephine (født 1850 i Alta). Familien er ikke funnet i FT1865 for Alta/Talvik.

b) Ole Olsen (født 1815) brukte etternavnet Kaasen. Han ble gift i Kåfjord 1838 med Aagot Christensdatter Allendahl. Vi vet om 4 barn: Ingeborg Maria, f. 1847, Karen Oline, f. 1851, Ole Christian, f. 1854, ugift verksarbeider i 1875 og Iver, f. 1858, også verksarbeide 1875.

c) Marit Olsdatter (født 1817) skal etter tradisjonen ha kommet til Pasvik.

d) Ingeborg Olsdatter (født 1823) kom til Kvænangen. Hun var gift med skogoppsynsmann Ole Estensen Hoel. De fikk 9 barn som vi ikke vet noe om.

Se ellers vedlegget.
Er takknemlig for alle opplysninger
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn18502
Sted: LEIRFJORD

Re: Etterkommere i Nord-Norge av Brostrup Tax

Legg inn av dn18502 » 1. juni 2006 kl. 21.15

Heisann

Når det gjelder Ingeborg Olsdatter (født 1823) gift med skogoppsynsmann Ole Estensen Hoel og deres 9 barn foreslår jeg at du først tar en titt i KB for Skjervøy / Kvænangen: 1861-1877. Etter en veldig rask titt i den fant jeg sønnen Esten gift 1870 og dattera Maria gift 1874. Bladde litt i konfirmerte og fant sønnen Ingebrigt på 1863, trur nok du vil finne flere. På utflytta så jeg iallefall to av barna på emigrert til Amerika.
Regner da med at du vil finne opplysninger om flere av barna dær.

Lykke til mvh Marita

Lillian Synnøve Johansen
Sted: GREÅKER

Legg inn av Lillian Synnøve Johansen » 2. juni 2006 kl. 1.14

Hei.
Dette var interessant.
Jeg er etterkommer etter Marit Olsdatter, f. 30.05.1821, Blostrupsplass, Lilleelvdalen, datter av Ingeborg Blostrupsdatter og Ola Simensen Steinmoeggen.
Det ser ut som om du allerede har mange opplysninger om denne grenen av slekta. Fra min side kunne det vært interessant å få sammelignet opplysninger, dersom du er interessert.
Skal ellers lese gjennom vedlegget ditt og se om jeg har noe nytt å bidra med.

Av kirkebøker for Kaafjord i Alten-Talvig går det fram at Ingeborg Anna Blostrupsdatter var jordmor ved flere fødsler der.

Hilsen Lillian

dn18502
Sted: LEIRFJORD

Legg inn av dn18502 » 2. juni 2006 kl. 9.52

Hei

1) Arne Jonsen Kjølhaug, født 1805 i Alvdal, gift med Johanna Brun Borchgrevink fra Røros

Disse bor fremdeles i Grønnegade, Tromsø i FT 1875 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2969#ovre

hilsen Marita

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av Jan Erik Aas » 18. august 2007 kl. 9.03

Ifølge vedlegget: 1) Ole Olsen ble født på Ligården i Alvdal i 1762. Ifølge Alvdalsboka kom han til Tromsø, kanskje til Storstennæs?

Nei, han kom ikke dit, men han ble husmann på Trondenes prestegård, der Steen var prost i 1801, FT-1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =888#nedre
Ole Lien Mand og dreng 40 I første ægteskab Smed og snidker
Johnetta Larsd Hans kone 25 I første ægteskab
Elen Olsdtr Deres børn 3
Lars Olsen Deres børn 1

Der bor han fortsatt ved skiftet etter sin moder i 1818, nevnt som gift til nordland og husmann u/prost Steen i Tromsøe.

Se også Trondenes bygdebok, bind III, s.78.

Lillian Synnøve Johansen
Sted: GREÅKER

Legg inn av Lillian Synnøve Johansen » 19. august 2007 kl. 19.21

Til Tove Skorpen

Viser til ditt innlegg under Hedmark/Alvdal med tema Steinmoeggen Alvdal https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=49106
Jeg er svært interessert i opplysninger du måtte ha om etterkommere av Kari Olsdatter og Johan Bredal Barbo. Har selv en del registreringer på denne slekta og utveksler gjerne slektsstoff med deg.

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med Harald Horten som sitter inne med mye opplysninger av interesse, og som kanskje er interessert i det du har av opplysninger.

Hvem av Kari/Johans barn er du etterkommer av? Slektsnavnet Skorpen trodde jeg hadde forbindelse med Kvænangen/Skjervøy??

Hilsen Lillian

gj04709
Sted: ALTA

Legg inn av gj04709 » 21. august 2007 kl. 17.12

Hei Lillian.

Jeg er etterkommer av Kari og Johan`s datter Marit som ble gift med Johan Peder Olsen Digre. De hadde datteren Othelie Digre som ble gift på Ingøy med Jens Ellingsen.
De var mine oldeforeldre.

Dette er fam på min mors side.

Jeg har masse stoff om både Bredal/Barbo og Digre.
Nu holder jeg på med innspurten med dagens gjennlevende slekt på begge sider.
Kan sende deg det jeg har eller du sier hva du trenger.
Jeg mangler oppl om Marit Olsen`s etterkommere.

Navnet Skorpen kommer fra Skorpa på Sunnmøre.( Farsiden)
Min bestefar kom til Akkarfjord på Sørøya som 16 åring.

Skorpen i Kvænangen er ikke mi slekt, men derimot Mikkelsen slekta.
Marit Mikkelsen var min Oldemor. Hun ble gift på Ingøy.

Mvh Tove Skorpen

Svar

Gå tilbake til «Alta»