Kirkebok Kristiansand Vest-Agder 1854
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: Oppegård
Kirkebok Kristiansand Vest-Agder 1854
Jeg håper på hjelp til tyding av skrift fra Kirkebok for Kristiansand. Dette gjelder eketskap inngått 19. oktober 1854.
Jfr følgende lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-358
Gjelder øverste par (nr 55). Hva er "tittelen" til brudgommen Jacob Jacobsen? Brudgommens fødested oppgis til Telemark? Og så til slutt hva er brudgommens fars etternavn?
På forhånd mange takk for hjelp.
Med vennlig hilsen
Truls Nylén
Jfr følgende lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-358
Gjelder øverste par (nr 55). Hva er "tittelen" til brudgommen Jacob Jacobsen? Brudgommens fødested oppgis til Telemark? Og så til slutt hva er brudgommens fars etternavn?
På forhånd mange takk for hjelp.
Med vennlig hilsen
Truls Nylén
Re: Kirkebok Kristiansand 1854
Tror det står ungkl soldat. Det andre klarer jeg ikke. Det er ikke en H faren hans starter på, men hva det er... tja...
Mvh Linn Moan
Mvh Linn Moan
-
Mange takk skal du ha. Meget bra. Håper resten lar seg tyde også etterhvert.
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Muligens står det Mettelien på faren hans, men jeg synes i så fall lén er litt kort...
Linn
Linn
-
- Sted: OSLO
Jeg er enig i Ungkl. Soldat, det har kommet en ekstra sving oppå S'en så den ser ut som en f eller h. Forbokstaven i etternavnet til faren ligner da hverken på H slik H er skrevet i linjen under eller på M slik M står i fornavnet til bruden???
Det er nok utvilsomt at det står Ungkl. Soldat, sammenligne med den andre skribenten som overtar nederst på samme side, og har en betydelig klarere håndskrift. Det er også helt klart at Thelemark er oppgitt som fødested og Chsd (Kristiansand) som oppholdssted. Når det gjelder farens farsnavn, er jeg foreløpig litt usikker, er ikke blitt godt nok kjent med håndskriften, men det kan tenkes at første bokstav er "V" og da ser det ut til å stå Vetlesen. I så fall er det sannsynlig at Jacobs far er fra Vest-Telemark, hvor Vetle er et mye brukt fornavn i noen bygder.
-
Hei og tusen takk for all hjelp. Utrolig flott hjelp dere stiller opp med!!
Ja, det er korrekt. Denne Jacob skal være født i Vest-Telemark, trolig Mo/Tokke eller Åmot i 1832/33.
Jeg heller nok også til at navnet er Vetlesen ut i fra ditt ressonement Kjetil. Så da har jeg kommet et stykke videre og leter videre i aktuelle kirkebøker for å finne hans fødsel.
Så takk skal dere ha igjen.
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Ja, det er korrekt. Denne Jacob skal være født i Vest-Telemark, trolig Mo/Tokke eller Åmot i 1832/33.
Jeg heller nok også til at navnet er Vetlesen ut i fra ditt ressonement Kjetil. Så da har jeg kommet et stykke videre og leter videre i aktuelle kirkebøker for å finne hans fødsel.
Så takk skal dere ha igjen.
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Det kunne være moro å se hvor det ble av Jacob og Anne Petronelle noen år senere, så jeg tok en titt i folketellingen for 1865, og fant dem i Kristiansand, Ø. 24. kvartal:
Nr. 4566 Jacob Jacobsen, matros, 33 år, f. i Øvre Telemarken. Anne Petronelle Mortensdtr., hans kone, 39 år. Barn: Morten Edvard 11 år, og Baroline Kristine 8 år. Jeg har prøvd å finne Jacobs far, Jacob Vetlesen i FT 1801, uten hell. Kanskje han ikke var født ennå, eller kanskje jeg har søkt på uriktige bokstavkombinasjoner i navnene. Må prøve litt til, dette er jo litt moro! Vennlig hilsen Kjetil Straume.
Nr. 4566 Jacob Jacobsen, matros, 33 år, f. i Øvre Telemarken. Anne Petronelle Mortensdtr., hans kone, 39 år. Barn: Morten Edvard 11 år, og Baroline Kristine 8 år. Jeg har prøvd å finne Jacobs far, Jacob Vetlesen i FT 1801, uten hell. Kanskje han ikke var født ennå, eller kanskje jeg har søkt på uriktige bokstavkombinasjoner i navnene. Må prøve litt til, dette er jo litt moro! Vennlig hilsen Kjetil Straume.
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Truls
Jeg finner på Familysearch en Jacob døpt 14/10-1832 i Mo, Telemark av foreldrene Jacob Vetlesen og Gunild Larsdatter, en opplysning som selvsagt må bekreftes med kirkeboka. Et spor verdt videre undersøkelse kanskje?
..
Jeg finner også en Jacob på DA født 24/10-1812 i Mo av foreldrene Wetle Jacobsen Aase og Guro Svenungsdatter. Kanskje det finnes skifter etter noen av disse? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1669#ovre
Hei fra Mette
Jeg finner på Familysearch en Jacob døpt 14/10-1832 i Mo, Telemark av foreldrene Jacob Vetlesen og Gunild Larsdatter, en opplysning som selvsagt må bekreftes med kirkeboka. Et spor verdt videre undersøkelse kanskje?

Jeg finner også en Jacob på DA født 24/10-1812 i Mo av foreldrene Wetle Jacobsen Aase og Guro Svenungsdatter. Kanskje det finnes skifter etter noen av disse? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1669#ovre
Hei fra Mette
-
Det må jo være et særdeles viktig spor. Sansynligheten for at dette er korrekt person er etter min vurdering ganske stor. Flott!
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Vennlig hilsen
Truls Nylén
-
Jeg kan i samme sammenheng nevne at de fikk ytterligere et barn, Johannes, i august 1866. Johannes fikk med sin kone Anne Marie Michalsen i sin tur 9 barn i perioden 1895-1908, alle født i Kristiansand.
Vennlig hilsen
Truls Nylén
Vennlig hilsen
Truls Nylén
-
Og da kan vel dette være familien i folketellingen 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=315#ovre
Tusen takk for mange gode tips og nyttig hjelp som har hjulpet masse på kort tid.
Vennlig hilsen
Truls Nylén
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=315#ovre
Tusen takk for mange gode tips og nyttig hjelp som har hjulpet masse på kort tid.
Vennlig hilsen
Truls Nylén