Hans Andersen og Anne Hansdatter g.nr 64 Vestre Lingu

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Jan Edner
Sted: BLYSTADLIA

Hans Andersen og Anne Hansdatter g.nr 64 Vestre Lingu

Legg inn av Jan Edner » 31. mai 2006 kl. 0.21

Under gården Lingum Vestre (g.nr 64 i Tjølling) bodde som bruker og eier fra 1825-1843 Hans Andersen (d. 1853)

Han var 1. gang gift med Anne Hansdatter (d 1837), og 2. gang med Ingeborg Marie Larsdatter fra Kamfjord i Sandar.

Barn i 1. ekteskap:
Andrea Mathea f. 1824 g.m. Søren Zakariasen Kjær
Anders f. 1826
Anton f. 1829

Det jeg lurer på er om jeg har funnet rette foreldre til Hans Andersen og Anne Hansdatter.

Foreldrene til Anne Hansdatter er mulig Hans Larssøn og Mari Nilsdatter brukere på gården Mellem-Skalleberg fra 1782-1795 (g.nr 69 i Sandeherred)
De hadde en datter som het Anne, og som giftet seg 1812 med Hans Anderssøn Haakestad Tjølling, bodde på Vestre Lingum.
Det kan jo se ut som at dette er rette foreldre.

Foreldrenen til Hans Andersen er det verre med. Det er mulig det kan være Anders Hansen (d. 1808, 64 år) og Anne Andersdatter (f. 1765, d. 1799) som var brukere av Håkestad Vestre (g.nr 55 i Tjølling) fra 1782, og eiere fra 1806-1808.
Anne Andersdatter var visst fra Kleppåker Nedre (g.nr 88 i Tjølling).

Er det noen som kjenner til denne familien, og/eller kan bekrefte/avkrefte om jeg har funnet rette foreldre?

Takker for all hjelp. :D

Vennlig hilsen
Jan

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Hans Andersen og Anne Hansdatter g.nr 64 Vestre Lingu

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 15.11

Hei, jeg sitter nå og blar i både Tjøllingbøker og Sandarbøker for å se om jeg kan finne ut av dette :?

Fant ikke ekteskapet mellom Hans Andersen og første hustur Anne Hansdatter i Tjølling.
Han er oppført som bruker i
fra 1825 og 1. barn er f. 1824, i følge bygdeboka.

Lurer på om vi skal til Hedrum for å finne ekteskapet :?:

Jeg fant en med samme fornavn som 1. datter , f. i Hedrum.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Kan hende det er mulig å finne ut om paret har giftet seg der også. Er du heldig så står det
også fedre ved vielsen.

Skal se hva jeg finner . :)

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 18.22

Jeg har lett litt i bygdebpker og på Vestfoldslekt.

Tror du må ha funnet rette foreldre til Anne Hansdatter. I Sandeherredboka står det veldig tydelig s. 474 at en Anne Hansdatter, datter av Hans larsen og Mari Nilsdatter g. i 1812 med Hans Andersen , Haakestad, Tjølling. Bodde på Vestre Lingum.

På s. 559 i Tjøllingboka under Lingum Vestre finner jeg familien igjen:

Hans Andersen d. 1853, 69 år. Eier fra 1825-1843. g. 1.g. med Anne Hansdatter.
Han klarte seg ikke i gården slik at den måtte til auksjon. Familien flyttet til Håkestad.

Der finner jeg at datteren , Andrea Matea Hansdatter er gift med eieren på Håkestad vestre. ( Søren Zakariassen ) s. 517, Håkestad vestre.

Så har jeg prøvd å lete etter opphavet til Hans Andersen, som du sier er det verre.

Den Hans som er sønn av Anders Hansen Håkestad og Anne Andersdatter ( Kleppåker Lille) er f. i 1791. Alder passer nesten med den Hans som dør 1853, 69 år.

Problemet er at i bygdeboka er nevnt at denne Hans Andersen gifter seg med en Anne Andersdatter Vik.
( Enten må det være feil i bygdeboka, ellers så er det feil opphav du er inne på her.)

Fant Hans Andersen Håkestad dpt her , under Vestfoldslekt:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=4090

Skal se om jeg finner noen andre spor i folketellinger, eller kirkebøker.
( Vielser i Sandar mellom Anne på Skalleberg og Hans Andersen i 1812, finnes ikke i digitale kilder, dessverre)

Har ikke heller funnet noen annen Hans Andersen i passe alder. Kan det tenkes at han stammer fra Hedrum.? ( Ikke langt fra Lingum til Hedrumbygda i alle fall)

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 18.31

Her er den Hans Andersen i 1801 som er sønn av Anders Hansen Håkestad:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=259#ovre

Får lete litt etter ekteskapet med Anne Andersdatter Vik. Det burde være mulig å finne under viede i Tjølling :?:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 19.00

Jeg har ikke greid å finne ekteskapet mellom Hans Andersen og Anne Andersdatter, Vik , heller. :(

Derimot fant jeg dåpen til Anders Hansen f. 1826, foreldre Hans Hansen og Ane Hansdatter.
Under scannede kirkebøker, Klokkerbok 1. ( 1814-1835) Tjølling.
Jeg prøver med en lenke , men om det ikke lykkes, finner du dåpen den 19 aug. 1826, her er nevnt navn på faddere om det hjelper?

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 051053.jpg

Mvh.Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 19.05

:( Her fant jeg dødsfallet til Hans Andersen, nokså trist , oppført som fattiglem.
Ingen andre opplysninger utenomalder:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=6190

Får se etter flere holdepunkter. :wink:

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 19.30

Tar med denne vielsen også Søren Zakariassen og Anders Mathea Hansdatter:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=1917

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 19.43

Tar også med dåpen til Anne Hansdatter fra Skalleberg f. 1788:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=4508

Vet ikke om jeg finner finner fler opplysninger i bygdebøkene om dette?

Du får vel også få litt tid til å se på mine funn. :roll:

Lykke til med letingen!

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. mai 2006 kl. 21.21

Her er vielsen mellom Hans Andersen og Anne Hansdatter i Sandar i 1812:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=2013

Ikke mange opplysninger om opphav her dessverre :cry:

Gunn

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 31. mai 2006 kl. 23.30

Ja, da var jeg tilbake ved PC´n igjen.

Hei Gunn.

Puh!!! Her har du gjort en kjempejobb! Her var det mye interessant. :D

Jeg har nå lånt bygdebøkene for Tjølling, så jeg sitter nå og følger dine beskrivelser.

Det kan se ut som om at det er de rette foreldrene til Anne Hansdatter jeg hadde funnet, men foreldrene til Hans Andersen blir jeg ikke helt klok på.

Du skrev følgende:
I Sandeherredboka står det veldig tydelig s. 474 at en Anne Hansdatter, datter av Hans larsen og Mari Nilsdatter g. i 1812 med Hans Andersen , Haakestad, Tjølling. Bodde på Vestre Lingum.

Sånn jeg forstår det så var Hans Andersen fra Haakestad i Tjølling, men bodde på Vestre Lingum. Han flyttet også tilbake til Håkestad med familien, da han ikke klarte seg på gården Lingum Vestre. Rart de da ikke er nevnt under Håkestad som en familie.

Anne Andersdtr., Vik som gifter seg med Hans Andersen (f. 1791) vil jeg tro kommer fra Vik i Tjølling. Jeg har ikke klart å finne henne under gården Vik.
Kanskje det er skrevet feil i bygdeboka, og at det egentlig skulle vært Anne Hansdatter?
Jeg finner heller ikke noe ekteskap mellom Hans Andersen og Anna Andersdatter, Vik.

Du skriver også:
Den Hans som er sønn av Anders Hansen Håkestad og Anne Andersdatter ( Kleppåker Lille) er f. i 1791. Alder passer nesten med den Hans som dør 1853, 69 år.

Her er det snakk om 7 års forskjell ved død hvis det er den rette Hans jeg er ute etter.
Jeg vet ikke om 7 års forskjell er i meste laget, eller om det var vanlig at det kunne være så stor forskjell på virkelig alder og oppgitt alder ved død?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut av dette, men det blir vel en løsning på det. :?

Igjen tusen takk for hjelpa, Gunn :D

Vennlig hilsen
Jan

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 8.16

Hei igjen!
Fint at du hadde nytte av mine funn. :D

Jeg har også lett for å finne den Anne Andersdatter fra Vik, som skulle være gift m. Hans Andersen , Håkestad.

Har ikke funnet henne under kirkebøker i Vestfoldslekt heller. :cry:

Ekteskapet mellom dem skulle også vært registrert i Tjølling, men det har jeg heller ikke funnet.

Nå ser jeg at det pågår registrering over f. etter 1800 i Tjølling, så da vil det muligens
bli en oppklaring?

Lykke til med letingen. Si fra om du trenger oppslag.
Jeg har både Krohn-Holms 3 bøker for Tjølling og Møllers Sandarbøker fra nyere tid.
Pluss L. Bergs Sandeherredbok.

Har ellers sett på Distreff, men der fant jeg heller ikke opphavet til Hans Andersen.
Sier fra om det skulle dukke opp flere opplysninger.

mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 12.16

Jeg har prøvd å finne en passende kandidat til Hans Andersen f. ca 1784.

Her finner jeg ingen på de aktuelle gårder i 1801-tellingen.
I Tjølling er det en matros på Ø. Halsen , 17 år ( Alder passer, men lite trolig at han senere
ble bonde?)

I Sandeherred fant jeg denne karen på 18 år.
Han kan jo ha møtt sin ektefelle i Sandar, der hun kom fra?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2038#ovre

At Hans Andersen hadde opphold på Håkestad kan vel være fordi datter og svigersønn
var eiere der en tid? ( Beboere ble ikke alltid oppført i bygdebøkene)

Finner ingen aktuelle kandidater til Anne Andersdattter , Vik. :?

Litt magert resultat , dessverre.

Mvh. Gunn.

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 12.26

Her har du i alle fall dåpen til den Hans Andersen , Haneholmen i Sandar.

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=4068

Kunne passe bedre med alder, men får se om jeg finner flere opplysninger om han.

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 12.38

Tja, det er mulig jeg dumpet over noe av interesse likevel.
Fant nemlig en vielse i Sandar i 1812, mellom Hans Andersen og Anne Hansdatter.
Dette kunne jo stemme helt med det oppgitte årstall for vielsen som står i Sandeherredboka:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=2013

Det som mangler her er opplysninger om hjemsted og fedre. Håper noen kan sjekke dette
for deg.

:wink:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 14.01

Jeg gir meg ikke i dag. Her fant jeg muligens den Ingeborg Marie Larsdatter som er nevnt som 2. hustru. Her er den eneste i mulig alder som er døpt i Sandar i følge kirkebøker:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=5230

Riktignok er hun nevnt på Lystad og ikke Kamfjord som bygdeboka for Tjølling sier,
men damen passer med navn og alder, og folk flyttet mye i de dage.
Hun kan jo godt ha bodd en tid på Kamfjord likevel.

Lystad ligger ikke langt fra Haneholmen, og ikke fra Kamfjord heller.
Det var på Haneholmen jeg fant den Hans Andersen også. :lol:

Har ikke funnet det 2. ekteskapet til nå, men det kan også foregått både i Sandar og i
Tjølling etter at første hustru døde.

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 1. juni 2006 kl. 14.06

:) Her har du også Ingeborg Marie i 1801-tellingen for Sandeherred:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2149#ovre

Skal se om jeg finner den vielsen også.

Gunn

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 1. juni 2006 kl. 23.02

Hei Gunn.

Først må jeg få si at jeg setter utrolig stor pris på alt du har funnet ut i denne saken. Du har gjort en utrolig jobb. :D

Jeg har i dag lånt bygdebøkene for Sandar og Sandeherred, så nå har jeg prøvd å finne ut av de aktuelle kandidatene du har lett fram.

Det ser ikke ut som at Hans Andersen 18 år fra Haneholmen er den rette. Det står i bygdeboka for Sandeherred (side 623/624) at han overtok gården, og at han giftet seg 1811 med Kirsti Sørensdatter.

Du nevner også en mulig Ingeborg Marie Larsdatter som kom fra Lystad og ikke fra Kamfjord. I bygdeboka side 271 står det at hun giftet seg med Henrik Ingebretssøn fra Elgesem i 1824.
Da var dessverre ikke disse de rette.

Jeg har også vært en tur på riksarkivet i dag for å sjekke ut vielsen i Sandar i 1812 mellom Hans Andersen og Anne Hansdatter. Jeg fant dem i Sandar kirkebok MINI3 1789-1814.
Jeg glemteå skrive opp hvilket kort og sidetall, men tok en kopi som jeg legger ved som et vedlegg.
Det var veldig dårlig skrift, og lite med informasjon. Foreldrene er ikke nevnt.

Jeg tror det står følgende:

Soldat Hans Andersen ?????
H Ana Hansdatter Skalleberg

Caut
Erich Hansen Skalleberg
Ola Madsen ????

Vielsen var 9. oktober 1812. Under datoen ser det ut som om det står Skalleberg.

Dette var ikke så lett, men det ser i hvertfall ut som at det er rett ekteskap jeg har funnet. :D

En annen ting jeg har stusset på i ettertid er hvorfor det tok 12 år før det første barnet kom. Er ikke det litt uvanlig? Mulig de har fått barn som har dødd eller vært dødfødt. :roll:

Jeg får sette meg ned med bygdebøkene og lete videre.

Mvh Jan
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 2. juni 2006 kl. 9.24

Ja, ting skal ikke være enkelt ser det ut til.
Du fant altså en vielse i Sandar, og jeg i Tjølling , samme år og med samme navn på ektefeller. Inen av vielsene har med navn på fedre? riktignok er det nevnt en Erik Hansen her, men han kan vel ha vært en bror eller venn. :(

Problemet nå er at det finnes gårder med nesten samme navn både i Sandeherred og Tjølling. ( Skalberg nordre og Mellom i Sandar) og Skalleberg Nordre , Søndre og Mellom i Tjølling. :?

s. 472 Nordre Skalberg i Sandeherredboka, står det om en Hans Olsen som egentlig kom fra Slenes. Han hadde en datter Anne f. mens familien bodde på Skalberg N.( i følge Vestfoldslekt) denne damen tror jeg må være for gammel. ( mor var Kirsti Larsdatter) s. 466 under Smerød eller Sand) Dessverre står det ingen ting om datter Anne i bygdeboka, ser det ut til. Siden det ikke er nvnt alder på Hans Andersen eller Ane Hansdatter er det ikke lett å vite hvem dette paret er. :(

Håper noen kloke hoder med tilgang til kirkebøker kan hjelpe deg med denne floken.

Det som er så vanskelig er at Gårdsnavn ofte knyttes til folk som kun har opphodt seg kortere tid og arbeidet på gårdene.
Har eksempler fra Hedrum, der heller ikke patronymikon er med, kun skiftende gårdsnavn.

:?
Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 2. juni 2006 kl. 9.36

Putter inn en lenke til den eneste Anne Hansdatter . N. Skalberg som jeg har funnet under døpte i Sandar:

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=2399

Soldaten Hans Andersen, kan jo komme fra et helt annet sted :)

Fortsetter letingen, liker ikke å gi opp så fort :lol:

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 2. juni 2006 kl. 14.06

Har fortsatt å lete etter en passende Hans Andersen f. ca 1784.
I Sandeherred fant jeg denne karen , Sunde N.

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... =1&ID=4103

Dessverre ble jeg ikke særlig klokere av oppslag i boka under Sunde.
Sikkert en ny familie som har vært en del på flyttefot.

Han kunne passe bra i alder til han som er oppført under Lingum V .
Tror jeg har sjekket ut de andre kandidatene med samme navn f. i Sandar.

Kan hende jeg kan finne ut hvor det ble av karen f. på Sunde og foreldrene hans.

Mvh. Gunn

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 2. juni 2006 kl. 16.26

Hei.

Ja, dette er ikke til å bli klok av. Det ser ut som om at det er en stor nøtt og knekke.

Jeg skal ta for meg all informasjonen du har funnet å lete videre i bygdebøkene.
Tenkte å ta en tur til riksarkivet igjen på tirsdag. Skal se hva jeg kan finne der.

Jeg blir dessverre ikke tilgjengelig på slektsforumet før på tirsdag, så jeg får komme tilbake igjen da.

Takk for ditt engasjement Gunn. :D

Mvh Jan

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 12. juni 2006 kl. 23.41

Hei igjen.

Jeg har nå lånt en eldre bygdebok for Tjølling. En som er skrevet av Lorens Berg i 1915. Her finner jeg også Hans Anderssøn som er bruker på Vestre Lingum fra 1825-43. Det står også at han visstnok var fra Vestre Haakastad.

Når jeg går videre til Vestre Haakastad står det følgende på side 314:

"Anun Hanssøn 1763-65 fra Vestre Ringdal g.m. Mari Knutsdatter

Hans .Anderssøn 1765—82, far av forrige. Han var søn efter Anders Perssøn Ommundrød; hadde fra 1720 bodd som selveier paa Vestre Ringdal men overlot nu sønnen Anun denne jordvei og bygslet her paa Haakastad (se «Hedrum» s 259) Hans døde 1787, 85 aar. G 1. m. Marte Anunsdatter Ringdal (to sønner) 2. m. Barbro Hansdatter, død 1790 75 aar. Barn 1. Anun Hanssøn som vi alt har fortalt om. 2. Per Hanssøn, var skrædder egtet Kirsti Nilsdatter Kolsrød, bodde først paa Kolsrød saa paa østre Haakastad, døde 1779, 46 aar (sønnen Nils Persson kom til Mellem Lauve)3. Anders Hanssøn, blev bruker her. 4. Hans Hanssøn, bodde først paa Rødbøl, siden paa Gjerstad. 5. Aase, død ugift i 1801.
Anders Hanssøn 1782—1808. Han blev den første selveier her, kjøpte nemlig 1806 halve gaarden for 1200 danske daler. G. 1788 m. Anne Andersdatter Klepaaker; hun døde.1799, 34 aar, Anders i 18o8, 64 aar. Barn: 1. Hans Anderssøn, kjøpte saavidt jeg vet bruk paa Vestre Lingum. 2. Anders Anderssøn, kom tilslut til Grønneberg, se der. 3. Gjertrud, g. m. Lars Vesle-Vik — Anders Hanssøn sat i gode kaar. Men ætten korn nu væk fra Haakastad."

I denne eldre bygdeboka står det ikke noe om en Hans Anderssøn som gifter seg med Anna Andersdatter fra Vik. Det gjør det i den nye bygdeboka (side 517). Kanskje opplysningene i den nyere utgaven ikke er riktige?

Nå sitter jeg her med to forskjellige opplysninger om samme familie. :?

Hvilke kilder kan jeg nå søke i for å prøve og finne den rette Hans Anderssøn som er født ca. 1784?

Mvh Jan

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 11.37

Hei igjen!

Tenkte å gå løs på mysteriet igjen !

Her lett både i bygdebøker og i digitale kilder, og for meg ser det ut til å være noe feil i bygdebøkene, som du også nevner.

I dag fant jeg en Anders Hansen f. 1784 på Langestrand i Larvik.
Lurer på om det ikke går an å finne flere opplysninger om denne karen?

Ikke langt mellom Langestrand og Tjøllingbygda så det kan være en mulighet her. :?:

Skal fortsette leting også i folketellinger og skifter i Larvik.

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 11.39

Serat jeg skrev Anders og ikke Hans, far var Anders Hansen, som du så. :oops:

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 12.00

Her er vel foreldre og søsken til Hans Andersen f. 1784 på Langestrand.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1942#ovre

I 1801 bor ikke Hans hjemme i alle fall.

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 12.24

Her fant jeg skiftet etter den Anders Hansen Grøn som nevnt her før.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 10464#ovre

Ble ikke mye klokere av det , dessverre :(

Ser ikke ut til at Hans Andersen er nevnt i skiftet, muligens da død tidligere :?:

Dette kan da være en riktig avsporing, men et frosøk i alle fall på å finne opphavet til Hans Andersen f. ca 1784.

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 12.31

Her fant jeg at Anders Hansen Grøn kom fra Kjerringvik, og det øker muligheten for at det likevel kan være rett opphav :)

Her kan vi muligens følger slekta i Tjølling likevel?

Skal lete i bygdebøkene på ny.

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 19. juli 2006 kl. 12.46

I Tjøllingboka III s. s. 912.....står det mye å lese om Grøn familien. Du har Tjøllingbøkene forstår jeg, så du får se om du her kan finne noen nye spor.

Nederst s. 914 står det om Anders Hansen Grøn,f. 1746, skipper og malmfører, g.m Berte Katrine Nilsdatter Grøn ( samme familie som fikk sønnen Hans Andersen i passe alder døpt på Langestrand.

Lykke til med letingen.
Sier fra om jeg skulle komme over noe nytt.
Det ser ut til at denne familien har hatt etterslekt både i Tjølling, Sandar, Larvik og Stavern.

Skulle gjerne hatt mulighet til å finne hvor det ble av Hans Andersen.
Kirkebøker for Langestrand blir vel en løsning her. Synd de ikke er scannet fra denne tiden.

Mvh. Gunn.

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 22. juli 2006 kl. 19.16

Hei Gunn.

Ser at du har gått løs på Hans Andersen mysteriet igjen. :D Takk skal du ha!!

Det ser ikke ut til å være så enkelt, men jeg kom kanskje over noe som kan være interessant.

Konfirmasjonen til det første barnet Andrea Mathea (Tjølling, Ministerialbok nr. 6 (1835-1859), Konfirmerte 1839, side 216) står det at hun er født i Hovland i Hedrum. Hun var døpt 21. oktober 1823.

Hans Andersen var bruker på Vestre Lingum fra 1825-1843. Dvs. at han sikkert må ha flyttet inn til Tjølling mellom første og andre barnet Anders som var født 19. mars 1826 i Tjølling.

Jeg synes fremdeles det er rart at det ikke er født flere barn fra Hans giftet seg i 1812 til Andrea Mathea født i 1823. Er Hans født i 1784 var han 39 år før første barnet kom. Mulig det ikke var helt uvanlig.

Jeg har ikke bygdebøkene for Tjølling eller Hedrum selv. Jeg har lånt de på biblioteket, så nå har jeg bare bøkene for Tjølling til hjemlån.
Har du bygdebøkene for Hedrum, og mulighet for å sjekke hva som står under Hovland?

Takk for hjelpen Gunn. Det er kjempehyggelig av deg. :D

Hilsen Jan

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 22. juli 2006 kl. 20.22

Hei igjen.

Jeg ser at jeg var litt rask med å lese i kirkeboka.
Det står under fødestedet til Andrea Mathea ”Hovland i Hedrum nu i Tjølling”.

Da ser det ut til at Hans har tilhørighet til Hovland, men jeg kan ikke finne noen Hans Andersen i Hovland som ser ut til å passe.

Det som så ut til å være faren til Hans Andersen under gården Vestre Håkestad (Tjølling bind 2 side 517) var gift med Anne Andersdatter, Kleppåker Nedre.
På side 792 i Tjøllingboka bind 3 står det Anne f. 1765, g.m. Anders Hansen, Håkstad V.
Faren til Anne eide part i Hovland S. Faren hans igjen var fra Hovland N.
Da er det jo noe tilknytning her kan det se ut som.

Skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. :roll:

Mvh
Jan

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 22. juli 2006 kl. 22.47

Hei igjen!
Jeg har ikke Hedrumbøkene hjemme, men kan låne dem på biblioteket når det kommer en
gråværsdag igjen.

Har prøvd å lete i skifter i Larvik for å se om jeg kunne finne noen spor der.
Det har ikke hjulpet til nå ,dessverre. :(

Hovland hører vel i dag til Larvik, og grensene mellom Hedrum og Tjølling har nok variert
litt gjennom tidene. Er ikke helt sikker på når dette skjedde.

Vet at skolegrensene mellom Larvik og Hedrum nok ble regulert under krigen .
Jeg bodde som barn på Torstrand, men skulle egentlig gått på skole helt på Nanset.
Jeg fikk gå på Torstrand skole, mot å betale skolepenger til Larvik. ( Litt uvanlig) :wink:

Vet at de gamle bygdebøkene har litt forskjellige grenser mellom Hedrum /Tjølling og Larvik,
men her trengs muligens eksperthjelp.

Jeg kommer tilbake om jeg finner nye opplysninger senere.

Ha en fortsatt god sommer.

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 1.51

Har kikket litt for å se om jeg kunne finne dåpen til Andrea Mathea på Hovland.
I Fam s. sier et par kilder at hun er f. 1823 i Hedrum:
Et annet sted står f. 1824 Lingum V.

Du har funnet dåpen i kirkeboka, ført i Hedrum , Hovland. så jeg får se om det går an å finne ut av dette i Hedrumbøker.

Synd kirkebøker for Hedrum ikke er scannet fra denne tiden. :cry:

Etter å ha lett om igjen i Tjøllingbøkene er jeg fortsatt i tvil om hvem HANS ANDERSEN f. ca1784 er. Alder passer svært bra med den jeg fant i Larvik. Har ikke greid å finne ut hvor han ble av. Hovland ligger som nevnt i Larvik i dag, og det ser ut til å være en sterk tilknytning hit.
Får se om jeg finner en sammenheng i morgen . Er forhåpentligvis litt klarere i tankegangen før på dagen. :?
Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 2.26

Om dette er det rette paret Hans Andersen og Anne Hansdatter så er det mulig at de har fått flere barn f. i Hedrum tidligere?

:?: Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 2.50

Før jeg gir meg i natt legger jeg inn en helt ny kandidat til Hans Andersen . Denne gangen en sønn av en bonde i Andebu. ( Ikke helt umulig til å kunne gifte seg med ei jente i Sandar?)

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=142#ovre

Om denne karen eller de andre i passende alder er rett vet jeg ikke , men alder passer ganske bra med både han fra Langestrand og denne i Anderbu.

Synd det ikke står flere opplysninger ved vielsen :(

God natt.

Gunn

Solveig Skjelland
Sted: ANDEBU

Legg inn av Solveig Skjelland » 23. juli 2006 kl. 10.06

Hei Gunn
Den Hans Andersen du har lenke til her giftet seg med ei fra Andebu og bodde hele sitt liv på Hotvedt.

Har sett litt flyktig på Hovland i Hedrum bygdebok. Kan ikke umiddelbart se noen som passer der.

Mvh. Solveig

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 12.02

Flott med hjelp fra en som har bygdebøker for Hedrum. :)
Nå har jeg igjen prøvd å gå gjennom mine Tjøllingbøker for å se om jeg kan finne ut av floken. :?

Finner ikke noe om hvor Hans Andersen f. ca 1784 g i Sandar med Anne Hansdatter kommer fra. :(

Har sett igjen på alle Hans Andersen ( med navnvarianter f. 1784 +-1 år i Vestfold.

Her er lista:
Larvik . Hans Andersen -nord 18 år Læredreng skomager. * Kan passe med alder på han som er nevnt f. Langestrand. ( Stusser litt over yrket og tillegget -Nord) * Bør sjekkes.

Riktignok heter det Nordbyen i dag rett ved Hovland, men det behøver ikke være en forklaring på Andersen-Nord.

Sande : Tjenestekar 17 år Hans Andersen , gård Revaar Nordre ( For langt unna?)

Borre , Hans Andersen , sønn av Anders Pedersen Olea Hansdatter ( For langt unna)

Anneboe , Hotvet Øde , Hans Andersen, sønn av Anders Hansen og Anne Halvorsdatter . Sjekket ut av Solveig)

Nøtterø :
1. Hans Andersen, på Otterstie, sønn av enke Berthe Sophie Olsdatter. ( Mulig , bør sjekkes)* Kan muligens finnes i digital bygdebok.

2. Hans Andersen , Grimestad, sønn av skipper og gardbruker Anders Hansen og Ingeborg Toresdatter ( Kan sjekkes i digital bygdebok, forhåpentligvis?) *

Sandar : Hans Andersen på Haneholmen ( sjekket ut før, g. med en annen)

Tjølling , Matros Hans Andersen , sønn av Børre Andersen, Østre Halsen.
Vel lite trolig at han blir gardbruker ( Bør likevel undersøkes?) *

Det var de jeg fant i passe alder i Vestfold , om man ikke skal utvide ca fødselsåret ytterligere.

Fant forresten noe litt pussig under Hovland Søndre.
Her var en Erik Hansen Grøn , fra Kjerringvik inne i bildet som eier ( s. 955)
Det er samme familie som jeg nevnte før i skifter i Larvik.

Denne Erik flytter til Lasken i Sandar, etter et odelsøksmål.

Skal fortsette undersøkelsen for å se om jeg kan finne flere opplysniger om de jeg har merket med *

:wink:
Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 12.44

Her tror jeg at jeg har sjekket ut Hans Andersen på Ottersti . Han ser ut til å ha levd livet sitt på Nøtterø:

Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 13.16

Ja, så fant jeg Hans Andersen f. 1784 , Grimestad under Steinar Rasmussens Tjømø slekter.

Denne Hans andersen Grimestad d.de i Fredriksvern i 1809. Ogs da sjekket ut av lista.

Det er ikke så mange mulige igjen da , Bortsett fra hans som ble født på Langestrand og matrosen i Tjølling. :?

Nå tar jeg en liten hvil i varmen. :lol:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
Jan Edner

Legg inn av Jan Edner » 23. juli 2006 kl. 13.46

Hei igjen.

Du gir deg ikke du Gunn. :D He-he!!

Jeg har ikke funnet Andrea Matheas dåp i kirkeboka for Hedrum.
Jeg fant opplysningen under konfirmasjonen hennes i Tjølling i 1839. Det er skrevet som en kommentar under fødestedet.

Nå har du gjort en kjempejobb, og funnet mange aktuelle kandidater. Jeg får nå prøve å sjekke ut de forskjellige.

Jeg blir borte en ukes tid, og jeg har ikke tilgang til internett. Kommer tilbake så snart som mulig. Takk så lenge!

Kos deg i sommervarmen, og fortsatt god sommer. :D

Mvh
Jan

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 23. juli 2006 kl. 15.23

Jeg putter inn en leke til den skomkerlærling som befinner seg i Larvik i 1801.
Skulle gjerne vite hvem han er som kalles Andersen-Nord her :?:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=998#ovre

Har ellers kikket litt etter passende kandidater både i Telemark og i Buskerud.
Fant ikke noen som jeg festet meg ved her i farten.

Det ser ut til at Ane hansdatter som er oppført på Skalleberg ved vielsen i 1812, ikke kommer fra gården. Hun kan jo godt ha arbeidet der i 1812.

Mulig det går an å få undersøkt om Hans Andersen f. på Langestrand er død før skiftet etter foreldre ?

Vet ikke om noen her kan hjelpe deg med kirkbokoppslag fra Langestrand?

God ferie.

Gunn

Svar

Gå tilbake til «Larvik»